Perhepeti. Miten estää vauvan putoaminen sängystä?
Kommentit (29)
Lattialla patjoilla, välissä tyynyjä pään kohdalla kun ryömii aamun tullen kuitenkin äipän luo, vaihtaa asentoa useasti yön aikana, mutta ei ole vielä mennyt patjalta lattialle vaikka mahdollisuus olisi. On kuitenkin ihana nukkua samassa sängyssä ainutlaatuisesti yhdessä niin kauan kuin mahdollista.
vauvan kuuluu nukkua omassa rauhassa omassa sängyssä
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:48"]Miten perhepedissä, kun meillä lapset (vauva ja pieni taapero) menevät nukkumaan jo 19:00? Miten esim tuollainen pyörivä vauva pysyy siinä sängyssä, kunnes vanhemmat tulevat nukkumaan?
Joskus tuntuu, että olisi ihana, jos lapset nukkuisivat vieressä, mutta pelkäsin kätkytkuoleman lisääntyvää riskiä, ja meillä on todella muhkea sänky + muhkeat petivaatteet, niin pelkäsin lasten myös tukehtuvan niihin.
Meillä lapset ovat aina nukkuneet joko kantoliinassa tai omassa sängyssään.
[/quote]
No meillä menee kyllä huomattavasti myöhemmin lapsi nukkumaan, mutta yleensä olen vieressä kunnes nukahtaa ja sitten asettelen tyynyt ym ympärille. Ja meillä vauva on aina ollut liikkuvaa sorttia, pyörii, konttaa ja nousee sängynpäätyä vasten seisomaan yms, mutta silti ei ole tippunut. Lisäksi ei nuku peiton kanssa ollenkaan, tyynynäkin oma lättänä meidän tyynyjen välissä.
[/quote]
Ok. Olen kai vain hysteerinen. Meillä molemmat lapset ovat todella vilkkaita ja liikkuvaista sorttia. Päivisin kun olen pitänyt vauvaa sängyllä, yrittää hän jatkuvasti "laidan yli" :/.
Toki typerää olisi ehkä nyt totuttaa lapsia nukkumaan vieressä, kun nukahtavat ja nukkuvat niin hyvin omissa sängyissään, esikoinen (kohta 2v) jo omassa huoneessaan. Itse olen lisäksi todella huono nukkumaan ja pienikin häiriö pitää minut hereillä, mutta olisihan se ihanaa tuntea tuo kuopuksen hengitys, eikä nousta monta kertaa yössä tarkastamaan, hengittääkö hän. Lapset (kuopus 7kk) nukkuvat yön läpi tuosta 19:00 aamuseitsemään-kahdeksaan.
Miten teillä perhepedeissä nukutaan laadullisesti ja ajallisesti?
[/quote]
Meilläkin hyvin liikkuvaa sorttia, 5 kk lähti liikkeelle ja 8 kk käveli, ja lisäks yöllä pyöritään ja välillä nukutaan jalkopäässä. Sen vuoksi myös nukkuukin meidän välissä, koska helpompi siirtää takaisin omalle paikalleen yöllä nukkumaan, kuin nousta ylös kymmene kertaa kun lapsi huutaa jos lyö päänsä, jää kiinni tai yrittää kiivetä pois omasta sängystään.
Meillä on siis myös oma sänky, johon nostetaan aina välillä nukkumaan, mutta ei ole koskaan koko yötä nukkunut putkeen siellä, ja on kohta1 v. Arvaa vaan, olisinko onnellinen, jos oppisi nukahtamaan yksin ja omaan sänkyyn, mut ei.. Noh, onpahan kiva herätä aamuisin, kun toinen pälpättää vieressä heti aamulla ja tunkee sormia mun suuhun.
^ Lisään vielä, että lapsi nulkui ehkä noin 22-08/09, itse menen kyllä myöhemmin vielä nukkumaan. mies nukkuu tosi sikeästi, mä herään yksinkin nukkuessa muutaman tunnin välein, joten mun yöunet ei mitenkään kärsi perhepedistä, koska en osaa nukkua putkeen monta tuntia.
Aikoinaan,kun iltatähtemme nukkui perhepedissä vastasyntyneestä alkaen,otin käyttööni kovareunaisen yhdistelmävaunujen kantokopan.vauva nukkui minun ja mieheni välissä,eikä tarvinnut pelätä,kun tuhisi turvallisesti kopassa.toimi meillä hyvin.suosittelen.yösyötöt sujui myös kätevästi,kun sai istualtaan ottaa vauvan kopasta rinnalle.en tiedä,onko kovareunaisia kantokoppia enää nykyään yhdistelmissä.meillä oli emmaljungan novelle yhdistelmät.vm-96
Seinän ja parisängyn väliin laitettiin meillä pinnasänky, josta oli toinen pitkä sivu irrotettu, ns. sivuvaunu siis. Vauva nukkui vieressäni niin, että jos kiepsahti minusta poispäin oli pinnasänky vastassa. Yleensä ei kyllä vapaaehtoisesti sinne ajautunut. Usein kyllä itse siirsin hänet sinne, jotta minulla olisi enemmän tilaa nukkua.
Lisäten edelliseen.toki tuo kantokoppa ei ole turvallinen enää siinä vaiheessa,kun vauva osaa nousta istumaan! Sitä ennen siirtyi pinnasänkyyn,joka oli meidän sängyssä kiinni.pohja alhaalla ja laidat korkealla.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:07"]vauvan kuuluu nukkua omassa rauhassa omassa sängyssä
[/quote]
Olisi kiva kuulla perusteluja tälle väittämälle.
Meille on raskausajasta saakka ollut selvää, että vauva tulee nukkumaan meidän välissä. Tuntuisi todella luonnottomalta laittaaa pikkuinen nukkumaan yksinään. Tai kyllähän tuo alkuyönsä nukkuu yksinään (nukahtaa 19-20), mutta ei se kuitenkaan tarkoita kuin paria tuntia.
Meillä on peitot ja tyynyt muurina silloin, kun lapsi on sängyssä yksin. On kyllä alkanut nyt (5kk) liikkumaan sen verran enemmän, että pian varmaan pitää ostaa turvalaidat.
Itse nukun kaikkein parhaiten vauvan vieressä, eikä mieskään oke valittanut. Joskus jos aamulla jään nukkumaan pidemmäksi aikaa ja mies nousee vauvan kanssa, on uneni todella levotonta enkä oikein osaa nukkua. Oman pikkuisen kanssa on hyvä nukkua <3
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:48"]Miten perhepedissä, kun meillä lapset (vauva ja pieni taapero) menevät nukkumaan jo 19:00? Miten esim tuollainen pyörivä vauva pysyy siinä sängyssä, kunnes vanhemmat tulevat nukkumaan?
Joskus tuntuu, että olisi ihana, jos lapset nukkuisivat vieressä, mutta pelkäsin kätkytkuoleman lisääntyvää riskiä, ja meillä on todella muhkea sänky + muhkeat petivaatteet, niin pelkäsin lasten myös tukehtuvan niihin.
Meillä lapset ovat aina nukkuneet joko kantoliinassa tai omassa sängyssään.
[/quote]
No meillä menee kyllä huomattavasti myöhemmin lapsi nukkumaan, mutta yleensä olen vieressä kunnes nukahtaa ja sitten asettelen tyynyt ym ympärille. Ja meillä vauva on aina ollut liikkuvaa sorttia, pyörii, konttaa ja nousee sängynpäätyä vasten seisomaan yms, mutta silti ei ole tippunut. Lisäksi ei nuku peiton kanssa ollenkaan, tyynynäkin oma lättänä meidän tyynyjen välissä.
[/quote]
Ok. Olen kai vain hysteerinen. Meillä molemmat lapset ovat todella vilkkaita ja liikkuvaista sorttia. Päivisin kun olen pitänyt vauvaa sängyllä, yrittää hän jatkuvasti "laidan yli" :/.
Toki typerää olisi ehkä nyt totuttaa lapsia nukkumaan vieressä, kun nukahtavat ja nukkuvat niin hyvin omissa sängyissään, esikoinen (kohta 2v) jo omassa huoneessaan. Itse olen lisäksi todella huono nukkumaan ja pienikin häiriö pitää minut hereillä, mutta olisihan se ihanaa tuntea tuo kuopuksen hengitys, eikä nousta monta kertaa yössä tarkastamaan, hengittääkö hän. Lapset (kuopus 7kk) nukkuvat yön läpi tuosta 19:00 aamuseitsemään-kahdeksaan.
Miten teillä perhepedeissä nukutaan laadullisesti ja ajallisesti?