Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo
Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera
Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.
Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.
Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan. Meillä yleensä
Kinkkua, joka on katettu herneiden, luumujen ja viinirypäleiden kera
Kylmäsavulohta, graavilohta, sipulisilliä, sinappisilliä, perunaa
Maalaispateeta
Rosollia, sienisalaattia
Saaristolaisleipää ja karjalanpiiraita munavoilla
Kotikaljaa, colaa, viinimarjamehua ja joskus viiniä
Joku jälkiruoka kuten hedelmäkakkua, taatelikakkua ja esim Kirsikkapiirat
Herkkuja: marmeladia, lakuja, suklaakonvehteja jne
Glögiä ja pipareita
Aamulla syödään riisipuuroa sekametelikeiton/ luumurusinakeiton kera
Unohtui mainita tietty lanttu, peruna ja porkkanalaatikot
Kinkulle hunajasinappia
AP:n ongelma lienee jo tässä kahden vuoden aikana ratkennut. Mutta tälleen, kun syö jouluruokaan yhdessä puolisonsa ja kahden lapsensa kanssa, tulee mieleen, että kuka tämän kaiken syö? Meillä jo ihan siitä perus laatikot, rosolli ja kinkku -asetelmasta riittää syötävää päiviksi, vaikka ei tehdäkään sammioittain ruokaa. Kuinka isoja seurueita teille oikein kokoontuu, että myös useampi sortti kalaa, maalaispateet, lihapullat, makkarat, karjalanpaistit jne. tulevat syödyksi, mitä nyt kenelläkin on? Kuitenkin annos per lautanen on sitä pienempi, mitä enemmän on lajeja, ja ei kai kukaan jotain viittä lihapullaa kata?
Alapeukkuja on, mutta kukaan ei ole vaivautunut kertomaan mulle, kuinka tää kuvio toteutetaan. Mä nimittäin haluaisin, että olisi niitä kaloja ja paholaisenmunia ja lihapullia ja makkaroita, mut en vaan tajua, miten niitä siihen pöytään järjestetään. Tai siis tajuan, laittamalla kutakin lajia niin vähän, ettei ekstraa jää liikaa, mutta kun sit se johtaa just siihen, että meillä on 10 lihapullaa pöydässä. Tänä vuonna kokeillaan, että tehdään uunilohta joulupäivänä tai tapanina laatikoiden kaveriksi, niin saadaan sitä kalaakin.
Meillä on kaloja ja paholaisenmunia alkupalapöydässä, jota aloitellaan iltapäivällä joskus 5-6 aikaan. Lihapullia meillä ei ole joulupöydässä, mutta makkaroita on kinkun kanssa sitten kun katetaan lämmin ruoka joskus 7-8 aikaan. Mutta ihan hyvin siinä vois olla lihapulliakin jos niistä tykkää. Ei siis syödä kaikkea kerralla vaan hitaasti, seurustellaan ja pidetään taukoja. Kyllä jälkiruokiakin jaksaa syödä, kun ne syödään tarpeeksi myöhään. Ennen jälkiruokaa käydään joskus saunassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan. Meillä yleensä
Kinkkua, joka on katettu herneiden, luumujen ja viinirypäleiden kera
Kylmäsavulohta, graavilohta, sipulisilliä, sinappisilliä, perunaa
Maalaispateeta
Rosollia, sienisalaattia
Saaristolaisleipää ja karjalanpiiraita munavoilla
Kotikaljaa, colaa, viinimarjamehua ja joskus viiniä
Joku jälkiruoka kuten hedelmäkakkua, taatelikakkua ja esim Kirsikkapiirat
Herkkuja: marmeladia, lakuja, suklaakonvehteja jne
Glögiä ja pipareita
Aamulla syödään riisipuuroa sekametelikeiton/ luumurusinakeiton kera
Unohtui mainita tietty lanttu, peruna ja porkkanalaatikot
Kinkulle hunajasinappia
AP:n ongelma lienee jo tässä kahden vuoden aikana ratkennut. Mutta tälleen, kun syö jouluruokaan yhdessä puolisonsa ja kahden lapsensa kanssa, tulee mieleen, että kuka tämän kaiken syö? Meillä jo ihan siitä perus laatikot, rosolli ja kinkku -asetelmasta riittää syötävää päiviksi, vaikka ei tehdäkään sammioittain ruokaa. Kuinka isoja seurueita teille oikein kokoontuu, että myös useampi sortti kalaa, maalaispateet, lihapullat, makkarat, karjalanpaistit jne. tulevat syödyksi, mitä nyt kenelläkin on? Kuitenkin annos per lautanen on sitä pienempi, mitä enemmän on lajeja, ja ei kai kukaan jotain viittä lihapullaa kata?
Alapeukkuja on, mutta kukaan ei ole vaivautunut kertomaan mulle, kuinka tää kuvio toteutetaan. Mä nimittäin haluaisin, että olisi niitä kaloja ja paholaisenmunia ja lihapullia ja makkaroita, mut en vaan tajua, miten niitä siihen pöytään järjestetään. Tai siis tajuan, laittamalla kutakin lajia niin vähän, ettei ekstraa jää liikaa, mutta kun sit se johtaa just siihen, että meillä on 10 lihapullaa pöydässä. Tänä vuonna kokeillaan, että tehdään uunilohta joulupäivänä tai tapanina laatikoiden kaveriksi, niin saadaan sitä kalaakin.
Minä taas en ymmärrä, miksi pöytään ei voi laittaa 10 lihapullaa, jos tietää, että niitä ei kulu enempää. Eivät ne mitenkään hassuilta näytä, kunhan tarjoiluastia on tarpeeksi pieni. Lihapullia voi toki valmistaa kerralla suuremman määrän, mutta laittaa loput pakkaseen.
Meidän joulupöytäämme eivät tosin lihapullat kuulu, mutta muuten jouluaaton ja joulupäivän päivällisellä on kummallakin yli 10 eri ruokalajia. Minusta se on osa joulun viehätystä, että on paljon erilaista hyvää syötävää, josta jokainen voi valita mieleisensä. Eikä meillä mene paljonkaan ruokaa roskiin. Laatikoiden menekkiä en ole vielä oppinut arvioimaan tarpeeksi hyvin, joten niistä menee vähän, mutta kalat, kinkku, mädit, rosollit, poro ym. tulee kyllä syötyä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni kattaa leipää pöytään. Miksi?
Kun jouluruoka täyttää vatsaa muutenkin, niin miksi sitä leipää pitää olla?
Jos ei ole pelkkää soppaa tarjolla.Itse vielä vihaan kuminan makua, mitä usein on joululeivässä.
Nämä on makuasioita. Minä rakastan joululimppua, voita ja graavilohta. Joululimppu sopii hyvin alustaksi myös hanhenmaksalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kalalautaselle salaattipöydästä vaikka perunasalaatti lohen kaveriksi. Vasta iltapalalle meillä leipä katetaan.
Iltapalalle? Oikeesti? Meillä ei ole koskaan ollut jouluaattona iltapalaa, koska ateria on pitkä. Eikä ole ollut perunasalaattia joulupöydässä.
Meille tulee reilu 4kg kinkku, ihan tuoreena ostettu, kypsennys jää toki minulle. Kaikki mitä tarjotaan on itsetehtyä, no itse olen leipuri ja perheestä löytyy myös kokki..
kinkun lisäksi:
-porkkanalaatikkoa
-Keitettyjä perunoita
-Paria erilaista punajuurisalaattia
-Tuoretta salaattia (+kurkku, luumutomaatti, sipuli, salaatinkastike)
- kaaliraastetta
-Paria erilaista kalaa (en tiedä mitä, ystävä tuo huomenna)
- keitettyjä kananmunia
- mätiä
- ruisleipää
- smetanaa/creme fraise
- punasipulia, ruohosipulia
-jälkkäriksi on suklaakakkua, torttuja, pipareita, glögiä .
Juomina vichyä, punaviiniä, limua, mitä kukin juo.
Tämä on meidän melko pelkistetty menu, joka saattaa tosin kasvaa vielä huomiseen mennessä. Perusasiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kalalautaselle salaattipöydästä vaikka perunasalaatti lohen kaveriksi. Vasta iltapalalle meillä leipä katetaan.
Iltapalalle? Oikeesti? Meillä ei ole koskaan ollut jouluaattona iltapalaa, koska ateria on pitkä. Eikä ole ollut perunasalaattia joulupöydässä.
Tavat ovat erilaisia eri perheissä. Meillä jouluateria syöty viimeistään klo 16 ja iltasella tai paremmin yöllä osa sitten tehnyt jotain yöpalaa kun etenkin nuoret eivät malta ennen aamuyötä nukkumaan käydä. Osa syö silloin vaikka juustoja ja osa vetää kinkku/kalaleipiä.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei enää, mutta lapsuuden kodissa oli ensin kalalautanen alkupaloiksi, mahdollisesti pateeta ja muuuta. Sitten kinkku ja laatikot. Ja tauon (usein lahjat, pukki jne.) jälkeen juustolautanen.
Nuorenkin mielipide on tärkeä. Olisi kannattanut kysyä suoraan nuorelta mitä olisi voinut olla toisin, ennenkuin täältä av-palstalta (aivovauriopalsta). Minustakin pöytäsi oli vähän aneeminen, ehkä hedelmäinen salaatti ja kunnollinen jälkkäri (esim. joku jäädyke) olisi ollut paikallaan.
