Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitteko kuukausirahan lisäksi tytön terveyssiteet?

Vierailija
24.05.2014 |

Annamme lapsille 100e/kk rahaa kotitöitä jne. pikkuhommia vastaan. Tyttö on alkanut hiljattain vaatimaan, että meidän tulisi kustantaa hänen terveyssiteensä. Pojille emme osta kondomeja tms.

Mies on tyttären puolella, mutta tytär onkin hänen.

Millainen käytäntö muissa perheissä on?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pojatko teidän perheessä sitten urputtaa siitä, että tytölle maksetaan terveyssiteet mutta heille ei? Keskustele poikien kanssa, että antaisivatko he siskonsa olla ilman terveyssiteitä ja vuotaa vaatteiden läpi menkkojen aikana? Ja jos antaisivat niin millä perusteella?

Vierailija
2/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on liian kamalaa ja uskomatonta ollakseen totta, etten suostu ehkä uskomaan ollenkaan.

Yksi, mikä jäi kuitenkin kiinnostamaan, keskustellaanko ap:n perheessä teinityttären kuukautisista ja suojien tarpeesta illallispöydässä vai mistä poika saa sen tietoonsa, kuka kuukautissuojat maksaa? Eikö voisi vähän kunnioittaa tytön yksityisyyttä ja olla repostelematta kuukautissuoja-asioita poikien kuullen? Voi sinua arjen sankaria, ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kuukausirahani oli teininä sata MARKKAA. Sillä piti pärjätä.

Vierailija
4/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:50"]

Ymmärrän ap n pointin.kyllä sillä kuukausirahalla voi ostaa myös niitä välttämättömyyksiä.itse ostin teininä tamponini yleensä itse samalla kun hommasin jotain muuta tarpeellista kaupasta.tietysti niitä ostettiin minulle vanhempien toimesta jos pyysin,mutta pääosin hoidin sen puolen itse.onhan siinä sekin puoli että oppii itsepitämään huolen,ettei ole veret pitkin kun omilleen lähtee,kun ne joku muu on aina hankkinut :D sama pätee tietenkin moneen muuhunkin asiaan..

[/quote]

Sitten poikienkin pitää ostaa jotain välttämättömyystuotteita omasta rahastaan, sellaista jota tyttö ei osta. Mitä se voisi olla?

Vierailija
5/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sinun siteesi, ap? Onko se sinun yksityinen kulusi vai osa yhteistä kauppalaskua?

Vierailija
6/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:03"]

[/quote]

On tuo hintatasokin nykyään vähän erilainen kuin markka-aikana...

Vierailija
7/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:03"]

[/quote]

Mitä sillä piti ostaa? Lisäksi vuosi kymmen on aika merkityksellinen, koska rahan arvo on muuttunut valtavasti.

Vierailija
8/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:27"]

Annamme lapsille 100e/kk rahaa kotitöitä jne. pikkuhommia vastaan. Tyttö on alkanut hiljattain vaatimaan, että meidän tulisi kustantaa hänen terveyssiteensä. Pojille emme osta kondomeja tms.

Mies on tyttären puolella, mutta tytär onkin hänen.

Millainen käytäntö muissa perheissä on?

[/quote]

Terve. Kivaa iltaa porvoohon.

Vierailija
9/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mieleen oma äitini. :) En tosin saa ollenkaan kuukausirahaa vaan maksan opintotuestani (24e/kk) omat menot, joihin tietenkin kuuluu hygieniatarvikkeet sillä en saa esimerkiksi käyttää vessassa olevia vanupuikkoja, -lappuja enkä kuukautissiteitä.

T. Lukiolainen

Vierailija
10/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:59"]

Hah, opetatte muka järkevää rahankäyttöä 100 eurolla kuussa? Sehän on ihan taskurahaa. Käytätkö sä itsekin kaikkiin omiin tarpeisiisi vain 100 e/kk?

[/quote]

Käyn töissä ja olen aikuinen, siksi voin siis käyttää omiin tarpeisiini enemmän, koska myös maksan itse asuntolainan ja ne kuuluisat terveyssiteetkin. Teineille ne ovat taskurahoja. Vai pitääkö teillä teinien osallistua asuntolaina, ruoka, vessapaperi, shampookuluihin? Taskurahoilla ostetaan ylimääräistä, mitä kukakin kokee tarvitsevansa. Sen mukaan ostaa minkä verran sitä rahaa on. 

Vierailija
11/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:12"]Tästä tulee mieleen oma äitini. :) En tosin saa ollenkaan kuukausirahaa vaan maksan opintotuestani (24e/kk) omat menot, joihin tietenkin kuuluu hygieniatarvikkeet sillä en saa esimerkiksi käyttää vessassa olevia vanupuikkoja, -lappuja enkä kuukautissiteitä.

T. Lukiolainen

[/quote]

Ai kauheeta :(

Vierailija
12/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin saitoja ihmisiä oikeasti olla olemassa, tulee väistämättä ekana mieleen. Sitä en tosin kehdannut ensiksi kirjoittaa, mutta kun tätä ketjua luki pidemmälle ja joku lukiolainen väitti joutuvansa kustantamaan omat hygieniatarvikkeensa opintorahoista, niin ei kai tässä muuta voi enää ajatella. (Oletan, että tämä kyseinen lukiolainen on alle 20-vuotias.)

