Mitkä asiat on ne jossa säästät pitkällä aikavälillä
- siivousrätit huonoista vaatteista
- mehu tehdään tiivisteestä
- arkimix jogurtti 1kg purkki
- käsisaippua 2L kannu
- perunat kiehumaan täysillä 5min, sen jälkeen jälkilämmöllä, tunnissa valmista(kattilassa kansi päällä).
- pitkät hiukset , säästän leikkaus kuluissa
- käytettynä vaatteet, kirjat, astiat, huonekalut, kodintekstiilit jne.
Kommentit (91)
Kavilassa käyn todella harvoin. Ydessä kahvikupissa ja pullassa säästän kahvipaketin hinnan.
Jos omistaa ompelukoneen voi säästää tekemällä itse patalaput( vanhoista vaatteista), samoin siivousrätit ja kaikkea mahdollista mitä mielikuvitus keksiikään.
Kahvipaketeista kassit!
Tuleeko valkoisen wc.paperin käyttö keittiössä edullisemmaksi kuin talouspaperin käyttö? Tietääkö kukaan? T.Ap
Tuleeko valkoisen wc.paperin käyttö keittiössä edullisemmaksi kuin talouspaperin käyttö? Tietääkö kukaan? T.Ap
Sinä, joka käytät kuukautissuojana kutittavaa vessapaperia, kokeilepa pumpulia. Vanhan kansan niksi :) Pumpuli korvaa hyvin pikkuhousunsuojatkin...
Meillä ei ole autoa. Se on se valtava säästö, joka mahdollistaa kaiken muun (keskusta-asumisen yms.).
Ruuassa säästämme; ostamme tarjouksesta, vertaamme aina hintaa, tehdään edullisista raaka-aineista riittoisia ruokia; keittoja, laatikoita, pataruokia, kastikeruokia ns. mummonruokia (lihakeittoa, jauhelihakeittoa, jauhelihakastiketta, kalakeittoa jne), perunaa lisukkeeksi. Käytämme paljon Lidliä.
Ostamme huonekaluja edullisesti käytettynä, mutta emme hinnan takia, vaan siksi, että tyylillisesti sopivat meille kokonaisuuteen. Sama huonekalu, mikä uutena maksaa esim. 800 euroa, voi saada edullisesti esim. 200 eurolla... Kun säännöllisesti selailee nettikirppiksiä, googlettaa, niin pari kertaa vuodessa tekee niitä edullisia, itselle sopivia löytöjä. Ja jos jonkin ostaa uutena, niin kannattaa odotella esim. -25% alepäiviä, joita esim. Askossa on. Osamaksulla ei kannata rahoittaa, ellei saa kuluttomasti ja korottamasti, eli maksaa käteisellä tai kuluttomasti osissa.
Yritän välttää heräteostoksia. En ravaa kauppakeskuksissa, tai kaupoilla muutenkaan, menen sinne vain etukäteen mietittyä juttua ostamaan esim. juurikin alennuksesta. Kirjoja ostan myös divareista, muutaman kerran vuodessa. Lehtiä en tilaa.
Turhien tavaroiden ja vaatteiden ostamista kannattaa välttää. Unohda kaikki muotijutut, jotka ovat jo Out seuraavassa sesognissa. Kannattaa ostaa kestävää ja ajatonta laatua.
En kuitenkaan omilla säästötoimenpiteillä halua sellaista elämää, missä kaiken määrittää säästö... "Tuhlaan" siis myös rahaa matkusteluun, ja juurikin sisustamiseen, vaikkakin pyrin niissäkin säästämään ja vertailemaan hintoja, ja hyödyntämään halpoja tilaisuuksia. Herkkujakin tulee ruuassa ostettua, mutta vain kerran viikossa. Itse myös paljon leivon.
Elämässä pitää myös nauttia! Itselleni tärkeää on kauniisti laitettu koti, ja perheen kanssa vietetty aika (esim matkat), illalliset ja kirjat. Niihin toisinaan siis myös satsaan.
