Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En antanut lasteni ottaa synttäreillä karkkeja ja sipsejä kulhoista

Vierailija
25.05.2014 |

synttärit pidettiin leikkipaikassa, ja muut lapset kävivät välilä leikkimässä ja nuohoamassa joka paikassa ja sitten kädet kävi tarjolla olevissa kulhoissa. Paikalla oli muidenkin vanhempia jotka aluksi sanoivat lapsilleen että älä koske kuin siihen minkä otat omaan suuhusi, mutta lopuksi yksi pienokainen kauhoi molemmin käsin, ja äitinsä vain kysyi että mitä sä nyt sieltä etsit.

Tässä kaupungissa on oksennustautiakin vielä liikkeellä, joten sanoin omille lapsille, että näitä ei nyt oteta, että käydään ostamassa kotiin omat. Lapset tottelivat kiltisti, ja vaikka kaveri sanoi että mennään ottamaan välillä sipsejä,  lapseni sanoi reippaasti että me ei nyt oteta sipsejä. Pillimehua toki joivat kun olivat hikipäässä riehuneet.

Kotiin tultiin kaupan kautta, ja lapset saivat valita mitä halusivat, ja ruuan jälkeen saavat herkkuja syödä.

Olisitko tehnyt samoin?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennustaudin tarttuminen ei vaadi, kuin oleskelun samassa huoneessa jos joku on siinä juuri oksentanut, pisaratartunta ilmateitse. Ja jos joku on juuri sairastanut ja on itse oirreeton levittää tautia myös pisaratartuntana.

Näiltä ette voi välttyä muutoin, kuin olemalla ilmatiivis pussi päässä.

Vierailija
42/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi tehnyt samoin. Lapseni olisivat saaneet syödä samoista kulhoista. Me ei yleensä sairastella, ei ole ollut oksennustauteja tai muitakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo 38. Totta kai noroa on pinnoilla julkisilla paikoilla. Se ei kuitenkaan tartu, jos ei kosketa esim. kasvojaan pesemättömin käsin. Ei siis hierota silmiä tai hipaista huulta ennen kuin on pessyt kädet. Yksinkertaista. Toki noro leviää myös aerosolina oksennuksesta, mutta sille ei sitten voi mitään. Mutta joka tapauksessa ahkera käsien pesu ja likaisilla käsillä kasvojen koskettelun välttäminen ovat ihan normaalia toimintaa, jolla voi estää monenlaisten infektioiden tarttumisen. So simple! 

Vierailija
44/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:15"]Meillä saa nuohota mullassa ja maistella hiekkaa. Ehkä ap järjestää itse juhlat joskus,jossa jokainen sipsi ja popkorni on paketoitu erikseen. Ei kai kukaan täysjärkinen vie oksennustautista juhliin? Kiva opettaa lapsille,et muut on saastaisia,ettei aikuisena buffaankaan eksy. Tässä alkaa tajuamaan,mistä niitä outoja aikuisia sikiää. Tiesithän ap,et kihomatoja saa ihan vessanpöntöstä. Kannattaa lasten myös välttää sitten koulun vessojakin ja pidättää kotiin asti. Sinne taudittomaan pesään.

[/quote]

Kyllä vaan vie. Niin monta kertaa törmännyt siihen,kun joku idiootti äiti selittää että se meidän poika oksensi koko viime yön, mut ei sit aamulla enää, joten tultiin nyt kuitenkin. Siinä vaiheessa lapset leikkinyt jo pitkään yhdessä. Ihmisten typeryydellä ja välinpitämättömyydellä ei ole mitään rajaa.

Ap, ymmärrän sinua kyllä ihan hyvin ja olen itsekin hieman neuroottinen joissain asioissa. Sitä ei vaan kannata tunnustaa muille ;-) edes nimettömänä netissä.

Vierailija
45/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi tullut edes mieleen ja vaikka olen terveydenhoitoalalla.....

Vierailija
46/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:42"]Minäkin teen usein noin. Ollaan oltu tähän asti ilman oksennustautia. Lapset 5 ja 2 v, kotihoidossa.

