Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo, kaksi autoa, jne.. mistä ne rahat tulee?

Vierailija
27.12.2020 |

”Kaikilla” lasten kavereilla näyttää olevan varakas perhe. On uudehkoa omakotitaloa, kaksi autoa pihassa (bmw, audi jne) ja näiden lisäksi sitten kakkosasuntoa, mökkiä sun muuta. Lapsilla on kalliit vermeet, jokainen lapsi saattaa saada samanlaiset vesipyssyt ihan heräteostoksena esim. 100€ pelkästään niihin.

No lasketaanpas vähän

Omakotitalo 500-600t€
Autot 50t€ x 2
Mökki 200t€

Näiden lisäksi taskuissa tuskin on pelkästään velkaa. Eli miljoonaomaisuus ja näitä perheitä on havaintojeni mukaan useita. Mielestäni yllä mainitut asiat ei edes ole mitään erityistä ökyilyö vaan ihan tavallisia asioita.

Mutta mistä ihmiset saa rahat hankkia kaiken tuon? Miljoonaa et saa velkaa pankista vaikka olisi pääministerin tulot.

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt tätä samaa. Kun katselen paljon sisustuslehtiä ja instaa niin mietin että miten hitossa ihmisillä on varaa johonkin 7 Artekin valaisimeen ym. Taidan olla väärällä alalla (sote).

Poimin tänään maasta tupakka-askin. Jos joku, joka tupakoi, säästäisi saman verran rahaa kuussa kuin mitä laittaa tupakkaan, hänellä olisi kolmen kuukauden päästä varaa ostaa yksi Artekin Savoy-valaisin. Vuodessa niitä saisi jo useampia.

Toisin kuin täällä palstalla usein luullaan, sillä ON isosti väliä, mihin rahansa päivittäin ja kuukausittain laittaa.

Tai voisi viedä perheen kivalle lomalle vuodessa tupakkaan kuluneilla rahoilla. 

Vierailija
162/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maikkimaukuttaja kirjoitti:

Työnteosta ,säästä osuus asuntoon ,lopun lainaa pankki.Velattomia kaikki ollu vuosii jo .Taloja muutama..autoja ollut satoi.Uusii.Työnteko tee jouluna ,jussina..säästä!Kesäloma helv..n lyhyt3vk.Talvilomaa ei lainkaan työvuosii kertyy 65v ..55v..tääkin lähti 17v töihin.Puoliso 13v,lapsetkin 14v..nuorin 13v.Vanhemmat näyttää mallin ei pennutkaa jää lorvimaan.Lainat on pers..ä siitä ikeestä seuraa muuta kuin huonot yöunet.

Kun kerran ei ole rahasta pulaa, niin satsaa johonkin kielioppikurssiin. Tekstisi oli niin epäselvästi kirjoitettu, että jouduin lukemaan sen kaksi kertaa.

Ja mitä oikein tarkoitat, onko teillä teinitkin töissä? Miksi ihmeessä? Eikä 13-vuotiaan kannattaisi keskittyä kouluun ja hyviin harrastuksiin? Eikö tuollainen lasten ajaminen töihin liian varhain ole jotain menneen maailman duunareiden juttua?

En ole edellinen mutta meillä vanhemmat lapset on halunneet itse hakea töitä 15v ikäisenä. Kolmas lapsista (9,4ka) ahnehti peräti 2 työtä itselleen koulun oheen. Kaikki kouluttautuivat hyvin ja saivat opiskelupaikat ja vakityöt heti valmistuttuaan. Kyllä tuo työmoraali on tärkeä juttu tulevaisuuden kannalta. 

Kuopus on nyt 18v ja ihan onneton kun töitä ei saa millään. Meillä ei ole suhteita joilla hankkia duunipaikkoja kuten monella muulla. Hakenut tänäkin abivuonna ainakin 20 hanttihommaa koulun oheen tuloksetta. Yritä nyt säästää pesämunaa kotoa muuttamista varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös työsuhdeauto ole karmea ratkaisu taloudellisesti? 