Vierailija
13/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:30"]No totta helvetissä kustantaisin...

[/quote]

täytyy tosiaan ollaprovo tuo aloitus :) Toki ostan siteet ja shampoot yms niin kauan kun kotona asuu.

Vierailija
14/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tod. Vuotakoon vaatteisiinsa, niinhän keskiajallakin tehtiin.

Vierailija
15/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuukausiraha olisi tosiaan 50 euroa niin sitten tulisi ostaa, mutta SATA euroa? sekö on nykypäivää... ilmankos teineillä on krääsää niin paljon :D

Vierailija
16/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei kysytä, että pitääkö tytärpuolelle antaa ruokaa. Eikö pelkkä kaurapuuro kahdesti päivässä riitä.

omar

Vierailija
17/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin todella erikoisilta nämä teidän systeemit. Totta kai täytyy huomioida perheen varallisuustaso, mutta mielestäni nämä vaatimukset ja "opetukset" kuulostavat lähinnä kiusanteolta. Minä sain pari vuotta sitten lukiota käydessäni rahaa rutkasti yli tarpeitteni. Kuulostaa lellimiseltä, mutta tässä on otettava huomioon teinien luonne-erot. He ovat yksilöitä, eivät mikään tasainen massa joka kännää ja päristelee mopolla ympäri kyliä. Minä opiskelin ja olin fiksu. Rahaa en koskaan pyytänyt, mutta sitä tuli paljon. Ehkä äiti halusi minun menevän vaikka leffaan muiden kanssa tai muuten hankkivan kavereita. En tiedä, mutta rahaa tuli vaikkei perheeni tulotaso mikään hulppea ollutkaan. Rahankäytön ja vastuun olin oppinut jo aikaa sitten. Mielestäni tässä pitäisi toimia juuri siihen teiniin suhteutettuna. Ehdottomat 36,483 €/kk ovat varmasti hyväksi niille teineille, jotka eivät rahankäytön suunnittelua ymmärrä vielä ja jotka eivät osaa ottaa vastuuta omasta toiminnastaan. Tämä on sitä kasvatusta. Mutta miksi kotitöitä ahkerasti tekevälle, järkevälle teinille pitäisi antaa sen minimitason mukaan rahaa, jos varaa todellakin olisi runsaampaankin? Tietenkään sisaruksille ei voi antaa eri määriä, mutta esim. ap:n ihmeellinen kuukautisrätti-ongelma on aivan käsittämätön ja kohtuuton.

Vierailija
18/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:19"]Voiko noin saitoja ihmisiä oikeasti olla olemassa, tulee väistämättä ekana mieleen. Sitä en tosin kehdannut ensiksi kirjoittaa, mutta kun tätä ketjua luki pidemmälle ja joku lukiolainen väitti joutuvansa kustantamaan omat hygieniatarvikkeensa opintorahoista, niin ei kai tässä muuta voi enää ajatella. (Oletan, että tämä kyseinen lukiolainen on alle 20-vuotias.)

[/quote]

On. Äitini pääasiassa käyttää omat rahat itseensä, meillä isä ostaa ruoat yms. Sillä opintotuella maksan kaikki omat menoni ja joudun säästämään kauan, jos tarvitsen jotain(viime talvella itseasiassa ostin itselleni talvitakin, mikä oli muuten äitini mielestä tuhlausta). Isäni muuten ostaa mulle koulukirjat, muita asioita ei sitten makseta. Näin kuulemma sitten opin käyttämään rahaa.

T. Lukiolainen (17v)

Vierailija
19/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niille pojille ostetaan pelkkiä tyttöjen vaatteita? Mekkoja kesäks ja narutoppeja. Että ollaan tasapuolisia.

Vierailija
20/105 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:59"]

Hah, opetatte muka järkevää rahankäyttöä 100 eurolla kuussa? Sehän on ihan taskurahaa. Käytätkö sä itsekin kaikkiin omiin tarpeisiisi vain 100 e/kk?

[/quote]

Käyn töissä ja olen aikuinen, siksi voin siis käyttää omiin tarpeisiini enemmän, koska myös maksan itse asuntolainan ja ne kuuluisat terveyssiteetkin. Teineille ne ovat taskurahoja. Vai pitääkö teillä teinien osallistua asuntolaina, ruoka, vessapaperi, shampookuluihin? Taskurahoilla ostetaan ylimääräistä, mitä kukakin kokee tarvitsevansa. Sen mukaan ostaa minkä verran sitä rahaa on. 

[/quote]

Nimenomaan kuukausirahan pitäisi olla vaan taskurahaa, mä ilmaisin itseni tossa vähänä huonosti, anteeksi siitä. AP:n tilanteessa kyseessä ei kuitenkaan näytä olevan vaan taskurahasta vaan noilla pitää kattaa sitä peruselämistäkin. Jos omalla kuukausirahalla pitää kustantaa jo terveyssiteetkin, niin mitä muuta AP:n lapset joutuukaan maksamaan itse? Kaikki muutkin hygieniatuotteet, kosmetiikka, vaatteet, matkat, lääkkeet, leffat, pelit ja muu vapaa-aika?

100e on ihan mitättömän pieni summa, jos siitä pitäisi ostaa jo yleishyödykkeiksi luokiteltavat asiat. Ja se ei sillon opeta millään tavalla fiksua rahankäyttöä, ainoastaan erittäin niukkaa elämistä.