selittäkää ! imetys ja korvike
Miks on nii järjettömän hirvittävää yksii ruoka-annos päivässä korvikkeena jos vauva muutenkin saa pullosta eikä hylji rintaa sen vuoksi?
Miksi on huono äiti jos mies herää kerran yössä viikonloppuna ja antaa korviketta jos ei ole pumpulle herunut että äiti saisi nukkua? Onko imetys tosiaan turhaa jos lapsi saa päivässä 60-150 ml korviketta :)
Kommentit (32)
Lukematta kaikkia kommentteja sanon, että itse täysimetetyn vauvan äitinä en vain pystynyt nukkumaan kahdeksaa tuntia yössä ilman imetystä, koska tissit olivat niin totaalisen pakkaantuneet maidosta, etten pystynyt nukkumaan kun sattui. Toki asia voi korjaantua jos vain väkisin on imettämättä, mutta kyllä se toki jo maidontuloonkin vaikuttanee.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:40"]Korvikkeet on EPÄTERVEELLISIÄ
[/quote]Oho. Kaikki lapseni ovat saaneet rintamaitoa aluksi ja sitten korviketta, yksi sai korviketta jo ihan aluksi lisämaitona lääkärin määräyksestä. Haastanko lääkärin oikeuteen? Tuliko tuon abin lukihäiriö korvikkeesta?
Huono äiti olet, jos et ehdi nukkua kunnolla ja olet aina väsynyt, koska se vaikuttaa koko perhe-elämään. Ihana mies, jos syöttää vauvaa yöllä. :)
Ja miksei sitä vauvaa voi syöttää sängyssä? Siinä voi itse vallan hyvin torkkua samalla kun vauva imee rintaa. Miks kaikki on aina niin vaikeaa???
Näin minäkin sen ajattelen parempi virkeä äiti kuin väsynyt!
Sain kauheat pelottelut tutuilta siitä miten maito loppuu ja lapsi ei saa läheisyyttä ja suolisto menew pilalle plapla.
Yksi oli jopa sitä mieltä ettei voi lasta jättää isälle koskaan edes "hoitoon" koska pitää miettiä imetystä. Jos kerran viikossa haluan käydä jumpassa tai uimassa tai joskus harvoin kaupungilla se ei todellakaan onnistu jos sinä päivänä tissi päättää olla herumatta pumpulle. Pakastimeen en juuri saa pumpattua ikinä.
Sivulauseessa vihjattiin jopa miten olisi pitänyt jättää lapsi tekemättä kun ei voi siihen sitoutua
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:17"]Ja miksei sitä vauvaa voi syöttää sängyssä? Siinä voi itse vallan hyvin torkkua samalla kun vauva imee rintaa. Miks kaikki on aina niin vaikeaa???
[/quote]
teen näin joka ikinen yö. Miksi en joskus voisi nukkua tauotta 8 tuntia? Onko ainoa syy se että lapsi on helppo syöttää vieressä vai onko sinulla joku oikea syy?
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:25"]Näin minäkin sen ajattelen parempi virkeä äiti kuin väsynyt!
Sain kauheat pelottelut tutuilta siitä miten maito loppuu ja lapsi ei saa läheisyyttä ja suolisto menew pilalle plapla.
Yksi oli jopa sitä mieltä ettei voi lasta jättää isälle koskaan edes "hoitoon" koska pitää miettiä imetystä. Jos kerran viikossa haluan käydä jumpassa tai uimassa tai joskus harvoin kaupungilla se ei todellakaan onnistu jos sinä päivänä tissi päättää olla herumatta pumpulle. Pakastimeen en juuri saa pumpattua ikinä.
Sivulauseessa vihjattiin jopa miten olisi pitänyt jättää lapsi tekemättä kun ei voi siihen sitoutua
Ap
[/quote] Toisesta korvasta sisään,toisesta ulos...
Jos noin onnistuu, hieno homma. Kaikilla kavereillani, jotka alkoivat antaa säännöllisesti rintamaidon lisäksi pullosta, vauva alkoi vähitelle hylkiä rintaa, varmaan koska pullosta tuli maito nopeammin. Ei se heti tapahtunut, mutta viimeistään puoleen vuoteen mennessä kaikki nämä lapset olivat täysin pulloruokittuja. Jos sinua ei haittaa, että näin todennäköisesti käy sinullekin, jatka samaan malliin. Ihan hyviä lapsia niistä korvikevauvoistakin tulee.
Miksi sä edes kyselet asiaa täältä, kun olet jo päätöksesi tehnyt? Jos se yöllä imettäminen on niin kamalan raskasta niin tee miten lystäät. Ei sun lapsen ravitsemus juuri muille kuulu. Fakta tietty on, että juuri yöllä imetys lisää maidon tuotantoa ja tiheällä imettämisellä maitomäärät kasvavat. Mutta kauniita unia sulle ja mies varmasti mielellään luopuu 8 tunnin katkottomasta unesta ja syöttää vauvan.
