Erikoistuuko nykyiset sairaanhoitajat jo 3,5 vuoden normaalin opiskelun aikana, vai lisäkoulutuksena?
Onko kaikissa amk:ssa samat suuntaukset vai vaihteleeko?
Kommentit (8)
papereita. Täytyy käydä amk jatko-opinnot, jotta erikoistuu.
Ei ne jatko-opinnotkaan anna erikoissairaanhoitajan nimikettä, eikä näy palkassa.
Sitten oli mahdollisuus erikoistua, opinnot kestivät vielä vuoden. Erikoissairaanhoitaja sai parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja.
1990-luvun alussa tuli voimaan koulutusuudistus, jolloin kaikki opiskelivat 3,5 vuotta ja valmistuivat sairaanhoitajiksi, jotka olivat erikoistuneet. Erikoissairaanhoitajan nimi poistui käytöstä (koska kaikki olivat erikoistuneet) ja samalla näiltä " uusimuotoisen" koulutuksen saaneilta pistui myös erikoissairaanhoitajan parempi palkka. Sitten tuli taas koulutusuudistus ja nyt kaikki ovat sairaanhoitajia (AMK). Erikoistuneita ovat samalla tavalla kuin ennenkin, siis ensin yhteisiä opintoja 2,5 vuotta ja sitten vuosi erikoistumista. En tiedä mitä hyötyä tästä kaikesta koulutuksen ns. uudistamisesta on ollut.
siis silloin kun opiskeltiin ensin sairaanhoitajaksi
Erikoistuneita ovat samalla tavalla kuin ennenkin, siis ensin yhteisiä opintoja 2,5 vuotta ja sitten vuosi erikoistumista.
- Eivät ole erikoistuneita, vaan vain sairaanhoitaja, AMK!!!
Erikoistumisopinnot ovat erikseen, eikä senkään jälkeen titteli ole erikoissairaanhoitaja.
nimim. Erikoinen (ü) sairaanhoitaja, joka siis teki ne erikoistumisopinnot
Moikka itse tällainen uusimuotoinen 1987 ja 1991 ja joulukuun 21.päibä 34 vuotta hoiturina, sisätaudit-ja kirurgia. Meikussa sain 8 Järvinen tehovuoden jälkeen jossa olin myös esh pestillä nimikkeen esh. Uusiutui koulutus. Kävin palleatiivisen hoitotyön asiantuntijaopinnot ekana suomessa ja suoritin erityisopinnot hallintoon. Sain oh pätevyyden. Menin amerikkalaiseen firmaan opettanut Icd implantointeja ja angiosealia, lensin 6 vuotta ambulanssilentoja oman työn ohella. Katsoin sen parhaimmaksi, että ei nimike vaan kokemus teholta antoi varmuuden mennä minne tahansa. Olen kokenut opettajan ihanuuden. Palliatiivisesta luennoiden kiitän Hännisen Juhaa ja kaikkien saattohoitokotien johtajia minun opettajina, vähiten Helena Erjantia.
Nyt aion 60 kun on mahdollisuus omilla eläkesäästöillä jäädä eläkkeelle ja nauttia maalaisuudesta.
Odotan vain innolla, milloin sh saadaan päätökseen, eli ei valmistuta netissä, itse olen synnäristä obduktioon saakka mennyt.
Kiitos t jokke
Perusopinnot 2,5 vuotta ja sen jälkeen täytyy valita mihin suuntautuu.