Riippuu siitä saako sen neuvoteltua palkan "päälle" vai joutuuko kustantamaan kokonaan itse bruttopalkasta. Ensimmäisessä vaihtoehdossa palkka on auton verotusarvon verran isompi kuin jälkimmäisessä vaihtoehdossa. Joku tietysti kysyy, että mitä järkeä ottaa autoetua jos saisi saman verran enemmän rahana. No se juju tuossa on, että autoedun voi saada palkan lisäksi, mutta ei samanlaista palkankorotusta suoraan. Psykologiaa.

Lisäksi pitää huomioida onko kyseessä vapaa- vai käyttöetu. Nykyään verottaja on kuulemma aika nihkeä vapaan autoedun suhteen eli jos ajaa pelkät työmatkat kodin ja työpaikan välillä niin saisi olla vain käyttöetu. Vapaaseen etuun pitäisi olla paljon ajoja esim. eri kaupungeissa sijaitsevien toimipisteiden ja myyntitapahtumien välillä. Jos nyt katsotaan valkokaulusduunaria. Vapaassa edussa työnantaja siis maksaa kaikki auton kulut (sis. polttoaineet ja huollot/korjaukset) ja käyttöedussa työtekijä maksaa itse juoksevat kulut.

Sitä EI saada KOSKAAN palkan päälle, vaan on aina osa bruttopalkkaa. Näin siis Suomessa ja Suomen verottajan mukaan. Tarkoitit varmaan että "saako puhuttua itselleen PALKANKOROTUKSEN autoedun muodossa".  Se autoetu on osa bruttopalkkaa.

Sitähän tuo aiempi tuossa kirjoitti, että palkankorotus on psykologisesti helpompi saada autoetuna. Luitko edes koko vastausta?

Itse olen sitä mieltä, että tuo psykologia kyllä toimii lähinnä pienessä organisaatiossa. Isommissa HR-osasto on tarkempi.

Mitä tekee psykologisella palkankorotuksella? Autoetu vie niin paljon tuloista että netto pienenee siihen verrattuna mitä se oli ilman autoa. Vai onko se tärkeämpää mitä verottajan listalla lukee bruttotuloina, jos vaikka pääsisi Iltasanomiin? Niillä ei vaan eletä...

Vierailija
164/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juttu on mennyt näin:

Mies asui kotonaan 22-vuotiaaksi, kävi töissä koulun ohella ja sijoitti rahojaan. Itse saman aikaan valitettavasti sairastin, ja minulla on siksi monen vuoden aukko elämässä, kun en tehnyt muuta kuin kävin hoidossa ja toivuin.

Tapasimme 25-vuotiaina, ja aika pian ostettiin ensiasunto. Miehellä oli sen käsirahaksi sijoituksista saatuja voittoja. Minä itse aloin tässä vaiheessa vasta saada palkkaa, joten opettelin säästämään ihan pienin askelin. Tämä ensiasunto oli kaksio suhteellisen hyvällä sijainnilla.

Sittemmin teimme virheen, ja ostettiin 4h+k rivitaloasunto. Tämä oli virhe, koska asunto oli huonolla sijainnilla ja iso, ja vaikka sen kunto näkyi hinnassa, ei sen myyminen kaksi vuotta sitten (vuosien varrella täysin remontoituna) tuonut voittoa. Olimme kuitenkin maksaneet lainaa pois sen verran, että oman talon rakentamiseen oli käteistä vähän päälle 100k.

6 vuotta sitten mies sai myös sen verran perintöä, että osti sijoitusasunnon, jonka käsiraha perintö oli.

Kun haimme raksalainaa 250 neliöselle kivitalolle (järvinäkymin), tämän lainan yhtenä vakuutena oli sijoitusasunto.

Jos nyt haluttaisiin vaikka mökki ostaa/rakentaa, mökkilainan vakuutena olisi tämä talo. Emme kuitenkaan halua mökkiä, emmekä uusia, pakasta vedettyjä autoja. Yksi vanha ja velaton riittää hyvin. Matkustaminen on kivempaa kuin mökkeily, ja rahat laitetaan mieluummin lasten (3kpl) harrastuksiin sekä säästöön, kuin autolainoihin.

