Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat on ne jossa säästät pitkällä aikavälillä

Vierailija
27.05.2014 |

- siivousrätit huonoista vaatteista

- mehu tehdään tiivisteestä

- arkimix jogurtti 1kg purkki

- käsisaippua 2L kannu

- perunat kiehumaan täysillä 5min, sen jälkeen jälkilämmöllä, tunnissa valmista(kattilassa kansi päällä).

- pitkät hiukset , säästän leikkaus kuluissa

- käytettynä vaatteet, kirjat, astiat, huonekalut, kodintekstiilit jne.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:07"]

.. ja jottei menisi ot:ksi, niin säästän nimenomaan isoista asioista, enkä kiusaa itseäni tuollaisia arkea hankaloittavissa turhilla "euro vuodessa" säästökikoilla. Isoin säästö lienee se, että en ostanut sellaista autoa johon minulla olisi varaa, vaan pienimmän ja vanhimman mahdollisen joka täyttää tarpeeni. Säästin jo ostohinnassa kymmeniä tuhansia (verrattuna kollegoihin joilla on "pakko" olla max pari vuotta vanha bmw tai audi), ja samoin ylläpitokulut on huomattavasti halvemmat kuin isossa kalliissa autossa. Välillä olin 5 vuotta ilmankin autoa, kun en sitä välttämättä tarvinnut. Säästö: tuhansia.

[/quote]

autoasiassa on erilaista säätöä.  Sun näkökulmasi toimii erinomaisesti, jos verrataan sitä uutta tai max 2 vuotta vanhaa autoa johonkin 5-7 vuotta vanhaan. se 5-7 vuotta vanha täyttää kaikki sun tarpeet ja on hankintahinnaltaan alhaisempi, kenties käyttökuluiltaankin siinä mielessä, että jos et osta osamaksulla, et tarvitse niin kattavaa vakuutusta ja vakuutukset tulee siis halvemmaksi. Muuten käyttökuluissa ei juuri eroa ole. Mutta jos ostat yli 10 vuotta vanhan auton, käyttökulut nousevatkin äkkiä huomattavasti. Autoon pitää yhtäkkiä vaihtaa osia useammilla tuhansilla euroilla vuodessa, nokkahihnasta jarrupaloihin, iskunvaimentimista vaihdelaatikkoon. Säästö sulaa niihin.

[/quote]Nimenomaan otin nuo huoltokulutkin mukaan laskelmiin. Autossani ei mm. ole jakohihnaa joka on pakko vaihtaa, vaan ketju. Ja on juurikin vähän ajettu 8v vanha, eli ei tule mitään isoja vaihtoja eteen pitkään aikaan. Uusi olisi pakko käyttää takuun takia kalliissa huollossa ties kuinka usein, mulla riittää öljynvaihto kerran vuodessa (+ toki niitä pikkuosia sitä mukaan kun kuluu).

Ja kyllä käyttökuluissa on tosi iso ero sen suhteen, onko vaikka auto uusi iso BMW vai pieni Toyota tai Nissan. Esim. juuri ne vakuutukset; samalla vakuutustasollakin ison/kalliimman auton vakuutukset ovat huomattavasti kalliimmat. Samoin vuotuinen käyttömaksu koska iso kuluttaa enemmän, luonnollisesti polttoainekulut myös siitä samasta syystä, huollossa osat maksaa jopa 2- tai 3-kertaisesti jne jne. Ja sitten tietysti ne pääomakulut siihen päälle.

Vierailija
62/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:18"]

Ei hampaat irvessä, mutta kun usein se on helppoa ja vaivatonta niin mikä ettei?

[/quote]

Töiden tarkoitus on tuottaa rahaa, jolla voi tehdä arjesta mukavaa. Minulle mukavaan arkeen kuuluu mm. se, että voin ostaa mieleistäni saippuaa halvimman sijaan, kokata ihan millaista ruokaa haluan, rentoutua hiustenleikkuussa ja hierojalla säännöllisest ja ottaa juuri minulle sopivan mittaisia suihkuja. Tietysti jos ei ollenkaan arvosta tällaisia asioita, on se kai ihan sama sitten niukistellakin, ja pakko on tietenkin asia erikseen, mutta aika ilottomalta tuollainen kyllä ulkopuolisesta näyttää.

