Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitteko kuukausirahan lisäksi tytön terveyssiteet?

Vierailija
24.05.2014 |

Annamme lapsille 100e/kk rahaa kotitöitä jne. pikkuhommia vastaan. Tyttö on alkanut hiljattain vaatimaan, että meidän tulisi kustantaa hänen terveyssiteensä. Pojille emme osta kondomeja tms.

Mies on tyttären puolella, mutta tytär onkin hänen.

Millainen käytäntö muissa perheissä on?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos tyttö päättää sijoittaa kuukausirahansa samaan kuin pojat ja antaa veren virrata vapaana reittä pitkin? Kesällä ei edes tule kylmä, mekko vain päälle ja soffalle leffaa katsomaan. Saattaisi tuo äitipuolikin kääntyä samoille linjoille isukin kanssa. Voi tyttö polo, itse ostan tytölle kalliita parempia siteitä ja itselleni kelpaa vähän huonommatkin. Menkat ovat tarpeeksi kamalat nuorelle ilman tuollaista kiusaakin, häpeä ap   :, (

Vierailija
22/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt jotain vastaavantyylistä systeemiä sitten kun tyttö on vähän vanhempi. Nyt on 13-vee eikä saa viikkorahaa. Isoäidiltään saa 50€ kesällä koulujen päätyttyä ja joululomalla. Hyvin on tyttö saanut tuon 50€ riittämään aina puoleksi vuodeksi, kun ei tuhlaile.

Mutta haluaisin opettaa hieman sitäkin, että pitää suunnitella rahan käyttöä pidemmälle. Voisi olla ihan hyvää harjoittelua sopia joistain asioista, jotka kuukausirahalla maksetaan ja sitten alkaa antaa sitä kuukausirahaa. Alkuun se voisi olla jotain pienempää, mutta varmaan jostain 15-vee eteenpäin voisi harkita, että lapsi saa oman vaatebudjetin käyttöönsä ja ostaa siitä sitten vaatteensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en saanut nuorena käyttörahaa eikä äiti ostanut siteitä. Käytin aina välillä esim. paperia housuissa. Tai jos olin saanut kerättyä hiluja kokoon niin säästin että sain siteitä. Osta herranjumala ne siteet tytöllesi. 

Vierailija
24/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:12"]

Tästä tulee mieleen oma äitini. :) En tosin saa ollenkaan kuukausirahaa vaan maksan opintotuestani (24e/kk) omat menot, joihin tietenkin kuuluu hygieniatarvikkeet sillä en saa esimerkiksi käyttää vessassa olevia vanupuikkoja, -lappuja enkä kuukautissiteitä.

T. Lukiolainen

[/quote]

eipä kuulosta terveeltä. millainen äitisi on muuten?

Vierailija
25/105 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:31"]

Provo. Ei kukaan nainen voi olla noin sairas ettei voi lapselle kuukautissiteitä maksaa. Vai käytätkö itse jotain tiskirättiä menkkojen aikaan?

[/quote]Aloittajahan maksaa jo tytölle 100 e kuussa. Luulisi sillä saavan siteetkin.

Vierailija
26/105 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ruuat? Vesi, sähkö, saippuat, vessapaperit? Saako lukea teille tulevia lehtiä?

Vierailija
27/105 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme 500 euroa opiskelijakämpästä ja noin 200 euroa elämisestä jotta ei nälkään kuole. Pienet on sun hilut. Lapsia tehdään tasan se määrä kuin on varaa elättää ja kouluttaa. Niin se on muuallakin. Yhteiskunta ei osallistu naimatalkoisiin.

Vierailija
28/105 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina siteitä wc:ssä, joita saa vapaasti käyttää, mutta tamponinsa nuori ostaa itse. Saa mitä haluaa ja milloin tarvitsee. Toki tuon kaupasta, jos pyytää. Antamanne 100 euroa kuukaudessa on kyllä mielestäni iso raha - riippuen tietenkin täytyykö siitä ostaa bussilippua tai maksaa puhelinlaskua tai harrasteita vai onko se tosiaan vain käyttärahaa. Eihän ne tamponit maksa kuin sen 4e/kk...

Vierailija
29/105 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perhesiteet, yhteiskäytössä.

Vierailija
30/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän aivan hyvin AP:n pointin. Minuakin ärsyttää maksella miehen lapsille heidän perustarvikkeitaan, vaikka perheemme tuloista menee iso siivu elatusmaksuina lasten äidille. Ja ennen kuin joku alkaa saivartelemaam, niin maksamme kyllä mukisematta miehenkin lasten ruoat, leffavuokran ym. silloin kun ovat kylässä. Oletan kuitenkin, että meikit, deodorantit ym. kulkevat kätevästi mukana omastakin kotoa.

Voisiko tytön äiti mahdollisesti maksaa tyttärensä kuluja? Varmaan sinunkin miehesi maksaa elatusmaksuja?