N38, sairaanhoitaja

M38, insinööri

Vierailija
165/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt tätä samaa. Kun katselen paljon sisustuslehtiä ja instaa niin mietin että miten hitossa ihmisillä on varaa johonkin 7 Artekin valaisimeen ym. Taidan olla väärällä alalla (sote).

Poimin tänään maasta tupakka-askin. Jos joku, joka tupakoi, säästäisi saman verran rahaa kuussa kuin mitä laittaa tupakkaan, hänellä olisi kolmen kuukauden päästä varaa ostaa yksi Artekin Savoy-valaisin. Vuodessa niitä saisi jo useampia.

Toisin kuin täällä palstalla usein luullaan, sillä ON isosti väliä, mihin rahansa päivittäin ja kuukausittain laittaa.

Millä lailla Artekin Savoy -valaisin olisi päivittäistä tupakanpolttoa järkevämpi ostos? Siis rahallisesti, jos nyt unohdetaan hetkeksi tupakan terveydelliset haitat.

Vierailija
166/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä ap majailee??

Meillä vanha ok-talo mitä remontoitu, arvo 120000€ käyttöautot bmw 8000€, yaris 4000€, hiace arvo??

Mökki on entinen perikunnan, nykyään isän.

Harraste auto minkä arvo 40-50k€ olen kunnostanut romukasasta.

Metaalimies/myyjä, 1lapsi joka ei todellakaan saa 100€ vesipyssyjä.

Velkaa on autotallin rakennuksen jälkeen 76k€.

Vierailija
167/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa tulee molemmille palkka tilille?

Vierailija
168/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteosta ,säästä osuus asuntoon ,lopun lainaa pankki.Velattomia kaikki ollu vuosii jo .Taloja muutama..autoja ollut satoi.Uusii.Työnteko tee jouluna ,jussina..säästä!Kesäloma helv..n lyhyt3vk.Talvilomaa ei lainkaan työvuosii kertyy 65v ..55v..tääkin lähti 17v töihin.Puoliso 13v,lapsetkin 14v..nuorin 13v.Vanhemmat näyttää mallin ei pennutkaa jää lorvimaan.Lainat on pers..ä siitä ikeestä seuraa muuta kuin huonot yöunet.

Kun kerran ei ole rahasta pulaa, niin satsaa johonkin kielioppikurssiin. Tekstisi oli niin epäselvästi kirjoitettu, että jouduin lukemaan sen kaksi kertaa.

Ja mitä oikein tarkoitat, onko teillä teinitkin töissä? Miksi ihmeessä? Eikä 13-vuotiaan kannattaisi keskittyä kouluun ja hyviin harrastuksiin? Eikö tuollainen lasten ajaminen töihin liian varhain ole jotain menneen maailman duunareiden juttua?

En ole edellinen mutta meillä vanhemmat lapset on halunneet itse hakea töitä 15v ikäisenä. Kolmas lapsista (9,4ka) ahnehti peräti 2 työtä itselleen koulun oheen. Kaikki kouluttautuivat hyvin ja saivat opiskelupaikat ja vakityöt heti valmistuttuaan. Kyllä tuo työmoraali on tärkeä juttu tulevaisuuden kannalta. 

Kuopus on nyt 18v ja ihan onneton kun töitä ei saa millään. Meillä ei ole suhteita joilla hankkia duunipaikkoja kuten monella muulla. Hakenut tänäkin abivuonna ainakin 20 hanttihommaa koulun oheen tuloksetta. Yritä nyt säästää pesämunaa kotoa muuttamista varten.

On kyllä vähän eri asia tehdä töitä 15-vuotiaana kuin 13-vuotiaana. Mutta sitten toisaalta minusta vanhempien pitäisi kyllä opettaa lapsilleen se, että elämässä on muutakin tärkeää ja arvokasta kuin työ ja työmoraali. On tärkeää myös opettaa lapsilleen kyky olla lomalla ja joutilaana, että keksivät itselleen muutakin tekemistä kuin sellaista, mikä hyödyttää työnantajaa. Itse luultavasti sanoisin 15-vuotiaalle kahta työtä havittelevalle, että koulu on tärkein asia, joten yksi työ koulun oheen riittää, ja täytyy harrastaa myös jotain muuta. Ihminen on kuitenkin elämässään paljon muutakin kuin vain työntekijä.

Vierailija
169/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan työssä käymällä ja säästämällä olen saanut ostettua kaikkea kivaa. Tein ihan hulluna töitä vanhempien luona asuessani, jotta sain hyvän pesämunan omaa asuntoa varten. Vuokralla en asunut ollenkaan, ostin suoraan omistusasunnon kotoa muuttaessani 23 vuotiaana.

En juhlinut rahojani, en törsäillyt niitä hienoihin vaatteisiin ja kauneudenhoitoon, en matkustellut vaan säästin. Mökki on koko suvun yhteinen.

Järkevästi kun elää nuoresta asti ja tekee reippaasti töitä kun silloin hyvin vielä jaksaakin, voi sitten myöhemmin taputtaa itseään olalle ja nauttia.

Etkö maksanut vanhemmillesi ruoasta tai asumisesta? Ihan älyttömän hyvä etu, jonka harva saa. Kai sen sentään ymmärrät?

Vierailija
170/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti maksaa kotona asuessa ennen kuin ostin oman talon 1000mk/kk.

Vierailija
171/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla Artekin Savoy -valaisin olisi päivittäistä tupakanpolttoa järkevämpi ostos? Siis rahallisesti, jos nyt unohdetaan hetkeksi tupakan terveydelliset haitat.

Valaisimen saa myöhemmin myytyä, ehkä jopa voitolla. Tyhjällä tupakka-askilla ei ole arvoa.

Vierailija
172/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vähän eri asia tehdä töitä 15-vuotiaana kuin 13-vuotiaana. Mutta sitten toisaalta minusta vanhempien pitäisi kyllä opettaa lapsilleen se, että elämässä on muutakin tärkeää ja arvokasta kuin työ ja työmoraali. On tärkeää myös opettaa lapsilleen kyky olla lomalla ja joutilaana, että keksivät itselleen muutakin tekemistä kuin sellaista, mikä hyödyttää työnantajaa. Itse luultavasti sanoisin 15-vuotiaalle kahta työtä havittelevalle, että koulu on tärkein asia, joten yksi työ koulun oheen riittää, ja täytyy harrastaa myös jotain muuta. Ihminen on kuitenkin elämässään paljon muutakin kuin vain työntekijä.

Kuten kirjoitin tytön ka koulussa oli 9,4 joten koulu ei kärsinyt. Ehti harrastamaan ja nautimaan elämästään, lomailemaan ja matkustamaan. Kukaan ei edellyttänyt sitä häneltä, hän halusi itse. Jos koulu olisi kärsinyt pahasti olisimme varmaan sanoneet asiasta. 

Vierailija
173/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valaisimen saa myöhemmin myytyä, ehkä jopa voitolla. Tyhjällä tupakka-askilla ei ole arvoa.

Savoyn valaisimet mainitsi tämän yksittäisen kommenttiketjun ensimmäinen, joka ihmetteli miten voi olla jopa useampia Artekin valaisimia.

Helposti voi jos vaan haluaa, sen kun vaan säästää. Ja huom! Harva niitä heti ostaa kaikki kerralla, vaan hiljalleen, kuten monen muunkin sisustusasian.

Vierailija
174/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai maata hylkeenä muiden samanlaisten seassa rannalla tai altaalla...halpaa viinaa kiskoen, hotellista tuskin poistuen...joo onpa ihanaa.

Tietysti on sitten oikeita matkailijoita joita ei näihin voi verrata, mutta hinnatkin on sitten eritasoa kuin nämä muutaman kympin alkaen- matkat. 

