koska pitäis huolestua lapsen nenäverenvuodosta?
siis aamulla lapselta tuli suusta asti norona verta... yleensä tulee kieli punaiseksi verestä kun verta vuotaa nenästä mutta tänään tuli norona myös suusta...
Näkeekö lääkäri jotain jos katsoo tuonne nenää, eli mistä se veri tulee?
Kommentit (5)
Meidän 6v pojalla tulee silloin tällöin verta aika rajustikin, varsinkin talviaikaan kun on kuiva ilma. Nenän limakalvot kuivuu, ja siellä voi olla joku heikko suoni. Kerran kun näytti ettei verenvuoto tyrhehdy, käytiin päivystyksessä ja lääkäri poltti suonen kiinni. Kostuttavia nenötippoja kannattaa käyttää (A-vita).
Kun verta tulee nenästä, nistä, pitää olla vähän etukumarassa asennossa, ettei veri valu nieluun. Kylmäpussia niskaan.
Mulla on tullut lapsesta saakka säännöllisesti verta nenästä ja tosiaan talvisaikaan herkemmin. Niistäminen voi aloittaa vuodon. Voi alkaa ihan yht sillään itestäänkin, mutta loppuu myös toisinaan tosi nopeasti.
Pakastepussi niskan taa, puristus tuosta nenän yläosasta (tai juuresta, mikä lie) auttaa myös hyvin.
lapsi ei suostu niistämään ja se tässä onkin vähän ongelma...
näkeekö lääkäri sieltä nenästä kun ei ole vuotoa että mistä kohtaa se voisi se vuoto tulla?
ap
Mulla on lapsesta asti vuotanut herkästi ja paljon verta nenästä. Syynä ilmeisesti kuivat limakalvot + joku heikko suoni. Jos haluaa selvittää mahdollisen vuodon lähteen ja saada suonen poltettua kiinni, pitäisi lääkäriin ehtiä vuodon aikana. Mulla se ei ole ikinä onnistunut kun vuodot ovat runsaudestaan huolimatta lyhytkestoisia.
Lääkäriin mars!