Vierailija
31/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:31"]

Provo. Ei kukaan nainen voi olla noin sairas ettei voi lapselle kuukautissiteitä maksaa. Vai käytätkö itse jotain tiskirättiä menkkojen aikaan?

[/quote]

Minun henk.koht.kokemukseni 80-luvulta on juuri noin kauhistava.

Vierailija
32/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa 100 euroa kuussa mikä tarkoittaa tonnikakssataa vuodessa nikn kyllä siitä voi lapsi itselleen ostaa rättinsä. Joko te vanhemmat ostatte ja vähennätte viikkorahasta tai lapsi ostaa itse kun saa noin järkyttävän määrän rahaakin.

Vierailija
33/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 00:48"]

Meillä on perhesiteet, yhteiskäytössä.

[/quote]

Sitten niitä varmasti löytyy aina niin kuin vessapaperia?

Meillä yritettiin tuota systeemiä, mikä tarkoitti, että siteet oli aina loppu.Lisäksi niitä pidettiin paikassa,josta niitä oli hankala hakea privaatisti.

Vierailija
34/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v maksaa omista karkkirahoistaan vessapaperinsa.

Vierailija
35/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas nuorten siis poikien ja tyttöjen ruokiin menee tasan tarkkaan sama summa rahaa? eihän vain pojat juo maitoa, syö pihviä , leikkelettä, leipää yms enempää kuin tyttönen.

Otathan huomioon, että jo yhden maidodesilitran hinta on noin 10 senttiä. Jos poika juo sen verran enemmän kuukaudessa, niin siitä tulee jo 3 euroa, eli summa jolla ostaa ne siteet.

Vierailija
36/105 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:27"]

Annamme lapsille 100e/kk rahaa kotitöitä jne. pikkuhommia vastaan. Tyttö on alkanut hiljattain vaatimaan, että meidän tulisi kustantaa hänen terveyssiteensä. Pojille emme osta kondomeja tms.

[/quote]

Ahaahahaaaa - kolme sivullista on jo lähtenyt mukaan tähän. Kukaan ei kirjoita tällaista tosissaan IRL

Vierailija
37/105 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Ahaahahaaaa - kolme sivullista on jo lähtenyt mukaan tähän. Kukaan ei kirjoita tällaista tosissaan IRL
[/quote]

Mun kokemus on aivan toinen. Perheen ainoana tyttärenä minut kutsuttiin kipeänäkin alakertaan siivoamaan ruokailun jäljet, vaikken ollut edes syönyt mitään. Neljä veljeäni sen sijaan saivat rauhassa keskittyä omiin hommiins, kuten tietokoneisiin, sählyyn ym. Tätä perusteltiin aina minun sukupuolellani ja sillä, että poikien pitää saada kehittää itseään, sillä heissä on tulevaisuus. Minun tulevaisuuteni ei tuntunut kiinnostavan ketään. Kaupassa joka ikinen kärryyn kannettu ostos piti tarkoin perustella ja tällaisia olivat myös terveyssiteet. Niitä sai tietyn määrän kuukaudessa. Omiaan äitipuoli säilytti kosmetiikkapussissa vaatekaapissaan, minne minulla ei ollut asiaa. Oli aika inhottavaa, kun minulla oli nuorena hyvin epäsäännölliset kuukautiset.

En yhtään ihmetteliSi, vaikka aloittaja olisi täysin tosissaan.

Vierailija
38/105 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 90-luvulla käytäntö, että sain 100 mk kuukausirahaa, jolla piti ostaa vaatteet, meikit, karkit ym "huvitukset". Kuukautissuojat olisi maksettu kuittia vastaan. Eli ensin olisin kk-rahoilla hankkinut ne ja sitten saanut rahat takaisin kunhan kiikutin kuitin äidille. "Ettei mene viinaan".

Sinänsä ok käytäntö, mutta jossakin vaiheessa äiti päätti vähentää 5 mk jokaisesta pieraisusta, jota ei pieraistu vessassa. Mulla oli laktoosi-intoleranssi jota en silloin ymmärtänyt, äiti tulkitsi kaasuttelun tahallisena kiusantekona (meillä oli erittäin huonot välit). Satanen paukkui pian, joten useimpina kuukausina en saanut yhtään rahaa. Vessapaperi oli silloin käytössä kuukautisten aikaan.

Perheessämme oli paljon ongelmia, en itsekään ollut mikään unelmatytär. Sen viinankin kanssa läträsin paljon. Silti, tuosta olen katkera. Aikuisten pitäisi osata ajatella paremmin vaikka elämä olisi kuinka kurjaa. Vaikka sitten ostamalla kuukautissuojia valmiiksi vessan kaappiin. Ihan varmana en olisi voinut niitä viinaksi vaihtaa, oikeaan tarkoitukseen olisivat menneet.

Vierailija
39/105 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sentään mikä provo tää nyt taas oikein on.

Vierailija
40/105 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälittää ihmiset joilla on aikaa ja intoa keksiä älyttömiä provoja keskustelupalstoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä