Mitä tekisitte (kaverin auttamisesta)
Kaveri tuo perjantaina räkänokkaisen lapsena meille hoitoon. Muuten se olisi hauska viikonloppujuttu lapsille, mutta meidän esikoisella lauantaina yleisurheilukisat, enkä tietenkään halua hänen sairastuvan.
Kaverin lapsi on tosiaan aina kipeä, vähintään nuhassa ja yskässä. Hän on yksinhuoltaja ja menossa perjantai-iltana erääseen koulutustilaisuuteen, mikä on pakollinen erääseen paikkaan työllistymisen kannalta. Hän on todella tiukilla, joten lupauduin auttamaan.
Olisiko ollut oikein kuitenkin kieltäytyä? Jotenkin alkoi jälkikäteen harmittaa, koska on oikeasti vaarana, että esikoisen kisat menevät plörinäksi tämän vuoksi. :( Harmittaa jälkikäteen, että lupauduin.
Kommentit (40)
Mitä sä horiset? Siis tuo lapsen lähestulkoon viikon päästä ja sä "päättelet" että hän on kipeä. Mistä vitusta sä tiedät onko lapsi kipeä viikon päästä? Olet todella typerä.
Oman lapsesi kannalta on niin, että jos tämä hoitolapdi tulee perjantaina, niin flunssa ei ehdi tarttua omaasi ja inkuboitua vielä lauantaiksi. Jos tartunta tulee hoitolapsesta, oma lapsesi sairastuu aikaisintaan maanantaina. Jos oma lapsesi sairastuu tätä aikaisemmin, hän on saanut tartunnankin jo aikaisemmin jostain muualta.
sairaita lapsia ei pitäisi viedä hoitoon, mutta jos tuo lapsi on tänään maanantaina sairas, niin hyvinhän hänkin ehkä perjantaihin mennessä ehtii parantua. Jos taas ei ehdi, suosittelisin kokeilemaan kunnon allergialääkettä, sillä jatkuvassa räkäisyydessä ja pienessä kuumeessakin saattaa varsinkin näihin vuodenaikoihin olla kyse ihan muusta kuin flunssasta.
Pikku nuhat nyt mitään merkkaa, relaa vähän. Saattaa sitäpaitsi olla siitepölystä aiheutuvaa.
Hän on ollut edelliset kaksi viikkoa nuhassa ja yskässä. Hän on yleensäkin kovin kipeä yleisestikin, joten tämän vuoksi arvelin nytkin olevan sairas. Viimeksi lapsi tosiaan sai nuhan 2 pv tapaamisen jälkeen, jonka nyt saimme selätettyä.
En ole mikään hysteerikko nuhien ja muiden suhteen, mutta yksi asia on minulle tärkeä ja se on se, että nuhassa ei urheilla.
ap
Jos et halua kaverin lasta hoitaa, opettele sanomaan ei.
Siis nuhako vain?
Urheilukisoihin menevä on varmaankin jo kouluikäinen. Yleensä koululaiset ei enää saa helposti pikkulasten flunssia.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:20"]
Mitä sä horiset? Siis tuo lapsen lähestulkoon viikon päästä ja sä "päättelet" että hän on kipeä. Mistä vitusta sä tiedät onko lapsi kipeä viikon päästä? Olet todella typerä.
[/quote]
Hän on nyt kipeä ja olemme jo saaneet tartunnan häneltä (todennäköisesti), josta olemme parantuneet.
Horisen vain sitä, että minulla on urheilulliset lapset, jotka käyvät harrastuksissa, joihin en heitä ole lähettänyt tämän nuhan takia viime viikolla ja nyt taas tulee mahdollisesti peruuntumisia. Harmittaa ettei toisilla ole parempaa turvaverkkoa.
ap
sit on sun lapsella huono vastustuskyky, jos noin helposti saa toisten nuhat
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:28"]
[/quote]
Normaalisti se ei olisi ongelma, mutta kun tiedän että tästä on kiinni koko perheen talous ja heillä ei ole tässä kaupungissa yhtäkään toista, joka voisi auttaa. Moraalinen pakote suostua.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:31"]
[/quote]
Pienimmät lapset ja tämä nuhanenä ovat 2-3-vuotiaita ja helpostihan ne tarttuvat heidän kesken. Minä joudun lapsenvahtina jatkuvasti pyyhkimään nenää ja pesemään käsiä. Voitte kuvitella sitä bakteerien määrää.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:31"]
[/quote]
Pienimmät lapset ja tämä nuhanenä ovat 2-3-vuotiaita ja helpostihan ne tarttuvat heidän kesken. Minä joudun lapsenvahtina jatkuvasti pyyhkimään nenää ja pesemään käsiä. Voitte kuvitella sitä bakteerien määrää.
ap
Ilmeisesti on niin, että olen ihan hölmö kun olen tästä huolissani? Autan mielelläni muita ja osaan myös sanoa ei. Tässä kohtaa olisi moraalisesti väärin sanoa ei.
Harmittaa kuitenkin ottaa tätä lasta, koska hän on AINA kipeä ja todella usein on tauteja jaettu. Meillä maksut kuitenkin rullaavat harrastuksista, ei tule alennuksia, jos on pois. Hyvä asia on se, että teidän mielestänne asiassa ei ole mitään valitettavaa tai riskiä.
ap
Kyllä yh:n työllistymisasiat on niin haastavia, että kannattaa auttaa. Yksi kisa nyt saa vaikka jäädä väliin, ne eivät tuota mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:28"]
[/quote]
Normaalisti se ei olisi ongelma, mutta kun tiedän että tästä on kiinni koko perheen talous ja heillä ei ole tässä kaupungissa yhtäkään toista, joka voisi auttaa. Moraalinen pakote suostua.
ap
[/quote]
Teet mielessäsi itsestäsi korvaamattoman. Usko pois, maailma jatkaa pyörimistään, vaikkei aina olekaan saatavilla.
Jos yleensäkin lapsi on pitkittyneesti sairas, tulisi kaverisi viedä lapsi lääkäriin.
Minusta kyläilijöille ja hoitoon tuleville voi hyvin sanoa, että kipeänä eivät ole tervetulleita, koska et halua omien lasten sairastuvan.
Miettisin, miten kipeä lapsi on. Kuume olisi mulla ihan selvä ei. Pieni nuha ja yskä ei varmaan haittaisi, mutta jos lapsi on ihan tosi räkäinen ja yskii ja pärskii jatkuvasti, en ottaisi, vaikka ei olisi kuumetta.
Jos sun kaverilla on ihan mielettömän tärkeä pakkorako ja hoitoon ottamattomuus aiheuttaa ihan ylitsepääsemättömiä asioita, niin sitten sä hyväksyt sen, että flunssa saattaa tarttua. Et kuitenkaan voi ajatella, että sun on ihan pakko auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Kaikille varmaan on selvää, että jos hoitoon tulevalla lapsella olisi vaikka totaalinen vatsatauti tai vesirokko, niin ei voisi tulla. Äidin vaan pitäisi hoitaa juttu jotenkin muuten.
Kylläpä olet pyyteetön kaveri. Täällä koko maailmalle kerrot, miten oikeasti et halua auttaa häntä, mutta pakko on. Omat hienot urheilevat lapsesi saattavat muuttua tautisiksi kapisen yh-äidin räkänokasta ja sitten ei tulekaan kultamitalia kaulaan kisoissa, oi, siitä saattaa vierähtää jopa kyynel oman hienohelmasi poskelle.
Tajuatko, millainen ihminen olet? Aivan läpeensä paska. Häpeä!
Jos lapsesi saa tartunnan perjantaina niin lauantaiksi ei ehdi vielä sairastua. Jos nuha tulee niin vasta seuraavalla viikolla, korkeintaan sunnuntaina.
Onko tää sun kaveri sellaista syyllistävää tyyppiä, joka ei hyväksy sitä, että et ota lasta hoitoon?
Mulle yksi kaveri kerran suuttui, kun olisi tarvinnut lapsen hoitajan ja en ottanut sillä kertaa, koska meillä oli muutto kyseisenä viikonloppuna. Kaveri soitti monta kertaa ja selitti, miten vaikeaa on, jos en ota lasta hoitoon ja plaa plaa plaa. Sanoin, että me muutamme koko viikonlopun, ajamme kahden asunnon väliä, teemme remonttia uudessa paikassa jne. joten en voi ottaa siihen jotain taaperoa pyörimään. Kaveri ei millään tajunnut asiaa. Mulla ei silloin ollut edes omia lapsia, joten mitään lastenhoitoa ei muuton aikana todellakaan ollut. Tämä kaveri on juuri sellainen syyllistä tyyppi, jonka mielestä minä jätän hänet pulaan. Aina ei voi auttaa ja ihan aina ei ole velvollisuuttakaan auttaa. Normiviikonloppuna olisi hyvin voinut lasta hoitaa.
Ymmärrän hyvin, että ei halua lapselleen nuhaa, koska ainakin mun lapsella se lähes aina johtaa korvatulehdukseen ja sitä kautta pahimmillaan oikein kierteeseen.
Kipeille lapsille voi sanoa ei.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 08:15"]
Kaveri tuo perjantaina räkänokkaisen lapsena meille hoitoon. Muuten se olisi hauska viikonloppujuttu lapsille, mutta meidän esikoisella lauantaina yleisurheilukisat, enkä tietenkään halua hänen sairastuvan.
Kaverin lapsi on tosiaan aina kipeä, vähintään nuhassa ja yskässä. Hän on yksinhuoltaja ja menossa perjantai-iltana erääseen koulutustilaisuuteen, mikä on pakollinen erääseen paikkaan työllistymisen kannalta. Hän on todella tiukilla, joten lupauduin auttamaan.
Olisiko ollut oikein kuitenkin kieltäytyä? Jotenkin alkoi jälkikäteen harmittaa, koska on oikeasti vaarana, että esikoisen kisat menevät plörinäksi tämän vuoksi. :( Harmittaa jälkikäteen, että lupauduin.
[/quote]
Vaikea pulma, mutta minusta sairasta lasta ei viedä hoitoon ja piste. Varsinkin jos paikalla on muita lapsia.