Syksyllä menevät päiväkotiin ja sitten voi tulla tauteja toiseen malliin...

[/quote]

Meillä ei ole koskaan ollut oksennustautia, ei omisteta edes käsidesiä ja mukulat olleet vauvoista asti kerhoissa ja päiväkodeissa. Vanhin on 6.5 ja nuorin 3.

Vierailija
47/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:47"]

Ap, teit oikein. Vaikka moni kirjoittaja onkin oikeassa siinä, että ympäristössä on paljon mikrobeja, niin he kuitenkin liioittelevat niiden vaaroja. Useinnat eivät aiheuta terveille yhtään mitään. Tosin osa kolibakteerikannoista aiheuttaa hyvin lieviä oireita, kun taas osa on tappavia.

Yleisestiottaen suolisto/ulostemikrobeja kannattaa välttää, varsinkin lapset kuivuvat ripulin ja oksentelua takia nopeasti.

t:bioteknikko

[/quote]

lapset kuivuvat, jos nesteytys mahataudista epäonnistuu. Useimmiten nesteytyksellä mahatauti menee ohi ongelmitta.

Vierailija
48/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silviisiin.

Mitä jos eristäisit ne täysin ulkomaailmasta kunnes ovat 18 v? Saisit täydellisen sielunrauhan.

Vierailija
49/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silviisiin.

Mitä jos eristäisit ne täysin ulkomaailmasta kunnes ovat 18v? Saisit täydellisen sielunrauhan.

Vierailija
50/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä voi kun ihmetellä eräiden kirjoittajien sivistymättömyyttä. Jos joku välittää hygieniasta edes alkeellisella tasolla, niin heti leimataan oudoksi. Normaali käsihygienia ei ole sama kuin ulkomaailmalta täysin eristäminen. T. 38

Vierailija
51/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli synttäri vappuna Hoplopissa. Lisämaksusta otsonoivat paikan etukäteen ja pyyhkivät Neoamiseptilla pinnat.

Lisäksi pakettiin kuului työntekijä, joka valvoi vieraiden saippuakäsipesut ennen leikki alueelle siirtymistä. Juhlien aikana valvoi, ettei lapset kosketelleet kasvojaan.

Vierailija
52/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:05"]

Meillä oli synttäri vappuna Hoplopissa. Lisämaksusta otsonoivat paikan etukäteen ja pyyhkivät Neoamiseptilla pinnat.

Lisäksi pakettiin kuului työntekijä, joka valvoi vieraiden saippuakäsipesut ennen leikki alueelle siirtymistä. Juhlien aikana valvoi, ettei lapset kosketelleet kasvojaan.

[/quote]

Juhlatunnelma oli varmasti katossa! Voin kuvitella sitä lasten riemua, kun "virallinen valvoja" kerta toisensa jälkeen karjaisi...

Vierailija
53/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan ovat onneksi niin tarkkoja hygieeniasta. Muistanpa hyvinkin, kuinka lapsiporukassa tikkari kiersi suusta suuhun, kun piti saada maistaa kaverinkin tikkaria...

Vierailija
54/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö ei ole oppinut edes oikeinkirjoitusta, hän tuskin ymmärtää myöskään mikrobiologiaa. 

Vierailija
55/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:32"]En luule mutta kyllä mua ällöttää kun julkisella paikalla karat klähmii räkäänsä joka paikkaan. Meillä oli neljä vuotta sitten noro, ja se oli helvetillistä, lapset oli vasta vuoden ikäisiä, onneksi meille akuisille ja isommalle lapselle tuli tauti vähän eri aikaan, niin aina oli joku joka pystyi huolehtimaan pienistä.

Minä kammoan oksentamista, olen oksentanut lapsena kerran, ja aikuisena kaksi kertaa, raskauspahoinvointi oli aina kova paikka, mutta tahdonvoimalla on menty, en oksenna.

