Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä asiat on ne jossa säästät pitkällä aikavälillä

Vierailija
27.05.2014 |

- siivousrätit huonoista vaatteista

- mehu tehdään tiivisteestä

- arkimix jogurtti 1kg purkki

- käsisaippua 2L kannu

- perunat kiehumaan täysillä 5min, sen jälkeen jälkilämmöllä, tunnissa valmista(kattilassa kansi päällä).

- pitkät hiukset , säästän leikkaus kuluissa

- käytettynä vaatteet, kirjat, astiat, huonekalut, kodintekstiilit jne.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wc pöntön voi pestä astianpesuaineella, monenlaiset pesuaineet on businesta.

Vierailija
2/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ap:n luetteloimat ja monta muuta asiaa. vaikka olis varaa ostella uusiakin. tää asenne on periytynyt lapsiinkin, jotka aina kauppareissulla suuntaavat ekaks aletangoille ja -laatikoille. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan hiukseni itse, samoin lapseni hiukset

Pyöräilen työmatkat 3 kk vuodessa

Siivoan harvoin

Pyykkään taloyhtiön ilmaisella koneella

En tupakoi, en matkustele

Vierailija
4/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en omista autoa

- en tee lapsia

- pysyttelen hyvässä kunnossa enkä lihottaudu. nämä pienentää sairastumisen riskiä.

Näillä yksistään säästää monta sataa tuhatta.

Vierailija
5/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet, autot, asuminen

Vierailija
6/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä merkkivaatteita tai -kenkiä, en tupakoi tai juo alkoholia, en meikkaa, minulla on hiustyyli "otsiksesta itse naps".

Vierailija
7/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia. Säästöä noin 130 000 euroa tai 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.

Vierailija
8/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En värjää tukkaani enkä käy kampaajalla kuin kerran kahdessa vuodessa leikkaamassa huonot latvat pois. Säästän vuodessa noin 300-500 e verrattuna aiempaan, kun vielä värjäsin itse tai värjäytin kampaajalla hiuksia.

Vierailija
9/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te käytätte ne säästetyt rahat?

Vierailija
10/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
11/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:26"]

♣ vanhat pyyhkeet/vaatteet räteiksi

♣ palasaippua yhdeksi vaihtoehdoksi nestemäisen saippuan kaveriksi, palaversiota tulee sitten käytettyä niin suihkussa kuin käsienpesuun

♣ ja se nestemäinenkin saippua halpissaippuaa, onneksi ihoni kestää sen (shampoo tietysti sitten erikseen)

♣ paljon puuroa

♣ maitojauhetta

♣ helppo kampaus

♣ halpoja tai ilmaisia harrastuksia

♣ leivon itse kaikki leivät

♣ rajoitan talouspaperin käyttöä ja pyyhin eniten juuri niillä pestävillä uusio-räteillä

♣ syksyllä kaapit täyteen sieniä ja marjoja.

♦♦○○○•••••Ps. löysin juuri alt-koodit, huomasitteko ☺♥♥♦♣•◘◘♦ ○○••◘•◘•◘○♦♣☺☻♥

[/quote]

jatkuu.

♣ kirpparit ja alennukset

♣ ruokaa kerralla monen päivän satsi, tai ainakin ruoan runkoa jota voi sitten jatkaa tai päälisukkseen loppuessa tehdä vaan uuden lisukkeen jostain muusta

♣ uunin/lieden jälkilämpö hyödyksi

♣ ruokasooda ja sitruuna♥

♣ luen lehdet netissä

jne jne.varmasti on vielä muuta joka ei nyt tule mieleen.

[/quote]

Wettex-pöytäpyyhkeet kun ovat vaihdettavissa voi hyödyntää ikkunanpesussa, pielien pyyhkimiseen ja lastan kuivaukseen.  Kestävät hyvin muutaman konepesun.

Keittiössä käytettävät harjat poistetaan käytöstä sitten pesen niillä kukkaruukkuja.

Vierailija
12/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuukailun olen oppinut mummuvainaalta, jonka kanssa asuinkin 4 vuotta.

Hyödynnän aina tähteet, kuten jos edellisen päivän makkara- tai jauhelihakastiketta jää sen verran yli, että se olisi kahden annos, jatkan sitä purkillisella paseerattua tomaattia (69 cnt Rainbow, lisään pikkuisen suolaa ja oreganoa ja sotken sekaan pussillisen keitettyä makaronia. Siinä on halpa ruoka.)

Jos grillattua kaupan kanaa jäi yli, niin riivin lihat irti ja seuraavana päivänä syödään pyttipannua/salaattia + lämmin juustoleipä/ kanarisottoa. Täytetyt letutkin käy. Eli jos sitä risottoakin jää yli...

Ostan aika harvoin wettexiä sun muuta, kun olen repinyt vanhoista harsoista, tyynyliinoista ym. puuvillaisista keittiörättejä. Nämä pesen koneessa.

Sammuttelen turhat sähkövalot.

Ruisleivän jämät kuivattelen leipäkepsuun. Syödään hillon kanssa. Hillo on omatekoista, kun meillä on mökki ja kasvatan siellä kaikenlaista. Vehnäleivän kuivaneet jauhan korppujauhoiksi.

Kun tarvitsen jotain toistuvaan käyttöön, kuten työkaluja, ostan aina laadukkaita. Ei ammattilaistasoa, mutta ei kaukanakaan siitä.

En huoli lastu- tai kalustelevyä. Puu kestää ja sitä voi tuunata.

Asunto on jo 45-veenä velaton, ja vastike 600 euroa halvempi kuin vastaavan vuokra-asunnon. Se oli viisas päätös.

2 autoa on meille pakollista lasten harrastusten, työpaikkojen ja erilaisten työaikojen vuoksi. Emme koskaan osta ihan uutta autoa, vaan 4-6 vuotta vanhan  japsin. (Kiva kun on niitä, joilla on varaa ajaa ne sisään.) Ajamme noin 6-9 vuotta, kunnes alkaa olla ruostetta. Kohtelmme autoa nätisti, vaihdamme öljyt säännöllisesti ja pidämme sen siistinä, jotta sillä on jonkinlaista vaihtoarvoakin eikä tule moottori-ja kytkinremontteja.

Lasten harrastukset ovat puoli-ilmaisia, mutta vaativat toki ajoittain kuljettamista kisoihin.

Meillä ei ole kotona karkki- ja herkkuvarastoa

Ainoastaan sanomalehteä tilataan, koska en ole päässyt Hesari-addiktiostani eroon. Luen lehden kahteen kertaan. (Kaiken muun paitsi urheilun) Luetut lehdet säästetään kevääksi, kastellaan, ja laitan ne 5 cm kerroksena kasvimaan käytäville ja puskien alle ja oksahaketta päälle ja uusien penkkien alle. Ei tarvitse juurikaan kitkeä.

Lasten ja omissa fillareissa, jotka tottakai kiertää isommalta pienemmälle, on pistosuojatut renkaat. Kallis hankintahinta, mutta ei tarvitse alvariinsa ostella uusia ja paikkoja. Pojilla ollut pyörä kelpasi 6 v. kuopus-tytölle, kun sen maalasi spraymaalilla liilaksi, ostin  siihen vaaleanpunaisen soittokellon ja satulan, ja koristelin tarroilla koreaksi.

Yleensä meidän pojat pitävät vaatteensa melko hurjaan kuntoon, mutta college-housuja, farkkuja ja t-paitoja jää aina kiertoon. Värjään pojilta jääneitä vaatteita tyttöväreihin mm. painamalla kuvioita. Tästä syystä suosin pojilla valkoisia, harmaita tai mustia vaatteita, koska niitä on helppo tuunata erilaisin kimaltavin koristeluin ja värjäämällä. Pikkuisen paljettinauhaa, pitsiä, paikkoja ja kangasvärejä kannattaa aina olla varastossa. Jos ei muuta, niin kyllä poikien farkuista tytölle mustan hameen saa. Olen myös tehnyt mekkoja ja hameita vanhoista lakanoista ja verhoista, samoin vauva-lakanoita.

Vaihdan aina kotiin tultuani toimistovaatteet kotimekkoon. Vaatteita voi pitää kaksi päivää, kun ne tuulettaa ulkona.

Vierailija
13/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:53"]

Mihin te käytätte ne säästetyt rahat?

[/quote]

Kahden auton ylläpitoon, jotta voimme käydä töissä. Siihen menee noin 600 euroa kuussa. Ei sitä metroa tai ratikkaa tai taajamajunaa ole ihan joka kunnassa.

Vierailija
14/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoihin käytän.

Yhä käyn myös kosmetologilla ja kampaajalla. He säästävät minulle mielihyvää. Eikä investointi hoitoihin tunnu missään, kun jätin turhat heräteostot pois. Ja selvennys: olen työkyvttömyyseläkkeellä.

Vierailija
15/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Viilin tekeminen itse. yksi purkki viiliä kaupasta "juureksi", sekaan litra maitoa, pistää omiin purkkeihinsa tekeytymään vuorokauedeksi= syntyy yht. 6 purkkia omatekosta viiliä. Mausteeksi itsepoimittuja marjoja.
Tulee suhteellisen halvaksi.

- lehtien netistä lukeminen
- itsekerätyt marjat ja sienet

Okei ei nyt heti tuu enempiä mieleen... vaatteita oon välillä koittanu ommella ite, tosin kärsivällisyys ei oikein riitä siihen.

Vierailija
16/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-en osta kuukautissuojia, vaan käytän housuissa vessapaperia. Kutiaahan se vähän, mutta on halpaa!

-leikkaan itse koko perheen tukat. Katson youtubesta opastusvideoita tähän.

-Ostan kaikki käyttötavarat kierrätettyinä ja elintarvikkeet Lidlistä.

Vierailija
17/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri missään säästä

-Käyn opiskelijahieronnassa, se on halpaa

-asunto on pienehkö kooltaan joten lainaa ei sitten ole niin paljon kuin isossa asunnossa olis. Siis tingittiin asunnon koossa, ei sijainista tai kunnosta

-No kuljen julkisillla ja kesällä pyörällä töihin. Meillä on uusi, pakasta vedety velaton auto, joten lainakuluihin ei mene rahaa. Huolletaan auto säännöllisesti, jotta se kestää ja yllättäviä remppakuluja ei tule. Ja bensankulutus autossa on kohtuullinen, en koskaan ostaisi polttoainesyöppöä autoa.

-käyn edullisella kuntosalilla ja luovuin kalliista kuntokeskusjäsenyydestä

Vierailija
18/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- En omista autoa ja yritän pärjätä mahdollisimman pitkään ilman. Satunnaisen autontarpeen tullessa voi hyvin vuokratakin auton tai ajaa taksilla ja tulee silti auton pitoa halvemmaksi.

- Asunto kooltaan pieni. Ei tosin silti halpa, sillä tämä on suhteellisen lähellä Helsingin keskustaa. Mulle sijainti on kokoa tärkempi.

- Liikuntaharrastukset hoituu käytännössä lähes ilmaiseksi ulkona juosten, pyöräillen jne.

- Kesällä kuljen pyörällä kaikki alle 10km matkat enkä maksa bussikortin kautta.

- Harrastan kierrätystä kirjojen, kalusteiden, leffojen jne. suhteen. Säästää rahaa ja samalla on ekologisempaa kuin aina uuden tavaran kaupasta kotiin kanto ja sitten roskiin heitto, kun sitä ei enää tarvitse.

- Pidän hiuksia pitkinä ja värjäämättöminä. Riittää 1-2 kampaamokäyntiä/vuosi ja niissäkin hinnat on kohtuullisia, kun hiuksiin tehdään pelkkä leikkaus.

- En osta turhaa. Mietin aina ennen uuden tavaran hankkimista tarvinko sitä todella. (Silloinkin vaikka olisi kyse kirppistavarasta.)

- En tilaa lehtiä, enkä maksa kanavapaketteja.

- Hyödynnän kirjaston palveluja.

- Syksyllä kerään marjoja ja sieniä ja hyödynnän tuttujen omenan ja muiden herkkujen keräystarjoukset (kun näillä tulee niitä yli oman tarpeen).

- Ei ainakaan toistaiseksi vielä lapsia eikä toivottavasti vielä ihan lähivuosinakaan.

Mihin säästyneet rahat käytän:

- Matkailuun

- Ulkona syömiseen + kahvitteluihin

- Käyn hierojalla säännöllisesti

- Siihen asumiseen. Sijainti tosiaan maksaa.

- Vaatteisiin ja elektroniikkaan. Näitä en yleensä osta käytettynä.  Ostan molempia vain harvoin ja tarpeeseen, mutta kun ostan, niin ostan kerralla kunnollista (=maksaa enemmän kuin vastaava halppis)

- Lemmikkinä mulla on kissa ja siihen menee tietty jonkin verran rahaa varsinkin, kun haluan ruokkia sitä laadukkaalla ruoalla, käyttää säännöllisesti rokotuksissa jne.

Vierailija
19/91 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin hulluksi jos koittaisin säästää tuolla lailla kuin ap. Onpa mieletön säästö! Saahan sitä puljata jos kiinnostusta riittää. Mulle on vuositasolla ihan sama, meneekö parisataa tai parikymppiä enemmän tai vähemmän johonkin tuollaiseen asiaan.

Vierailija
20/91 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miella tapojani suoranaisesti saastoksi, mutta tassa pieni lista:

- ostan vaatteni kierratystavaratalosta, josta saan myos tyontekijaalennuksen!

- en kayta kaupan muovipusseja, vaan tuon tavarat kotiin joko kangaskassissa tai kaupan pahvilaatikoissa

- rakennan monet huonekaluni itse, tosin tama tulee myos opiskelujen ja yleisen kiinnostuksen puolesta

- ikkunalla kasvaa oma basilika ja korianteri, en tarvitse uutta yrttinippua á 1,35€ aina kun kokkaan, ja yrtit ovat aina tuoreita

- ostan useimmiten tarpeeseen, kauppojen tavarapaljous ei edes houkuttele minua

- kayttotavaroita loytaa nettihuutokaupoista, talvella loysin luistimet!

- kahden aikuisen ruoan saa hyvin yhdesta kanarinnasta. Kerran paistoin kummallekin omansa, mutta emme saaneet annosta edes loppuun. Lihansaannin rajoittaminen on hyvaa myos terveydelle.

- ostan teeni irtona erikoisliikkeesta, kilohintaa katsoen on halvempaa kuin marketista, ja maku monta kertaa parempi.

No, tuossa on muutama esimerkki. Tosiasiallista saastoa on hankala mainita, kun en itsekaan miella noita pihistelyksi, vaan omaksi opiskelijan elamantyylikseni. Saastan kuukausittain noin 300 euroa, enka ikina anna kayttotilin saldon tipahtaa alemmaksi kuin mita se kuun alussa oli ollut :) tuo toimii parempana saastoohjeena kuin yksikaan yllamainituista.