Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En antanut lasteni ottaa synttäreillä karkkeja ja sipsejä kulhoista

Vierailija
25.05.2014 |

synttärit pidettiin leikkipaikassa, ja muut lapset kävivät välilä leikkimässä ja nuohoamassa joka paikassa ja sitten kädet kävi tarjolla olevissa kulhoissa. Paikalla oli muidenkin vanhempia jotka aluksi sanoivat lapsilleen että älä koske kuin siihen minkä otat omaan suuhusi, mutta lopuksi yksi pienokainen kauhoi molemmin käsin, ja äitinsä vain kysyi että mitä sä nyt sieltä etsit.

Tässä kaupungissa on oksennustautiakin vielä liikkeellä, joten sanoin omille lapsille, että näitä ei nyt oteta, että käydään ostamassa kotiin omat. Lapset tottelivat kiltisti, ja vaikka kaveri sanoi että mennään ottamaan välillä sipsejä,  lapseni sanoi reippaasti että me ei nyt oteta sipsejä. Pillimehua toki joivat kun olivat hikipäässä riehuneet.

Kotiin tultiin kaupan kautta, ja lapset saivat valita mitä halusivat, ja ruuan jälkeen saavat herkkuja syödä.

Olisitko tehnyt samoin?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viekään pahimpaan tautiaikaan, nyt oli "pakko" kun oli ne synttärit. ap

Vierailija
22/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi toiminut samoin. Tauteja tulee ja menee, meillä ei ole ollut oksennustautia vuosiin. Liiallinen hygienia vain aiheuttaa sen, että pöpöt tarttuu paremmin. 

Hyvä kuitenkin, että lapsesi suhtautuivat pyyntöösi noin kuuliaisesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:01"]

Eikös allergiat tule juuri siitä, että eletään liian steriilissä ympäristössä?

[/quote]

No ei meillä olekaan striiliä kotona, mutta ei myöskään ole kenelläkään mitään allergiaakaan eikä korvatulehduksia. Esimerkiksi hiekkalaatikolla lapset saavat vapaasti leikkiä vaikka siellä olisi kissanjätöksiä, niin olen itsekin leikkinyt. ap

Vierailija
24/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijat ovat sotä mieltä, että käsidesiä käytetään ihan liikaa. Sen varjolla kuitatataan huolellinen käsien pesu. Ja toisaalta, on mahdollista, että se desi ei enää tehoakaan sitten kun sitä todella tarvittaisiin, vaan aina pitäisi olla vaan voimakkaampaa ainetta.

Vierailija
25/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaako ap perheesi koskaan ulkomailla? Miten on Ruotsin laivojen pallomeri? Puhumattakaan Etelä-Euroopasta saati Kaukoidän ruokapöydistä... 

Vierailija
26/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:23"]

Matkustaako ap perheesi koskaan ulkomailla? Miten on Ruotsin laivojen pallomeri? Puhumattakaan Etelä-Euroopasta saati Kaukoidän ruokapöydistä... 

[/quote]

Ei matkustella ulkomailla, esikoinen on ollut eri maissa työharjoitteluissa, mutta minä tai mieheni ei hinguta ulkomaille. Minä en oikeasti kyllä pystyisi jossain tuollaisissa paikoissa varmaan syömään mitään, jos menen ulkomaille, niin kaupunkilomalle, en tykkää kovin kuumasta, ja kammoan myös esim. hämähäkkejä, joten johonkin siistiin paikkaan matkustaisin.

Ruotsinlaivalla ei olla vielä oltu nuorimmaisten kanssa, esikoinen sai aikoinaan olla pallomerissä, niin laivalla kuin itiksen mäkkärillä, silloin nuorempana en ollut ihan näin "hysteerinen" :) Mutta jo silloin kun asuin Helsingissä, välttelin koskemasta suoraan esim. hissin nappuloihin. Ja nykyään Helsinki on vieläkin paskaisempi kuin silloin 20 vuotta sitten.

ap

Vierailija
27/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 17:23"]

[/quote]

Ei matkustella ulkomailla, esikoinen on ollut eri maissa työharjoitteluissa, mutta minä tai mieheni ei hinguta ulkomaille. Minä en oikeasti kyllä pystyisi jossain tuollaisissa paikoissa varmaan syömään mitään, jos menen ulkomaille, niin kaupunkilomalle, en tykkää kovin kuumasta, ja kammoan myös esim. hämähäkkejä, joten johonkin siistiin paikkaan matkustaisin.

Ruotsinlaivalla ei olla vielä oltu nuorimmaisten kanssa, esikoinen sai aikoinaan olla pallomerissä, niin laivalla kuin itiksen mäkkärillä, silloin nuorempana en ollut ihan näin "hysteerinen" :) Mutta jo silloin kun asuin Helsingissä, välttelin koskemasta suoraan esim. hissin nappuloihin. Ja nykyään Helsinki on vieläkin paskaisempi kuin silloin 20 vuotta sitten.

ap

[/quote]

Kuulostaa jo hivenen neuroottiselta. Mutta jos ei sinua tai läheisiäsi haittaa, niin mikäs siinä. Todennäköisesti kuitenkin viimeistään teini-iässä jälkikasvusi alkavat koetella rajoja myös tässä suhteessa...

Vierailija
28/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teit oikein. Vaikka moni kirjoittaja onkin oikeassa siinä, että ympäristössä on paljon mikrobeja, niin he kuitenkin liioittelevat niiden vaaroja. Useinnat eivät aiheuta terveille yhtään mitään. Tosin osa kolibakteerikannoista aiheuttaa hyvin lieviä oireita, kun taas osa on tappavia.

Yleisestiottaen suolisto/ulostemikrobeja kannattaa välttää, varsinkin lapset kuivuvat ripulin ja oksentelua takia nopeasti.

t:bioteknikko

Vierailija
29/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ulkomailla, jossa hanavettä ei kannata juoda.

Meille tulikylään ystäväperhe, joka ei voinut:

- Syödä kypsentämttömiä kasviksia

- Syödä lihaa koska voi olla salmonela (eivät ole kasvissyöjiä)

- Lapset eivät saaneet syödä jäätelöä

- Mennä uimaan uima-altaaseen asuinaluellamme.

- Juoda mitään ravintolassa, oli tai ei ollut jääpaloja

No, oli pikkuisen hankala vierailu...

Vierailija
30/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no mun tuttujen luona oli vieraita Espanjasta, he eivät syöneet mitään kypsentämättömiä kasviksia :) Ihmeteltiin porukalla että eikös espanjalaiset syö rehuja jatkuvasti, ja luulisi että salaattejakin, meillekin kun sieltä lennätetään tomaattia ympäri vuoden. Isäntäperhe on kasvissyöjiä itse, ja tekivät toki kypsiä kasvisruokia vieraille, mutta hassua se oli ollut kun hyvät raikkaat salaatit ei kelvanneet.

ap

Vierailija
31/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Meillä lapset olleet hyvin terveitä. Perussyynä lienee se että käsiä pesty melko vähän ja talossa asunut kissoja ja koiria. Aina bakteereja ja pöpöjä joka paikassa. Siedätyshoito toimii!

Vierailija
32/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit täysin oikein! Älä kuuntele ällöttäviä epähygieenisiä mammoja :) hyi että joku meni sinne sörkkimään sillä tavalla, ja äiti ei edes kieltänyt. Jos vielä lapset sai herkut kaupasta ja sai niitä rauhassa kotona niin ethän sä millään tavalla tehnyt mitään väärin, päinvastoin! Ihanaa että vielä on joitakin fiksuja mammoja olemassa.

Vierailija
33/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa nuohota mullassa ja maistella hiekkaa. Ehkä ap järjestää itse juhlat joskus,jossa jokainen sipsi ja popkorni on paketoitu erikseen. Ei kai kukaan täysjärkinen vie oksennustautista juhliin? Kiva opettaa lapsille,et muut on saastaisia,ettei aikuisena buffaankaan eksy. Tässä alkaa tajuamaan,mistä niitä outoja aikuisia sikiää. Tiesithän ap,et kihomatoja saa ihan vessanpöntöstä. Kannattaa lasten myös välttää sitten koulun vessojakin ja pidättää kotiin asti. Sinne taudittomaan pesään.

Vierailija
34/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko joku hysteerikko/hygieniapakko? Voi hyvänen aika! Sanon minä..mitä varten nykyään kaikesta tehdään niin vakavaa..ajatelkaa miten ennen kersat kulki joskus likaisin käsin jne..eikä mitään ollut..nykyään on liikaa tenavilla infektioita jne..kun Mihinkään ei saa koskea jne..mulla kolme muksua ja kaikki terveitä jne..kun ei tehdä numeroa joka asiasta..eritteisiin Ym.koskeminen on oma juttunsa ja kyllä meillä käsiä pestään..mutta jotain rajaa..

Vierailija
35/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä annan lasten toisten kotona ja omassa kotona synttäreillä ottaa kulhosta, luotan sen verran että ei kukaan vie lasta synttäreille jos on kotona oksennustautia, mutta en luota siihen että jossain yleisellä paikalla kaikki olisivat yhtä vastuullisia, tai voihan sitä olla tietämättään vasta sairastumassa, ja siellä pinnoilla kun ne noroviruksetkin elää vuorokauden.

Mä olen siitä outo että opetan lapset jo pienenä että hiekkaa ja multaa ei kuulu syödä, eivätkä siten ole niitä pahemmin syöneetkään.

ap

Vierailija
36/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:32"]En luule mutta kyllä mua ällöttää kun julkisella paikalla karat klähmii räkäänsä joka paikkaan. Meillä oli neljä vuotta sitten noro, ja se oli helvetillistä, lapset oli vasta vuoden ikäisiä, onneksi meille akuisille ja isommalle lapselle tuli tauti vähän eri aikaan, niin aina oli joku joka pystyi huolehtimaan pienistä.

Minä kammoan oksentamista, olen oksentanut lapsena kerran, ja aikuisena kaksi kertaa, raskauspahoinvointi oli aina kova paikka, mutta tahdonvoimalla on menty, en oksenna.

Täytyy myöntää että mulla tulee paniikkiolo jo ajatuksestakin. Mutta en kyllä muitakaan räkätauteja meille halua, juuri olen toipunut edellisestä.

ap

[/quote]

Jos olet aikuisiällä oksentanut kaksi kertaa, en usko että noro-kokemuksesi oli helvetillinen :) Näin aiheesta vähän poiketen..

Vierailija
37/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei joo.

Hygieniahullu, raskauspahoinvoinnissa oksennuksen pidättäminen mielenvoimalla, Helsinkiviha...

mitähän vielä saisit tungettua samaan aloitukseen?

Vierailija
38/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin oikein olet menetellyt, ap. Esim. norovirus tarttuu "kädestä suuhun" ja elää jopa kolme viikkoa pinnoilla. Sairastuttamiseen riittää vain muutama viruspartikkeli. Käsien huolellinen pesu vedellä ja saippualla on paras keino välttää vatsatauteja. Käsidesi ei mm. noroon kovin hyvin tepsi. Epidemioita olisi paljon vähemmän, jos ihmiset käyttäytyisivät kuin ap. Epähygieenisten, tietämättömien junttien on aivan turha syyttää asioista tietäviä hysteerisiksi. 

Vierailija
39/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 19:52"]

Täysin oikein olet menetellyt, ap. Esim. norovirus tarttuu "kädestä suuhun" ja elää jopa kolme viikkoa pinnoilla. Sairastuttamiseen riittää vain muutama viruspartikkeli. Käsien huolellinen pesu vedellä ja saippualla on paras keino välttää vatsatauteja. Käsidesi ei mm. noroon kovin hyvin tepsi. Epidemioita olisi paljon vähemmän, jos ihmiset käyttäytyisivät kuin ap. Epähygieenisten, tietämättömien junttien on aivan turha syyttää asioista tietäviä hysteerisiksi. 

[/quote]

Siis noron voi saada mistä vain.Bussit,junat,kaupat,setelit,bensa-automaatit ym. Kannattaa välttää aivan kaikkea kontaktia,niin ei sairastu.Sit kun se iskee,se iskee.Etkä todellakaan tiedä mistä sait,ellet ole ihan vieraillut noro potilaan luona.

Vierailija
40/59 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:26"]

En olis, se oksennustauti tarttuu jos on tarttuakseen, siinä ei sipsejä tarvi. Niille jotka sitä hysteerisesti välttelee se jopa iskee helpommin.

[/quote]

Kiva olisi nähdä ihan tieteellistä faktaa - kummallekin väitteelle. Sen verran uskoa vaativaa tekstiä...