Täytyy myöntää että mulla tulee paniikkiolo jo ajatuksestakin. Mutta en kyllä muitakaan räkätauteja meille halua, juuri olen toipunut edellisestä.

ap

[/quote]

Jos olet aikuisiällä oksentanut kaksi kertaa, en usko että noro-kokemuksesi oli helvetillinen :) Näin aiheesta vähän poiketen..

[/quote]

Kyllä se oli helvettiä, ensin mies oli niin sairas että houraili, eikä päässyt sängystä ylös, sitten alkoi pienillä tulla vaippaan ja toisesta päästä yhtäaikaa, onneksi mies oli jo vähän tolpillaan kun minä vuorostani makasin kylppärin lattialla tuntikausia, sitten vielä esikoinen samassa jamassa, sitten pienten kanssa lääkäriin kun alkoivat kuivua, toista viikkoa siinä meni ennenkuin kaikki olivat toipuneet, se tauti tuntui paranevan välillä ja seuraavassa hetkessä taas uudestaan. Minulle se pahoinvointi on helvetillistä koska pelkään oksentamista yli kaiken, jopa enemmän kuin hammaslääkäriä, ja mielummin synnytän kun menen hammaslääkäriin, vaikka synnytyksetkin on olleet helvetillisiä.

Raskauspahoinvointi oli ympärivuorokautista, ja suussa jo kävi töissäollessakin monta kertaa, yksi viikko oli niin että en juuri sängystä uskaltanut liikahtaakaan. Töissä pelkäsin oksentamista asiakkaan aikana, yksin kun olin aina töissä, kun ei ollut asiakkaita menin takaovesta hengittämään kylmää ilmaa ja keräämään voimia. Ehkä se ei kaikille ole helvettiä, mutta minulle se oksettava olo on jo helvettiä koska minulla on silloin jatkuva paniikki päällä, oksentaminen tuntuu kuin tukehtuisi, ja se saa kauhean kuolemanpelon siinä päälle, en voi sille mitään.

ap

Vierailija
56/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapset nauttikoot elämästä! Jos oksennustauti on tullakseen, se sitten tulee. Se ei perusterveellä nyt maailmaa kaada, vaikka inhottavaa onkin. Toki sitten, jos jostain ihan ilmeinen riski se on saada, olen minäkin tarkempi... Käsittämätöntä tällainen hysteria Suomen oloissa kun samaan aikaan jossain lapset joutuu juomaan todella saastunutta vettä jos sitä ylipäätään saavat..

Vierailija
57/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä nyt en vaan halua ehdointahdoin sitä tautia, tai mitään muutakaan, jos sen voi jotenkin helposti välttää, tai edes pienentää riskiä. Mun mielestä ihan normaalia, nyt kun on tietoa enemmän, ja tuntuu että tauteja on liikkeellä enemmän kuin silloin kun minä olin lapsi tai nuori, ei norostakaan tiedetty silloin mitään, nyt se on jokatalvinen epidemia ja sairaalassa ja terveyskeskuksessa on vierailukielto päällä osastoilla.

Kummallista että minut, joka tunnetaan hyvinkin laiskana siivoojana, leimataan joksikin hygieniahulluksi :) Minä yritän käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä asioissa, ja mies minua aina varoittelee kun pelkää että lapset sairastuu.

Ja lapset ovat erittäin tyytyväisiä kun pääsivät leikkimään kavereiden kanssa.

ap

Vierailija
58/59 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:05"]

[/quote]

Niinpä niin, kiva siitä on vitsailla, mutta jos huippuravintolastakin 60 ihmistä saa mahataudin, niin luuletko että jossain leikkipaikassa jokainen paikka tulee pestyä koskaan?

Vierailija
59/59 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala... Miten kuvittelet lapsillesi kehittyvän hyvän vastustuskyvyn jos varjelet heitä kaikelta. Kyllä ne aikuisena sitten kiittää kun ovat vähänväliä kipeänä.

Tämä holhousyhteiskunta alkaa mennä jo vähän yli! Valoja tauluun