Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pomon iskuyritykset, epäsopivaa?

Vierailija
26.05.2014 |

Olen 18-vuotias kesätyöläinen. Pomoni usein kehuu minua työssäni ja monia luonteenpiirteitäni, erityisesti työhön liittyen. Kehumista tapahtuu mielestäni epäilyttävän paljon oikeaan osaamiseeni nähden. On myös kehunut ulkonäköäni ja sanonut että olen oikeaa silmänruokaa. Halailee minua aina ns. sopivan tilanteen tullen ja keksii tekosyitä kosketella minua, esim silittää leikillisesti tukkaa. On pyytänyt minua kotiinsa muutamia kertoja tekstiviestillä, usein uskoakseni kostean illan jälkeen, sillä viestit tulevat usein keskellä yötä. Tykkäilee usein facebook kuvistani ja lähettelee viestejä työhöni liittyen. Tätä on jatkunut nyt noin kaksi kuukautta. On kuitenkin todella asiallinen näissä yrityksissään, enkä koe noita fyysisiä kontaktejaan kauhean pahaksi, työssäni läheisyys on olennaista.

Nyt mietin, että kuinka epäsopivaa tälläinen on? Mietin, jos kyseessä olisi esimerkiksi ikäiseni opiskelukaveri, joka toimisi tällä tavalla, en pitäisi sitä niin pahana. Tietenkin sanoisin suorat sanat miehelle, joka ei kiinnosta, mutta koska hän on pomoni, niin en osaa. Tekeekö siis tilanteesta epäsopivamman se, että hän oli yli 20 vuotta minua vanhempi ja työnantajani? 

Mitä tekisitte? Onko teillä kokemusta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:22"]

Milloin ne kirjoitukset loppuivat osaltasi?

http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/kirjoituksiin-valmistautuminen/kevaan-2014-koepaivat

[/quote]

*Maaliskuussa. Sori, en tiiä miks kirjotin helmikuussa. No, väliäpä tolla, kun ei täällä kukaan taida uskoa. Täynnä trolleja koko vauvapalsta ilmeisesti. 

ap

[/quote]

Hiukan outoa, että juuri kirjoittanut "unohti", että kirjoitukset olikin maaliskuussa eikä helmikuussa.

[/quote]

No jos on kirjoittanut maaliskuun alussa viimesen aineen niin eihän sitä nyt susikaan muista niitä päivämääriä! Vähä ymmärrystä hei...

Vierailija
22/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:15"]

Ihan ensimmäisenä heitä pomosi pois Facebook-kavereistasi. Jos kysyy miksi, niin kiellä tehneesi niin. Ylipäätänsä työkavereita pitäisi ottaa vain oikean ystävymisen jälkeen Facebook-kaveriksi ja esimiestä ei ikinä.

[/quote]

Jos kiellän tehneeni niin, niin sitten on se mahdollisuus että pyytää uudestaan. Hyväksyin koska ilmeisesti työpaikalla on kaikkien on tapana olla facebook kavereita keskenään. Vois kyllä kuitenkin poistaa.. jos kehtaan. 

ap

[/quote]

Jos/kun pyytää uudestaan, niin kiellät kutsun. Kyllä se muutaman kerran jälkeen tajuaa.

Ja oot saanut ihan hirveitä vastauksia täällä ja aivan ehdottomasti sun pitää kertoa sun vanhemmille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:22"]

Milloin ne kirjoitukset loppuivat osaltasi?

http://oppiminen.yle.fi/abitreenit/kirjoituksiin-valmistautuminen/kevaan-2014-koepaivat

[/quote]

*Maaliskuussa. Sori, en tiiä miks kirjotin helmikuussa. No, väliäpä tolla, kun ei täällä kukaan taida uskoa. Täynnä trolleja koko vauvapalsta ilmeisesti. 

ap

[/quote]

Hiukan outoa, että juuri kirjoittanut "unohti", että kirjoitukset olikin maaliskuussa eikä helmikuussa.

[/quote]

No hei, onhan noista kevään kuukausista jo aika paljon aikaa. Varsinkin, jos on ollut töissä koko ajan, ja pitänyt pohtia kaikkia työelämähärdellejä, kuten vonkaavia setämiehiä.

Ap: sen pomon voi blokata fb:ssä niin, että se ei näe sun päivityksiäsi, vaikka edelleen on sun kaveri. Muuta ainakin yksityisasetuksiasi niin, että intiimimmät päivitykset näkyvät ainoastaan sun ihan oikeasti läheisimmille kavereillesi, jos sellaista julkaisupolitiikkaa et ole jo harrastanut. Itse estin mun päivitykset eksältä, kun se alkoi kommentoida mielisairasta kamaa ja aiheen vierestä koko ajan.

Ainahan jotkut sedät ovat nuoren pillun perään, joten tuohon ei välttämättä liity mitään sen henkilökohtaisempaa. Onko pomo naimisissa tai muuten varattu? Tietääkö sen puoliso, että sillä on irstaita taipumuksia nuorisoa kohtaan? Voisiko joku sun työkaveri jotenkin oveleasti käräyttää sen niin, ettei käräytystä yhdistetä suhun?