Pienet lisukkeet puuttuivat, kuten silakkarullat, graavilohi, italiansalaatti, herneet, luumut, sinappi ja sitten kotikaljaa juomaksi. Rosollin kanssa kermaviilikastike. Jälkiruoka sekahedelmäkiisseli. Tämä siis jos se perinteinen joulumenu, mikä on aika yleinen esim. lounasravintoloissa. Ei niinkään se määrä, vaan vähän näitä kaikkia noiden alkuperäisen menun lisäksi olisi jo tehnyt vähän monipuolisemman. Ruisleipä on mielestäni hyvä valinta leiväksi, en oikein pidä niistä makeista leivistä. Kannattaa kuunnella perheessä muidenkin mielipiteitä, kun kuitenkin on kyse makuasioista ja niistä on monta mielipidettä. En moittisi muuten kuin vähän suppeaksi tuota valikoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tänä niinkuin viime jouluna vietetään myös kumppanin kanssa kahdestaan,ihmettelen myös noita valtavia ruokamääriä ja sitten joulun jälkeen suurin osa heittää kukkurakaupalla ruokaa roskiin eli ensin ostetaan vuorenkokoisia vaikka mitä ruokaa ja sitten syödään ehkä neljännes ja sitten ruokaa onkin niin paljon jäänyt että mätänee jääkaappiin. Jos ei sitten koko suku käymässä jolloin ymmärrettävää mutta suurin osaa silti liikaa omien tarpeidensa ihmiset eivät tarttis niin paljon kaikkea satoja eri jouluruokalajeja suurin osa menee kuitenkin haaskuun.
Tuon takia meillä onkin aina pienet ostokset. Nyt ostettiin pikkukalkkuna, rosollia, pari laatikkoa ja pipareita.
Vierailija kirjoitti:
Nuorenkin mielipide on tärkeä. Olisi kannattanut kysyä suoraan nuorelta mitä olisi voinut olla toisin, ennenkuin täältä av-palstalta (aivovauriopalsta). Minustakin pöytäsi oli vähän aneeminen, ehkä hedelmäinen salaatti ja kunnollinen jälkkäri (esim. joku jäädyke) olisi ollut paikallaan.
Lapset tuskin haluaa sellaisia. Toiveena olis varmaan nachopelti ja karkkia.
Miten niin oli nolo? Eihän tässä ole ehtinyt vielä joulupöytää laittamaan. Aikaisin te aloitatte kinkun syönnin.
minä ja teinipoikani vietimme kerran joulua (ruoanhankintakommellusten vuoksi) syöden ranskalaisia ja juoden Fantaa. Paras iloinen joulu ja nälkään maistuvin ruoka ikinä!
Eikä vieläkään nolota, kumpaakaan!
Jos minun lapseni sanoisi noin, niin olisin kyllä pettynyt itseeni kasvattajana jos lapseni pitäisi sitä jotenkin nolona, että on ruokaa tarjolla. Kaikilla sitä kun ei ole ja he varmasti söisivät onnellisina noita aloittajan mainitsemia ruokia.
Nololle pojalle seuraavaksi jouluksi energiajuomaa ja sipsuja. Muut voivat nauttia jouluruuista.
Kyllä 13-v. osaa, jos on koskaan opetettu ja otettu mukaan ruokatouhuihin :)
Kokemusta on!
Ettekö tajua että aloitus oli provo! 🤣
Olihan toi aika suppea. Ei edes perunalootaa tai mitään kalaa. Alkupaloina vain rosolli.
Itse olen niin jouluhemmoteltu että otan loputtomasti ruokalajeja sisältävän joulupöydän itsestäänselvyytenä.
Meillä on iso perhe joka kokoontuu jouluna. Ruuan laittajia on monta ja pöytä notkuu jo alkupaloilla. Kalaruokia montaa sorttia. Siian mädit ja erilaiset lohet ja sillit. Joutuu varomaan ettei syö vatsaa täyteen jo alkupaloilla. Pääruuissakin aina jotain uutta ja erilaista kuten bataattilaatikko tai kinkun sijasta ankka (toki pikku kinkkurullakin kinkun ystäville).
Aamulla jo riisipuuroa luumukeiton kanssa. Mantelin löytänyt saa Fazerin sinisen.
Aloittaja ilmeisesti viettää joulun pienen perheensä kanssa ilman että siskot ja veljet lapsineen ja puolisoineen ynnä isovanhemmat paikalla. Meillä ne kaikki on osa perhettä. Kuka jaksaa pienelle perheelle kyhätä yksin valtavan juhla aterian? Joulu kuuluu minusta viettää isolla porukalla.
Grillasin tänään hiillosmakkaran ja söin sen leipäpalan kanssa. Lasi maitoa. Siinä on köyhän Jouluateria.
Meillä tänä niinkuin viime jouluna vietetään myös kumppanin kanssa kahdestaan,ihmettelen myös noita valtavia ruokamääriä ja sitten joulun jälkeen suurin osa heittää kukkurakaupalla ruokaa roskiin eli ensin ostetaan vuorenkokoisia vaikka mitä ruokaa ja sitten syödään ehkä neljännes ja sitten ruokaa onkin niin paljon jäänyt että mätänee jääkaappiin. Jos ei sitten koko suku käymässä jolloin ymmärrettävää mutta suurin osaa silti liikaa omien tarpeidensa ihmiset eivät tarttis niin paljon kaikkea satoja eri jouluruokalajeja suurin osa menee kuitenkin haaskuun.