Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koronarokotuksessa todistetaan että kuuluu sairauden takia riskiryhmään?

Vierailija
27.12.2020 |

Ei kai kaikki voi juosta aiheesta lääkärintodistustakaan hakemaan, mutta jotenkinhan tuo pitää tarkistaa?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin joyksityisellä joka totes että mulla on todennäköisesti astma. Ei kyllä tehnyt muuta kuin kuunteli keuhkot ja otettiin jotain verikokeita. Määräs lääkkeet. Niitä oon käyttänyt pari vuotta. Jätän vaan reseptin uusittavaksi. Ei mulla mitään diagnooseja näy kela kortissa ja oma kannassa oon kieltänyt tietojen lukemisen. Eli ainoa tapa on tulosta ite oma kannasta se dg. Ja ottaa mukaan ku menee pistettäväksi.

Maksatko siis astmalääkkeistäsi täyden hinnan? Niistähän saa kelakorvauksen.

Kyllä mulle kela korvaus tulee ihan normaalisti niinku muistakin korvattavista lääkkeistä. Mutta ei mulla kyllä kela kortissa mitään merkintöjä ole.

Apteekissa kuitenkin sinun pitää näyttää kelakortti, jos diagnoosit on tiedossa. Aiemmin kela postitti uuden kortin, jossa näkyi diagnoosit.

Vierailija
42/75 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne riskiryhmäläiset erotella Kela-korttiin merkittyjen diagnoosien mukaan, ne jotka eivät ole käyneet lääkärissä tai saaneet virallista diagnoosia eivät ole virallisesti riskiryhmässä. Eikä sinne rokotukseen mennä minkään papereiden kanssa, vaan sieltäpäin tulee kutsu ja ajanvaraus. Siitähän kaaos tulisi, jos jokainen sinne omin päin menisi tulosteitaan luetuttamaan.

Joka tapauksessa kun nyt ensin rokotetaan terveydenhuollon työntekijät (100 000 kpl) ja sitten yli 70-vuotiaat (800 000 kpl) niin sitten ne yli miljoonan jonotusnumerolla olevat eivät ole ennen kesää jonossa, joten nämä asiat kyllä ehtivät selviämään, turha odotella soittoa heti ensi viikolla, jos on ehkäastma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin yksityisellä joka totes että mulla on todennäköisesti astma. Ei kyllä tehnyt muuta kuin kuunteli keuhkot ja otettiin jotain verikokeita. Määräs lääkkeet. Niitä oon käyttänyt pari vuotta. Jätän vaan reseptin uusittavaksi. Ei mulla mitään diagnooseja näy kela kortissa ja oma kannassa oon kieltänyt tietojen lukemisen. Eli ainoa tapa on tulosta ite oma kannasta se dg. Ja ottaa mukaan ku menee pistettäväksi.

Oletko varma, että "todennäköinen astma" on riskiryhmään kuuluva huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus? Jos et edes ole käynyt kontrolleissa kahteen vuoteen? Monilla sairailla on hoitokontrolleja monta kertaa vuodessa ja rokotuksen on ottanut puheeksi ihan erikoislääkäri sairaalan poliklinikalla.

Edelleenkään rokotukseen ei mennä mihinkään epämääräiselle Alepan kassalle todistuksineen vaan rokotukset hoidetaan terveydenhuollossa. Eiköhän ne hoideta esim. poliklinikoiden kautta.

Vierailija
44/75 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rokotusjärjestyksessä pääsee ryhmästä 11 ryhmään 10 kuulumalla johonkin riskiryhmään sairautensa perusteella, kertoo siitä, että ei nuo sairaudet nyt ihan hirveän vaaralliseksi koronaa tee.

Vierailija
45/75 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että ainakin Helsingissä on rokotuspaikoille jo suunniteltu vartijat, kun ihmiset ovat menossa sinne omien tulosteiden kanssa. Siitähän kiva ryysis syntyisi ja kädenvääntö. Kyllä se kutsu sieltä tulee kun on sen aika, mutta ennen kesää ei kannata odotella.

Vierailija
46/75 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän terveydehoidolla ole tiedossa ketkä sairastavat dibetestä, ketkä astmaa jne.

Kyllähän ne koneella siellä pitäis olla mutta jos sattuu kohdalle samanlainen urpo hoitaja kuin minulle kesällä niin en menis vannomaan ollenkaan että kaikki riskiryhmäläiset saa rokotetta ollenkaan. Itselläni on astmadiagnoosi kymmenien vuosien takaa ja en saanut reseptiä uusittua puhelimessa. Astmahoitaja kehui olevansa ja käski menemään infektiovastaanottoon koronapotilaiden keskelle hakemaan reseptiä. No en todellakaan mene koronaa hakemaan. Luultavasti nämä pikkutätit jotka on saaneet liikaa valtaa, myös valikoivat kuka saa rokotteen ja kenelle voi vaan pirullisesti naureskella "voi voi!".  Seuraavan kerran kun pääsen lääkäriin, annan suoraa palautetta hänelle kyseisestä hoitajasta. 

