Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kohtuuton. Hyvä suunnitelma, pois kotoa vaan, passatkoon mies vanhuksiaan. Ihme sakkia. Miten he kuvittelevat voivansa itse valita milloin heitä toisten kotona kestitään? Keitä ne luulee olevansa?
Ennen vanhaan vanhempia kunnioitettiin. Nykyään he tuntuvat olevan lähinnä vain riesa, joita on pakko sietää, mutta vain niinä päivinä, jotka kukin kernaasti ITSE valitsee.
Ennen vanhaan vanhemmilla oli tilannetajua ja käytöstavat. Joulupäivänä ei menty minnekään kylään vaan pysyttiin kotona.
Ei kyläilty, koska nainen asui samassa talossa appivanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kohtuuton. Hyvä suunnitelma, pois kotoa vaan, passatkoon mies vanhuksiaan. Ihme sakkia. Miten he kuvittelevat voivansa itse valita milloin heitä toisten kotona kestitään? Keitä ne luulee olevansa?
Ennen vanhaan vanhempia kunnioitettiin. Nykyään he tuntuvat olevan lähinnä vain riesa, joita on pakko sietää, mutta vain niinä päivinä, jotka kukin kernaasti ITSE valitsee.
Sehän on päivänselvää, että silloin kyläillään, kun se kaikille sopii. Tuon nyt luulisi kaikkien ymmärtävän.
Eli jos appivanhemmille ei käy sama päivä kuin ap:n omille vanhemmille niin sittenhän kukaan ei voi kyläillä, koska sama päivä ei sovi kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tässä voi suuttua? Sinun olisi pitänyt sanoa rauhallisesti miehelle, että "ai, en ollut varautunut tähän koska eilen oli vieraspäivä. Tee sinä tänään tarjoilut ja valmistelut, kun minä tein eilen. Minä käyn lenkillä ja saunassa siihen aikaan, mutta saatan ehtiä kotiin jälkiruoalle."
Jos tästä mies suuttuu "enkä tee, sun pitää tehdä!!!" niin koko riita on ihan hänen vastuullaan.
ÖÖö, noh kerronpa, että tästä voi suuttua vaikka siksi, että AP olisi ehkä halunnut kiireisen aaton jälkeen lipuilla yöpuvussa kotona koko päivän. Miehensä tempauksen vuoksi hän joutuu nyt repimään itsensä sohvalta lenkille ja mökille. Ei se ole yhtä rentouttavaa.
Tästä tuli kuitenkin ihana päivä! Oon koko päivän lähinnä lukenut, katsonut hömppää, syönyt suklaata ja roikkunut palstalla. Ihanan rentoa. Miehen kanssa on kaikki hyvin ja hän menee huomenna yksin käymään vanhemmillaan. Saan siis huomisenkin päivän vain olla!
Ensi jouluksi sovittiin jo että mennään mökille kahdestaan ilman kummankaan vanhempia 😁
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen asenne täällä aterian tarjoamiseen. Onhan se muutakin kuin ravintoa. Ateria tehdään ja tarjotaan rakkaudella, se on huomion antamista ja välittämisen osoittamista. Vieraanvaraisuutta. Ravitsemista muullakin kuin pelkällä aineellisella ruualla.
Mutta ehkä tämä ei päde eineksiin..."äitien tekemään ruokaan"..
Minä tein kovasti töitä aattoaterian eteen aatonaattona ja aattona. Siinä on oikeasti kovasti hommaa, kun kaiken tekee itse alusta asti. Katan pöydän kauniisti ja otan parhaat tarjoiluastiat käyttöön. Joulupäivä on minullakin rentoutumiseen. Perinteisesti joulupäivänä ei olla käyty missään kylässä vaan vasta tapanina ja sen tietää vanhempi sukupolvi.
On oma valinta tehdä itse kaikki, ja sitten uhriutua sillä.
Tämä on teidän naisten sairas päänsisäinen pakkomielle ja maailma, ei kenenkään muun
Joulu on meille vuoden tärkein juhla, joten en tarjoile silloin rakkaimmilleni eineksiä. Käytän paljon vaivaa jouluaaton aterian eteen, joten joulupäivänä minulla on lupa ottaa rennosti. Meille ei silloin tule vieraita, jos mies haluaa silloin syöttää tai juottaa jotain, niin hän saa itse järjestää tarjottavat. Minulla ei riitä pokka pistää vieraille tarjolle eilisiä jämiä mikron kautta, mutta monelta ketjuun vastanneelta se tuntuu sujuvan.
Siis mitä ihmeen jämiä? Eikö teillä jouluruokia riitä useammaksi päiväksi? Kyllä meillä ainakin on paistettu kinkkua ja graavattu kalaa useammaksikin päiväksi. Kalat on graavattu ja laitettu vakuumiin. Eivät ihan päivässä eikä kahdessa mene huonoksi. Lisäksi on laatikoita ja rosollia. Meinattiin 3-4 päivää jouluruokia syödä ja kyllä noista muutamalle ylimääräiselle syöjällekin riittäisi. Mikä ihmeen järki on tehdä joulutarjottavia niin niukasti, että joulupäivänä on vain jämiä jäljellä, oli nyt sitten vieraita tulossa tai ei?
Etenkin korona-aikana me ei juurikaan käydä kaupassa.
Eilen meillä oli pöytä koreena ja mikään ei loppunut kesken, paitsi jälkiruoka loppui. Tai syötiin se loppuun, kaikkea muuta jäi.
Lapset lähtivät isälleen, minä jäin yksin kotiin.
Miesystävän aikuiset lapset tulivat isänsä luo, en tiedä millä kokoonpanolla,
Osa on jäänyt yöksi , laittoi viestiä ilmoittaa, kun vieraat ovat lähteneet.
Vaikka on joulupäivä, imuroin aamulla, pakkasin juhla-astiat pois ja pöytähopeat.
Kaikkea on, paitsi sitä jälkiruokaa, jos nyt joku tulisi kylään.
Jos lapset ovat isällään loppuvuoden, mä en käy tänä vuonna enää kaupassa ja ruokaa on aina sen verran, että vatsa saadaan täyteen, useammankin.
En minäkään mikään ylin ystävä mun ex appivanhempien kanssa ole, mutta kun he joskus tulevat meille kylään, kyllä sen verran aina viitsin, että imuroin ja etsin pöytään syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Miksi puoliso ei saisi kutsua läheisiään kylään?
Pöljä. Tottakai saa kutsua, jos ensin kysyy puolisolta onko ajankohta ok ja jos ihan itse hommaa ja laittaa tarjottavat, tekee tarvittavan asunnon siistimisen ja myös hoitaa seurustelupuolen.
Muutoin totaalisesti ei ok. Varsinkin, kun vaimo koko jouluaaton näännyksiin asti muiden eteen raatanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen asenne täällä aterian tarjoamiseen. Onhan se muutakin kuin ravintoa. Ateria tehdään ja tarjotaan rakkaudella, se on huomion antamista ja välittämisen osoittamista. Vieraanvaraisuutta. Ravitsemista muullakin kuin pelkällä aineellisella ruualla.
Minä tein kovasti töitä aattoaterian eteen aatonaattona ja aattona. Siinä on oikeasti kovasti hommaa, kun kaiken tekee itse alusta asti. Katan pöydän kauniisti ja otan parhaat tarjoiluastiat käyttöön. Joulupäivä on minullakin rentoutumiseen. Perinteisesti joulupäivänä ei olla käyty missään kylässä vaan vasta tapanina ja sen tietää vanhempi sukupolvi.
Tämä on teidän naisten sairas päänsisäinen pakkomielle ja maailma, ei kenenkään muun
Joulu on meille vuoden tärkein juhla, joten en tarjoile silloin rakkaimmilleni eineksiä. Käytän paljon vaivaa jouluaaton aterian eteen, joten joulupäivänä minulla on lupa ottaa rennosti. Meille ei silloin tule vieraita, jos mies haluaa silloin syöttää tai juottaa jotain, niin hän saa itse järjestää tarjottavat. Minulla ei riitä pokka pistää vieraille tarjolle eilisiä jämiä mikron kautta, mutta monelta ketjuun vastanneelta se tuntuu sujuvan.
Siis mitä ihmeen jämiä? Eikö teillä jouluruokia riitä useammaksi päiväksi? Kyllä meillä ainakin on paistettu kinkkua ja graavattu kalaa useammaksikin päiväksi. Kalat on graavattu ja laitettu vakuumiin. Eivät ihan päivässä eikä kahdessa mene huonoksi. Lisäksi on laatikoita ja rosollia. Meinattiin 3-4 päivää jouluruokia syödä ja kyllä noista muutamalle ylimääräiselle syöjällekin riittäisi. Mikä ihmeen järki on tehdä joulutarjottavia niin niukasti, että joulupäivänä on vain jämiä jäljellä, oli nyt sitten vieraita tulossa tai ei?
Perunalaatikko on pahaa uudelleen lämmitettynä, joten se pitää tehdä alusta asti, jos toisen kerran haluaa syödä. Itse mieluiten tarjoan vieraille tuoretta ruokaa, mutta kukin tavallaan. Joulupäivänä en tee ruokia, joten silloin meille ei vieraita tule.
Mä ottaisin erin noin henkisesti rumasta akasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin erin noin henkisesti rumasta akasta.
Eron
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ehkä halua päiväkausia syödä samaa ruokaa. Tätä en joulussa ymmärrä, että miksi pitää päivätolkulla syödä samaa läskistä kinkkua ja kuivia laatikoita. Toisaalta jos ei ole tiedossa ketään ruokavierasta miksi pitäisi tehdä ruokaa yli oman tarpeen?
Eletään vuotta 2020 ja vieläkin se on nainen, joka vastaa ruokahuollosta ja siivouksesta, raataa hikisenä jouluruokien kanssa ja kun olisi se oma lepopäivä, niin kylään tulisi miehen vanhemmat, jotka eivät kutsuttuina tulleet, eivätkä muutenkaan kyläile. Siis WTF? Olen täysin aloittajan puolella.
Harmitti varmasti, sen voi ymmärtää kun on väsynyt jo kokkailuun. Itse olisin vain ilahtunut että tulevat edes jonain päivänä käymään. Ja vielä soittivat ja ilmoittivat ja ilmeisesti kysyivätkin käykö klo kolme. Ei muuta kuin olisitte laittaneet pöytään vaan mitä on ja sanoa että eilen oli paremmat tarjoilut, nyt on vaan rääppiäiset.
Ystävällisyys ei mitään maksa, kuitenkin tulee aika jolloin heitä ei enää ole ja olet itsekin vanha sitten joskus. He ovat sinun rakkaasi vanhemmat ja hänelle tärkeitä!
Hyvä jos asia ratkesi. Minusta kävelylle lähteminen olisi todella passiivis-aggressiivista ja nolaisi myös miehen. Sitten olisi kaikkien joulumieli tiessään.
Toiseksi, miten miehesi haluaisi viettää joulunsa? Onko siitä ikinä puhuttu? Mitä jos hän haluaisikin olla kaksistaan aattona eikä haluaisi appivanhempia juuri silloin kylään?
Vierailija kirjoitti:
miten se kaupan rasiassa oleva porkkana, suolakurkku, omena ja etikkapunajuuri eroaa näiden marttyyrien itse pilkkomista?
tai valmiit lanttusoseet tuubissa? selittäkää? vai tuleeko lantutkin omasta pellosta?
Itse tehty rosolli maistuu erilaiselta eli paremmalta kuin teollinen rosolli. Ostin joku kerta kaupasta rosollin ja se maistui vetisen etikkaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli kuitenkin ihana päivä! Oon koko päivän lähinnä lukenut, katsonut hömppää, syönyt suklaata ja roikkunut palstalla. Ihanan rentoa. Miehen kanssa on kaikki hyvin ja hän menee huomenna yksin käymään vanhemmillaan. Saan siis huomisenkin päivän vain olla!
Ensi jouluksi sovittiin jo että mennään mökille kahdestaan ilman kummankaan vanhempia 😁
- AP
On kyllä hyvin outoa, että sinä et mene mukaan. Ei ihme, jos on välit huonot.
Vierailija kirjoitti:
Jos miniä olisi yhtään saanut huumorintajua, ja rentoa elämänotetta, niin hänen Joulupöytäänsä tultaisiin mielellään. Kyllä miehen vanhempien käytös kertoo, etteivät halua pilata kenenkään, vähiten omaa Joulumieltään miniän nyppyisessä seurassa.
Ei tulla silloin kun kutsutaan, vaan kutsutaan itse itsensä pienellä varoajalla seuraavana päivänä, on puhdasta huonoa käytöstä.
Oletko ap kovin dominoiva persoona?
Voisitko olla yhdessä ihmisen kanssa, joka käyttäytyisi kuten sinä? Oletko sinä mukava puoliso?
Ei tarvitse vastata, mutta hyvä miettiä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos asia ratkesi. Minusta kävelylle lähteminen olisi todella passiivis-aggressiivista ja nolaisi myös miehen. Sitten olisi kaikkien joulumieli tiessään.
Toiseksi, miten miehesi haluaisi viettää joulunsa? Onko siitä ikinä puhuttu? Mitä jos hän haluaisikin olla kaksistaan aattona eikä haluaisi appivanhempia juuri silloin kylään?
Toki on. Mies on hyvin joviaali ja hänelle sopii kaikki. On tyytyväinen kun saa lohta, muulla ei ole väliä. Hänelle sopii se että perhe on kasassa tai että ollaan kaksin. Kunhan ei joka päivä ole joku kylässä. Hänkin tarvitsee palautusmisaikaa koska tekee arkisin paljon töitä. Sanoi että ei ajatellut loppuun asti aamulla puhelimessa. Hän ei siis tee ruokaa oikeastaan koskaan niin ei ajatellut että se ei tosiaan ole mikään parin minuutin homma... Ihana mies, mutta välillä hieman putkiavo 😁
Sehän on päivänselvää, että silloin kyläillään, kun se kaikille sopii. Tuon nyt luulisi kaikkien ymmärtävän.