Opettajat! Miten te suhtautuisitte näihin tilanteisiin?
Eräs luokan oppilas tulee aamulla kouluun ja povaa että huomenna tulee maailmanloppu. Oppilas jankkaa asiasta koko ajan.
-Ope sanoo, että hän tietää, ettei maailma lopu huomenna. Nyt otetaan kirjat esille ja tarkastetaan läksyt. Eikö tässä tilanteessa pitäisi rauhoitella luokkaa? Eivätköhän muut ole ahdistuneita, kun yksi aloittaa sepustuksen maailmanlopusta?
Eräs oppilas möyrii maassa, eikä suostu tekemään mitään.
-Ope pyytää rehtorin/miesopen luokkaan. Mihin toista opettajaa tarvitaan? Eikö open pitäisi itse osata hoitaa tilanne?
Opettaja sanoo, että asia on näin. Oppilas kysyy, että voiko asia olla toisin?
-Opettaja vastaa, että muut tulkinnat ovat mahdollisia. Asia voi olla toisin, mutta tällä kertaa asia on näin. Oppilaat jatkavat kyselyä. Eikö opettajan kannattaisi mieluummin sanoa, että asia on nyt näin ja piste? Eikö tämä vain sekoita alakouluikäistä?
Opettajan mukaan oppilas häiritsee tunnilla puhumalla toisen oppilaan kanssa ja kotiin tulee Wilma-viesti.
-Eikö tätä saa muuten selvitettyä? Onko siitä pakko laittaa Wilma-viestiä kotiin?
Opettajan mukaan oppilas ei syö kouluruokailussa. Kotiin tulee taas Wilma-viestiä.
-Lapsi sanoo, ettei syö kun kouluruoka on pahaa. Mitäpä vanhempi sille mahtaa, kun kotona kuitenkin syö?
Taas Wilma-viestiä. Lapsi kuulemma käy lähikaupassa koulun jälkeen ennen kuin koulun tiloissa oleva kerho alkaa ja ostaa mm. suklaapatukoita ja limsaa.
-Eihän tuo jatkuva karkkien ostelu hyvä ole, mutta mitä se opettajalle kuuluu, mitä oppilas tekee koulun jälkeen?
Jokaisesta unohtuneesta läksystä tulee Wilma-merkintä, joskus myös vihkon unohtelusta ja penaalin jäämisestä kotiin.
-Eikö sitä pipoa voi höllätä?
Kokeita on myös ihan jatkuvasti.
-Ope selittää tätä sillä, että koealueista tulee helposti liian laajoja.
Oppilasta ei kiinnosta mennä kouluun.
-Ope kuulemma huutaa joka asiasta eikä mikään ole kivaa.
Koko vuoden on nämä asiat hiertäneet meistä pariakin vanhempaa ja ollaan välillä käyty osaa näistä asioista Wilmassa, puhelimessa ja välillä kasvokkainkin läpi. Haluan tietää onko opettaja suhtautunut tilanteisiin asiallisesti vai pitäisikö ottaa vielä rehtoriin yhteyttä ja miettiä uudestaan henkilön soveltuvuutta ja jatkoa. Ei ole vakinaistettua virkaa.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:03"]
Edelleen tuntuu, että tällä opettajalla on kurinpito-ongelma, kun niin paljon joutuu huomauttamaan asioista. En ole koskaan saanut näin paljon Wilma-viestejä kuin tämän vuoden aikana. -Ap
[/quote]
No sittenpä sinun lapsesi käytös on huomattavasti huonontunut tämän vuoden aikana. Otapa härkää sarvista ja rupea kasvatushommiin.
Mikä ap nyt hiertää? Open toiminta vaikuttaa ihan järkevältä. Tässä omat kommenttini:
- Eikö se nyt ole rauhoittelua sanoa, ettei maailmanloppua tule, eikä alkaa mennä yksittäisen lapsen vedätykseen mukaan? Lapset osaa tuonkin vedättämisen ja "minä, minä, minä" -puhetta riittää. Hyvä, että vänkää, mutta joskus pitää viheltää peli poikki ja ottaa tunninsisältö takaisin hanskaan.
- Onhan se arvovaltatappio, että tarvii toista opettajaa paikalle, mutta mitäs sitten...? Kaikkea tapahtuu. Ei tuollaisesta kannata vaivaa vanhempien nähdä. Pitävät vaan lapsensa kurissa, niin ei tuollaisia tapahdu koulussa.
- Ei opettaja saa liian musta-valkoinen olla. Siksi pitää juuri myöntää, että asioissa on monta puolta, mutta ei alakouluikäisiä voi kaikella kompleksisuudella kuormittaa. Opettaja toimi ainoalla oikealla tavalla!
- Luuletko, että opet jokaisesta pikkujutusta raportoi kotiin? Eiköhän vanhempien ole syytä ymmärtää, että nyt asiassa on tulossa isompi ongelma ja heillä on vastuu myös tukea koulua tässä?
- Monet kunnat ja kaupungit ovat linjanneet asian niin, että läksyunohdukset ja muut hutiloinnit kirjataan aina sähköiseen reissariin. Ei kaikki opet tuota jaksaisi, mutta tiedänpä ohjeen tulleen kouluhallinnosta ja sitä on pakko toteuttaa. Hyvää on, että vanhemmat saa tietoa. Huonoa se, että joidenkin oppilaiden kohdalla niistä tulee rutiini ja niihin ei jakseta kiinnittää huomiota.
- Kyllä lapsen tarvisi koulussa syödä. Se vaikuttaa keskittymiskykyyn ja kasvamiseen, jos paastoaa päivät. Jos vanhemmille asia on ok, niin sitten opettaja hyväksyy sen. Minä itse haluaisin tietää, jos lapsi ei syö koulussa, koska siihen täytyisi saada muutos tai sitten antaa eväät mukaan. Ehdottoman aiheellinen tiedonanto kodille!
- Jos viesti on samalla kuin äskeinen, niin sitä aiheellisempi. Opettajalla on kasvatusvastuu ja koulumatkan asiat kuuluu opettajalle. Jos vanhemmille ok, niin ei sille sitten voi mitään.
- Kyse lienee alakoulusta, joten hyvä, että koealueet lyhyitä ja niitähän ei alakoulussa ole tapana stressata. Koehan voisi olla vaikka joka toinen päivä. Ahkera ope, jos jaksaa kokeita paljon järjestää.
- Huutaako? Sanoo kuka? Menepä joskus seuraamaan, niin saat objektiivisen arvion. Harva opettaja huutaa liikaa tai edes tarpeeksi.
- Yksikään mainitsemasi asia viimeistä lukuunottamatta ei osoita epäpätevyyttä vaan pikemminkin toisinpäin. Viimeinen on sellainen, että jos oikeasti huutaa liikaa, niin tarvisi työnohjausta. Sun lapsen mahakivut voi johtua ihan siitä, että teidän kodin ilmapiiri on niin ahdistava kaikkine ruoka-koe-wilma -asioineen, että lapsi stressaa siksi koulua. Lisäksi te olette myrkyttäneet lasta. Enemmän epäilisin kuitenkin syyksi sen, että teidän odotukset vs. lapsen kyvyt eivät kohtaa ja siksi te keskitätte energian epäoleellisuuksiin (opesta kaivelu) ja lapsi tietää, ettei pysty vastaamaan odotuksiin, jota koulu on ahdistava paikka senkin takia.Siksi te keksitte ongelmaa asioista, jotka eivät ole ongelmia, koska oikeaa ongelmaa ei kestä kohdata.
Täällä myös pätevä opettaja allekirjoittaa aiemmat opettajien kommentit. Jos tämä nykyinen ope on ottanut tiukemman linjan kuin edeltäjänsä, niin vika on kyllä edellisessä opettajassa! Juuri noin asiat kuuluu hoitaa.
On ihan mahdollista että ope ottanut lapsen silmätikukseen, tällaista sattuu.