Olin poissa 2h, ja sinä aikana äitini joka 3kk vanhaa vauvaani hoiti, antoi desin verran Arlan luomuäidinmaidonkorviketta. Tulin kotiin ja vauva oli ehtinyt nukkua ehkä 10 ja sitten alkoi hyvin voimakas oksennus kohtaus. Hän kramppasi täysin ja ei meinannut saada henkeä. Menin ihan paniikkiin ja soitin 112, jotka sit neuvoi menemään sairaalaan jos hengittää ok. Se oli eka ja vika kerta kun mä annan mitään korviketta. Piste.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:33"]Miksi sä edes kyselet asiaa täältä, kun olet jo päätöksesi tehnyt? Jos se yöllä imettäminen on niin kamalan raskasta niin tee miten lystäät. Ei sun lapsen ravitsemus juuri muille kuulu. Fakta tietty on, että juuri yöllä imetys lisää maidon tuotantoa ja tiheällä imettämisellä maitomäärät kasvavat. Mutta kauniita unia sulle ja mies varmasti mielellään luopuu 8 tunnin katkottomasta unesta ja syöttää vauvan.
[/quote]
Iteppä meni munallaa sörkkimään hoitaa vaa osuutensa
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:38"]Olin poissa 2h, ja sinä aikana äitini joka 3kk vanhaa vauvaani hoiti, antoi desin verran Arlan luomuäidinmaidonkorviketta. Tulin kotiin ja vauva oli ehtinyt nukkua ehkä 10 ja sitten alkoi hyvin voimakas oksennus kohtaus. Hän kramppasi täysin ja ei meinannut saada henkeä. Menin ihan paniikkiin ja soitin 112, jotka sit neuvoi menemään sairaalaan jos hengittää ok. Se oli eka ja vika kerta kun mä annan mitään korviketta. Piste.
[/quote]
otin tämän huomioon ja ostin nan ha 1 vaikkui meillä ole maitoallergisia perheessä.
9 lle tiedoksi! Mies rakastaa lastaan ja vaimoaan :) hän saa nukkua 6 kertaa viikossa täydet unet
Tietenkin imetyksestä on hyötyä. Itse en kuitenkaan noin halua toimia. Ajattelen, että vauvavuosi on niin lyhyt että nyt olen imetysajat kotona tai vauva mukana. Tämän jälkeen vaikka imettäisikin niin voi rennommin olla pois kun maito ei ole enää pääasiallinen ravinnonlähde. Itse en halua korviketta antaa hyvin monestakin syystä mutta ymmärrän myös toisenlaiset valinnat.
15 siis tarkoitti, että imetyksestä on tietenkin hyötyä vaikka antaisit korviketta. Mulla syyt siihen, että haluan imettää täysin jos mahdollista on se, että meillä lapset vaikuttaa olevan enempi ja vähempi lehmänmaitoallergikoita ja uskon, että se ei tee immunijärjestelmälle hyvää. Lisäksi en halua tukea korviketeollisuutta. Meillä esikoinen altistettiin korvikkeelle heti sairaalassa ihan turhaan varmaankin, kuopuksen kanssa ei ole tarvittu pulloa ollenkaan toistaiseksi (vauva noin 8 kuukautta), olen iloinen ja onnellinen tästä. Kukin tekee tyylillään mutta mä olen pystynyt harrastamaan näinkin.
Suomessa se on joko-tai. Joko korvike tai imetys. Mitään siitä välillä ei voi olla, vaikka monessa muussa maassa osittaisimetetään menetyksekkäästi vuoden ajan. Enemmän pitäisi kannustaa ihmisiä osittaisimetyksen onnistumiseen, eikä nähdä sitä vain imetyksen epäonnistumisena.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:55"]Suomessa se on joko-tai. Joko korvike tai imetys. Mitään siitä välillä ei voi olla, vaikka monessa muussa maassa osittaisimetetään menetyksekkäästi vuoden ajan. Enemmän pitäisi kannustaa ihmisiä osittaisimetyksen onnistumiseen, eikä nähdä sitä vain imetyksen epäonnistumisena.
[/quote]
totta!
Ap tsemppiä teet itse ratkaisut.
No aika harvalle loppujen lopuksi tehdään mitään diabetes-testiä. Riippuu siitä, sattuuko juuri silloin olemaan jotakin tutkimusta meneillään.
Fakta kuitenkin on, että Suomessa on muita maita paljon enemmän tyypin 1 diabetesta.
Kukin ottakoon haluamansa riskit. Toisiin voi vaikuttaa ja toisiin ei. Tämä imetysasia on yksi, johon voi halutessaan vaikuttaa...
Kukaan ei täällä mieti asioita objektiivisesti, vaan imettäjät puolustavat omaa kantaansa ja pulloäidit omaansa. Jospa lukisitte imetyksen ja pulloruokinnan eduista ja haitoista ja sitten valitsisitten oman polkunne. Ihan typerää kysyä täältä "lupaa" pullon antamiselle ja toisaalta typerää selitellä, että isänkin pitää saada osallistua ja luoda suhde vauvaan - ikäänkuin se ei muuten onnistuisi kuin pullosta ruokkimalla.