Omakotitalo, kaksi autoa, jne.. mistä ne rahat tulee?
”Kaikilla” lasten kavereilla näyttää olevan varakas perhe. On uudehkoa omakotitaloa, kaksi autoa pihassa (bmw, audi jne) ja näiden lisäksi sitten kakkosasuntoa, mökkiä sun muuta. Lapsilla on kalliit vermeet, jokainen lapsi saattaa saada samanlaiset vesipyssyt ihan heräteostoksena esim. 100€ pelkästään niihin.
No lasketaanpas vähän
Omakotitalo 500-600t€
Autot 50t€ x 2
Mökki 200t€
Näiden lisäksi taskuissa tuskin on pelkästään velkaa. Eli miljoonaomaisuus ja näitä perheitä on havaintojeni mukaan useita. Mielestäni yllä mainitut asiat ei edes ole mitään erityistä ökyilyö vaan ihan tavallisia asioita.
Mutta mistä ihmiset saa rahat hankkia kaiken tuon? Miljoonaa et saa velkaa pankista vaikka olisi pääministerin tulot.
Kommentit (187)
Meillä on nettotulot reilu 6000€ kuussa, molemmat korkeakoulutettuja. Uusi omakotitalo pk-seudulla ja muutaman vuoden vanha mökki löytyy, autoja vain yksi. Ainoa mistä ollaan maksettu ns. täysi hinta ja josta on vielä velkaa on talo, perintöäkin on ehtinyt tulla jonkin verran. Mökki on rakennettu appivanhempien maille halvalla, paljon itse tehden. Auto on vanha rotisko, mutta toimii hyvin ja sillä pääsee paikasta toiseen, ja näyttää vielä ihan siistiltä. Ulkomailla reissataan muutaman kerran vuodessa, mutta ei millään ökylomilla, vaan katsotaan edullisia kohteita ja tarjouslentoja. Sijoituksiin ja säästöön menee joka kuukausi rahaa. Lapsilla on yhdet kalliimmat harrastukset, muuten harrastukset ovat halpoja tai ilmaisia. Ulkona syödään välillä, muttei mitenkään säännöllisesti. Jonkun mielestä voi kuulostaa hienolta, mutta ei me todellakaan mitään miljonäärejä olla.
Sukulaisperheellä on edellä mainittujen lisäksi toinen auto ja pari sijoitusasuntoa, tekniset laitteet aina uusinta mahdollista ja lomat suuntautuvat hienoihin ja trendikkäisiin paikkoihin, vaikka tulot ovat paljon pienemmät. Velkaa onkin sitten kuulemma yli puoli miljoonaa. Itse en ehkä tuolla velkamäärällä nukkuisi öitäni hyvin, mutta kukin tavallaan.
Olemme 2 keskituloisat nykyään eläkeläisiä, emme ole perineet mitään, eläneet säästäväisesti.
Velkaa ollut kahteen otteeseen 4 vuoden bruttotulojen verran.
Emme osta mitään turhia härpäkkeitä, vaatteita tarvittaessa.
Laatua olemme aina hankkineet, niin ei tarvi ostaa koko ajan uutta.
Lapsia on kaksi, jotka koulutettu hyviin ammatteihin.
Syömme terveellistä arkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Pitää osata neuvotella.
No kerropa miten neuvottelet VEROTTAJAN kanssa.
"enkö saisi nyt autoetua ilman veroja".
Juu et saa. -> se autoetu ON OSA PALKKAA. joten ET VOI SAADA SITÄ PALKAN PÄÄLLE. koita nyt individille tajuta.
bruttopalkka on se palkka, josta verot lasketaan. Bruttopalkka siis muodostuu rahapalkka+veronalaiset luontoisedut. Rahapalkasta taas vähennetään nämä verot ja veroluontoiset maksut (jotka on laskettu bruttopalkasta) ja jäljelle jää nettopalkka, josta voidaan vielä vähentää muita eriä (esim liiton jäsenmaksu yms) ja jää jäljelle summa joka maksetaan tilille.
