Kumpi on oikeassa, minä vai exän nykyinen vaimo?
Minun ja exän yhteinen poika pääsee ylioppilaaksi. Lakitustilaisuuteen on varattu paikkoja 2 per tuore ylioppilas eikä yhtään enempää. Minusta on itsestään selvää, että ne kaksi paikkaa käytämme minä ja pojan isä. Exäni uuden vaimon mielestä hän osallistuu tilaisuuteen yhdessä miehensä kanssa jolloin en itse pääsisi poikani juhliin, tai sitten mies ei osallistu jos vaimokaan ei pääse. Tuntuu pahalta, että isältä jäisi pojan lakitus väliin, kosk minähän en paikastani ko. juhlassa luovu. Poika tosin on asunut lukioajan isänsä ja tämän vaimon luona, mutta ei kai sillä ole tässä tilanteessa merkitystä?
Kommentit (39)
Kun kyse on täysikäisestä niin antaisin pojan päättää. Oletteko te hyvissä väleissä vaikka hän on asunut vuosia isällään?
Onko mahdollista et poika pitäisi enemmän isän uudesta vaimosta ja haluaa hänet sinne?
Saisiko sinne kouluun mennä seisomapaikalle takariviin?
Minäkin antaisin lapsen päättää. Hänenhän ne juhlat ovat.
Aloitusviestissähän lukee lukioajan asunut, eli onko ollut koulun takia järkevämpää noin?
Se nyksä ei välttämättä kiusaa, vaan yksinkertaisesti haluaa päästä sinne koululle. Jos poika sanoo, että oma äiti, niin silloin se on nyksän hyväksyttävä ja jos ei päästä pojan isää, se on itsekästä omaan napaan tuijottamista.
Biologisille vanhemmille ne on, mutta kunhan muistat vain, että ne kaksi paikkaa eivät ole vierekkäiset paikat! :D perhettä on turha leikkiä..
22 vielä lisää, että itse olin teininä sen verran ärhäkkä, että jos mulla olisi ollut tuo tilanne ylioppilaana, olisin saattanut jättää menemättä sinne lakitukseen itse. Sinnehän ei ole pakko mennä juhlakalun itsensäkään, eikä lakkiakaan ole pakko hankkia.
Hei, kiitos vastauksista.
Poika on asunut isällään siksi, että minun luotani koulumatka olisi ollut huomattavasti pitempi ja isän luona asuen pääsi myös tasokkaampaan kouluun. Hän on kyllä käynyt viikonloppuisin ja lomilla ja on oltu muutenkin yhteydessä.
Mitäkö poika itse haluaa? Aivan aluksi sanoi, että minä ja isänsä, mutta hermostui tähän vänkäämiseen ja viimeksi ärähti vain, että ihan sama tuleeko ketään.
Meidän erosta on jo kymmenkunta vuotta aikaa ja tämä nykyinen vaimo on tullut kuvioihin vasta sen jälkeen. Erottiin hyvissä väleissä ja ollaan tähän asti oltu hyvissä väleissä, myös minä ja uusi vaimo. Jopa näitä yo-juhlia ollaan suunniteltu yhdessä ja hyvillä mielin, mutta nyt sitten tuli tästä koulun vierasrajoituksesta sota. Se rajoitus siis tosiaan tarkoittaa kahta vierasta per ylioppilas, ei ole seisomapaikkoja. Voisihan sitä tietysti kytätä tilaisuuden alkuun asti ovensuussa, josko joku tuoli jäisi tyhjäksi, mutta minä en sitä tee.
Pojan isä taas tyypilliseen tapaansa ei ole sanonut mitään selkeää mielipidettä. Hän vain hokee, että "niin, joo, no kai se, ei kai tässä nyt, no mitä te nyt, jaa, no mutta".
ap
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:11"]
Ihan naurettavaa käytöstä pojan isältä, jos jättää lakituksen väliin vaimonsa käskystä. Luulisi pojan juhlan merkitsevän enemmän kuin vaimon kiukuttelun.
[/quote]
Mutta jos ei saa piparia. Kyllä pillu menee aina oman lapsen edelle.
Pojan valinta, ylioppilas on kuitenkin täysi-ikäinen. Ja ap. sinulla ei ole mitään syytä loukkaantua vaikka poika valitsi juhliin äitipuolensa eikä sinua. Älä ainakaan kosta sitä pojallesi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:41"]
Biologisille vanhemmille ne on, mutta kunhan muistat vain, että ne kaksi paikkaa eivät ole vierekkäiset paikat! :D perhettä on turha leikkiä..
[/quote]
Ai miksei vierekkäiset paikat? Pelkäätkö, että siinä herkistellessä alkaa vanha suola janottaa?
Isä ja äiti lakitukseen, tietenkin. Äitipuolen pitäisi tajuta tämä ja vetäytyä itse.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:47"]
Pojan valinta, ylioppilas on kuitenkin täysi-ikäinen. Ja ap. sinulla ei ole mitään syytä loukkaantua vaikka poika valitsi juhliin äitipuolensa eikä sinua. Älä ainakaan kosta sitä pojallesi.
[/quote]
Poikahan oli halunnut biologisen äitinsä
Olisi kyllä kamalaa joutua jäämään pois pojan lakkiaistilaisuudesta. Oma poikani varmaan jäisi itse lakituksesta pois, jos äitipuoli alkaisi tuollaisia vaatimuksia tekemään. Mutta minä voisin jäädä pois ihan vain siksi,että rakastan lapsiani niin paljon, että en haluaisi pilata hänen juhlapäivää. Uskon, että oma poikani tulisi lakkiaisten jälkeen tällaisessa tapauksessa juhlimaan minun luokse ja välit varmaan menisivät poikki isäänsä ja hänen uuteen vaimoonsa.
Kiristyksellä ei yleensä saa hyvää aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Ai miksei vierekkäiset paikat? Pelkäätkö, että siinä herkistellessä alkaa vanha suola janottaa?
[/quote]
Ainakin meidän pojan juhlassa sai istua mihin haluaa eikä viimeksi tulleet pariskunnatkaan päässeet viereisiin paikkoihin.
Jos tuo on tilanne, niin totta kai paikalle kuuluu mennä biologiset vanhemmat.
Kuinka pieni se juhlatila oikein on, jos ei mahdu kuin kaksi vierasta per valmistuva?
Kyllä se on biologisten vanhempien asia siellä olla eikä minkään äitipuolen. Äiti- ja isäpuolihan lapsilla voi elämän mittaan olla vaikka kuinka monta, eivät he ole edes mitään sukua joten ei mitään asiaa tunkea itseään joka paikkaan. Biologista isää ja äitiä ei ole kuin yhdet kappaleet. Sivistynyt äitipuoli ei edes ala tuollaisesta vääntämään. Kurjaa vain että taas tässäkin uusioperhe kuviossa kärsii se syytön eli lapsi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:08"]
Kuinka pieni se juhlatila oikein on, jos ei mahdu kuin kaksi vierasta per valmistuva?
[/quote]
Todennäköisesti Porvoon lukion juhlasali, mutta siitä huolimatta ketju on suorastaan loistava.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:08"]
[/quote]
Olisko joku normaali koulun liikuntasali? Kai niissä yleensä on turvallisuuden takia määritelty maksimi henkilömäärä. Tai ehkä erityisen paljon valmistuvia?
Onkos ne sinun vai pojan juhlat? Mielestäni poika saa itse päättää ketkä kaksi kutsuu tilaisuuteen. Aina ei voi ratsastaa sillä, että on biologinen äiti tai isä, tärkeintä on Se kenet poika kokee läheisikseen.