Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa muuttaa perimäänsä vanhaan taloon maalle, minua mietityttää.

Vierailija
27.12.2020 |

Talo on reilusti yli 100-vuotias, ja sijaitsee aivan maalla, päättyvän tien päässä, koko alueella asuu 300 ihmistä.
Kyseessä miehen kotiseutu, minä olen aivan muualta.
Talo toki hieno sinänsä ja remontillla voi päivittää kylpytilojaja pyykkihuoltoa.
Mutta minua kyllä vähön mietityttää. Ollaan aika eristyksissä, kauppamatka kestää tunteja, kaupunkireissu koko päivän.
En tiedä, miten siellä sitten viihtyisi.
Miehekkä on kovin nostalginen ja positiivinen kösitys siellä asumisesta. Toki on hön siellä sukunsa kesken viettänyt ihania kesiä.
Mitenkähän tämän ratkaisisi niin että kaikki olisivat tyytyväisiä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kaukana se oikeasti on? Ulkosaaristoon en kyllä muuttaisi enkä lappiin. Kuinka kauan se kauppareisu oikeasti kestää, oletko mitannut?

Miten työt? Entä lapset, jos niitä on tulossa?

Liian vähän on nyt informaatiota, jotta kukaan pystyisi mitään neuvoja antamaan.

Vierailija
42/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo sijaitsee saaristossa niin kesäpaikaksi tuon ensin remontoisin ja miettisin syksyllä uudestaan voisiko siellä asua pysyvästi.

Saaristossa sääolosuhteet voi olla aika karut välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis matka lähimpään ruokakauppaan veisi useita tunteja?

Mietin tätä samaa, missä ihmeessä talo oikein sijaitsee, jos ruokakauppareissussa menee tunteja?

Sama. Ei tule mieleen kuin Kainuu. Itse asun korvessa etelä-Savossa ja meiltä on matkaa 24 km kauppaan ja sen on suhteellisen kaukana siis. Lappi ja Kainuu on niitä seututja missä menee tunteja kauppaan jos ihan syrjässä on.

Vierailija
44/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kauppamatka kestäisi tunteja? en todellakaan usko tätä 

Helposti voi kestää. Aloittajahan kertoi, että asunto on saaristossa. Mietihän vaikka Hailuoto, Nauvo, Parainen ja muut paikat missä saarilta liikutaan mantereelle yhteyslautoilla. Turun saaristossa, Kustavin seutuvillakin näitä on.

Vierailija
45/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kesänä lomalla saaristossa. Paikallisella kylätorilla myi käsitöitä n. 80 vuotias nainen, joka kertoi elävänsä koiransa kanssa kahdestaa yhtä saarta. Mahtava tervaskanto :-) Mutta hänelläkin oli kaupunkiasunto, jossa vietti marras-helmikuun.

Kokeilkaa ap vaikka tällaista järjestelyä yksi vuosi.  Sitten tiedät, viihdytkö ja viihtyykö miehesi. Kaupunkikotia ei kannata myydä.

Vierailija
46/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kaukana se oikeasti on? Ulkosaaristoon en kyllä muuttaisi enkä lappiin. Kuinka kauan se kauppareisu oikeasti kestää, oletko mitannut?

Miten työt? Entä lapset, jos niitä on tulossa?

Liian vähän on nyt informaatiota, jotta kukaan pystyisi mitään neuvoja antamaan.

Ohis: oletko oikeesti lukenut mitään tästä ketjusta? Siis mitään? Kun minun mielestäni tässä on jo vastattu noihin sunkin kaipaamiin informaatio-kysymyksiin. Vai tekeekö yli 50 v pariskunta vielä lapsia, miten on..

Vierailija
47/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi tuntia menee helposti kauppareissulla näin talvella vaikka matkaa on vain 30km/suunta. Täälläpäin hirvittävän huonokuntoiset, mutkaiset ja kapeat tiet.