Sulla ei ole nyt hajuakaan mistä puhut. Mun miehen palkka bruttona 6000e kuukaudessa. Tammikuussa sai autoedun joka lisättiin bruttopalkan päälle. Nyt bruttopalkka 6600e joka sisältää autoedun. Brutosta toki menee vero mutta ymmärräthän että tuo 600e ei olisi tullut ilman autoa. Nyt mies siis maksaa auton käytöstä sen mitä 600 e:sta menee veroa. Minusta edullisempaa kuin hankkia itse auto. Ja pitää muistaa että luontoisedut lasketaan mukaan eläkettä kartuttavaan tuloon.
Palkkatuloilla on hankittu okt omalla tontilla, arvo tosin vain n. 280 000e. Molemmilla velkaiset autot. Palkkatöissä on oltu parikymppisestä, käyty ammattikoulu. Kumpikaan ei ole ollut koskaan työtön pieniä muutaman kuukauden jaksoja lukuunottamatta työuran alussa. Sisustus on harkittu, ostetaan sellaista joka miellyttää silmää mutta huomioiden myös arvon säilyminen. Esim. aito käsinsolmittu itämainen matto säilyttää arvonsa tai jopa nousee ajan myötä. Matto josta maksoin 20 vuotta sitten 500e, maksaa nyt 1000e käytettynä. Eli saisin 20 vuoden käytön jälkeen matosta 500e "voittoa". Artekin lampuissa sama juttu.
Perintöjä emme ole saaneet emmekä tule merkittävästi saamaan.
Avainasemassa leveään elämään näyttäisi siis olevan kahdet tulot. Tietenkin joku aina nettoaa yssikseenkin, mutta puhumme nyt tavallisesta kansasta tässä.
Senkö vuoksi eliitti yrittää kaikin keinoin lisätä yksinelävien määrää? Tähän on panostettu merkittävästi mm. viihdeteollisuuden kautta. Huomionarvoista on, että eliitti itse muodostaa hyvinkin porvarillisia ja vanhoillisia/klassisia parisuhteita (kuten esimerkiksi kaikki nuoret naisministerimme).
Toinen merkittävä kansan köyhyyden lisääjä tapahtui kun nk. arava-järjestelmä lopetettiin. Tuossa järjestelmässä perhe saattoi nollapääomalla hankkia omistusasunnon. Tämä nosti lukemattoman määrän tavallisia palkansaajia omistavaan luokkaan - jopa korkeiden markkinakorkojen oloissa.
Monien nyt lapsiperheiden vanhemmat on hyvävaraisin. Nämä suuret ikäluokat siis. Aika tavallisetkin ihmiset on keränneet mukavan varallisuuden ja eläkkeet on monilla yllättävän hyvät. Esimerkiksi meillä mun vanhemmat maksaa pitkälti meidän perheen matkat. Ehkä 5000-6000 Euron kulut vuodessa. Saman maksavat veljen perheelle. Nettoeläkkeet yhteensä 4500, kulut joku 1500-2000 Euroa. Tuo 2000 Euroa menee, jos pitää esim. huoltaa auto tai ostaa jotain uutta. Peruskulut 1500. Näin ollen heillä on joka kuukausi noin 2500 Euroa "ylimääräistä", josta antavat lapsille vuodessa noin puolet ja puolet sijoittavat. Sanonpa senkin, että kumpikin on ollut aivan tavallinen virkamies työurallaan. Tyyliin sossu ja lukion opettaja. Näillä oli hyvät eläke-edut...
Päälle on pääomatuloja, joista sijoittavat myös.
Toisaalta voi myös ostaa halvan valaisimen, jonka jälkeen rahaa jää käyttöön enemmän kuin olisi saanut voittoa siitä Savoyn valaisimesta. Itse pitäisin tätä rahallisesti fiksumpana, etenkin kun voiton saaminen ei ole varmaa, ja sitten pitäisi kuitenkin ostaa joku uusi valaisin tilalle.
Eri asia toki, jos itse tykkää juuri siitä valaisimesta, mutta ei se silloin sen järkevämpi hankinta ole kuin tupakka, jos peruste on vain oma mieltymys. Voihan joku olla mieltynyt tupakkaankin.