Vierailija
47/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti pitää olla lääkärin todentama sairaus ensin.

Hienosti vastaat kysymyksen ohi. Sairaus on ja dg, mutta kun ei se lääkäri silloin aikanaan kirjoittanut mulle mitään todistusta lompakossa pidettäväksi - miten tämä nyt todennetaan tai miten potilas sen itse todistaa?

Kuka uusii reseptisi ja missä sairauttasi hoidetaan? Missä käyt kontrolleissa? Eiköhän nämä selviä ihan hoitopaikastasi.

Yksityisessä työterveyshuollossa hoidetaan, ja jatkuvat lääkitykset on. Mutta kun olen ihan muulla alalla töissä enkä tunne terveydenhuollon järjestelmiä, mietityttää näkeekö terveyskeskus nämä jostain automaattisesti. Kela-kortissa ei ole erityiskorvattavuuden koodeja, mutta lääkeostoja on toki runsaasti, lääkekatto täyttyi tänäkin vuonna. Nämäkään tuskin siellä terkkarissa näkyvät?

Vierailija
48/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun moneenkin riskiryhmään, mutta yhtään niistä ei ole lääkäri diagnosoinut, joten en pääse heti rokotukseen. Ei kiinnosta hakeutua lääkärille.

Riskiryhmään kuulun koska:

Lihavuus. Valtava kokoni näkyy ihan silmällä.

Korkea verenpaine. Hoitamaton ja diagnosoimaton. Ihan itse mittailen.

Tupakointi. Keuhkot ovat huonossa hapessa. En tarvitse lääkäriä sitä toteamaan.

Pumppu hakkaa välillä tuhatta ja sataa ilman rasitusta. Jonkin sortin  rytmihäiriötä.

Oireista päätellen minulla voi olla diabeteskin ainakin aluillaan.

En siis saa rokotusta ensimmäisten joukossa, koska en viitsi hakeutua lääkärille hakemaan diagnooseja. Entä sitten.

Sinua ei varmaan haittaa, että sinulla on korkea verenpaine, mutta siihen voi kuolla. Verisuonesi saattaa paineen kohoamisesta johtuen rikkoutua aivoissasi ja saat aivoverenvuodon. Ellet kuole siihen, saatat vammautua loppuiäksesi niin, ettet osaa enää puhua selkeästi ja ymmärrettävästi, Sinua ei haittaisi?

Vierailija
49/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos omasta mielestä kuuluisi saada rokote sairautensa perusteella, mutta kutsua ei kuulu, niin sitten soittaa terkkariin jossa asia selvitetään. Luulisin näin.

Ehkä henkilökohtaista kutsua ei koskaan edes tule. Kun tulee riskiryhmien vuoro saada rokote he varaavat ajan rokote pisteestä.

Vierailija
50/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin yksityisellä joka totes että mulla on todennäköisesti astma. Ei kyllä tehnyt muuta kuin kuunteli keuhkot ja otettiin jotain verikokeita. Määräs lääkkeet. Niitä oon käyttänyt pari vuotta. Jätän vaan reseptin uusittavaksi. Ei mulla mitään diagnooseja näy kela kortissa ja oma kannassa oon kieltänyt tietojen lukemisen. Eli ainoa tapa on tulosta ite oma kannasta se dg. Ja ottaa mukaan ku menee pistettäväksi.

Maksatko siis astmalääkkeistäsi täyden hinnan? Niistähän saa kelakorvauksen.

Luuletko säkin maksavasi Buranasta täyden hinnan? Ethän maksa (kun alkuomavastuu 50 eur on maksettu). Sama astmalääkkeissä. Miksi ihmiset luulevat, että jos heillä on erityiskorvaus johonkin lääkkeseen, VAIN se on kelakorvattava?

Suurin osa lääkkeistähän on kelakorvattuja. Vain se eroaa, miten isolla prosentilla niitä korvataan.

Ja jos lääke ei ole korvattava, ei se ole sitä sinullekaan. Ei kellekään. Koska ei ole korvattava!

Vierailija
51/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän terveydehoidolla ole tiedossa ketkä sairastavat dibetestä, ketkä astmaa jne.

