Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa muuttaa perimäänsä vanhaan taloon maalle, minua mietityttää.

Vierailija
27.12.2020 |

Talo on reilusti yli 100-vuotias, ja sijaitsee aivan maalla, päättyvän tien päässä, koko alueella asuu 300 ihmistä.
Kyseessä miehen kotiseutu, minä olen aivan muualta.
Talo toki hieno sinänsä ja remontillla voi päivittää kylpytilojaja pyykkihuoltoa.
Mutta minua kyllä vähön mietityttää. Ollaan aika eristyksissä, kauppamatka kestää tunteja, kaupunkireissu koko päivän.
En tiedä, miten siellä sitten viihtyisi.
Miehekkä on kovin nostalginen ja positiivinen kösitys siellä asumisesta. Toki on hön siellä sukunsa kesken viettänyt ihania kesiä.
Mitenkähän tämän ratkaisisi niin että kaikki olisivat tyytyväisiä?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, olemme jo yli 50 vuotiaita. Mies ei käy missään pöivätöissä ( ei tarvitse) ja itse teen joitakin työkeikkoja yhteensä muutaman kuulauden vuodessa. Taloudellisesti ei mitään haasteita.

Mietityttää varsinkin näin mustana ja märkönä vuodenaikana, että mitä ihmettä suellä voi tehdö?

Jos olisi luminrn oikea talvi niin olisikin ulkona aina tekemisttä.

Näillä keleillä ei ole mitään järkeä edes mennä ulos.

Vierailija
22/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätvedet? Viemäröinnit? Lumityöt? Missä käytte töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia, olemme jo yli 50 vuotiaita. Mies ei käy missään pöivätöissä ( ei tarvitse) ja itse teen joitakin työkeikkoja yhteensä muutaman kuulauden vuodessa. Taloudellisesti ei mitään haasteita.

Mietityttää varsinkin näin mustana ja märkönä vuodenaikana, että mitä ihmettä suellä voi tehdö?

Mitä teet nykyisin?

Vierailija
24/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten kovin aktiivinen elämäntapa? Miten siis vietätte aikaanne (jos ei olisi koronarajoituksia) kun asutte siinä missä nyt, tänä pimeänä vuodenaikana?

Vierailija
25/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloudellisesti ei ole esteitä niin siitä vaan. Tekisin käsitöitä, taidetta, valokuvia, entisöisin huonekaluja, remontoisin yms. silloin kun ulos ei ole asiaa. Plus pari lammasta ja koiraa ja ehkä poneja. Päivisin olisi aina tekemistä!

Vierailija
26/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olisi hyvä selvittää  kuinka terveydenhuolto , hammaslääkäri, labrat , apteekit on lähistöllä. Kampaamot , parturit , jalkahoidot , ruokakaupat , y,m  Millä siellä liikkuisi / kulkisi ,lasten koulu , neuvola y.m

Vierailija
27/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muuttaisin heti ettei tarvitsisi katsella stadin nokikep pejä.

Haha, kyllä meitä nokikeppejä on täällä maallakin :)

Ei ole.

Kyllä on. Minä.

Vierailija
28/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis matka lähimpään ruokakauppaan veisi useita tunteja?

Mietin tätä samaa, missä ihmeessä talo oikein sijaitsee, jos ruokakauppareissussa menee tunteja?

Vierailija
29/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se paikka sitten on? Kyllä suurimmassa osassa Suomea on nytkin lunta.

Vierailija
30/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän samanlainen tilanne. Asumme noin puolet ajasta kesäpaikallamme. Tosin kesäpaikkamme ei ole ihan ns korvessa, on kaupat ja palvelut suht lähellä, suunnilleen saman matkan päässä kuin kotonakin.

Ehkä ainakin aluksi pidätte sen kaupunkikodinkin jos taloudellisesti järkevää, jonne pääsee sitten jos oikein käy maalaiselämä ahdistamaan? Voihan siitä sitten luopua jos ei kaipaakaan. Tosin elämänkaariajattelun kannalta ei ole järkevin vaihtoehto tehdä eläkevuosien kotia ihan korpeen vanhaan taloon, tai sitten ainakin jos remontoi, niin tekee mahdollisimman esteettömän. Takaisinmuutto kaupunkiin palvelujen äärelle on tietysti aina myös mahdollista sitten vanhanakin.

Vierailija
31/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites olis tämmönen ratkaisu:

-Mä otan sun miehen ja sen talon. Kuva molemmista ois kiva.

-Sä jäät yksin kaupunkiin.

> Kaikki olis tyytyväisiä!

Mullekin kelpaisi!

Vierailija
32/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis matka lähimpään ruokakauppaan veisi useita tunteja?

Mietin tätä samaa, missä ihmeessä talo oikein sijaitsee, jos ruokakauppareissussa menee tunteja?

On täällä pieni kyläkauppa, josta saa perustarvikkeita.

Lähin kaupunki n 100 km. Isompi kyläkeskus jossa apteekki, rautakauppa, parturi, sok- ja K -kauppa ovat mantereen puolella.

Täältä saaresta pääsee mantereelle yhteysaluksella, joita kulkee 6-8kpl päivässä. Niiden mukaan pitää suunnitella liikkumiset.

Kesällä toki veneillä pääsee helpommin ja nopeammin.

Vierailija
33/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä, missä nyt on mustaa ja märkää, ei todellakaan ole tuntikausien matka kauppaan. Ellei nyt sitten kävelemällä kulje.

Vierailija
34/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti saaristossa? Pitäisin kyllä tuossa tapauksessa ainakin jonkin asunnon mantereella, voi olla vähän liian iso shokki tottumattomalle pysyvä asuminen tuolla.

Vierailija
35/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuttaisi. Enkä varsinkaan mihinkään remppakohteeseen.

Mutta mitä ihmettä tarkoitat ettei kumpikaan ole töissä eikä ole tarvetta? Lottovoittajiako ootte? Jos teillä on miljoonia tilillä ja muuta omaisuutta, niin kaipa yksi harhalaukaus menee siinä sivussa. Sen verran ehkä kantsii huolehtia ettei taloon uppoavat rahat ole sin omaisuudesta pois.

Näen, että ensin pitäisi saada talo mukavaksi ja moderniksi toiminnoiltaan, sen jälkeen voisi miettiä onko siitä vapaa-ajanasunnoksi. Jos itseäni ajattelen kun samaa ikäluokkaa olen, niin mulla on ikääntyneet vanhemmat joita autan. Jostain satojen kilometrien päästä ei tosta vaan lähdetä ihan vaan käymään. Ihmiset arvostaa niin eri asioita, itse en kestäisi korvessa viikkoakaan, etenkään pimeään vuodenaikaan. 

Silläkin olisi merkitystä miten työteliäs ja käsistään kätevä ukko on. Jos on enemmän puhetta eikä vasara edes pysy kädessä oikeinpäin niin unohtaisin koko jutun. Siis edes sen kakkoskodin osalta. Se pitäisi ainakin tehdä selväksi ettet ap ole mikään kyökkipiika tms. eli puoliso ei voi olettaa sun jatkuvasti huolehtivan ylläpidosta jne.

Lopuksi, pienet paikkakunnat on vihoviimesiä ulkopaikkakuntalaisille.  Puolisosi on tervetullut todennäköisesti mutta sulla tulee olemaan vaikeeta. Olet ja tulet aina olemaan ulkopuolinen. 

Vierailija
36/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä, missä nyt on mustaa ja märkää, ei todellakaan ole tuntikausien matka kauppaan. Ellei nyt sitten kävelemällä kulje.

Jos lähden autolla käymään apteekissa ja samalla k-marketista isommasta valikoimasta ruokaa ostamaan, kestää lauttamatka ensin 30min, sitten autolla 30 min, kauppaan. sit ostokset ja sama takaisin. Aamulla lähden aikaisin niin olen puoliltapäivin takaisin. Jos en ehdi päivälauttaan, niin tulee 3h odottelu seuraavaan. Että

Kyllä näillä reissuilla aina puoli päivää menee, ellei enemmänkin.

Eikä täällä ole yhtään lunta, eikä pakkasta. Maa on läpimärkä ja pehmeä. Samoin metsä. Ei oikein pihassa eikä metsässä tee mieli tehdä mitään.

Vierailija
37/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehelläsi todella kiinnostusta, taitoa ja energiaa remppailuun? Ja rahaa pitää olla toisella tavalla kuin nykyiseen "tavalliseen elämään". Vai onko lapsuusaika niin kultaista ja kaikki ongelmat olemattomia?

Olen asunut maalla ikäni, mutta kauppa yms. ovat niin lähellä, että voin kävelläkin sinne. Autoja meillä on ainakin 2 ja mulla ajokortti. Ota huomioon, että ikää tulee lisää ja kaikki vaikeutuu. Ehkä se lähikauppa suljetaan (talveksi) ja kaikki on kauempana 10v kuluttua?

Pidä se asuntosi!

Vierailija
38/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppamatka kestäisi tunteja? en todellakaan usko tätä 

Vierailija
39/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ulkosaaristolta ja talvi on varmasti ankea. Mutta kesä upea! Onko sulla mitään omaa harrastusta jota voit tehdä kotona? Ja jos viikossa menee yksi päivä asioiden hoitamiseen niin sekin tuo rytmiä elämään.

Vierailija
40/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kauppamatka kestäisi tunteja? en todellakaan usko tätä 

Riippuu missä asutaan. Tutulla on kauppaan 50 km ja osa matkaa on pientä yksityistietä, että kyllä kauppareissuun menee aikaa.