Jee. Eka palkka tuli, raskas vuorotyö. Käteen 1398 €.
Työ on mukavaa, mutta palkka vetää vähän mielen matalaksi. Noh, kyllähän tämä tiedossa oli että matalapalkka-alalla työskennellään, mutta näin vastavalmistuneena parikymppisenä en tajunnut, kuinka paljon palkasta lähtee vielä ennakkoveronkin lisäksi. (eläkevakuutusmaksua, työttömyysvakuutusmaksua, ammattiliiton jäsenmaksu...)
Kommentit (47)
Millä alalla maksetaan tuollaista palkkaa? Entä mikä on bruttopalkka, sehän se on se olennainen?
Itse sain tuon verran kun oppisopimuksellaopikelin lähihoitajaksi, ihan päivätyö oli päiväkodissa. Vuorotyössä aina ollut parempi. Hoitaja et siis taida olla?
Palveluala, ravintola hotelli...eikö?
itellä lisineen n.2200€ brutto...verot pois ni ei paljoo jää!
Itsellä brutto 2400e, käteen jää 1660e/kk.
Itsellä brutto 2400e, käteen jää 1660e/kk.
Tavallisen kokin hommasta saa suurin piirtein tuon verran, muutaman vuoden työkokemuksella. Joskus saattaa jäädä kuussa käteen 1500-1600e jos on tehnyt muutamia ympäripyöreitä päiviä. Ei tuota työtä kyllä kukaan rahasta teekään. Olen kuullut, ettei noissa huippuravintoloissakaan pääse rikastumaan, paitsi omistajat.
Palveluala eli nykypäivän piiat..omia muksuja oon koittanu kannustaa muille aloille kuin me vanhemmat. Mut molemmat tykätään just siitä...palkat ihan surkeat!
Jos sun käteen jää 1400€, niin ei se itse asiassa ole kovin huono palkka. Noin 2000€ kuukaudessa, aika normaali monella alalla. Rankasta vuorotyöstä pitäisi toki saada enemmän, ehkä, vaikea sanoa kun ei tiedä alaa ja työtehtäviä.
Lähihoitaja saa päiväkodissa 10 vuoden kokemuksella 2300 bruttona pk-seudulla.
Eikös toi ole ihan normaali palkka. Siis liian vähänhän se tietysti on, mutta ap on vasta parikymppinen, joten uraansa aloittelevalle ihan kelpo palkka.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 17:13"]
Eikös toi ole ihan normaali palkka. Siis liian vähänhän se tietysti on, mutta ap on vasta parikymppinen, joten uraansa aloittelevalle ihan kelpo palkka.
[/quote]
Niinpä, kun ap:lla ilmeisesti on kuitenkin vain toisen asteen koulutus, ei muuta tutkintoa tai kovasti työkokemustakaan? Ja vaikka työ on rankkaa vuorotyötä, niin ilmeisesti sen kuitenkin katsotaan olevan suorittavaa työtä vailla suurempaa vastuuta, ja vastuun kantaa sitten työnjohtaja/vuoropäällikkö/vastaava henkilö.
What, noin pieni palkka?
Mä sain pelkästään mun lopputyön tekemisestä 1700 käteen per kk ja en siis tee töitä vaan teen pelkästään akateemista lopputyötäni teollisuuteen.
En tajunnut et joku voi saada noin vähän käteen per kk, mä pidin itseäni köyhänä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:39"]Hoitajien palkat ovat kyllä törkeän pienet! Niin tärkeästä työstä pitäisi saada paljon enemmän. Tienaan itse työttömänä bruttona kaksi tonnia kuussa, nettona noin 1600 euroa. Olen työskennellyt viestintäalalla, mutta alanvaihto lienee edessä, kun ei enää töitä tunnu olevan.
[/quote]
Joopa joo. Mä teen 60 h viikko töitä ja mukana on siis vuorokauden päivystys joka viikko eli myös yötyötä. Ja mä saan netto käteen 4000e kk. Veroprossa näillä tuloilla 38 ja siihen muut vähennykset 5,5. Ei kyllä kannata tässä maassa opiskella 10 vuotta. Kun työttömänä kotona makaamalla saa jo puolet siitä mitä mä.
Ihan liikaa sait, verotetaan lisää! T. Vassarit
Onpa tosiaankin pieni palkka.. Saan mediatoimiston kesäassarina käteen 1989 euroa, eikä mulla ole alan koulutusta tai aiempaa kokemusta. Työ ei ole kovin rankkaa ja työajat ovat liukuvia sen mukaan miten paljon hommaa on... Ei tunnu reilulta kyllä yhtään :(
Se että työttömänä saa enemmän, on kyllä tämän hyvinvointivaltion häpeäpilkku. Palkka kuin palkka pitäisi AINA olla enenmän kuin mikään työttömyyskorvaus, oli sitten liiton rahaa tai tai. Pistää vihaksi, kun joku tulee tänne kehuskelemaan kuinka loisimalla kotona saa enemmän kuin ap rehellistä työtä tekemällä!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 17:32"]
Onpa tosiaankin pieni palkka.. Saan mediatoimiston kesäassarina käteen 1989 euroa, eikä mulla ole alan koulutusta tai aiempaa kokemusta. Työ ei ole kovin rankkaa ja työajat ovat liukuvia sen mukaan miten paljon hommaa on... Ei tunnu reilulta kyllä yhtään :(
[/quote]
Voit aina vaihtaa huonompaan työhön ja huonompaan palkkaan, niitä paikkoja on runsaasti auki...
Meitsi tienaa navettahommissaki paljon enemmän mitä ap. Ja minä kun luulin aikoinani että maatalousala on huonosti palkattua...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:39"]Hoitajien palkat ovat kyllä törkeän pienet! Niin tärkeästä työstä pitäisi saada paljon enemmän. Tienaan itse työttömänä bruttona kaksi tonnia kuussa, nettona noin 1600 euroa. Olen työskennellyt viestintäalalla, mutta alanvaihto lienee edessä, kun ei enää töitä tunnu olevan.
[/quote]
Hoitajien palkat maksetaan verovaroin ja kuten tietänet, Suomi-maa on konkurssin tiellä.
Ei ole varaa maksaa hoitajille enempää.
[/quote] Perustele miten yksityisen sektorin palkat maksetaan verovaroin?