Ahdistaa hirveästi tuo Helsingin yliopisto-juttu
Olen 18 enkä ahdistukseen taipuvainen mutta nyt ahdistaa kauheasti. Mietin että jos sisarukseni olisivat yliopisto-ikäisiä (ovat 11ja 13) ja suunnitelma olisi saatu toteutettua niin siinä vaiheessa ihan oikeasti jakaisin omaa oikeutta. Missään universumissa ei tule niin käymään että joku tappaisi sisarukseni enkä tekisi mitään. Varsinkaan tuollaisella tavalla.
Kommentit (32)
Muakin rupesi ahdistamaan kun luin tosta. Kun miettii, että tollasia sairaita ihmisiä oikeesti on olemassa ja että ne voi tälläkin hetkellä suunnitella ties mitä. Ja että noi luultavasti eivät tule saamaan kovin pitkiä tuomioita (jos nyt vankilaan ylipäätään joutuvat), joten ovat taas pian vapaalla jalalla. Eikä vankila heihin varmasti mitään sympatiakykyä muutenkaan taio, joten samalla ajatusmaailmalla jatkavat meidän keskuudessa elämistä.
Muakin alkoi ahdistaa tänään. Aikaisemmin olen tietysti ollut tietoinen tästä jutusta, mutta tänään kun luin uutisia, alkoi ensimmäistä kertaa ahdistaa. Lukeeko missään missä kampuksella/rakennuksessa suunnittelivat toteuttavansa sen? Pelottaa ajatella, että tälläkin hetkellä joku hullu voi suunnitella iskua, ihan mihin tahansa.
t. itsekin Helsingin yliopiston opiskelija
Minä opiskelin ulkomailla koko tutkinnon ja välillä tuli kyllä mieleen, että koskahan yliopistolla tapahtuu jotain. Ei sillä, että siinä maassa olisi aiemmin tapahtunut, mutta yliopistoihinhan nyt voi kuka tahansa ulkopuolinen mennä haahuilemaan ja tekemään ties mitä kun ovet on auki aamusta iltaan. Lisäksi kyseessä on iso, sokkeloinen rakennus kellarikerroksineen jonne kaikilla on pääsy. Mietin monet kerrat, että esim. sinne kellarikerrokseen voisi piilotella vaikka mitä räjähteitä ilman, että kukaan huomaisi.
"- Mieluummin otan kohteeksi jotain sellaista, joiden tappamisesta saisin jotain tyydytystä eli tappaisin mieluummin humanisteja kuin vanhuksia, nainen sanoi.
- Humanistit ovat usein tekopyhiä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa ihmisyyden ja yhteiskunnallisten asioiden asiantuntijoita, vaikka heidän mielipiteensä eivät olisi yhtään ihmeellisempiä kuin kenen tahansa.
Nainen kertoi, että olisi joutunut humanistisen tiedekunnan opiskelijoiden ”terrorisoimaksi”. Hän kertoo samassa yhteydessä, että on joutunut kohtaamaan vääryyttä saamatta keltään apua.
- Miksi minun pitäisi välittää sellaisten ihmisten hengestä ja terveydestä, jotka eivät välitä minun hengestäni ja terveydestäni. Todennäköisyys sille, että tavoitteena olleen 50 uhrin joukossa olisi ollut aidosti yhtään hyväsydämistä ihmistä, on melko pieni."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288693620825.html?pos=ok-nln
No huh huh.
t. viestin 4 kirjoittanut, opiskelen siis humanistisessa tiedekunnassa kieliä
Voi kyllä olla niinkin, että hölmöläiset hakivat elämäänsä jännitystä suunnittelemalla jotakin johon heidän rahkeensa eivät olisi riittäneet. Vähän haiskahtaa tuo tähän mennessä hankittu välineistö, eli ei päätä, ei häntää. Meinasivatko tosissaan mennä ryöstämään aseliikkeen jousipyssyn avulla? Arvelivatko aseliikkeen myyjän peljästyvän suuresti kun tyttö olisi venytellyt jousipyssyä ja uros esitellyt pistoolin lippaita. Ulos nuo olisi naurettu. Käsiraudat olivat rhkä sitten omaan makuuhuonekäyttöön hankitut, olikohan peräti vaaleanpunaisella teddykarvalla somistetut.
Ottaa päähän myös kommentit tyyliin "onneksi en asu/opiskele H
:gissä" noita hulluja on suomi täysi ja samat mahikset joutua tuollaiseen tilanteeseen asuit tai opiskelit missä vaan.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:25"]Voi kyllä olla niinkin, että hölmöläiset hakivat elämäänsä jännitystä suunnittelemalla jotakin johon heidän rahkeensa eivät olisi riittäneet. Vähän haiskahtaa tuo tähän mennessä hankittu välineistö, eli ei päätä, ei häntää. Meinasivatko tosissaan mennä ryöstämään aseliikkeen jousipyssyn avulla? Arvelivatko aseliikkeen myyjän peljästyvän suuresti kun tyttö olisi venytellyt jousipyssyä ja uros esitellyt pistoolin lippaita. Ulos nuo olisi naurettu. Käsiraudat olivat rhkä sitten omaan makuuhuonekäyttöön hankitut, olikohan peräti vaaleanpunaisella teddykarvalla somistetut.