No olisiko tämä opettaja sitten voinut hoitaa jonkin tilanteen paremmin? Minulle on jäänyt vähän huono maku suuhun näistä yhteydenotoista. -Ap
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 13:16"]
Nuo kaikki eivät ole tapahtuneet omalle lapselleni. Sanoinhan, että tässä on parin muunkin vanhemman kanssa keskusteltu onko opettajan toiminta ollut ihan ammatillista. En etenkään ymmärrä, miksi toisen opettajan pitäisi rauhoitella tilannetta. -Ap
[/quote]
Olen opettaja ja minulla on luokassa lapsi, joka saa raivareita, heittäytyy lattialle jne. Meidän koulussa on opettajien käymässä turvallisuuskoulutuksessa neuvottu tällaisissa tilanteissa pyytämään toinen aikuinen (opettaja) paikalle. Näissä tilanteissa on kyse myös muiden oppilaiden turvallisuudesta. Jos olen yksin luokassa ja oppilas heittäytyy lattialle huutamaan/kirkumaan, se häiritsee muiden oppilaiden työskentelyä ja lisää turvattomuutta. Jos siirrän oppilaan eteiseen, hän yleensä puree ja potkii minua, joten jo senkin takia tarvitsen toisen aikuisen avuksi. Tällaisesta tilanteesta meidän koulussa tehdään aina raportti ja ilmoitetaan lapsen kotiin. Itse en tällaisia ilmoita wilmassa vaan mielummin soitan ja keskustelen vanhemman kanssa tilanteesta.
Muuten nuo mainitsemasi asiat kuullostavat ihan asiallisen opettajan toiminnalta. Ainakin meidän koulussa rehtori ohjeistaa toimimaan juuri tuolla tavoin.
62 jatkaa vielä
Nykyisin luokkiin sijoitetaan paljon erityislapsia, jotka aikaisemmin saatettiin sijoittaa erityisluokkiin tai pienryhmiin. Siksipä minullakin on luokassa muutama oppilas, joilla on vakavia käytöshäiriöitä, eivätkä he pysty toimimaan normaali lapsen tavoin. Aina ei ole kyse siitä että "opettaja ei saa pidettyä kuria luokassa."
Itse pienten lasten opena ja ekaluokkalaisen äitinä haluan ilman muuta tietää, jos lapseni käyttäytyy koulussa epäasiallisesti enkä taatusti syytä käytöksestä opea, vaan menen itseeni. Ymmärrän, että ryhmän hallinta on todellakin välillä vaikeaa. Nykyään kun luokasta löytyy monenlaisia lapsia, toiset tarvitsevat jatkuvaa ohjantaa ja huomiota ja toiset valitettavasti voivat jäädä hieman paitsioon. Aikamoinen ope pitää olla, että kaikkien tarpeet tulee otettua huomioon. Tuon open systeemit kuulostavat aivan tavanomaisilta, jopa oikein hyviltä. Nykyään meidän opettajien pitää hyvinkin tarkasti miettiä omat tekemisemme ja ne myös dokumentoida. Oman lapseni opet on huippu ja tarkka, olen äitinä turvallisin mielin:)!
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:07"]
No olisiko tämä opettaja sitten voinut hoitaa jonkin tilanteen paremmin? Minulle on jäänyt vähän huono maku suuhun näistä yhteydenotoista. -Ap
[/quote]
Eipä oikeestaan. Noin toimitaan. Miten olisit itse toivonut, että huonosti käyttäytyvästä lapsestasi ilmoitetaan ?
Eihän nyt joka ikisestä läksyn unohduksesta pitäisi tulla merkintää? Eikö se kerta tai pari riitä, että ilmoittaa, niin voidaan katsoa kotona? Ja kun annetaan niin paljon läksyä niin väkisinhän jotain unohtuu tekemättä. Jos lapset nujakoivat koulussa, täytyykö siitä joka kerta ilmoittaa? Ainahan lapset leikkivät ja toinen ehkä tulee sanoneeksi tai tehneeksi jotain typerää. -Ap
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 12:45"]
Eräs luokan oppilas tulee aamulla kouluun ja povaa että huomenna tulee maailmanloppu. Oppilas jankkaa asiasta koko ajan.
-Ope sanoo, että hän tietää, ettei maailma lopu huomenna. Nyt otetaan kirjat esille ja tarkastetaan läksyt. Eikö tässä tilanteessa pitäisi rauhoitella luokkaa? Eivätköhän muut ole ahdistuneita, kun yksi aloittaa sepustuksen maailmanlopusta?
OPE KOMMENTOI: Jos ope aistii ahdistusta, niin varmasti käsittelee asiaa luokan kanssa.
Eräs oppilas möyrii maassa, eikä suostu tekemään mitään.
-Ope pyytää rehtorin/miesopen luokkaan. Mihin toista opettajaa tarvitaan? Eikö open pitäisi itse osata hoitaa tilanne?