Säästän:
- olen mies
- en tupakoi, enkä käytä alkoa
Törsään:
- omistan auton
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 13:52"]
Ruuassa säästämme; ostamme tarjouksesta, vertaamme aina hintaa, tehdään edullisista raaka-aineista riittoisia ruokia; keittoja, laatikoita, pataruokia, kastikeruokia ns. mummonruokia (lihakeittoa, jauhelihakeittoa, jauhelihakastiketta, kalakeittoa jne), perunaa lisukkeeksi. Käytämme paljon Lidliä.
Ostamme huonekaluja edullisesti käytettynä, mutta emme hinnan takia, vaan siksi, että tyylillisesti sopivat meille kokonaisuuteen. Sama huonekalu, mikä uutena maksaa esim. 800 euroa, voi saada edullisesti esim. 200 eurolla... Kun säännöllisesti selailee nettikirppiksiä, googlettaa, niin pari kertaa vuodessa tekee niitä edullisia, itselle sopivia löytöjä. Ja jos jonkin ostaa uutena, niin kannattaa odotella esim. -25% alepäiviä, joita esim. Askossa on. Osamaksulla ei kannata rahoittaa, ellei saa kuluttomasti ja korottamasti, eli maksaa käteisellä tai kuluttomasti osissa.
Yritän välttää heräteostoksia. En ravaa kauppakeskuksissa, tai kaupoilla muutenkaan, menen sinne vain etukäteen mietittyä juttua ostamaan esim. juurikin alennuksesta. Kirjoja ostan myös divareista, muutaman kerran vuodessa. Lehtiä en tilaa.
Turhien tavaroiden ja vaatteiden ostamista kannattaa välttää. Unohda kaikki muotijutut, jotka ovat jo Out seuraavassa sesognissa. Kannattaa ostaa kestävää ja ajatonta laatua.
En kuitenkaan omilla säästötoimenpiteillä halua sellaista elämää, missä kaiken määrittää säästö... "Tuhlaan" siis myös rahaa matkusteluun, ja juurikin sisustamiseen, vaikkakin pyrin niissäkin säästämään ja vertailemaan hintoja, ja hyödyntämään halpoja tilaisuuksia. Herkkujakin tulee ruuassa ostettua, mutta vain kerran viikossa. Itse myös paljon leivon.
Elämässä pitää myös nauttia! Itselleni tärkeää on kauniisti laitettu koti, ja perheen kanssa vietetty aika (esim matkat), illalliset ja kirjat. Niihin toisinaan siis myös satsaan.
[/quote]
Ehdoton paitsi säästö- myös tyylivinkiksi: "Unohda kaikki muotijutut, jotka ovat jo Out seuraavassa sesognissa"
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:33"]
-en osta kuukautissuojia, vaan käytän housuissa vessapaperia. Kutiaahan se vähän, mutta on halpaa!
-leikkaan itse koko perheen tukat. Katson youtubesta opastusvideoita tähän.
-Ostan kaikki käyttötavarat kierrätettyinä ja elintarvikkeet Lidlistä.
[/quote]
Pakko sanoa.. Onhan Alwaysit ja muut merkki-merkit toki kalliita mutta esim Euroshopper sidepaketti (14 kpl) maksaa vajaan euron, ja Rainbowlla sama hintaluokka...Ja Lidlissäkin on muistaakseeni sama hintaluokka.
Jos vuoto on niin niukkaa niin toimiihan tuokin :) Paitsi jos pärjäät pikkuhousunsuojan kaltaisella imukyvyllä niin miksi et osta sitä Euroshopperin hehtaarilaatikkoa missä on 50kpl, maksaa n.1,70e (eli 3 snt per suoja).
Minullekin säästämisestä tai paremminkin järkevästä kuluttamisesta on hiljalleen tullut elämäntapa. Siihen ei aikaisemmin ollut suoranaista pakkoa, nyt on.