Ihminen, jokasuorastaan pitää köyhäilystä, on aina jollakin tavalla epäilyttävä, ja yleinen elämänkokemus sanoo, ettei heidän kanssaan oikein löydy yhteistä säveltä. Esimerkiksi kaikki saidat, pihit ihmiset ovat mielestään vain tarkkoja ja säästäväisiä. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:28"]

Töiden tarkoitus on tuottaa rahaa, jolla voi tehdä arjesta mukavaa. Minulle mukavaan arkeen kuuluu mm. se, että voin ostaa mieleistäni saippuaa halvimman sijaan, kokata ihan millaista ruokaa haluan, rentoutua hiustenleikkuussa ja hierojalla säännöllisest ja ottaa juuri minulle sopivan mittaisia suihkuja.  

[/quote]Nimenomaan. Kommentoin jo aiemmin tuosta saippuasäästämisestä.. Jos vaihtoehtoina on:

a) Pestä x kertaa päivässä kätensä halvalla saippualla joka todennäköisesti haisee pahalta ja jättää kädet inhottavan tuntuisiksi, mutta jota käyttämällä säästää noin 10 euroa vuodessa TAI

b) Pestä x kertaa päivässä kätensä sellaisella saippualla joka tuoksuu mielestäni ihanalle, ja joka jättää kädetkin kivan tuoksuisiksi eikä kuivata niitä, mutta joka maksaa vuodessa kympin enemmän

... niin ei tarvitse kyllä pitkään miettiä kumman valitsen. Kyseessä on kuitenkin hyvin pienellä tuhlauksella saavutettava joka päiväinen kiva fiilis.

Vierailija
64/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:35"]

Kyseessä on kuitenkin hyvin pienellä tuhlauksella saavutettava joka päiväinen kiva fiilis.

[/quote]

Köyhäilijät eivät ymmärrä panos-tuottosuhteen ideaa. -8 (joka allekirjoitti edellisen viestinsä vahingossa "ap")

Vierailija
65/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan köyhäillä ja niukistella kaikessa ilottomasti, vaan niissä asioissa missä se on helppoa ja vaivatonta. Jos joka tapauksessa ostan aurinkokuivattuja tomaatteja, niin miksen hyödyntäisi siinä mukana tulevaa öljyäkin kokkauksessa? Jos löydän helpolla mieluisia ja hyväkuntoisia vaatteita käytettynä (eli halvemmalla kuin uutena) niin miksi en tekisi sitä? Meillä tulee säästämistä sekä isoissa että pienissä valinnoissa, osa rahoista säästetään ja osa käytetään muuhun mieluisampaan, vaikka siihen kalliimpaan saippuaan, kahvilassakäyntiin tai tanssitunteihin.

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:18"]

Ei hampaat irvessä, mutta kun usein se on helppoa ja vaivatonta niin mikä ettei?

[/quote]

Töiden tarkoitus on tuottaa rahaa, jolla voi tehdä arjesta mukavaa. Minulle mukavaan arkeen kuuluu mm. se, että voin ostaa mieleistäni saippuaa halvimman sijaan, kokata ihan millaista ruokaa haluan, rentoutua hiustenleikkuussa ja hierojalla säännöllisest ja ottaa juuri minulle sopivan mittaisia suihkuja. Tietysti jos ei ollenkaan arvosta tällaisia asioita, on se kai ihan sama sitten niukistellakin, ja pakko on tietenkin asia erikseen, mutta aika ilottomalta tuollainen kyllä ulkopuolisesta näyttää.

Ihminen, jokasuorastaan pitää köyhäilystä, on aina jollakin tavalla epäilyttävä, ja yleinen elämänkokemus sanoo, ettei heidän kanssaan oikein löydy yhteistä säveltä. Esimerkiksi kaikki saidat, pihit ihmiset ovat mielestään vain tarkkoja ja säästäväisiä. -ap

[/quote]

Vierailija
66/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:02"]

Toukokuusta syyskuuhun säästän vaatteita, pesupulveria ja pesukonetta olemalla alasti aina kun se on mahdollista. Viime viikonloppuna meni 2 vrk ilman rihmaakaan, ellei pihakenkiä lasketa.

[/quote]

Ei hemmetti, jos tääkin tyyppi on tosissaan. Mutta ei mua toisaalta ihmisen moninaisessa ja mielikuvituksellisessa hulluudessa enää mikään kyllä yllätäkään, joten mikä jottei. Every village has...