OPE: Ihan normaalisti on ope toiminut. Tuskin olit paikalla arvioimassa tilannetta?
Opettaja sanoo, että asia on näin. Oppilas kysyy, että voiko asia olla toisin?
-Opettaja vastaa, että muut tulkinnat ovat mahdollisia. Asia voi olla toisin, mutta tällä kertaa asia on näin. Oppilaat jatkavat kyselyä. Eikö opettajan kannattaisi mieluummin sanoa, että asia on nyt näin ja piste? Eikö tämä vain sekoita alakouluikäistä?
OPE: Jos muut tulkinnat mahdollisia, niin kyllä sen saa oppilaille kertoa.
Opettajan mukaan oppilas häiritsee tunnilla puhumalla toisen oppilaan kanssa ja kotiin tulee Wilma-viesti.
-Eikö tätä saa muuten selvitettyä? Onko siitä pakko laittaa Wilma-viestiä kotiin?
OPE: On pakko laitta Wilma-viesti. Kätevä keino viestiä kotiin.
Opettajan mukaan oppilas ei syö kouluruokailussa. Kotiin tulee taas Wilma-viestiä.
-Lapsi sanoo, ettei syö kun kouluruoka on pahaa. Mitäpä vanhempi sille mahtaa, kun kotona kuitenkin syö?
OPE: Kyllä kotia pitää tiedottaa syömättömyydestä.
Taas Wilma-viestiä. Lapsi kuulemma käy lähikaupassa koulun jälkeen ennen kuin koulun tiloissa oleva kerho alkaa ja ostaa mm. suklaapatukoita ja limsaa.
-Eihän tuo jatkuva karkkien ostelu hyvä ole, mutta mitä se opettajalle kuuluu, mitä oppilas tekee koulun jälkeen?
OPE: Ei kuulu, mutta vanhempana minä halusin tietää lapseni touhuista.
Jokaisesta unohtuneesta läksystä tulee Wilma-merkintä, joskus myös vihkon unohtelusta ja penaalin jäämisestä kotiin.
-Eikö sitä pipoa voi höllätä?
OPE: Niin tulee minunkin oppilaille merkintä joka ikisestä unohduksesta. Ei voi höllätä pipoa, on tosi tiukalla :D
Kokeita on myös ihan jatkuvasti.
-Ope selittää tätä sillä, että koealueista tulee helposti liian laajoja.
OPE: Ihan ok.
Oppilasta ei kiinnosta mennä kouluun.
-Ope kuulemma huutaa joka asiasta eikä mikään ole kivaa.
OPE: Tuskin vikaa on pelkästään opettajassa.
Koko vuoden on nämä asiat hiertäneet meistä pariakin vanhempaa ja ollaan välillä käyty osaa näistä asioista Wilmassa, puhelimessa ja välillä kasvokkainkin läpi. Haluan tietää onko opettaja suhtautunut tilanteisiin asiallisesti vai pitäisikö ottaa vielä rehtoriin yhteyttä ja miettiä uudestaan henkilön soveltuvuutta ja jatkoa. Ei ole vakinaistettua virkaa.
OPE: On suhtautunut täysin asiallisesti.
[/quote]
Toivon sydämeni pohjasta, että aloittaja on tavallista viitseliäämpi trolli.
Komppaan numero 14. Se menee juurikin noin.
Luokkani vanhemmat yksiselitteisesti toivoivat jokaikisestä läksyunohduksesta viestiä kotiin, jotta voivat vanhempina ottaa vastuuta oman lapsensa koulunkäynnistä ja tarkistaa läksyt, jos lapsi niistä ei vielä kykene täysin itse kantamaan vastuuta. Ja näin sen pitää juuri mennäkin. Tekemättömät tehtävät hidastavat paitsi unohtelijan, myös muun luokan, oppimista vaikka se kotoa käsin ehkä mitättömältä tuntuisikin.
Koulupäivän aikaisista sääntörikkomuksista (esim. nujakat ja kiusaamistilanteet) on opettajalla velvollisuus ilmoittaa kotiin.
Nyt kannattaa ehkä tarkistaa omaa asennetta opettajaa ja koulua kohtaan. Taitaa jokin muu asia opettajassa nyt nyppiä. Kukaanhan opettaja ei ilkeyksissään wilma-viestejä kotiin tehtaile.
T: Kaksoiskelpoinen ope
Ainakin Tampereella on ihan kouluvirastosta tullut ohje, että JOKAINEN läksyunohdus tulee kirjata Helmeen. En tiedä, onko enää voimassa, mutta toissa vuonna ainakin oli tuollainen käsky tullut ylhäältä. Aikamoinen duuni opettajille.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:49"]
Eihän nyt joka ikisestä läksyn unohduksesta pitäisi tulla merkintää? Eikö se kerta tai pari riitä, että ilmoittaa, niin voidaan katsoa kotona? Ja kun annetaan niin paljon läksyä niin väkisinhän jotain unohtuu tekemättä. Jos lapset nujakoivat koulussa, täytyykö siitä joka kerta ilmoittaa? Ainahan lapset leikkivät ja toinen ehkä tulee sanoneeksi tai tehneeksi jotain typerää. -Ap
[/quote]
Pakkohan niistä unohduksista on antaa merkintöjä aina vaan uudelleen, kun ei ole kotona ensimmäisten jälkeen katsottu, että kaikki tulee tehtyä. Vanhemman vastuulla on tarkistaa, että lapsi muistaa tehdä kaikki läksyt. Opettajan tehtävä on välittää viesti siitä, että ongelma edelleen jatkuu.
Sinulle, 6. luokkalaiselle, elämäänsä/kouluunsa kyrpiintyneelle:
Jos et viihdy hyvin koulussa, suhtaudu siihen väliaikaisena pahana, joka yksinkertaisesti täytyy hoitaa pois alta. Yläasteen jälkeen olet vapaa valitsemaan ja tekemään haluamasi siirrot hakeutumalla esim. ammattikouluun tai lukioon.
On tärkeää käyttää elämänsä asioihin, joita oikeasti haluaa tehdä.
Toisaalta tähän länsimaiseen yhteiskuntaan , jossa elämme, kuuluu yksilöille erilaisten oikeuksien lisäksi myös liuta velvollisuuksia, joista yksi on mainitsemasi koulu. Toisin sanoen, toiselta kannalta : Koulu todella ON "syvältä", jos saat ajatuksesta kiinni.
Näiden "mälsien" asioiden olemassaolosta johtuen jokainen siis todella tarvitsee vastapainoksi jotakin, jonka tekemisestä oikeasti nauttii.
-E
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2013/06/oppilahuolto_tyorauha.html
Sieltä tavaamaan viimeisimpiä ylhäältä tulleita lainkiemuroita työrauhan takaamiseksi. Siellä puhutaan kahdesta aikuisesta, jos tulee tarve poistaa oppilas tilasta.
Kyllä minä vain pätevänä aineenopettajana merkkaan sekä myöhästelyt että läksyjen unohtelut että poissaolot että kirjojen kotiinjätöt Wilmaan. Ihan vaikka vaan hätävarjelun liioitteluna: jos vaikka kaupungilla rikotaan ikkunoita, voin sanoa että tuo ja tuo oppilas oli paikalla, tuo tuli sen ja sen verran myöhässä. Meillä on siis mustaa valkoisella osoittaa, missä lapset ovat olleet. Wilma on minulle myös työkalu. On ollut kauheen näppärää antaa käytös- ja huolellisuusarvosanoja kun näkee, miten paljon oppilaalle on kertynyt sekä niitä hyviä että huonompia merkintöjä. Ei se ole mikään kantelukanava! Kyllä minua kiinnostaa tietää, millä tolalla omien lasteni koulunkäynti on. Samaa toivoisin opettamieni oppilaiden huoltajilta.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 13:35"]Haluaisin kyllä mieluiten oikeasti PÄTEVÄN open mielipiteen noihin kohtiin enkä mitään sössöttelyä av-mammoilta. -Ap
[/quote]kysy sitten jostain muualta. Jos et halua vastausta av:ltä, kysy vaikka demistä, hevostallista, hoitajista, vanhemmista, eroperheestä, suomi24, kaksplussasta tai talouselämästä.
Wilma on myös opettajan oma päiväkirja, sekä tietolähde oppilashuollolle ja luokanvalvojalle. Viestejä kirjoitetaan muillekin kuin juuri sinulle huoltajana.
Kaikki kohdat menivät ihan asiallisesti.