[/quote]
itse uskon että tiesivät suunnitelman vioista ja mahdollisesti toivoivat että viimeistään asekaupassa suunnitelma kusee mutta jos ei niin sitten olisi menty loppuun asti ja toteutettu. Mitäköhän niiden vanhemmatkin ajattelee. Millaisessa perheessä kasvoivat ylipäätään?
ap
Nyt sitten vaan odotellaan millon seuraava idiootti inspiroituu näiden tolvanoiden saamasta huomiosta ja päättää tehdä samanlaisen iskun...
Jäätävää touhua. Suunnittelusta pitäisi jo tulla tuomioita, voisi hillitä näitä ajatuksella leikkijöitä. Loppujen lopuksi, kun ääneen on asian sanonut on sille tielle jo lähtenyt. Vasta kun kaikki materiaali on tuhottu ja suunnitelma nollattu, on tilanne entisellään.
En vähättelisi sitä ettei suunnitelma olisi ollut toteuttamiskelpoinen, todella pirullinen mieli tekee juuri hieman virheellisen suunnitelman mutta tietoisena siitä. On helppo vedota tähän toimimattomuuteen, tietämättömyyteen, mielenvikaisuuteen jne.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:12"]että tollasia sairaita ihmisiä oikeesti on olemassa
[/quote]
Tämä.
Aika monelle Helsingin yliopisto on yhtä kuin pääraksa. Olen siis siinä uskossa, että päärakennukseen on ollut tarkoitus iskeä.
Joo eihän ne siitä voi hirveesti saada mitään. Paitsi, jos nyt oikeuslaitos olis kerrankin viisas, niin antais raskaan tuomion ja tämä toimisi sitten ennakkotapauksena, kun näitä - valitettavasti - tulee taas uusia.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 17:01"]
Olen miettinyt, mikä saa ihmisen tekemään tuollaista.
Minua on pahoinpidelty vauvasta asti, hylätty, olen mielenterveysongelmainen ja työtön mutta ei tulisi IKINÄ mieleenikään vahingoittaa toisia tuolla tavoin!! Tuo nainen selitti jotain kostosta niille, jotka kohtelivat häntä ikävästi; luuleeko hän, että ne samat ihmiset ovat enää tuolla..? Ymmärrän kyllä halun kostaa, se on välillä itsellänikin ollut, mutta mitä se ratkaisee, että kasa viattomia joutuu uhreiksi?
[/quote]
Niin, tuossa olisi mielenkiintoinen tutkimusaihe. Miksi joistain tulee tappajia ja joistain ei? Pitää varmaan olla sekä huonot kasvuolot että vikaa aivoissa (empatiakyvyssä) tai päihteitä. Itse olen kyllä monesti haaveillut jonkun tappamisesta, mutta siitä on vielä pitkä matka siihen että alkaa oikeasti keräämään tappomateriaalia.
[/quote]
Jos peruskoulu olisi kestänyt 9 vuoden sijasta vaikka 15 vuotta niin minut luultavasti olisi löytänyt toteuttamasta omaa Jokelaa ja Kauhajokea. Niin paljon se loppumattomalta tuntunut piina vitutti, että sen katkaistakseen olisi helposti voinut tilanteen vielä kiristyessä vaikka aloittaa poistamalla pahimpia haittatekijöitä. Miksei itseänsäkin mukana, mutta ennenkaikkea tehdä jotain mikä huutaa varmasti muillekin, että tilanne on yksinkertaisesti toivoton, lohduton, sietämätön, eikä omasta näkökulmasta oikein kenellekään elämisen arvoista.
Nuoruuteen ei kuulunut huonoja kasvuoloja eikä päihteitä. Aivoista en pysty itse sanomaan, mutta suhtkoht normaali, paitsi tavallista pasifistisempi aikuinen minusta kuitenkin tuli. Noista ajoista on siis kohta 20 vuotta aikaa ja jaksoin onneksi välillä uskoa, että peruskoulun loppuminen ja muutto sen jälkeen kääntää tilanteen. Kuten tapahtuikin.
Vaihteeksi aiheeseen: ei noita voi kyllä mitenkään pitää vaarallisina. Ei minkäänlaista suunnitelmaa, liian ahdistuneita toimimaan tai toisaalta heti irl-seuraa löydettyään haluttomia toimimaan, ei tuliasetta eikä kykyä hankkia sellaista, jos nainen olisi harrastanut kemiaa siitä oltaisiin jo kuultu eli ei ollut, joten ei myöskään kykyä valmistaa mitään, jne. Kaksi kaikkeen pettynyttä löysi toisensa ja alkoi fantasioimaan, siinä kaikki. Enkä siis väitä etteikö tilanteeseen olisi pitänyt puuttua, mutta on aivan naurettavaa, että syyttäjät sitten keräilevät maileista herkullisimpia "50 kuollutta alkuunsa"-täkyjä. As if.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 17:01"]
Olen miettinyt, mikä saa ihmisen tekemään tuollaista.