Vierailija
48/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä samaa, missä ihmeessä talo oikein sijaitsee, jos ruokakauppareissussa menee tunteja?

Sama. Ei tule mieleen kuin Kainuu. Itse asun korvessa etelä-Savossa ja meiltä on matkaa 24 km kauppaan ja sen on suhteellisen kaukana siis. Lappi ja Kainuu on niitä seututja missä menee tunteja kauppaan jos ihan syrjässä on.

Eikö ihmiset lue näitä vastauksia, tuokin asia selviää tuolta edelliseltä sivulta

Vierailija
49/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti rahasta ei ole puutetta, joten ehdottomasti pidä/pitäkää/hankkikaa jonkinlainen kaupunkiasunto. Ellei nykyistä niin sitten jokin muu, vaikka pienikin, mutta joka tapauksessa kolo ihmisten ilmoilta. Jos nyt yhtäkkiä vaan lähdette taaksenne katsomatta johonkin keskelle ei mitään remppakohdetta pykäämään, ei siitä kyllä hyvää seuraa jos jo lähtökohtaisesti jompaakumpaa mietityttää. 

Vierailija
50/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäksi tuonne, talveksi kaupunkiin. Jos teillä ei ole rahasta puutetta, niin ehdottomasti noin.

Vierailija
51/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavan lapsellista tulla tänne elvistelemään, että rahaa on eikä tarvi töitäkään tehdä. Eiköhän tuosta asiasta päättäminen ole ihan sun ja miehesi välinen asia. Tai jos itse päätät olla muuttamatta, sekin on sun asia. Miksi tänne tulit leveilemään? 

Vierailija
52/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tavallisesti teet tähän aikaan vuodesta, jos ulkoilu ei ole sinun juttusi? Voiko sitä tehdä siellä saaristossa?

Oletteko kovin sosiaalisia ja tykkäättekö käydä tapahtumissa, ravintoloissa yms? Kesällä varmaan vieraita riittää, mutta talvella on kyllä hiljaisempaa sen osalta.

Kuten moni on ehdottanut, kannattaa varmaan pitää se kaupunkiasunto varalla, jos ei teillä rahastakaan kiinni ole.

Vierailija
53/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavan lapsellista tulla tänne elvistelemään, että rahaa on eikä tarvi töitäkään tehdä. Eiköhän tuosta asiasta päättäminen ole ihan sun ja miehesi välinen asia. Tai jos itse päätät olla muuttamatta, sekin on sun asia. Miksi tänne tulit leveilemään? 

En ole ap, mutta kommentoin silti, että ei tässä minusta mistään leveilemisestä ollut kyse, vaan taustatiedoista. Toisinaan ne vaikuttavat siihen mitä aloittajalle voidaan ehdottaa, niin mielestäni nytkin.

Vierailija
54/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei rahasta kiinni niin rempatkaa siitä kaikessa rauhassa kakkoskoti tai kesäkoti. Ottakaa niinkuin harrastuksen kannalta.

Itse jos olisin teidän tilanteessa niin olisi ihan kivaa ja mielenkiintoista miettiä miten talo uudistettaisiin kauniisti vanhaa kunnioittaen. Kysyisin kyllä myös asiantuntijoilta neuvoa, ettemme pilaisi taloa.

Tsekkaisin talon huonekalut ym. Mitä voin käyttää, mitä tuunattaisiin tai uudistettaisiin, mikä käy ihan sellaisenaan.

Saaristo on ihana kesällä, mutta tykkäisin syksyllä ja talvella olla välillä siellä entisessä kodissa.

Ihan hieno mahdollisuus kun olette vielä tuonikäisiä (eli jaksatte) eikä ole lapsia. Eikä työtkään rasita. Riittää energiaa.

Mikä siis on ongelma, kun ei ole tarvetta luopua mistään.

Mulle kyllä kelpaisi kesäpaikka saaristossa.

Vierailija
55/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti voi kestää. Aloittajahan kertoi, että asunto on saaristossa. Mietihän vaikka Hailuoto, Nauvo, Parainen ja muut paikat missä saarilta liikutaan mantereelle yhteyslautoilla. Turun saaristossa, Kustavin seutuvillakin näitä on.

No Paraisille mennään ihan siltaa pitkin. Siellä suunnalla taasen Nauvo ja Korppoo, joissa molempien lautat, eli Parainen-Nauvo ja Nauvo-Koprppoo liikennöi miltei nonstoppina. Joulunakin ja pyhäpäivisin puolen tunnin välein menee ja jos ei mene, tulee soittamalla. Samoin apteekit , tervryskeskukset jne. löytyy kyllä kyseisiltä saarilta, joten siellä suunnassa ei todellakaan ole.

Mikäköhän niin suuri salaisuuksien saari on kyseessä, ettei sitä voi ääneen sanoa. Iniö ? Utö? Houtskari ?

Vierailija
56/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiähän nuo vaikuttavat olevan, ainakin mies. Tuskin miehen eläke kovin kummoinen on kun pitää korpitölliin muuttaa.

Vierailija
57/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätvedet? Viemäröinnit? Lumityöt? Missä käytte töissä?

Jätevedet? Ei ole sisävessaa, vain sisään tuleva vesi. Ja se valuu ulos jonnekin, en tiedä minne.Lämmintä vettä kyllä riittää. Suihku rakennetaan seuraavaksi päätaloonkin sisälle.

Pihasauna, siinä tupa ja pyykkihuolto.

Keittiö on jo uusittu, kaasuhella sekä iso leivinuuni-hella-kokonaisuus.

Lumitöistä ei viime vuosina ole ollut enää vaivaa. Ja jos on, niin naapuri käy traktorillaam meilläkin.

Lämmitys: oman metsän puilla sekä ilmalämpöpumppu isossa salissa josta lämpöä leviää muihinkin huoneisiin. Jos oikein kylmä tulee, niin suljetaan peruslämmölle osa kamareista ja sali.

Katto uusittu ja viime kesänä viimeksi pestykin. Ikkunat (16kpl) korjattu. Remontteja tekee mies jonkin verran ja sitten palkataan joku tekemään.

Kyllä haluaisin kokeilla elää yksinkertaisesti ja luontoa kuunnellen. Ennen koronaa matkustelimme paljon talvisin kiertelämällä lähinnä aasiassa. Nyt siihen tulee enää tuskin mahdollisuutta.

Lemmikin tai jopa useamman hankkisin mielelläni.

Kasvihuone on jo tilattu.

Lähinnä se eristyksissä oleminen mietityttää, kun olen totttunut kaupungissa asumaan. Nyt käyn ulkoilemassa otsalampun valossa(?!).

Ajattelin että mennään nyt ja katsotaan miten lähtee kulkemaan.

Tämä pimeä vuodenaika on aika pimeää, ja märkää , ja myrskyisää.

Vierailija
58/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä pieni kyläkauppa, josta saa perustarvikkeita.

Lähin kaupunki n 100 km. Isompi kyläkeskus jossa apteekki, rautakauppa, parturi, sok- ja K -kauppa ovat mantereen puolella.

Täältä saaresta pääsee mantereelle yhteysaluksella, joita kulkee 6-8kpl päivässä. Niiden mukaan pitää suunnitella liikkumiset.

Kesällä toki veneillä pääsee helpommin ja nopeammin.

Missä mahtaa olla lähin lääkäri tai sairaala.

Vierailija
59/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi osua arkaan paikkaan?

Vierailija
60/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän niin suuri salaisuuksien saari on kyseessä, ettei sitä voi ääneen sanoa. Iniö ? Utö? Houtskari ?

Luin lapsena paljon Viisikko-kirjoja! Onko tässä kyseessä samanlainen paikka: Kaksikko ja Salaisuuksien Saari?? Jännittävää. Mielikuvitukseni lähti jo liikkeelle.