Olen kiitollinen, että totuttelin "downshiftaamaan" (heh) jo vuosia sitten, jolloin "slow life" ja tavaroitten ammattiraivaajat tulivat muotiin. Opin kulutuskriittiseksi ja tarkistelin (hölmöjä) tapojani. Nyt ei tunnu lainkaan ylivoimaiselta pihistellä, kun aika monet konstit olen jo ottanut käytäntöön.
Tässä ketjussakin monia tuttuja konstejani, myös uusia, joista kiitos!
Minäkin olen lopettanut lehtien tilaamisen. Netissähän kaikki on. Säästöön jäävillä rahoilla olen tehnyt muutaman ulkomaanreissun.
Harkitsen myös autolla ajamisen tarpeen to-o-s-i tarkkaan. Jos mitenkään julkisilla pääsee, valitsen bussin tai junan tai ratikan.
Kaikessa voi säästää. Merkittäviä säästökohteita ovat viina ja tupakka, joita en käytä lainkaan, hiusvärit, vaatteet, osaksi myös ruoka. Autoa valitettavasti tarvitsen eikä se ole halpaa huvia.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:13"]Kaikessa voi säästää. Merkittäviä säästökohteita ovat viina ja tupakka, joita en käytä lainkaan, hiusvärit, vaatteet, osaksi myös ruoka. Autoa valitettavasti tarvitsen eikä se ole halpaa huvia.
[/quote]
Totta kai kaikessa voi säästää. Kysymys kuitenkin kuuluu: miksi ihmeessä pitäisi?
Ostan vain sellaista mitä tulee käytettyä. Eli ei ole kaapit täynnä vierasvaraa eikä yllätysvierasta voi kutsua pöytään, kun ruokaa on suunnilleen sen verran kuin oma perhe syö. Eri asia sitten jos vieras tulee ennenkuin ruuanvalmistus alkaa, sitten saa tehtyä isomman satsin.
Käsistään kätevä avopuoliso. Huoltaa autot ja remontoi talot.
Pesen hampaat hyvin. Säästän siis hammaslääkärikuluissa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:43"]
Ostan vain sellaista mitä tulee käytettyä. Eli ei ole kaapit täynnä vierasvaraa eikä yllätysvierasta voi kutsua pöytään, kun ruokaa on suunnilleen sen verran kuin oma perhe syö. Eri asia sitten jos vieras tulee ennenkuin ruuanvalmistus alkaa, sitten saa tehtyä isomman satsin.
Käsistään kätevä avopuoliso. Huoltaa autot ja remontoi talot.
[/quote]
Kätevä puoliso on kyllä ehdoton!
Semmoisen ottaisin mieluusti! Kelpaisi kierrätettykin ;-)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:40"]Tuleeko valkoisen wc.paperin käyttö keittiössä edullisemmaksi kuin talouspaperin käyttö? Tietääkö kukaan? T.Ap
[/quote]e tiiä.
Siivousrätit vanhoista vaatteista - ööö? Olen viimeksi ostanut rättipaketin monta vuotta sitten, niitä Rainbown värikkäitä liinoja, en tiedä mikä niiden nimi on virallisesti. Hinta joka tapauksessa alle 2 €, paketissa n. 10 liinaa. Pesen joka käytön jälkeen koneessa. Onpa hurja säästö jos jättää rätit ostamatta.
En käy kampaajalla, leikkaan itse ja värjään harvoin. En meikkaa. Koko perheellä halvimmat mahdolliset hygienia tuotteet, mutta puhtaita ja terveitä ollaan silti. Käytän kaikkeen siivoukseen yleispesuainetta ja sitäkin vähän. Ei ole kuivausrumpua. Vaatteita ostan vain tarpeeseen. Siivousrätit kestoliinoja. Talouspaperin tilalla kangasliinoja, vieraille servettejä. Leivon kaiken mahdollisen itse. Lihaa pihistellään, terveitä ja hyväkuntosia ollaan koko perhe. Siis mitähän muuta...no, kaikesta säästetään, mutta se ei tunnu säästämiseltä se on elämäntapa. Nautitaan sitten kuitenkin kun nautitaan, käytetään lapsia kivoissa paikoissa ja sillon annetaan palaa rahaa :)