Vierailija
24/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo käyttää asemaansa väärin hyväksi, olet sekä ikäsi että asemasi puolesta alisteisessa asemassa esimieheesi nähden. Hän rikkoo oikeuttasi fyysiseen koskemattomuuteen ja yöllä lähetetyt viestit ovat oikeastaan edellisen perusteella kotirauhan rikkomista... Kyllä sun pitäis saada ukko kuriin, ennen kuin lähtee ihan totaalisesti lapasesta vääristynyt asetelma. Ja EI, pomo EI kuulu facekavereihin. Pysy vahvana.

Vierailija
25/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vanhemmillesi! Usko mua, ne haluavat tietää! :)

Vierailija
26/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna pyytäisin pomolta lisää liksaa piparin jakamisesta

Vierailija
27/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista ja rohkaisevista vastauksista! Ja kyllä muistin, että olen kirjoittanut viimeiset aineet maaliskuussa, siksi toikaisinkin että miksihän kirjotin että helmikuussa. 

En ole viime aikoina kauheasti kirjoitellut facebookkiin päivityksiä, joten ei ole ollut mitään estämistä. Mutta tästä lähtien ainakin aion estää hänet, jotta ei vahingossakaan saisi mitään mistä voisi alkaa vääntämään juttua kanssani facebookissa. Aion myös kertoa vanhemmilleni, mutta ehkä vähän pelkään että he eivät (äiti ainakaan) halua minun enää työskentelevän siellä. Kuitenkaan työpaikkaa en halua menettää.

Näihin yöllisiin viesteihin en ole vastannut, mutta ajattelin nyt myös olla vastaamatta facebookissa, tai vastaan pelkästään just työhön liittyviin juttuihin. En tiedä onko muut työntekijät huomanneet asian, he ovat myös suurin osa minua vanhempia ja heillekkin tekisi mieli asiasta kertoa, mutta en uskalla, sillä on todennäköisesti lojaalimpia pomolleen kuin jollekkin kesätyöntekijöille. Ärsyttää, kun ihanasta työpaikasta tuli nyt paha maku suuhun tälläisen takia.

ap

Vierailija
28/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tätä aloitusta on tosiaan vaikea ottaa ihan todesta. :) Mutta viis siitä, asia on ihan tärkeä.  :)

Työpaikalla saa flirttailla, kehua ulkonäköä ja halata työkavereita, jos se on molemmista jees. Jos se taas ei toisen mielestä ole jees, niin aikuisten maailmassa se viestitetään selkeästi, hienotunteisesti ja loukkaamatta toiselle osapuolelle. Pomosi käytös on siis jees tai ei ole jees - ihan riippuen siitä, mitä mieltä siitä olet. Häiritsevä käytös on monesti sitä minkä joku kokee häiritseväksi, ei niihin ole aina selkeitä rajaviivoja,

Pomo voi siis hyvin olla facebookkaveri ja tykätä päivityksistä, ja pomo voi laittaa öisin tekstareita - jos se molemmille sopii. Kuten yllä on todettu, ne Facebookin yksityisasetukset ovat säädettävissä, jos ei tykkää tykkäyksistä. Jos ei tykkää yöllisistä viesteistä, voi seuraavana aamuna laittaa vastausviestin, jossa kertoo aina pitävänsä puhelimensa öisin suljettuna ja siksi missanneensa viestit. Jos ei tykkää tukan silittelystä niin voi suoraan sanoa ettei tykkää moisesta, kun kampaus menee lyttyyn. Jne. Aika helposti korjattavia ongelmia siis. :)

Vierailija
29/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:06"]

Jotenkin tätä aloitusta on tosiaan vaikea ottaa ihan todesta. :) Mutta viis siitä, asia on ihan tärkeä.  :)

Työpaikalla saa flirttailla, kehua ulkonäköä ja halata työkavereita, jos se on molemmista jees. Jos se taas ei toisen mielestä ole jees, niin aikuisten maailmassa se viestitetään selkeästi, hienotunteisesti ja loukkaamatta toiselle osapuolelle. Pomosi käytös on siis jees tai ei ole jees - ihan riippuen siitä, mitä mieltä siitä olet. Häiritsevä käytös on monesti sitä minkä joku kokee häiritseväksi, ei niihin ole aina selkeitä rajaviivoja,

Pomo voi siis hyvin olla facebookkaveri ja tykätä päivityksistä, ja pomo voi laittaa öisin tekstareita - jos se molemmille sopii. Kuten yllä on todettu, ne Facebookin yksityisasetukset ovat säädettävissä, jos ei tykkää tykkäyksistä. Jos ei tykkää yöllisistä viesteistä, voi seuraavana aamuna laittaa vastausviestin, jossa kertoo aina pitävänsä puhelimensa öisin suljettuna ja siksi missanneensa viestit. Jos ei tykkää tukan silittelystä niin voi suoraan sanoa ettei tykkää moisesta, kun kampaus menee lyttyyn. Jne. Aika helposti korjattavia ongelmia siis. :)

[/quote]

Kiitos vastauksesta, vaikkakaan en ymmärrä miksi tätä on vaikea ottaa todesta :D Tässä oli hyviä vinkkejä, kuten tuo "kampaus menee lyttyyn", sillä tuollaisia tekosyitä voisin juurikin käyttää, olen ehkä vähän liian kiltti sanomaan suoraan.

