Maksaisitteko kuukausirahan lisäksi tytön terveyssiteet?
Annamme lapsille 100e/kk rahaa kotitöitä jne. pikkuhommia vastaan. Tyttö on alkanut hiljattain vaatimaan, että meidän tulisi kustantaa hänen terveyssiteensä. Pojille emme osta kondomeja tms.
Mies on tyttären puolella, mutta tytär onkin hänen.
Millainen käytäntö muissa perheissä on?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:27"]
Annamme lapsille 100e/kk rahaa kotitöitä jne. pikkuhommia vastaan. Tyttö on alkanut hiljattain vaatimaan, että meidän tulisi kustantaa hänen terveyssiteensä. Pojille emme osta kondomeja tms.
[/quote]
Mielestäni terveyssiteet ovat vessapaperiin verrattava juttu, ei niitä tarvitse erikseen ansaita. Jos rahaa saa vain kotitöitä vastaan, niin mitä jos lapsi vaikka sairastuu kuukaudeksi eikä pysty osallistumaan kotitöihin. Jäisikö ilman siteitä kun ei voi ansaita rahaa?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:34"]Kuukausirahan tarkoitus on opettaa järkevää rahankäyttöä. Jos alammekin ostaa yhdelle lapselle jotain, kohta muutkin vaativat. Ongelma on myös siinä, ettei pojat tarvitse siteitä, joten asiassa ei voi olla tasavertainen. He vaatisivat jotain muuta, jolloin taas kuukausirahan idea kärsii.
Rahasta tässä ei varsinaisesti ole kyse, vaan oppimisesta ja yhdenvertaisuudesta.
Ap
[/quote]
No nythän se on tytöltä pois jos hän joutuu ostamaan "omaan käyttöön" tarkoitetulla rahalla jotain tuollaista pakollista. Että sellaista yhdenvertaisuutta teillä :-P Pojat muuten kuluttuvat keskimäärin enemmän vessapaperia kuin tytöt, koska käyvät kakkoshädällä useammin. Kai tasaatte tilanteen niin, poika ostaa sitten omasta satasestaan omat extra-vessapaperinsa?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:34"]
Kuukausirahan tarkoitus on opettaa järkevää rahankäyttöä. Jos alammekin ostaa yhdelle lapselle jotain, kohta muutkin vaativat. Ongelma on myös siinä, ettei pojat tarvitse siteitä, joten asiassa ei voi olla tasavertainen. He vaatisivat jotain muuta, jolloin taas kuukausirahan idea kärsii.
Rahasta tässä ei varsinaisesti ole kyse, vaan oppimisesta ja yhdenvertaisuudesta.
Ap
[/quote]
Armeijassakin naisille kustannetaan kuukautissiteet, koska ne ovat sukupuolen vuoksi välttämättömiä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:27"]
[/quote]
ei, pitää tytön ymmärtää että 100e on kaikkeen hänelle ja hyvä äiti sen myös ilmoittaa, toistuvasti mikäli napina asiasta jatkuu
No jos pojat tulevat kateellisiksi terveyssiteistä, niin voithan sinä niitä heillekin ostaa. :D
Ja kai nyt kasvavat pojat syövätkin huomattavasti enemmän kuin yhden teinin siteet maksavat?
Sitten kun tuosta tytöstä tulee isona rikas ja kuuluisa, hän kertoo sitten jossain naistenlehden haastattelussa traagisesta nuoruudestaan, kun äitipuoli ei suostunut antamaan rahaa edes kuukautissuojiin. Odotapahan vain.
Pojat yleensä syövät enemmän ruokaa kuin tytöt, otatteko tämän huomioon ja maksatatte pojilla extra-ruuan?
No mitäs jos opetatte sitä järkevää rahan käyttöä siten, että jos likalla on jo 5 farkut, niin ette kustanna niitä kuudensia. Että hän saa itse ostaa ne jos tahtoo itse säästämillään rahoilla. Ja jos pitää saada uusi kännykkä vaikka vanhakin vielä toimii, niin sama juttu.
ja te vanhemmat ostatte ilman mukinoita, ruuat, tarvittavan määrän vaatteita, hygieniatuotteet, koulukirjat ja muut sellaiset välttämättömyydet. Pojalle sama juttu. Erittäin tasavertaista. Tuskin poika tuntee jäävänsä eriarvoiseen asemaan terveyssiteiden takia.
Kuukausirahan tarkoitus on opettaa järkevää rahankäyttöä. Jos alammekin ostaa yhdelle lapselle jotain, kohta muutkin vaativat. Ongelma on myös siinä, ettei pojat tarvitse siteitä, joten asiassa ei voi olla tasavertainen. He vaatisivat jotain muuta, jolloin taas kuukausirahan idea kärsii.
Ap
[/quote]
Huono provo tai sitten ap ei ole ihan terve. Ap haluaa rangaista tytärpuoltaan siitä, että tytär on nainen. Mikäs oikeus sillä pojalla on laittaa rahat kerran kuussa vaikka nuuskaan, koska se ei tarvitse terveyssiteitä?
Onko teillä ap jokaisen itse ostamat vessapaperit? Sehän olisi vain oikeudenmukaista ja järkevää opetusta rahankäyttöön. Jos olet työlläsi ansaitut (ap sanoi, että kuukausiraha on vastine kotitöistä) vessapaperit ostanut ja ne ovatkin loppu loppukuusta, miten teidän "perheessä" toimitaan oikeudenmukaisuuden nimissä? Eikö niin, että oppiipahan ensi kuussa säästämään tarpeeksi vessapaperia varten.
Onko ne niin kalliita sun mielestä? Kenen elämä on vitosesta kiinni?
Ap
[/quote]
Pojat todennäköisesti syövät ainakin teini-iässä enemmän kuin tytöt. Kannattaisi seurata ruuankulutusta ja jos ilmenee, että syövät eri määriä pitäisi ylimäärä kompensoida jotenkin sille osapuolelle joka syö vähemmän. Yhdenmukaisuushan on tärkeää.
Hassua :-D Ei meillä edes erotella että "sun siteet" "mun siteet". Vessan kaapista löytyy siteitä joita käyttää sitten minä ja kaksi tytärtäni.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:38"]
Ööh, kuten aiemmin todettu niin siteet on välttämättömyys, turha siitä on poikien rutista.
[/quote]
Samalla opilla vessapaperitkin pitäisi ostaa itse. kukin lapsi ostaa omat paperinsa ja vessassa on rivi nimettyjä rullia :) sotten ne pöllii toisiltaan salaa ja vessapapereista riidellään päivät pitkät.
ap, oikeasti, siteet ei ole sama asia kuin dvd:t, leffaliput ja pelit. Onko se tyttöä kohti reilua, että hänellä menee omasta kk-rahasta osa kohteeseenjoka hänen on pakko ostaa ja poikien ei. Pojathan voi ostaa vaikka karkkia sillä rahalla ja tyttö ei.
Mä kotona asuessani pidin huolen, että kaapissa oli aina tarpeeksi erilaisia suojia minulle ja pikkusiskolle ja äitipuolena sama meininki jatkunut niin, että vessan kaapissa on varasto, josta löytää mitä tarvitsee. Ei kuukautisista voi tehdä tommosta numeroa! Maksetaan myös kortsut ja pillerit, kun niiden aika on. Miksi tehdä elämän perusasioista tahalleen vaikeita?
[/quote]
No eihänse tasavertaista ole jos tyttö joutuu kuukausirahasta ostamaan kuukautissuojat joita pojan ei tarvitse hankkia. Eli pojalle jää sen verran enemmän rahaa käyttöön.
Eli edelleen rinnastaisin kuukautissuojat wc paperiin tms. ja hankkisin tytölle ne suojat. Mitä vastaavaa yhtä tärkeää kuukausittain tarvitsevaa poika voisi pyytää tuon jos kokee jäävänsä vähemmälle? Siis vain yksi vastaava, sen kai voitte sitten hankkia myös pojalle jos niin tarkasti pitää ajatella.
Ei ole vielä oma tyttö tuossa iässä, mutta kyllä todellakin siteet maksaisin ja ihmettelisin suuresti jos joku on todella vaatimassa tyttöa maksamaan itse siteensä. Se on tossa iässä niin noloa niitä ostaakaan kaupasta.
Maksaisin myös shampoot + pesuaineet. Meikit saisi ostaa itse. 100€ kk rahasta voisi myös ostaa jotain vaatteita itse, mutta ostaisin itse pääosan vaatteista.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:32"]
Maksatteko shampoot ja muut hygieniatarvikkeet? Entä meikit? Vaatteet? Jos kyllä, niin miksi kuukautissuojat olisi poikkeus? Ja jos ei, niin kuvitteletteko satasen kuussa riittävän kaikkiin henkilökohtaisiin tarpeisiin?
[/quote]
Ymmärrän ap n pointin.kyllä sillä kuukausirahalla voi ostaa myös niitä välttämättömyyksiä.itse ostin teininä tamponini yleensä itse samalla kun hommasin jotain muuta tarpeellista kaupasta.tietysti niitä ostettiin minulle vanhempien toimesta jos pyysin,mutta pääosin hoidin sen puolen itse.onhan siinä sekin puoli että oppii itsepitämään huolen,ettei ole veret pitkin kun omilleen lähtee,kun ne joku muu on aina hankkinut :D sama pätee tietenkin moneen muuhunkin asiaan..
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:50"]
Ymmärrän ap n pointin.kyllä sillä kuukausirahalla voi ostaa myös niitä välttämättömyyksiä.itse ostin teininä tamponini yleensä itse samalla kun hommasin jotain muuta tarpeellista kaupasta.tietysti niitä ostettiin minulle vanhempien toimesta jos pyysin,mutta pääosin hoidin sen puolen itse.onhan siinä sekin puoli että oppii itsepitämään huolen,ettei ole veret pitkin kun omilleen lähtee,kun ne joku muu on aina hankkinut :D sama pätee tietenkin moneen muuhunkin asiaan..
[/quote]
Tässä tapauksessa kuukausirahan sitten pitää olla siteiden verran isompi tytöllä kuin pojalla, koska pojat eivät biologisesti niitä tarvitse.
Huh huh, enpä uskonut näin ilkeitä äitipuolia löytyvän. Ilmeisesti nämä pojat, joiden saamasta tasa-arvosta ap on muka kovin huolissaan, ovat ap:n lapsia?
Olet ihan kaheli kun teet lapsen kuukautisista jonkun vitun periaate ja opetuskysymyksen. Varmaan muutenkin ärsyttää likkaa menkat ni ilkeä äitipuoli vielä pihtaa siteitä. Osta pojille sit paketit pyykinpesuainetta niin voivat pestä yöllisiin siemensyöksyihin tuhriintuneita kalsareitaan teidän rahoilla. Menee sit tasan noi etuudet :D