Miten koronarokotuksessa todistetaan että kuuluu sairauden takia riskiryhmään?
Ei kai kaikki voi juosta aiheesta lääkärintodistustakaan hakemaan, mutta jotenkinhan tuo pitää tarkistaa?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos omasta mielestä kuuluisi saada rokote sairautensa perusteella, mutta kutsua ei kuulu, niin sitten soittaa terkkariin jossa asia selvitetään. Luulisin näin.
Epäilenpä, tuleeko erikseen kutsut kaikille henk.koht. vai ennemminkin vaan kehoitus varata aika jostain systeemistä?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pitää olla lääkärin todentama sairaus ensin.
Hienosti vastaat kysymyksen ohi. Sairaus on ja dg, mutta kun ei se lääkäri silloin aikanaan kirjoittanut mulle mitään todistusta lompakossa pidettäväksi - miten tämä nyt todennetaan tai miten potilas sen itse todistaa?
Varmaan on ihan liian hidasta alkaa penkoa Kannasta riskiryhmätietoja jokaisen kohdalla. Ainakin nykyisten luokitusten mukaan kun riskiryhmäisyyteen vaikuttaa vaikka hoitotasapaino, niin tuskin on erikseen diagnoosikoodia sille että on nimenomaan huonossa hoitotasapainossa oleva se tai tämä. Voi tietysti olla että luokitus muutetaan rokotuksia varten enemmän sen tyyppiseksi, että katsotaan vain onko tiettyä diagnoosikoodia tai ei. Pitäisin silti todennäköisempänä että riskiryhmäläisrokotettavien riskiryhmästatusta valvottaisiin lähinnä pistokokeilla. Ja isoin riskiryhmähän on vanhemmat ihmiset, joiden kohdalla asia selviää henkkarista :)
Aika pitkälle voidaan mennä kela-kortin takana olevilla koodeilla. Ei tarvitse kantaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti vastaat kysymyksen ohi. Sairaus on ja dg, mutta kun ei se lääkäri silloin aikanaan kirjoittanut mulle mitään todistusta lompakossa pidettäväksi - miten tämä nyt todennetaan tai miten potilas sen itse todistaa?
Kuka uusii reseptisi ja missä sairauttasi hoidetaan? Missä käyt kontrolleissa? Eiköhän nämä selviä ihan hoitopaikastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, tottakai jokaisen rokotettavan potilastiedot tarkistetaan ennen pistosta. Täytyy tietää potilaan terveydentila, onko mahdollista allergiaa ja kirjata myös rokote otetuksi. Luuletko että näitä jossain Alepan jonossa aletaan pistelemään?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän terveydehoidolla ole tiedossa ketkä sairastavat dibetestä, ketkä astmaa jne.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle voidaan mennä kela-kortin takana olevilla koodeilla. Ei tarvitse kantaa yms.
No ei mulla esim ole siellä kuin 30 vuotta vanha diagnoosi. Esim kilpirauhassairaus puuttuu.
Kävin yksityisellä joka totes että mulla on todennäköisesti astma. Ei kyllä tehnyt muuta kuin kuunteli keuhkot ja otettiin jotain verikokeita. Määräs lääkkeet. Niitä oon käyttänyt pari vuotta. Jätän vaan reseptin uusittavaksi. Ei mulla mitään diagnooseja näy kela kortissa ja oma kannassa oon kieltänyt tietojen lukemisen. Eli ainoa tapa on tulosta ite oma kannasta se dg. Ja ottaa mukaan ku menee pistettäväksi.
Minulla on astma merkitty siihen kela-korttiin mutta uniapnea ei. Jostain luin, että uniapneaa sairastavat ovat suurinta riskiryhmää mutta milläpäs nyt sen sitten todistan, elleivät lue kantaa.
Minulla oli keväällä omaan sairauteen liittyvä kontrollikäynti polilla. Lääkäri oli nyt kirjoittanut epikriisin ihan eri tavalla mitä aiemmin. Siinä näkyi selkeästi sairaudet, nykytila ja lääkitykset. Aiemmat epikriisit ovat olleet laveampia.
Rokotukseen tilataan aika ja terveysasemalla on kyllä tietosi , mitä sairastat ,et pysty huijaamaan
Vierailija kirjoitti:
Kävin yksityisellä joka totes että mulla on todennäköisesti astma. Ei kyllä tehnyt muuta kuin kuunteli keuhkot ja otettiin jotain verikokeita. Määräs lääkkeet. Niitä oon käyttänyt pari vuotta. Jätän vaan reseptin uusittavaksi. Ei mulla mitään diagnooseja näy kela kortissa ja oma kannassa oon kieltänyt tietojen lukemisen. Eli ainoa tapa on tulosta ite oma kannasta se dg. Ja ottaa mukaan ku menee pistettäväksi.
Maksatko siis astmalääkkeistäsi täyden hinnan? Niistähän saa kelakorvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Rokotukseen tilataan aika ja terveysasemalla on kyllä tietosi , mitä sairastat ,et pysty huijaamaan
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos on kieltänyt tietojen luovutuksen eivät he näe.
Astma ei ole rokotus järjestyksessä mainittu vakava keuhkosairaus, kuten esim keuhkosyöpä ( remissiossa( tai keuhkooahtaumatauti. Mutta sekin on listalla vasta 9. Hyvin vähän ennen yleistä jakoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin joyksityisellä joka totes että mulla on todennäköisesti astma. Ei kyllä tehnyt muuta kuin kuunteli keuhkot ja otettiin jotain verikokeita. Määräs lääkkeet. Niitä oon käyttänyt pari vuotta. Jätän vaan reseptin uusittavaksi. Ei mulla mitään diagnooseja näy kela kortissa ja oma kannassa oon kieltänyt tietojen lukemisen. Eli ainoa tapa on tulosta ite oma kannasta se dg. Ja ottaa mukaan ku menee pistettäväksi.
Maksatko siis astmalääkkeistäsi täyden hinnan? Niistähän saa kelakorvauksen.
Kyllä mulle kela korvaus tulee ihan normaalisti niinku muistakin korvattavista lääkkeistä. Mutta ei mulla kyllä kela kortissa mitään merkintöjä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mitään hoitoa siihen ole tarvinnut, niin et ole mitään riskiryhmääkään. Mitä siinä miettimistä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköinen astma, johon ei sen suuremmin edes hoitoa tarvitse ei ole vaikea keuhkosairaus, joka ei ole hoitotasapainossa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että riskiryhmässä ollaan oikeasti vakavasti sairaita eikä vaan läpällä.
Ihme kiukuttelua nämä vastaukset.
Kysymys kuitenkin lieni se, että miten sairaus tarkistetaan? Jos kyseessä on joukkorokottaminen, on aika vaikea uskoa että siellä aletaan jokaisen kohdalla Kantaa kaivamaan.
Riittääkö siis että potilas itse sanoo, että minulla on astma tms.? Diagnoosi on ja se Kannassa lukee, mutta ruvetaanko sitä kaivamaan vaikka jonoa seisoo takana.