Kuinka hyvin varhaiskasvatuksessa tunnistetaan
kiintymyssuhteiden merkitys?
Tämän kysyn tosissani kiinnostuneena. Kun nykyään pedagogiikka on niin paljon puheissa ja työntekijät koulutettuja, niin en muista aikoihin kuulleeni keskustelussa vakaan liittyen tuota perustavanlaatuista kiintymyssuhdetta, sen tunnistamista ja/tai perheiden tukemista siinä.
Tiedän arjen olevan kaoottista ja ymmärrän,ettei ole yksittäisten työntekijöiden kontolla nämä asiat. Mutta olisi mukava kuulla, onko tällä perusteorialla nykyään mitään jalansijaa käytännön työssä? Onko se edes toimintaa ohjaava teoria? Miten se ehkä näkyy käytännössä?
T. Vanha nainen pohdiskelee
Kommentit (15)
Eikö ne ole jonkun yliopiston käyneitä, tuskin jaksavat vaivata päätään tuollaisella yläkoulu/lukiotasoisella psykologialla.
Meillä ainakin isä hoitanut kaikkien kolmen lapsemme päiväkotiin viemiset ja hakemiset käytännön syistä. Minä äitinä taas olen ollut se ensisijainen huoltaja. Samoin lasten neuvolakäynnit olivat heidän vauva-ajastaan lähtien isän heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus molempiin, ei mitenkään.
Onko näin? Onko sulla siis omaa kokemusta alalta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin isä hoitanut kaikkien kolmen lapsemme päiväkotiin viemiset ja hakemiset käytännön syistä. Minä äitinä taas olen ollut se ensisijainen huoltaja. Samoin lasten neuvolakäynnit olivat heidän vauva-ajastaan lähtien isän heiniä.
Mihin tämä liittyy?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä liittyy?
Ap
Varhaiseen kiintymyssuhteeseen, joka kehittyy vauvan ja hänen ensisijaisen hoitajansa välille. Meillä se on äiti.
Ei sellaisesta nykyään saa puhua. Älylaitteet on nykyään se asia mihin lapset kiintyvät. Ei nykyään vanhempia saa syyllistää siitä että ovat vanhemmuudessa huonoja.
Ehkä tuo on enemmän neuvolan heiniä.
Kiintymyssuhdeteoria loukkaa isiä.
Kyllä minä töissä juttelen lapsille äidistään ja isästään ja esim leikeissä soitamme leikkipuhelimilla äidille ja isälle. Joillain lapsilla on mukana kuva äidistä ja isästä ja lapsi saa aina halutessaan hakea kuvan ja katsella sitä tai ottaa kuvat esim päiväunille mukaan. Joillain lapsilla on päiväkodissa turvana esim äidin käyttämä huivi tms vaatekappale joka tuoksuu äidiltä.
Kun lapsi aloittaa päiväkodissa, laitan ensimmäisinä päivinä vanhemmille päivän aikana viestiä miten lapsella menee päiväkodissa. Tämä helpottaa vanhemmankin oloa ja eroahdistusta.
T.eräs varhaiskasvatuksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä töissä juttelen lapsille äidistään ja isästään ja esim leikeissä soitamme leikkipuhelimilla äidille ja isälle. Joillain lapsilla on mukana kuva äidistä ja isästä ja lapsi saa aina halutessaan hakea kuvan ja katsella sitä tai ottaa kuvat esim päiväunille mukaan. Joillain lapsilla on päiväkodissa turvana esim äidin käyttämä huivi tms vaatekappale joka tuoksuu äidiltä.
Kun lapsi aloittaa päiväkodissa, laitan ensimmäisinä päivinä vanhemmille päivän aikana viestiä miten lapsella menee päiväkodissa. Tämä helpottaa vanhemmankin oloa ja eroahdistusta.
Voi, kuulostaa ihanalta!
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen yhteyden tukeminen vanhempiin yleisenä ohjeistuksena ( teiän talossa) vai yksittäisten ammattilaisten toteurtamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen yhteyden tukeminen vanhempiin yleisenä ohjeistuksena ( teiän talossa) vai yksittäisten ammattilaisten toteurtamaa?
Kyllä nämä meidän päiväkodissa on ihan yleisiä toimintatapoja. Ei niistä ole varsinaisesti virallisesti sovittu mutta usea työntekijä näin toimii meillä. Muistan että opiskeluissa tästä puhuttiin.
T. Se sama varhaiskasvatuksen opettaja
Joo noin toimitaan pääsääntöisesti päiväkotiryhmissä kuten opettaja sanoi.. pienten puolella.
Muuten esim on ryhmiä, missä seinillä on vanhempien ja lasten yhteisiä kuvia seinillä ..mutta yleensä ei..
Päiväkodissa jutellaan perheestä ja lapset itse niistä juttelee ja siihen vastataan.
Tai miten kiintymyssuhdeteoria näkyy opinnoissa?