Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika sanoi, että meidän joulupöytä oli nolo

Vierailija
27.12.2020 |

Ruokana oli:
rosolli (kaupasta)
silli (purkista)
4,5 kg kinkku
lanttulaatikko (tein itse)
porkkanalaatikko (tein itse)
keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

Kommentit (734)

Vierailija
581/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gurmeeta jouluun kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n joulupöytä on just hyvä eikä yhtään aneeminen. Meillä ei ole ikinä herneitä tai muita ”tuoreksia” rosollin lisäksi, tykätään todella perinteisestä tai jopa pelkistetystä ruuasta.

Meillä on:

Peruna, lanttu ja porkkanalaatikot (ite teen lantun ja porkkanan)

Kinkku

Rosolli + kastike

Lisäksi on välillä esim kalaa, mätiä, juustoja ym mutta ihan turhaan niitä ostetaan kun ei ne oikein mene kaupaksi. Ihan hyvin voisi olla ilmankin. Jälkiruokaa ei ole koskaan, ei tykätä syödä sellaisia.

Meidän ”aneeminen” joulupöytä ei johdu vähävaraisuudesta, talouden tulot on yli 100 000 vuodessa jos se tähän mitenkään nyt liittyy. Vaan ihan siitä että ostetaan vain niitä ruokia joista oikeasti pidämme. Ikinä ei mene mitään roskiin.

Ensijouluna kysy teiniltä mitä hän haluaa. Meidän 13 v söi vain kinkkua ja perunalaatikkoa, muuta ei halunnut.

Miksiköhän tämä kommentti on saanut niin paljon alapeukkuja? Ihmisiäkö oikeasti ketuttaa jos joku ostaa ruokaa vaan syödäkseen eikä näön vuoksi... eikö just puhuttu että pitäisi välttää ruokahävikkiä. Ei joulua tarvitse suorittaa muita ihmisiä varten ja miettiä mikä on tarpeeksi "hieno" kattaus. Jouluna kuuluu nauttia rentoutua. - eri

Tätä juuri. Meidän (minun ja mieheni ja tänä vuonna 4 kk ikäinen vauva) nolosta joulupöydästä löytyy lanttu-, peruna- (tavis ja pieni imelletty), porkkanalaatikko, lihapullat, savulohi ja rosolli. Lanttulaatikko ja lihapullat ainoat itse tehdyt ja kala savustetaan itse. Jälkkäriksi perus Juhlapöydän konvehdit. Juomaksi olut, valkkari ja vesi. Kaikki loppu tapaninpäivänä eikä mitään lennä roskiin.

No eihän siinä sinänsä mitään, jos joku perhe haluaa syödä jouluna yksinkertaisesti - JOS kaikki niin haluavat, ja sJOS e sopii jokaiselle! Mutta eiköhän jollain 13-vuotiaalla jo saa olla oma mielipide, ja omia toiveita jouluruoan suhteen, aivan kuin yleensä lapsille annetaan myös lahjoja, joita he oikeasti arvostavat ja haluavat, eikä ihna jotain sopimatonta? Samalla lailla se ruokakin voi olla pettymys, ja ankeuttaa lapsen joulun. :/ Ruoka on kuitenkin aika helppo ja edullinen "sopeutettava" kaikkien makuun.

Eri asia se, jos on todellakin niin varaton, ettei rahattomuuden takia pysty laittamaan jouluksi yhtään mitään muuta kuin kinkun, sillin ja laatikot. :(

13v. on jo sen ikäinen, että voi opetella tekemään itse mitä haluaa.

Aivan, kyllähän kuudesluokkalainen jo osaa jouluruuat tehdä  ja muutenkin huolehtia vanhemmilleen joulutarjottavat :(

Minusta tuo ap:n joulupöytä oli aika aneeminen, mutta sitten jos on erikseen vielä juustopöydät ym niin kai se menettelee.

Meillä on aika varhaisessa vaiheessa otettu lasten mietymykset joulutarjoiluista huomioon ja siinä on kaikenlaista kokeiltu vuosien varrella. 

Eikä lasten ole todellakaan tarvinnut olla vastuussa joulupöydästä, vaikka heidän mielipiteensä on huomioon otettukin. Toki ovat auttaneet taitojensa mukaan, mutta vastuussa eivät joulupöydän herkuista ole.

Ei, vaan 13v. voi sanoa mitä joulupöytään haluaa ja olla avuksi eikä narista, että on niin noloa... Jotenkin, kun mietin omaa lapsuuttani (elettiin silloin 90-luvun loppua), niin eipä tullut mieleenkään ruikuttaa äidille, että tämä on pistänyt niin nolot tarjottavat pöytään. Oikeasti.

En minäkään haukkunut. Aina on ollut hyvää ruokaa. Tosin en esittänyt kovista teininä.

Vierailija
582/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut pojastasi!💩

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja tyttärellä ei ole noloa. Emme pidä jouluruuista. Meillä voi olla mitä vaan jouluna pöydässä.

Vierailija
584/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mennään ostamaan jouluruuat, saa jokainen mättää ostoskärryyn perinteisten ruokien lisäksi sitä ruokaa mitä haluaa syödä jouluaterialla, niin sitten kukaan ei joudu syömään - ainakaan pelkkiä- noloja ruokia.

Jonain jouluna yksi lapsista söi lähinnä nakkeja ja perunasalaattia.

Vierailija
585/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi täällä porukka dissaa aloittajan poikaa. Huono sanavalinta varmaan mutta pitäähän äidille pystyä sanomaan jos joku nolottaa. Ja poika vasta 13v.

Poika selkeästi haluaisi vähän enemmän panostusta joulupöytään, joka on mielestäni hieno asia, äiti on tässä se juntti jos tekee vain sitä mistä itse pitää.

Varmasti poika auttaisi suunnittelussa ja kokkaamisessakin kun kurja joulupöytä on hänelle murheellinen asia.

Suloiselta kuulostaa poika vaikka hieman teiniangsti alkaakin pilkistää. Ihanaa että haluaa juhlavan joulun perheensä kanssa.

Vierailija
586/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokana oli:

rosolli (kaupasta)

silli (purkista)

4,5 kg kinkku

lanttulaatikko (tein itse)

porkkanalaatikko (tein itse)

keitetyt potut tillin kera

Lanttulaatikko tosin loppui jo aattona.

Jälkkäriä ei tänä vuonna ollut, kun ei sitä kukaan jaksa syödä kuitenkaan.

Ihan tavallinen joulu pöytä minusta ja nätä meillä on syöty 15 vuotta ja sitä ennen minun kotona.

====

Voivoi.

Missä graavilohi?

Missä savukala?

Missä sinappisilakka?

Missä sienisalaatti?

Missä juustotarjotin ja hedelmät?

Missä glögi ja piparit?

Vierailija
587/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna syön ahven, syön hauki, syön kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Porsasta pala kuin pala. Ei kinkku eikä kyljys. Samaa toivon myös teille.

Vierailija
588/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on jo mainittu vinkkejä mitä joulupöydässä ihmisillä on.

Lisäisin pähkinät, viinirypäleet ja satsumat.

Meillä on myös kesällä esikeitettyjä ja pakastettuja uusia perunoita pöydässä, ihana tuulahdus kun perunat jouluna ovat jo vähän kurjia. Siis sulatetaan ja keitetään loppuun jouluna. 😋

Vierailija
589/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön porsaasta vain sorkat.

Vierailija
590/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna, kuten muinakin päivinä saa syödä ihan mitä haluaa. Ei ole olemassa oikeaa ja väärää "jouluruuassa", kun kukaan ei voi sitä määritellä. Jokaisen pitäisi tietää että jouluruokaperinteet juontuvat siitä ajasta kun oli pakko "loihtia juhlaruuaksi jotain, kun ei ole juuri mitään". Vai miten veikkaatte, että juuri Suomessa tähän vuodenaikaan jouluruuaksi ovat muodostuneet pääasiassa juurekset ja possu?

Vierailija
591/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy sanoa että jos oma joulupöytä olisi tuollainen niin huonosti täytyisi asioiden olla. Meillä on aina panostettu usean kattauksen joulupöytään, koko perhe osallistuu valmisteluihin jo paljon alle 13-vuotiaasta.

Ja pöytä katetaan kauniiksi myös.

Vierailija
592/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinien mielestä kaikki on noloa.

Hänhän voi itse ensi vuonna laittaa joulupöydän. :)

ei 13-vuotias osaa

ap

Miten olet lapsesi kasvattanut, jos 13 vuotias ei osaa laittaa ruokaa? Nyt vanhempana otat vastuun lapsistasi, kasvata se lapsi äläkä ulise täällä.

Vierailija
593/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on salaatteja italian peruna ja punajuuri ja tuoresalaatti. perunat .karjalanpaisti kinkku laatikot itsetehtynä ja limppuja erilaisia silli mutta ei graavilohta tänä vuonna. luumurahka on jälkkäri. Ja illalla viinirypäle ja pieni juustotarjotin ja juustoille pieniä keksiä.tyttö asuu omassa kotonaan tulee sitten syömään meille ja vie kotiinsa ruokaa mitä jää. Ja juomana maitoa piimää tai limpparia. Ihan normipöytä mitä lapsuudessakin ehkä jotain riisipiirakoita saatetaan tehdä mutta se ei välttämätöntä. Tyttö haluaa itse tulla auttamaan huomenna tehdään kaalikääryleet. Sen sellaista ihan on kelvannut tytön eliniän ja minun eliniän. Ja sitten meillä on jouluksi varattu klementiinejä ja jouluomenoita vähän konvehteja ei mitään ihmeellistä. Tämä on varmaan kans aika nolo ei juhlava myöskään

Vierailija
594/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Myös jouluaamuna. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet näin jo 19 vuotta.

Meille ei tulisi mieleenkään sanoa, että joku asia on nolo. Ei koskaan. Ei ikinä.

Vierailija
595/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
596/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluna, kuten muinakin päivinä saa syödä ihan mitä haluaa. Ei ole olemassa oikeaa ja väärää "jouluruuassa", kun kukaan ei voi sitä määritellä. Jokaisen pitäisi tietää että jouluruokaperinteet juontuvat siitä ajasta kun oli pakko "loihtia juhlaruuaksi jotain, kun ei ole juuri mitään". Vai miten veikkaatte, että juuri Suomessa tähän vuodenaikaan jouluruuaksi ovat muodostuneet pääasiassa juurekset ja possu?

Aika moni on ilkeitä ja ivataan toisten jouluruokia monissa kommenteissa paistaa aikuisteinien ilkeys,pilkka,halveksunta yms, ei ymmärretä ettei monilla varaa 10000 jouluruokalajiin ja että jokainen saa päättää mitä joulupöydässä on. Suututtaa ihmisten tekopyhyys ja häijyys kun muualla maailmassa käydään sotaa ja kamppaillaan nälän kanssa niin Suomessa ihmiset nurisee ja pilkkaa toisten omia mieltymyksiä.

Vierailija
597/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:

Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Myös jouluaamuna. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet näin jo 19 vuotta.

Meille ei tulisi mieleenkään sanoa, että joku asia on nolo. Ei koskaan. Ei ikinä.

Aika moni kommentoija on aikusteini sitten ihmetellään kun lapset ja nuoret käyttäytyy ja sanoo mitä lystää.

Vierailija
598/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä ankea. Itse pidän jälkiruuattomuutta häväistyksenä.

Mä skippaan jälkiruoan liki aina. Edes Michelin tähden ravintoloissa ei tee mieli. Makeat jankit ei vaan maistu. Tämähän ei ole mikään etikettivirhe, pikemminkin päinvastoin. Tyylikästä jättää väliin;-) Rahvaanomaista himoita sokeria.

M53

Vierailija
599/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä ankea. Itse pidän jälkiruuattomuutta häväistyksenä.

Mä skippaan jälkiruoan liki aina. Edes Michelin tähden ravintoloissa ei tee mieli. Makeat jankit ei vaan maistu. Tämähän ei ole mikään etikettivirhe, pikemminkin päinvastoin. Tyylikästä jättää väliin;-) Rahvaanomaista himoita sokeria.

M53

Etpä ole tainnut michelinravintolassa koskaan käydä jos ajattelet että siellä tarjotaan jotain jankkeja. :)

Esim yksi joka teki vaikutuksen oli grillattua appelsiinia, suolaista lakukastiketta, muutama tippa paria pyreetä oiskohan ollut toinen vadelmaa ja toinen karviaista jos muisti ei aivan petä ja vielä hieman jäätelöä. Lisäksi jälkiruokapunkkua joka oli pieni taivas sen suolaisen lakun kyljessä.

Oli upea suolaisen ja makean, happaman ja karvaan, kylmän ja kuuman ilotulitus.

Vierailija
600/734 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omastakin mielestäni olisi ollut hieman suppea koska en syö lihaa ollenkaan. Mutta tapoja on erilaisia. Meillä teinit ovat jo pitkään osallistuneet jouluaterian suunnitteluun ja tekemiseen ja ovat tuoneet siihen omia mieltymyksiään. Suosittelen!

Meillä myös suunnitellaan ja jutellaan yhdessä mitä tehdään, mitä ostetaan, onko toivomuksia. Siitä sitten kompromissien kautta päädytään johonkin, jossa on kaikkien herkkuja, joitain toteutetaan joulupäivänä ja tapanina. Kukaan ei valita eikä äidin tarvitse stressata.

Ottakaa muu perhe suunnitteluun mukaan.