Ehkä se matkailu avartaisi vähän sinuakin :) Nimenomaan nämä all inclusive -matkathan ovat kalleimpia. Tietenkään jos ei keksi ulkomailla muuta tekemistä kuin maata rannalla tai altaalla niin matkustamiseen ei kannata rahaa laittaakaan. 

Vierailija
175/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan totta, että kotona asuva nuori säästää, mutta tuo 50 tonnia on vahvaa liioittelua, jos ktsymys on opiskelevasta nuoresta. Unohdat nimittäin, että se kodin ulkopuolella asuva opiskelija saa myös tukia paljon enemmän kuin vanhempiensa kodissa asuva.

Oma poikani opiskelee Aalto-yliopistossa ja asuu Teekkarikylässä. Kysyin, paljonko häneltä kuluu kuukaudessa rahaa opinto- ja asumistuen lisäksi. Hänen mukaansa 200 euroa riittää varmasti. Niinpä häneltä kuluu vuodessa korkeintaan 3000 euroa ylimääräistä siihen vertattuna, että hän asuisi kotona.

Mitä tukia saa noin paljon? Ainakin ammattikoulussa täysi opintoraha ja asumistuki ei kovin paljoa ole, koska opiskelu on lainapainotteista. Lainaa kyllä saisi yli 600 euroa kuussa. 

Vierailija
176/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä aloitus, kun itse taas olen miettinyt, että miksi ihmeessä hyvätuloiset naapurimme asuvat tässä eivätkä esimerkiksi omakotitalossa tai "paremmalla" alueella. Rahaa pitäisi ainakin olla, mutta kotona näyttävät möllöttävän ja autokin semivanha. 

Vierailija
177/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä juttu on mennyt näin:

Mies asui kotonaan 22-vuotiaaksi, kävi töissä koulun ohella ja sijoitti rahojaan. Itse saman aikaan valitettavasti sairastin, ja minulla on siksi monen vuoden aukko elämässä, kun en tehnyt muuta kuin kävin hoidossa ja toivuin.

Tapasimme 25-vuotiaina, ja aika pian ostettiin ensiasunto. Miehellä oli sen käsirahaksi sijoituksista saatuja voittoja. Minä itse aloin tässä vaiheessa vasta saada palkkaa, joten opettelin säästämään ihan pienin askelin. Tämä ensiasunto oli kaksio suhteellisen hyvällä sijainnilla.

Sittemmin teimme virheen, ja ostettiin 4h+k rivitaloasunto. Tämä oli virhe, koska asunto oli huonolla sijainnilla ja iso, ja vaikka sen kunto näkyi hinnassa, ei sen myyminen kaksi vuotta sitten (vuosien varrella täysin remontoituna) tuonut voittoa. Olimme kuitenkin maksaneet lainaa pois sen verran, että oman talon rakentamiseen oli käteistä vähän päälle 100k.

6 vuotta sitten mies sai myös sen verran perintöä, että osti sijoitusasunnon, jonka käsiraha perintö oli.

Kun haimme raksalainaa 250 neliöselle kivitalolle (järvinäkymin), tämän lainan yhtenä vakuutena oli sijoitusasunto.

Jos nyt haluttaisiin vaikka mökki ostaa/rakentaa, mökkilainan vakuutena olisi tämä talo. Emme kuitenkaan halua mökkiä, emmekä uusia, pakasta vedettyjä autoja. Yksi vanha ja velaton riittää hyvin. Matkustaminen on kivempaa kuin mökkeily, ja rahat laitetaan mieluummin lasten (3kpl) harrastuksiin sekä säästöön, kuin autolainoihin.

N38, sairaanhoitaja

M38, insinööri

Unohtui kertoa velan määrä, eli talolainaa on 240k 20 vuoden laina-ajalla. Sijoitusasunnon lainaa maksaa pois vuokralainen. Tarkoituksena on ostaa pian toinen, ja ehkä kolmaskin sijoitusasunto.

Meidän nettotulot on yhteensä noin 6000€/kk ja hyvin sitä voisi maksella kahdesta autosta, mutta emme halua.

Vierailija
178/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan työssä käymällä ja säästämällä olen saanut ostettua kaikkea kivaa. Tein ihan hulluna töitä vanhempien luona asuessani, jotta sain hyvän pesämunan omaa asuntoa varten. Vuokralla en asunut ollenkaan, ostin suoraan omistusasunnon kotoa muuttaessani 23 vuotiaana.

En juhlinut rahojani, en törsäillyt niitä hienoihin vaatteisiin ja kauneudenhoitoon, en matkustellut vaan säästin. Mökki on koko suvun yhteinen.

Järkevästi kun elää nuoresta asti ja tekee reippaasti töitä kun silloin hyvin vielä jaksaakin, voi sitten myöhemmin taputtaa itseään olalle ja nauttia.

Etkö maksanut vanhemmillesi ruoasta tai asumisesta? Ihan älyttömän hyvä etu, jonka harva saa. Kai sen sentään ymmärrät?

Ei kai nyt kukaan kotonaan asuva maksa mitään...mutta osallistuu kuluihin kaupassa käydessä, laskuja maksaessa, mitä muuta maksaa pitäisi.

Ja jos on ainoa lapsi niin miksi sitäkään, yhdessähän sitä ollaan ja asutaan.

Vierailija
179/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan totta, että kotona asuva nuori säästää, mutta tuo 50 tonnia on vahvaa liioittelua, jos ktsymys on opiskelevasta nuoresta. Unohdat nimittäin, että se kodin ulkopuolella asuva opiskelija saa myös tukia paljon enemmän kuin vanhempiensa kodissa asuva.

Oma poikani opiskelee Aalto-yliopistossa ja asuu Teekkarikylässä. Kysyin, paljonko häneltä kuluu kuukaudessa rahaa opinto- ja asumistuen lisäksi. Hänen mukaansa 200 euroa riittää varmasti. Niinpä häneltä kuluu vuodessa korkeintaan 3000 euroa ylimääräistä siihen vertattuna, että hän asuisi kotona.

Mitä tukia saa noin paljon? Ainakin ammattikoulussa täysi opintoraha ja asumistuki ei kovin paljoa ole, koska opiskelu on lainapainotteista. Lainaa kyllä saisi yli 600 euroa kuussa. 

Kodin ulkopuolella asuva 18 vuotta täyttänyt opiskelija (opiskeli sitten amiksessa, amk:ssa tai yliopistossa) saa opintotukea 252 euroa kuukaudessa ja asumistukea 80 % hyväksytyistä asumismenoista. Edellytyksenä on se, että opiskelijan omat tulot ovat tarpeeksi pienet. Opiskelija-asuntoloiden vuokrat useimmiten jäävät hyväksyttyjen asumismenojen alle.

Kun poikani on maksanut vuokransa ja sähkölaskunsa, jää hänellä opintotuesta jäljelle vielä 150 eur / kk. Siihen päälle hän käyttää muuta rahaa alle 200 eur / kk. Kesäkuukausilta hän saa vain asumistukea (ei opintotukea), joten niiltä laskin vähän ylimääräisiä menoja.

Vierailija
180/187 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai maata hylkeenä muiden samanlaisten seassa rannalla tai altaalla...halpaa viinaa kiskoen, hotellista tuskin poistuen...joo onpa ihanaa.

Tietysti on sitten oikeita matkailijoita joita ei näihin voi verrata, mutta hinnatkin on sitten eritasoa kuin nämä muutaman kympin alkaen- matkat. 

Ehkä se matkailu avartaisi vähän sinuakin :) Nimenomaan nämä all inclusive -matkathan ovat kalleimpia. Tietenkään jos ei keksi ulkomailla muuta tekemistä kuin maata rannalla tai altaalla niin matkustamiseen ei kannata rahaa laittaakaan. 

Miksi ei? Jos tykkää maata rannalla, ottaa aurinkoa ja uida, ja kotimaassa on joko pakkasta tai loskaa. Eikö silloin ole fiksumpaa matkustaa jonnekin, missä on kesäinen sää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan