Minkä ikäisiä erikoistuvat lääkärit yleensä ovat?
Oli nyt kyllä niin nuoren oloinen eval, ihan kevään ylioppilaasta menisi! Mutta eikös pitäisi olla lääkis jo takanapäin ainakin?
Kommentit (9)
Jossain vaiheessa sitä nuoret vaan alkaa näyttää nuoremmilta ja nuoremmilta, kun itse vanhenee. Kyllä eval on vähintään n. 25-vuotias.
Veikkaisin, että nuorimmat voivat olla noin 25-vuotiaita aloittaessaan erikoistumisen, mutta useimmat lienevät muutaman vuoden vanhempia. Lisäksi erikoistuminen vie useamman vuoden, joten valmistuessaan ovat päälle kolmikymppisiä. Joku joskus laski, että moni erikoislääkäri on opiskellut medisiinaa yhteensä noin 12 vuotta.
Evalina voi toimia myös 4 vuotta lääkistä suorittanut kandi. Sijaisena tietysti vain mutta kyltissä lukee eval. Teoriassa siis voisi olla vaikka 21v jos olisi koulut suorittanut nopeaan tahtiin. Ja lääkiksen pari ekaa vuotta tiedän muutamien suorittaneen yhden vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:07"]
Evalina voi toimia myös 4 vuotta lääkistä suorittanut kandi. Sijaisena tietysti vain mutta kyltissä lukee eval. Teoriassa siis voisi olla vaikka 21v jos olisi koulut suorittanut nopeaan tahtiin. Ja lääkiksen pari ekaa vuotta tiedän muutamien suorittaneen yhden vuoden aikana.
[/quote]Ai voiko kandikin olla jo eval? Ap
Kandi voi toimia erikoistuvan lääkärin viransijaisena useimmiten siis kesällä, tällöin virallinen titteli LK/vs.erikoistuva lääkäri esim potilaskertomuksissa.
Oikea eval voi olla aikaisintaan 24-vuotiaana, paitsi jos on aloittanut koulun vuotta nuorempana, tai suorittanut kaksi lääkisvuotta yhden aikana (hyvin harvinaista). Itse olin eval 24-vuotiaana. Evalin sijainen voi tosiaan olla jo kandinakin, olin 21-vuotiaana ensimmäisen kerran lääkärin sijaisena sairaalassa. Silloin sai olla aikaisemmin kuin nykyään, onkohan se nykyään vasta viidennen opiskeluvuoden jälkeen, kun saa toimia lääkärin sijaisena?
Itseasiassa neljännen jälkeen saa olla sairaalassa. Viidennen jälkeen tk:ssa.
No lääkis on käyty kyllä jo tossa vaiheessa..