Juuri itsekin pohdin tuota, että periaatteessa nämä iskuyritykset eivät ole mitään seksuaalista ahdistelua tai koskettelua tai vastaavaa. Erityisesti tässä minua häiritsee se, että vaikka olenkin täysi-ikäinen, koen vanhemman miehen osoitukset todella epämiellyttävinä. Koitan nyt jotenkin alkaa viilentämään välejä pomoon, ja ehkä jopa välttelemään häntä töissä esim kävelemällä pois kun hän on läheisyydessä. 

Mies ei muuten ole naimisissa, kun joku sitä aiemmin kysyi, joten sitä pettämiskorttiakaan ei voi käyttää.

ap

Vierailija
30/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle sanoisin ihan päinvastoin, yölliset tekstiviestit eivät ole OK kuin läheisiltä ystäviltä, jos heiltäkään. Pomon viestittäessä, olkoon työasioita tai jotain muuta, se on aina epäasiallista, muutoin kuin jos on viestin vastaanottajan kanssa hyvä ystävä, näin se vaan menee, kaikki muu on ahdistelua.

Mister X

Vierailija
31/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 23:06"]

[/quote]

Kiitos vastauksesta, vaikkakaan en ymmärrä miksi tätä on vaikea ottaa todesta :D Tässä oli hyviä vinkkejä, kuten tuo "kampaus menee lyttyyn", sillä tuollaisia tekosyitä voisin juurikin käyttää, olen ehkä vähän liian kiltti sanomaan suoraan.

Juuri itsekin pohdin tuota, että periaatteessa nämä iskuyritykset eivät ole mitään seksuaalista ahdistelua tai koskettelua tai vastaavaa. Erityisesti tässä minua häiritsee se, että vaikka olenkin täysi-ikäinen, koen vanhemman miehen osoitukset todella epämiellyttävinä. Koitan nyt jotenkin alkaa viilentämään välejä pomoon, ja ehkä jopa välttelemään häntä töissä esim kävelemällä pois kun hän on läheisyydessä. 

Mies ei muuten ole naimisissa, kun joku sitä aiemmin kysyi, joten sitä pettämiskorttiakaan ei voi käyttää.

ap

[/quote]

Aina voi keksiä jonkun tekosyyn itseensä vedoten. :) Ehkä se on vähän lällyä, mutta jos vaihtoehtona on olla sanomatta ollenkaan, niin parempi kun jollain tavalla saat asian ilmaistua.

Voihan pomosi olla ihan viattomasti sinuun ihastunut, eikä osaa lähestyä sinua nätisti. Silloin tilanne korjautuu hyvin nopeasti, kun seuraavana maanantaina uskoudut pomollesi siitä ihanasta Matista/Jormasta/Yrjänästä, jonka viikonloppuna tapasit ja olet nyt vähän niinku ihastunut.

Vierailija
32/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aina voi keksiä jonkun tekosyyn itseensä vedoten. :) Ehkä se on vähän lällyä, mutta jos vaihtoehtona on olla sanomatta ollenkaan, niin parempi kun jollain tavalla saat asian ilmaistua.

Voihan pomosi olla ihan viattomasti sinuun ihastunut, eikä osaa lähestyä sinua nätisti. Silloin tilanne korjautuu hyvin nopeasti, kun seuraavana maanantaina uskoudut pomollesi siitä ihanasta Matista/Jormasta/Yrjänästä, jonka viikonloppuna tapasit ja olet nyt vähän niinku ihastunut.

[/quote]

Mä taidankin olla vähän lälly. Tuota vois myös kokeilla, tai vaikka muuttaa parisuhdetilanne varattuun facebookissa niin että vain pomo näkee, ilmeisesti kun aika paljon tota facea käyttää.

Oon kyllä lähtenyt liian pitkälle tähän itsekkin mukaan, sen myönnän. Ehkä mä vaan liikaa yritin "sulautua" työporukkaan ja käyttäytyä sen mukaan, minkä koin olevan tyypillistä työpaikalle (halaukset ja hiusten silittely), kun ei tosiaan oo aikaisempaa työkokemusta. 

ap

Vierailija
33/33 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sun pomo, 20v vanhempi, on sun kaveri facessa?

Ja öö mä oon 19 ja oli mies minkäinänen vaa ni ei mua kyllä koskettele kukaan hiuksiin eikä muuallekaan jos en itse halua!! Kehua saa, se on mulle yks ja sama, mutta miksi et viestitä ihan kehonkielellä että sua ei lähentelykiinnosta? Älä vastaa kehuihin, älä anna tulla fyysisesti lähelle, sano, jos hän on liian lähellä.. Miksi teet itsestäsi noin helpon ahdistelun kohteen?