Vierailija
67/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin noin vuosi sitten kaikkien naistenlehtien tilaamisen, tänä vuonna en ole haksahtanut edes irtonumeroiden ostoon. Kaikki niistä saatu sisältö - ja PALJON enemmän ! - löytyy verkosta, ilmaiseksi. Etsii sitten hyötyvinkkejä tai "pääntyhjennystä".

Mulla meni useita satasia lehtilaskuihin vuodessa.

Löysin muuten toden teolla av-palstan vasta pari viikkoa sitten. Nyt huomaan saavani vinkkejä JA päätyhjennystä myös aiheista, joita en aikaisemmin tiennyt olevan olemassakaan!

Loistava keskustelu, tämäkin!

Vierailija
68/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

♣ vanhat pyyhkeet/vaatteet räteiksi

♣ palasaippua yhdeksi vaihtoehdoksi nestemäisen saippuan kaveriksi, palaversiota tulee sitten käytettyä niin suihkussa kuin käsienpesuun

♣ ja se nestemäinenkin saippua halpissaippuaa, onneksi ihoni kestää sen (shampoo tietysti sitten erikseen)

♣ paljon puuroa

♣ maitojauhetta

♣ helppo kampaus

♣ halpoja tai ilmaisia harrastuksia

♣ leivon itse kaikki leivät

♣ rajoitan talouspaperin käyttöä ja pyyhin eniten juuri niillä pestävillä uusio-räteillä

♣ syksyllä kaapit täyteen sieniä ja marjoja.

♦♦○○○•••••Ps. löysin juuri alt-koodit, huomasitteko ☺♥♥♦♣•◘◘♦ ○○••◘•◘•◘○♦♣☺☻♥

Vierailija
69/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:26"]

♣ vanhat pyyhkeet/vaatteet räteiksi

♣ palasaippua yhdeksi vaihtoehdoksi nestemäisen saippuan kaveriksi, palaversiota tulee sitten käytettyä niin suihkussa kuin käsienpesuun

♣ ja se nestemäinenkin saippua halpissaippuaa, onneksi ihoni kestää sen (shampoo tietysti sitten erikseen)

♣ paljon puuroa

♣ maitojauhetta

♣ helppo kampaus

♣ halpoja tai ilmaisia harrastuksia

♣ leivon itse kaikki leivät

♣ rajoitan talouspaperin käyttöä ja pyyhin eniten juuri niillä pestävillä uusio-räteillä

♣ syksyllä kaapit täyteen sieniä ja marjoja.

♦♦○○○•••••Ps. löysin juuri alt-koodit, huomasitteko ☺♥♥♦♣•◘◘♦ ○○••◘•◘•◘○♦♣☺☻♥

[/quote]

jatkuu.

♣ kirpparit ja alennukset

♣ ruokaa kerralla monen päivän satsi, tai ainakin ruoan runkoa jota voi sitten jatkaa tai päälisukkseen loppuessa tehdä vaan uuden lisukkeen jostain muusta

♣ uunin/lieden jälkilämpö hyödyksi

♣ ruokasooda ja sitruuna♥

♣ luen lehdet netissä

jne jne.varmasti on vielä muuta joka ei nyt tule mieleen.

Vierailija
70/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli tosi kova pihistelemään ku oltiin lapsia. Syy siihen melko selvä-> sotaajan jälkeen oli todella tiukkaa ja se oli opettanut kaikessa säästämään.

Pulla ja leipäpussit pestiin käytön jälkeen ja laitettiin kuivauskaappiin oveen kuivumaan.

Jogurtti ja viilipurkit pestiin, ne käytettiin marjaretkellä yms. kertakäyttömukeina

Fairylla, mäntysuovalla pärjättiin siivoushommissa

Joka asiassa mietittiin miten voisi säästää.

Lapsena tuota ei osannut arvostaa, nyt osaan:).

Vierailija
71/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkään pähkinöillä. Ostin 10e pähkinäpaketin 1,5 vuotta sitten ja sen jälkeen en ole pyykkäämiseen rahaa laittanut ja pähkinöitä on puolet jäljellä vieläkin. Huom. lapsiperhe ja tohelo äiti (minä), joten pyykkiä pestään useita koneita päivässä.