Minua on pahoinpidelty vauvasta asti, hylätty, olen mielenterveysongelmainen ja työtön mutta ei tulisi IKINÄ mieleenikään vahingoittaa toisia tuolla tavoin!! Tuo nainen selitti jotain kostosta niille, jotka kohtelivat häntä ikävästi; luuleeko hän, että ne samat ihmiset ovat enää tuolla..? Ymmärrän kyllä halun kostaa, se on välillä itsellänikin ollut, mutta mitä se ratkaisee, että kasa viattomia joutuu uhreiksi?
[/quote]
Hän ei opiskellut edes Helsingissä, vaan Joensuussa. Että ei, ne ihmiset eivät todellakaan olisi olleet tuolla.
Miten joku voi muutenkaan todeta kylmänrauhallisesti, että 50 kuollutta olisi tullut? Eivätkö ne mieti niitä menetettyjä elämiä ja kaikkia suremaan jääviä ihmisiä?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:24"]"- Mieluummin otan kohteeksi jotain sellaista, joiden tappamisesta saisin jotain tyydytystä eli tappaisin mieluummin humanisteja kuin vanhuksia, nainen sanoi.
- Humanistit ovat usein tekopyhiä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa ihmisyyden ja yhteiskunnallisten asioiden asiantuntijoita, vaikka heidän mielipiteensä eivät olisi yhtään ihmeellisempiä kuin kenen tahansa.
Nainen kertoi, että olisi joutunut humanistisen tiedekunnan opiskelijoiden ”terrorisoimaksi”. Hän kertoo samassa yhteydessä, että on joutunut kohtaamaan vääryyttä saamatta keltään apua.
- Miksi minun pitäisi välittää sellaisten ihmisten hengestä ja terveydestä, jotka eivät välitä minun hengestäni ja terveydestäni. Todennäköisyys sille, että tavoitteena olleen 50 uhrin joukossa olisi ollut aidosti yhtään hyväsydämistä ihmistä, on melko pieni."
No huh huh.
[/quote]
Tuli heti yhdessä humanistivihan vuoksi tehdystä rikoksesta sellainen hullu bloggaaja kuin lord celibacy, tarkastan tuon blogin kohta, sopisi yhteen. Luin joskus ketjun, jossa pyysi "lasista lapsuutta" ym. sekopäistä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:24"]"- Mieluummin otan kohteeksi jotain sellaista, joiden tappamisesta saisin jotain tyydytystä eli tappaisin mieluummin humanisteja kuin vanhuksia, nainen sanoi.
No huh huh.
[/quote]
Tuli heti yhdessä humanistivihan vuoksi tehdystä rikoksesta sellainen hullu bloggaaja kuin lord celibacy, tarkastan tuon blogin kohta, sopisi yhteen. Luin joskus ketjun, jossa pyysi "lasista lapsuutta" ym. sekopäistä.
[/quote]
Häpeäyliopiston humansitivihaajia kommentoi usein hommafoorumilla, että ei ihan yksilöitävissa ideologisin perustein. Siellä on ketjukin, jossa pohtivat akateemisten kamalaa suvaitsevaisuutta eli juuri esimerkiksi Helsingin yliopiston humanistien aivopeseytymistä koulutusprosessissa.
http://hommaforum.org/index.php/topic,41915.msg563285.html#msg563285
Sitä vähän itse keskustakampuksella opiskelevana ihmettelen, millainen täsmäisku on kyseessä, että varmasti surmansa saa vain humanisteja. Humanisteja on siis paljon (tässä oppiaineluettelo Helsingin yliopistossa)
http://www.helsinki.fi/hum/opiskelijavalinnat/esittely/aineet.htm
mutta Helsingin keskustan kampuksella on muitakin tiedekuntia: oikis, valtsikka, teologinen. Eikä kaikkien luennot ole aina järjestäen samassa rakennuksessa. Jos mulla on luento päärakennuksessa, viereisessä salissa voi olla vaikka oikislaisia tai vaihto-opiskelijoita. Tai opiskelija voi olla mistä vaan tiedekunnasta, on vain tekemässä sivuainetta tuolla..
Ja jos nyt yhtään viitsii katsoa tuota aineiden kirjoa, niin kyllä itseä ärsyttää, kuinka eri aineiden humanistiset opiskelijat niputetaan samaksi massaksi. Joillekin tuntuu myös olevan vaikea erottaa toisistaan sanat humaani ja humanisti.
Onkohan kyseessä uusnaatzit? Ainakin Iltiksen sivuilla olevassa oikeudenkäyntivideossa toinen syytetty tekee nassetervehdyksen.
Mua ahdistaa erityisesti se, että pari vuotta ja nuo psyko-tyypit sairaine päinee on taas vapaalla jalalla julkisuutta ja ikuista mainetta hakemassa. Nyt pitäisi lainsäätäjien herätä. . Kyllähän tuon homman taustalla on sairas huomionhaku vaikka joukkomurhalla.
Sekin ahdistaa, että olisin voinut olla yliopistolla jos tuo olisi toteutunut.