Työnhaku - nuorempi vs vanhempi?
Mammat listatkaa syitä, miten työnhaussa riittävän kokemuksen omaava nuorempi voisi peitota vanhemman kokeneemman henkilön esimiespaikan haussa?
Miten itse perustelisitte?
Mitkä perusteet teillä vaikuttaisivat, kun palkkaisitte?
Kiitos kommenteista!
Kommentit (8)
Nuorella paremmat ominaisuudet haettavana olevaan tehtävään?
Meillä valittiin se nuorempi ja sen jälkeen alkoivat mielenkiintoiset ajat. Nuorempi antoi lainvastaisia ohjeita ja vielä tyhmyyttään sähköpostilla. Vanhemmat tietty totteli, koska vastuun saattoi siirtää esimiehelle.
Eli palkkaisin vain aidosti parhaimman. Yleensä se nuori ja yritteliäst on - - nuori ja yritteliäs eikä muuta.
4, sä taidat aina kertoo tuon saman jutun täällä? :D :)
Taitaa olla duunareista kyse, vai.
Ei kyllä kovin helposti. Vanhemmalla on puolellaan työkokemus ja nuorella nuoruuden into - sekä mahdollinen mammalomalle lähtö heti kun saa vakinaisen paikan. Nuoren palkkaamalla saattaisin kerjätä kutsua käräjille, jos vanhempi on selvästi pätevämpi.
6, siis jos molemmilla hyvä kokemus, toinen 35 ja toinen 50, niin kutsu tulee käräjille? Mitä ihmettä? Eikö täällä ole ketään menestynyttä 30-40-vuotiasta???? *ihmettelee*
Jos molemmilla on ammattitaitoa ja kokemusta, niin varmaan persoonallisuus ratkaisee. Ja se, miten aiempi kokemus linkittyy juuri siihen haettavaan työhön. Eli vähän vaikea antaa mitään yleispätevää vastausta, varmaan aika tilannekohtaista. Riippuu jonkin verran myös siitä, millainen työyhteisö on ja minkä ikäisiä ihmisiä siinä on.
Olin itse vähän aikaa sitten vastaavassa tilanteessa (ap:n kannalta tämä taitaa olla huono esimerkki, koska vanhempi palkattiin), eli rekrytoinnissa loppusuoralla oli minä ja minua kymmenen vuotta nuorempi henkilö, jolla oli kuitenkin jo hyvin paljon kokemusta koska oli heti opiskelujen alusta lähtien tehnyt alan hommia ja muutenkin edennyt nopeasti, itse taas olen pitänyt sapattivuosia ja valmistunut myöhään jne., eli speksit oli aika samat.
Lopulta minut valittiin, suurimpana syynä vaikutti persoonallisuus ja myös ikä; rekrytoijat kokivat että minä vanhempana pärjäisin paremmin heterogeenisen ja eri-ikäisistä koostuvan joukon esimiehenä kuin 25-v. henkilö, jolla ei vielä ole niin paljon elämänkokemusta vaikka työkokemusta olisikin. Ehkä vähän tyhmä syy, mutta tiukoissa rekrytointitilanteissa henkilökemiat taitaa olla aika ratkaiseva tekijä kuitenkin.
Työteliäs nuori on parempi kuin laiska vanha.