Vierailija
72/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:39"]

Pyykkään pähkinöillä. Ostin 10e pähkinäpaketin 1,5 vuotta sitten ja sen jälkeen en ole pyykkäämiseen rahaa laittanut ja pähkinöitä on puolet jäljellä vieläkin. Huom. lapsiperhe ja tohelo äiti (minä), joten pyykkiä pestään useita koneita päivässä.

[/quote]

hei, kerrotko näistä pähkinöistä vähän lisää :) toimiiko ne oikeasti niin hyvin?

Vierailija
73/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään pääasiassa Lidlissä ruokaostoksilla kerran viikossa, täydennetään sitten lähikaupasta haetulla tuoretavaralla.

Suurin osa lasten vaatteista ja osa aikuistenkin on kirpputorilta/sukulaisten vanhoja, samoin monet tavarat mm. polkupyörät. Tarpeettomat sitten myydään eteenpäin kirppiksellä/kierrätetään. 

Aamun lehden tilaus peruutetaan, jos kenelläkään ei ole aikaa lukea. Välillä esim. lomilla tilataan taas pariksi kuukaudeksi. 

Pyritään ostamaan vaan käyttöön esineitä, ei varastoon. Samoin ruokaa vain sen verran kun tulee syötyä (tässä kyllä vielä paljon parannettavaakin). 

Vältetään siinä mielessä turhaa autoilua, että jos on meno jonnekin, pyritään hoitamaan useampi asia samalla ajolla. 

Lainaillaan tavaroita ystävien kanssa puolin ja toisin (esim. ruohonleikkaaja). 

Vierailija
74/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Kommentoin jo aiemmin tuosta saippuasäästämisestä.. Jos vaihtoehtoina on:

a) Pestä x kertaa päivässä kätensä halvalla saippualla joka todennäköisesti haisee pahalta ja jättää kädet inhottavan tuntuisiksi, mutta jota käyttämällä säästää noin 10 euroa vuodessa TAI

b) Pestä x kertaa päivässä kätensä sellaisella saippualla joka tuoksuu mielestäni ihanalle, ja joka jättää kädetkin kivan tuoksuisiksi eikä kuivata niitä, mutta joka maksaa vuodessa kympin enemmän

... niin ei tarvitse kyllä pitkään miettiä kumman valitsen. Kyseessä on kuitenkin hyvin pienellä tuhlauksella saavutettava joka päiväinen kiva fiilis.

[/quote]

Minä ostan saippuan 3 litran pötikässä, joka maksaa 3 euroa. Saippua on kotimaista ja tuoksutonta eikä se kuivata käsiä. Meillä pestään käsiä ilmeisesti enemmän kuin teillä, kun niitä joutuu ostamaan monta kertaa vuoden mittaan. Kyllä minä tuonkin lasken säästöksi, koska saippua ei minulle ole se arjen pieni ylellisyys.

Kaikkein paras säästökohde meillä on ollut kunnollisten kankaisten kauppakassien hankkiminen. Ne ovat olleet käytössä kuutisen vuotta ja kestävät varmaan meidän loppuelämän ajan.

Vierailija
75/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän välttää  vaatteiden ostamista kokonaan ja ostaa ja teettää niitä matkaillessani Aasiassa. Valitsen ja ostan sopivat kankaat ja kuosit täältä  ja vien mukana. Yleensäkin mietin isompien ostosten tarpeellisuuden todella tarkkaan. Yritän hyödyntää samaa laitetta moneen asiaan, minulla ei ole erillistä TV:tä, vaan Macbook airini toimii myös TV:n keskusyksikkönä ja Thunderbolt-näyttö TV:nä. Teen itse esim. housut työhön, kun käyttää printtikuoseja, voi saada ihan kivannäköisiä housuja, eikä kukaan huomaa, etten ole jaksannut väsätä taskuja. Sniiduilullani on kuitenkin tarkoitus, eli lähden sitten välillä pitkille matkoille, jossa en pihistä vaikkapa laskuvarjohyppäyksestä, delfiinien kanssa uimisesta tai muista elämyksistä. Lapsia ei ole enemmän iästäni ja elämäntavastani kuin säästeliäisyydestä johtuen. Aion kyllä ryhtyä sijoittamaan, kunhan vaan saan vähän perehdyttyä aiheeseen.

Vierailija
76/91 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästyy näin

- tehdään itse ruoka, ei eineksiä

- korkeintaan 2 viikossa ruokakauppaan

- ei ostella kuin tarpeeseen (onnistuu melkein aina)

- vaatteet pääosin alennusmyynneistä (ostetaan lapsille ennakoiden tulevaa vuotta)

- hyödynnetään jonkun verran kirpputoreja

- yksi auto perheessä (kuljen itse pyörällä tai kävellen, mies tarvitsee auton työmatkoja varten)

- pidetään aina sen verran säästössä, että voidaan ostaa laatua, kun esim. jotain hajoaa (mielestäni tämä säästää)

- sammutellaan turhia valoja

- ei läträtä vettä

- ei osteta osamaksulla (eli tosiaan säästössä aina tietty vararahasto)

- hyödynnän työn kautta minulle tarjotut edulliset liikuntamuodot ja teen kävelylenkkejä

- vaatteita ei pestä yhden käytön jälkeen, jos eivät ole likaisia

- ei tilata lehtiä muuta kuin lasten Aku Ankka

- pidetään aina kaapissa perusruokatarvikkeita, joten jos tulee yllättäviä menoja, niin turvaudutaan esim. viikko ennen tilipäivää kuivakaapin ja pakastimen sisältöön eikä tarvitse käyttää säästöjä tai luottokorttia

- mies tekee itse kodin rempat

- tehdään pitkille mökkiajomatkoille eväät, niin ei tarvitse pysähtyä kalliisiin kahvioihin

Tässä ainakin jotain, vaikea ensin oli miettiä, missä kaikessa säästää. Meillä sitten matkustellaan ja tehdään mukavia reissuja/retkiä. Välillä nautitaan myös ravintoloissa syömällä eli emme pelkästään pihistele.

Vierailija
77/91 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon ,että pienistä puroista kasvaa suuri järvi vai miten se sanonta meni.

Eli toi saippua pänikkä on yks säästöjuttu.

Sitten on monia muita joissa voi säästää ostat lapsillesi pilttejä niin ne myös tulee pitkällä aikavälillä kalliiksi, mut toisaalta helpottaa

arkea jos useampi lapsi.

Mä ostan wc paperin aina tarjouksesta.

Sit aina välillä ruokia joissa alelappu.

Jos haluan jotain mättöä esim. pizzaa kylmäaltaasta ostan lähes aina punasella lapulla varustetun pizzan.

Leivät ,pullat, jauhelihat , jne. Jne. kun ostaa "eräpäivä" korista voi pakastaa ja ovat hyviä ku tarvii.

Vierailija
78/91 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme säästäneet ostamalla nykymittapuun mukaan pienehkön omakotitalon. Ostohinta oli pienempi kun neliöitä on vähemmän. Lämmityskuluissa säästää kun pienempää neliömäärää lämmittää.  Pienemmässä talossa on pienemmät vakuutusmaksut. Krääsää ei tänne paljoa mahdu paljon joten ostamme vain tarpeellista tavaraa. 

Vierailija
79/91 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistssuminen. Omistusasumiseen siirtyminen pelotti, mutta on ehdottomasti tähän astisen elämän kannattavin juttu. Heti alussa saatiin vuokraa vastaavalla summalla suuremmat tilat, tosin silloista vuokra-asuntoa vanhemmasta talosta, mutta asunto oli remontin jälkeen sisätiloiltaan vuokra-asuntoa parmpi. Nyt kun on rakennettu omakotitalo, niin näillä kuukausimenoilla lainnan kanssa ei saisi edes puolta pienempää vuokra-asuntoa.

Vierailija
80/91 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen oppinut nuorena ,että kannattaa aina säästää. Aina ku on vähänkään mahdollisuus niin kandee siirtää säästötilille.

Kun siirtää säästötilille niin huomaa, että ei tee niin herkästi ostoksia...eli uusia verhoja, tauluja, sohvia ,vaatteita ihan mitä vaan josta haaveilee.

Ja mä myös siirrän s.pankin bonukset myös säästötilille.

Ja toi säästötili on siinäkin mielessä hyvä ,et jos vaikka pesukone tai auto hajoaa sieltä voi maksaa.

Suosittelen säästämään jo ihan pienissäkin asioissa. Kertyy ihan kivoja summia vuosien varrella mitä useammassa asiassa säästät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme