Jeee, murkkuörkki tulikin jo kotiin.
Kivaa, saa taas iltaan asti kuulla mörinää ja kritisoimista ymv mm siitä kun ei saa tänään tietsikalla pelata jne. Pelasivat eilen ja vkonloppuna, tänään taukopäivä. Joten olen tiukkis ja rage siis.
En oikeasti tiedä mitä tästä tulee, miksi nuo ei viihdy kavereittensa kanssa ulkona, varsinkin tuon murkun ulkoilut on ihan onnetonta. Ja tätä sitten seur kuukaudet tiedossa kunnes koulu 11.8 alkaa.
Jumala, auta!!
Kommentit (30)
Kuulostaapa niiiiiin tutulta. Ja pienten lasten mammakollegat eivät ymmärrä yhtään, vaan neuvovat sormi ojossa, että leivo pullaa murkun kanssa ja tehkää retki l'himetsään ;-)) Ihan juu se neljätoistavuotias motivoituu moisesta touhusta 2,5 kuukauden ajan, juu-u.
Harmittelen tilannetta, koska tyttären paras ystävä on liki koko kesän ratsastusleirejä paria viikonloppua ja yhtä viikkoa lukuunottamatta. Tytär on jo nyt allapäin. Yksi viikko ollaan ulkomailla, mutta miten hitossa saadaan loppuaika kulumaan... mökillemeno on tyttärestä maailman mälsin juttu, mihinkään harrasteleirille ei yksin halunnut mennä (kun se kaveri siis ei voi tulla mukaan) ja niin edelleen.
Kyllähän se netissä notkumalla saa jonkun viikon kulumaan, mutta minä en kestä katsella, kun joku on 12 h koneella putkeen. Ja oikeasti siihenKIN lapsi ryytyy viimeistään kesäkuun puolivälissä.
Lapsi on muuten ihana ja reipas, mutta vielä aika huono lähtemään harrastuksiin yksin. Ja minä en repeä kaikkeen, kun on toinenkin lapsi ja kesälomaa vain osa kesästä.
En nyt sano, etten hetkellisesti keksisi jotain tekemistä, kun pää höyryten ideoin, mutta aika työtä tuo on, ja pitkät pätkät saa kuunnella lapsen valitusta ikävystymisestä ja kaverin puutteesta...
Miksi ihmeessä teidän nuoret eivät ole kesätöissä, jos kerran tekemisen puutetta on?
Tuohon koneella notkumiseen ja pelaamiseen kannattaa oikeasti puuttua. Vaikka miten on some-sukupolvea ja kaverit netissä, niin kyllä liikaa koneella olevat tekevät vain hallaa itselleen. Puhun kokemuksesta. Panostakaa nuoren sosiaalisten taitojen kehittymiseen!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:32"]
Kuulostaapa niiiiiin tutulta. Ja pienten lasten mammakollegat eivät ymmärrä yhtään, vaan neuvovat sormi ojossa, että leivo pullaa murkun kanssa ja tehkää retki l'himetsään ;-)) Ihan juu se neljätoistavuotias motivoituu moisesta touhusta 2,5 kuukauden ajan, juu-u.
Harmittelen tilannetta, koska tyttären paras ystävä on liki koko kesän ratsastusleirejä paria viikonloppua ja yhtä viikkoa lukuunottamatta. Tytär on jo nyt allapäin. Yksi viikko ollaan ulkomailla, mutta miten hitossa saadaan loppuaika kulumaan... mökillemeno on tyttärestä maailman mälsin juttu, mihinkään harrasteleirille ei yksin halunnut mennä (kun se kaveri siis ei voi tulla mukaan) ja niin edelleen.
Kyllähän se netissä notkumalla saa jonkun viikon kulumaan, mutta minä en kestä katsella, kun joku on 12 h koneella putkeen. Ja oikeasti siihenKIN lapsi ryytyy viimeistään kesäkuun puolivälissä.
Lapsi on muuten ihana ja reipas, mutta vielä aika huono lähtemään harrastuksiin yksin. Ja minä en repeä kaikkeen, kun on toinenkin lapsi ja kesälomaa vain osa kesästä.
En nyt sano, etten hetkellisesti keksisi jotain tekemistä, kun pää höyryten ideoin, mutta aika työtä tuo on, ja pitkät pätkät saa kuunnella lapsen valitusta ikävystymisestä ja kaverin puutteesta...
[/quote]
*reps* ap ja tämän mamman perheessä onkin ne kaikki teinit. Ei se mikään pyhä totuus ole, mutta nuoret nauttii huomiosta ja yhteisestä jopa lapsenomaisesta tekemisestä. Kyllästyminen on osa lomaa ja turha näitä asiota on etukäteen murehtia. Loma menee itsellään omalla painollaan liiankin nopeasti ja kohta otetaan jo hikeä koulunalusta.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:44"]
Miksi ihmeessä teidän nuoret eivät ole kesätöissä, jos kerran tekemisen puutetta on?
Tuohon koneella notkumiseen ja pelaamiseen kannattaa oikeasti puuttua. Vaikka miten on some-sukupolvea ja kaverit netissä, niin kyllä liikaa koneella olevat tekevät vain hallaa itselleen. Puhun kokemuksesta. Panostakaa nuoren sosiaalisten taitojen kehittymiseen!
[/quote]
No, sanoppa se. Miksi ihmeessä nuoret ei ole töissä?! Tai muut tämän maan työttömät.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:44"]
[/quote]
A) 13-14 -vuotiaat eivät saa kesätöitä, eivät helposti vanhemmatkaan. Nyt on lama, jos et ole kuullut.
b) Somekin on sosiaalista olemista, nyt on ajat toiset kun meidän nuoruudessa 70-80-luvuilla.
Mene ap itse ulos leikkimään, teinejä ei huvita leikkiä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:07"]
Mene ap itse ulos leikkimään, teinejä ei huvita leikkiä.
[/quote]
Niinpä. Turha kaikkien on sisällä kiukutella. Sinne vaan leikkimään muiden teinien kanssa. Kyllä sinne yksi aikuinen joukkoon mahtuu.
Sama meillä, tyttö sai viikonloppuna raivarin, kun joutui ripustamaan omia pyykkejään. Äitinsä ehdotti, että voisi joskus käydä vaikka ulkona, meni omaan huoneeseensa, eikä tullut koko iltana pois.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:32"]
[/quote]
*reps* ap ja tämän mamman perheessä onkin ne kaikki teinit. Ei se mikään pyhä totuus ole, mutta nuoret nauttii huomiosta ja yhteisestä jopa lapsenomaisesta tekemisestä. Kyllästyminen on osa lomaa ja turha näitä asiota on etukäteen murehtia. Loma menee itsellään omalla painollaan liiankin nopeasti ja kohta otetaan jo hikeä koulunalusta.
[/quote]
Opettelehan mammakollega lukemaan. Kuten sanoin, yhteistä tekemistä voi ideoida, ja se antaa hetkellisen avun - mutta KOKO kesää ei murkku motivoidu jostain lapsellisemmasta tekemisestä tai edes ei-niin-lapsellisesta, jos se on samaa kuin edellisenä päivänä ja viikkonakin. Ja juu, uskon luovaan tylsyyteen, mutta rajansa silläkin. That's all.
Tätä en oikeasti ymmärrä. Meillä on tällä hetkellä kolmas teini menossa. Tunteet ovat kuohuneet puolin ja toisin moneen otteeseen mutta mulle ei tulla kyllä vittuilemaan. Asiallista käytöstä pitää sekä antaa että vaatia.
Toisekseen teinit istuvat kaikki nykyään koneilla. Siellä on sosiaalinen elämä ja varsinkin jos kaverit ovat mökeillä jne. Relaa jo ja siirry nykypäivään!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:17"]Siis te ette nyt ihan tajua tätä asiaa. Nimittäin homman nimi on juurikin se mitä sanoin eli tuo 13v murkku on suurimman osan ajasta hapannaama ja pahalla päällä. Teksti jota suoltaa suustaan on äärimmäisen tympeätä ja sitruunaista. Edes se ertä kesäloma alkamassa ei ole kuulema kivaa koska eivät saa olla täällä kotona kaksin tarpeeksi paljoa. Eivätkä saa pelata joka ikinen päivä ja useampaa tuntia. Kaverit on ties missä mökeillä eikä niidenkään kanssa olisi tuolla ulkona mitään tekemistä. Jne. Ei siis riipu minun eli äidin naamasta koska poika on samanlainen sitruuna oli mulla posket korvissa tai varpaissa. Ap [/quote]