Kyllähän ne koneella siellä pitäis olla mutta jos sattuu kohdalle samanlainen urpo hoitaja kuin minulle kesällä niin en menis vannomaan ollenkaan että kaikki riskiryhmäläiset saa rokotetta ollenkaan. Itselläni on astmadiagnoosi kymmenien vuosien takaa ja en saanut reseptiä uusittua puhelimessa. Astmahoitaja kehui olevansa ja käski menemään infektiovastaanottoon koronapotilaiden keskelle hakemaan reseptiä. No en todellakaan mene koronaa hakemaan. Luultavasti nämä pikkutätit jotka on saaneet liikaa valtaa, myös valikoivat kuka saa rokotteen ja kenelle voi vaan pirullisesti naureskella "voi voi!".  Seuraavan kerran kun pääsen lääkäriin, annan suoraa palautetta hänelle kyseisestä hoitajasta. 

Tuskinpa se hoitaja sitä reseptiä olisi voinut edes puhelimessa uusia. Lääkärikään ei aina voi vanhoja reseptejä uusia ilman vastaanottoa. Vastaanoton ehkä voisi jossakin tapauksessa hoitaa etänä, mutta se taas riippuu enemmän hallinnollisista päätöksistä kuin lääkärin tai hoitajan suhtautumisesta asiaan.

Vierailija
52/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälle voidaan mennä kela-kortin takana olevilla koodeilla. Ei tarvitse kantaa yms.

No ei mulla esim ole siellä kuin 30 vuotta vanha diagnoosi. Esim kilpirauhassairaus puuttuu.

No eihän se oikeuttaisi etenemään jonossakaan. Joten ei haittaa.

Vierailija
53/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on astma merkitty siihen kela-korttiin mutta uniapnea ei. Jostain luin, että uniapneaa sairastavat ovat suurinta riskiryhmää mutta milläpäs nyt sen sitten todistan, elleivät lue kantaa.

Voit haaveilla uniapnean siirtävän sinut riskiryhmään ihan keskenäsi, sori, mutta uniapnea ei tule olemaan kriteeri saada rokote ennen muita.

Vierailija
54/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Eikö sairaudet näy kannassa? Ja mitä siellä ei lue, ei ole.

Satutko tietämään, että monia sairauksia sairastetaan jopa vuosia tietämättä niistä. Monilla on se mentaliteetti, että tutkimuksiin ei hakeuduta ennen kuin pää irtoaa.

Luulet siis, että kaikki suomalaisten sairaudet ovat kannassa tai sitten niitä ei vain ole. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Kuten kirjoitin, jos sitä ei kannassa lue, sitä ei ole. Mikä siinä on vaikea käsittää? Vai luuletko sinä että voit mennä sanomaan että sinulla on diabetes jota vaan ei ole diagnosoitu?

Vierailija
55/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vakavissaanko jotkut kyselee näitä täällä.

Vierailija
56/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän sinne kutsuta sen mukaan mitä omakanta kertoo, siltä ne tarkastetaan, mitä kelläkin on.Ei rokotettavalta tai sitä haluavalta, kysymällä.

Vierailija
57/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun moneenkin riskiryhmään, mutta yhtään niistä ei ole lääkäri diagnosoinut, joten en pääse heti rokotukseen. Ei kiinnosta hakeutua lääkärille.

Riskiryhmään kuulun koska:

Lihavuus. Valtava kokoni näkyy ihan silmällä.

Korkea verenpaine. Hoitamaton ja diagnosoimaton. Ihan itse mittailen.

Tupakointi. Keuhkot ovat huonossa hapessa. En tarvitse lääkäriä sitä toteamaan.

Pumppu hakkaa välillä tuhatta ja sataa ilman rasitusta. Jonkin sortin  rytmihäiriötä.

Oireista päätellen minulla voi olla diabeteskin ainakin aluillaan.

En siis saa rokotusta ensimmäisten joukossa, koska en viitsi hakeutua lääkärille hakemaan diagnooseja. Entä sitten.

Et saakkaan

Vierailija
58/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vakavissaanko jotkut kyselee näitä täällä.

https://yle.fi/uutiset/3-6899689

Vierailija
59/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä perussairaudet näkyvät Kannassa.

Ei ne näy, jos niitä ei ole diagnosoitu. Ei ne sinne itsestään ilmaannu kun sairastut. Usko vaan, että kymmenillä tuhansilla suomalaisilla on sairauksia joita eivät ole käyneet lääkärillä todentamassa.

Eiköhän sitten ole oma ongelma, jos ei ole käynyt todentamassa lääkärillä. Sillä tavoin erotellaan ne, jotka vain sanovat, että heilä on ja he, joilla oikeasti on jotain.

Vierailija
60/75 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiköhän sinne kutsuta sen mukaan mitä omakanta kertoo, siltä ne tarkastetaan, mitä kelläkin on.Ei rokotettavalta tai sitä haluavalta, kysymällä.

Rokotettava kertoo riskiryhmään kuulumisesta ihan itse varatessaan ajan. Kun aika varataan asia samalla tarkistetaan sairaskertomuksista. Jos niiden perusteella kuulut riskiryhmään saat ajan, jos et kuulu aikaa ei anneta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän