Kuuntelisitko sinä 15-vuotiaalta murjottavalta vegaanilta koko joulun että olet ”murhaaja”?
Ideologiat ja ääriaatteet pystyvät kyllä tehokkaasti pilaamaan toisten ilon.
Kommentit (265)
Teinille voi sanoa, että hänellä on oma ruokavalionsa ja saa sen mukaista ruokaa, mutta vastaavasti hänen tulee kunnioittaa teidän muiden ruokavaliota eikä puhua pahaa siitä.
Toisten ihmisten ja heidän erilaisten näkökantojensa kunnioittaminen on tärkeä taito, ja se on valitettavasti monilta kateissa.
Hyvin jaksaisin. Muistuttaisin siitä, miten murjottaja kesällä tappoi hyttysiä ja vihasi niitä. Tai että hänen puuvillapaitansa takia on tapettu muutama miljoona hyönteistä. Että miltä tuntuu olla tappaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on 14v vegaani eikä minua hänen palopuheensa häiritse. Monessa mielessä tulee itsekin valintoja paremmin mietittyä, vaikka muut perheessä sekaaneja olemmekin. Teinit ovat tiedostavia ja pohtineet vakaumuksiaan ja hyvä niin, arvostan.
Pohtineet vakaumuksiaan? Salli mun nauraa. Ovat katsoneet YouTubesta vahvasti väritetyn nyyhkydokkarin ja siihen koulukaverien paine ja trendi päälle.
Höpö höpö. On helppoa nyt vedota trendiin kun kasvissyönti ja vegaanius on noussut suositummaksi. Se ei silti tarkoita että kaikki niin tekisi vain trendikkyyden vuoksi. Itsekin ryhdyin kasvissyöjäksi ollessani 14. Voin sanoa, että siihen aikaan ei ollut trendi eikä luokaltani kukaan muu ollut lopettanut lihansyöntiä, eikä muutaman vuoden päässä ammattikoulussakaan. Päinvastoin, aina kuulin kettuiluja kuinka he muut eivät pärjäisi pelkällä salaatilla.
Vierailija kirjoitti:
Hymyilyttää kyllä peppukipeyden määrä täällä. Hyväksykää se, että eläimiä rääkätään ja tapetaan teidän lautaselle (ja myös minun lautaselle melko usein). Entä tiedättekö mistä maito tulee? Keskustelua lukiessa herää pakollakin ajatus siitä, että jotkut eivät ole käyneet peruskoulun biologian tunneilla. Osasyyn tämän tietämättömyyden aiheuttamisesta voi tietenkin vierittää eläinteollisuuden mainosportaalle. Lihatalous ei ole haitallista vain eläimille, vaan myös ilmastolle. Lihansyömisessä on kyse puhtaasti hedonismista, jossa oma nautinto asetetaan yleisen hyvinvoinnin edelle. Itsekin syön lihaa, mutta ymmärrän lihansyönnin seuraukset, kuten aikuinen ihminen yleensä. Monesta täällä ei voi sanoa samaa. Miten teillä voi ylipäätään mennä ruoka-asiat näin pahasti ihon alle? Onko kyseessä kateus nuoria kohtaan, jotka voivat maapallon hyvinvoinnin takia jättää kinkun ja pekonin syömättä?
Ei meitä kiinnosta teinien kohellukset. Niiden mieli muuttuu kuukauden välin ja aktivismin kohde vaihtuu. Aina tulee jotain uutta angstattavaa, se kuuluu nuoruuteen, eikä siitä ole kyllä kukaan aikuinen kateellinen. Me emme tunne minkäänlaista huonoa omaatuntoa lihansyönnistä ja se näyttää olevan nyt se kova pala.
Vierailija kirjoitti:
Myös vihjata ettei kasvisruualla myös sitten tule helposti naisellisia "muotoja" jonka perään pojat katsovat.
Vink. Tämä voi toimia Venäjällä, ei täällä. Pohjoismaissa tyttäret kasvatetaan tienaamaan omat rahansa eikä miellyttämään miestä ja haaveilemaan hyvistä naimakaupoista varakkaan oligarkin kanssa. 😂
Laittaisin teinin pyytämään anteeksi käytöstään. Vaikka olisi kuinka vahva aatteessaan, ei ketään saa silti haukkua murhaajaksi. Oli sitten vegaani, pasifisti tai vaikka abortinvastustaja.
Antaisin teinin louskuttaa. Ja söisin mahdollisimman paljon eläinperäisiä ruokia ja jättäisin salaatit ja rosollit kokonaan hänelle. Niin mä kyllä muutenkin teen, vaikka ei meillä kyllä ketään vegaania ollut joulupöydässä.
Koska kukaan ei tarvitse lihaa eikä varsinkaan joka päivä ja joka aterialla, olisi nyt hyvä sauma koko perheen ryhtyä kotioloissa kasvissyöjiksi. Muut kuin vegaaniteini voivat edelleen esim. töissä ja koulussa syödä lihaakin
15 vuotiaalta voi jo odottaa ja vaatia hyviä käytöstapoja ja keskustelutaitoja. Hänen vakaumuksen voi ottaa huomioon, mutta hänenkin tulisi ottaa muut huomioon. Eli vastaukseni on: en kuuntelisi tuollaista argumentointia koko joulua.
Meidän perhekunnassa on kolme vegaania, kolme lakto-ovo- vegetaristia ja kolme sekasyöjää. Ihan hyvällä meiningillä saadaan ruokailut sujumaan ilman vittuilua ja mökötystä.
On muuten oikeasti ärsyttävää, kun joku "tiedostava" ihminen alkaa luennoida lihansyönnistä, ilmastonmuutoksesta, mikromuovista tai jostain muusta muodikkaasta huolenaiheesta. Siitä paasauksesta oikein paistaa läpi sellainen "minäpäs tiedän paremmin kuin te, joten kuunnelkaa tyhmät kun valistan teitä" -asenne.
Nykyajan ihmisiltä tuntuu olevan hukassa käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Hymyilyttää kyllä peppukipeyden määrä täällä. Hyväksykää se, että eläimiä rääkätään ja tapetaan teidän lautaselle (ja myös minun lautaselle melko usein). Entä tiedättekö mistä maito tulee? Keskustelua lukiessa herää pakollakin ajatus siitä, että jotkut eivät ole käyneet peruskoulun biologian tunneilla. Osasyyn tämän tietämättömyyden aiheuttamisesta voi tietenkin vierittää eläinteollisuuden mainosportaalle. Lihatalous ei ole haitallista vain eläimille, vaan myös ilmastolle. Lihansyömisessä on kyse puhtaasti hedonismista, jossa oma nautinto asetetaan yleisen hyvinvoinnin edelle. Itsekin syön lihaa, mutta ymmärrän lihansyönnin seuraukset, kuten aikuinen ihminen yleensä. Monesta täällä ei voi sanoa samaa. Miten teillä voi ylipäätään mennä ruoka-asiat näin pahasti ihon alle? Onko kyseessä kateus nuoria kohtaan, jotka voivat maapallon hyvinvoinnin takia jättää kinkun ja pekonin syömättä?
Mä ainakin pystyn nämä asiat myöntämään ihan täysin.
Mutta ei se silti tarkoita sitä, että vaikkapa joulupöydässä mun velvollisuus olisi kuunnella jonkun teinivegaanin saarnaa asiasta. Se on siltä teiniltä yksinkertaisesti sietämättömän huonoa käytöstä, johon kyllä saa puuttua. Jos ei osaa olla joulupöydässä, voi mennä sitten omaan huoneeseensa syömään mitä haluaa.
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä miten tällainen käytös voisi olla jonkun mielestä ok? Mitä jos sitten muu perhe alkaisi kiukutella sille teinille, kun sillä on niin vittumainen luonne, ja se on vielä koulussakin kiusannut muita? Pistettäisiin joulu pilalle ja hyökkäiltäisiin yhden toimia vastaan?
Ei, kun asioille on aikansa ja paikkansa, ja joulupöytä ei ole paikka vegaanisaarnoille. Ainakaan mun joulupöytä ei ole, ja jos joku yrittäisi, niin saisi lentävän lähdön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykynuoriso on näin sekaisin? Muutos on tapahtunut 10 vuodessa. Nyt lihansyöntiä paheksutaan, työntekoa vältellään, uskotaan että on 30 sukupuolta, kannatetaan kaiken maailman feminismi ja blm hörhöliikkeitä yms.
Usasta ne hörhöilyt tännekin kulkeutuu.
Tietysti kuuntelisin. Fiksu pentu. Kyllä jokaisella on oikeus kertoa mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kukaan ei tarvitse lihaa eikä varsinkaan joka päivä ja joka aterialla, olisi nyt hyvä sauma koko perheen ryhtyä kotioloissa kasvissyöjiksi. Muut kuin vegaaniteini voivat edelleen esim. töissä ja koulussa syödä lihaakin
Puhu vaan omasta puolesta. Itse olen entinen vegaani ja sain sillä kroppani täysin sekaisin. Vaurioita niin elinpuolella kuin hormonien osalta olen korjaillut jo vuosia ja nyt alkaa tuntua ihan jo normaalilta ja verikokeetkin näyttävät jo hyvältä.
Nykyinen ruokavalioni koostuu pääasiassa maaeläinrasvasta, eläinperäisestä proteiinista ja noin kourallisesta kasvikuntaa per päivä.
Pahoin pelkään, että nykyinen vegaanibuumi tulee vielä kalliiksi yhteiskunnalle. Eritoten kun vegaaniset ultraprosessoidut einekset ynnä kasvimaidokkeet kasvattavat suosiotaan.
Se on mielestäni ihan kohtuutonta, että vankiloissa rikolliset mässyttävät pihvejä ja paisteja.
Heti vaan vegeravinnolle, kun portit kalahtavat takanaan.
Ei vanhuksillakaan ole pienistä eläkkeustään varaa ostella lihaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kuten muut aikuiset, minä ymmärrän ne negatiiviset puolet tässä, toisin kuin te muut aikuiset." Nyt on vedetty kyllä ihan uusille urille tämä jalustalle asettuminen.
Minä sensijaan en ainoastaan "tiedä mistä maito tulee", vaan olen opiskellut alaa ja lypsänyt niitä lehmiä. Syön lihaa, ihan niinkuin muitakin maatalouden tuotteita: parsakaalia ja kauraa, ym. Eläinsuojelu on muutakin kuin vain sitä mitä lautaselle asettaa, minä en vastusta tuotantoeläinten pitoa, niitä pitää vaan pitää hyvin ja eettisesti.
No minulla on tuollainen vegaanihörhöporukka ystäväpiirissä. Erikseen ovat ihan normaaleja ihmisiä, mutta jos niitä on edes 2 samaan aikaan samassa paikassa niin hörhöily alkaa. Mistään muusta ei yhtäkkiä osata puhua ja argumentit on selkeästi revitty jostain propagandavideosta vailla todellisuuspohjaa. Nämä ovat 30+ vuotiaita. Jokainen jollain tavalla fyysisesti sairas. Ottaisivat edes niitä teollisesti valmistettuja vitamiineja ja proteiinia edes, tosin eivät ne ole yhtä terveellisiä kuin luonnolliset sellaiset.
Onneksi meillä ei ole tuollaisia teinejä koska karjatilan lapsina tietävät oikeasti mistä ruoka tulee ja mitä on arki maatilalla hyvine ja huonoine puolineen.
Minua sen sijaan huolestuttaa miten pihalla nykyihmiset ovat ruuantuotannosta ja moni asioista tietämätön perustaa käsityksensä kettutyttövideoihin.
Ne hiljenee aina kun heille vilauttelee maraboun tai Lindhin maitosuklaata. Ei mene kauaa kun on naama suklaakuolassa ja teinityttö nolona.
Eka vegaani bongattu.