Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei leipäjonossa saisi käydä, jos ostaa sen avulla säästämillään rahoilla osakkeita?

Vierailija
25.12.2020 |

Asun pienellä paikkakunnalla ja tiedän varmuudella, ettei paikallisessa leipäjonossa käyvät ihmiset ole mitään nälkäkuoleman partaalla olevia reppanoita, joiden on pakko valita ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Ok, joukossa on muutama elämänhallintaongelmainen alkoholisti, joille voisi käydä huonosti ilman aineellista ruoka-apua. Muut jonottajat on kuitenkin tavallisia pienituloisia ihmisiä, jotka tahtoo vaan saada rahansa riittämään enempään. Yksi vuokraa viikoksi mökin perheelleen kesälomalla, toinen käy teatterissa ja jalkahoidoissa ja ties missä, kolmas säästää rahaa isoon taulutelkkariin ja kuka mitäkin.

Joukossa olen myös minä, joka ostan säästämilläni rahoilla osakkeita. En ymmärrä, miksei mulla olisi oikeus hakea ilmaista ruokaa siinä missä muillakin yhtä pienituloisilla. Jotkut kuitenkin paheksuu toimintaani. Voisiko joku selittää, mikä siinä on vikana? Miksi olisi parempi, että koittaisin tyydyttää leipäjonon avulla välittömiä mielitekojani niin kuin muut, kuin että koitan turvata tulevaisuuttani ostamalla osakkeita?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luvallani saat käydä leipäjonossa.

Vierailija
2/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, leipäjonot olisi kolmanneksen, jos oikeasti vain pakon edessä niihin mentäisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunlaises saa leipäjonot lopetettua. Sitten aidot avuntarvitsijat jäävät ilman.

Vierailija
4/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa ja kannattaakin. Ei siitä kuitenkaan kannata kertoa, juurikin paheksujien takia.

Vierailija
5/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo käynyt vaikka pienipalkkaisena ja osa-aikatyöntekijänä on ollut kuukausia, kun menot on olleet tuloja suuremmat.

Vierailija
6/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, leipäjonot olisi kolmanneksen, jos oikeasti vain pakon edessä niihin mentäisiin.

Riippuu paikkakunnasta. Täällä kävijöitä ei olisi kymmenesosaakaan nykyisestä, ja osa ruuasta jouduttaisiin laittamaan roskiin koska jaettavaa on paljon enemmän kuin muutama alkoholisti pystyy syömään. 

Vierailija
7/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko selittää, millä perusteella joku apua tarvitseva jää ilman ruokaa minun takiani?

Muilla paikkakunnilla voi olla toisin, mutta täällä on tosiaan sellainen tilanne että ruokaa on jaettavana paljon enemmän kuin todellisessa tarpeessa olevat hakijat pystyy syömään. 

Vierailija
8/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä nyt katsotaan pakon edessä toimimiseksi? Leipäjonoja ei olisi ollenkaan jos ihmiset eivät tuhlaisi rahaa epävälttämättömyyksiin.

Vierailija
9/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka sitä paheksuu?

Vierailija
10/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko selittää, millä perusteella joku apua tarvitseva jää ilman ruokaa minun takiani?

Muilla paikkakunnilla voi olla toisin, mutta täällä on tosiaan sellainen tilanne että ruokaa on jaettavana paljon enemmän kuin todellisessa tarpeessa olevat hakijat pystyy syömään. 

Johan minä sanoin että saat mennä sinne leipäjonoon. Lähetän laskun jos vielä jankkaat, lakimiehen aika on kallista.

Vierailija
11/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käydä. Tosin paremman tuntipalkan saa töitä tekemällä.

Vierailija
12/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka sitä paheksuu?

Jotkut paikalliset, ja tietysti netissä paheksutaan myös.

Vierailija
13/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa käydä. Tosin paremman tuntipalkan saa töitä tekemällä.

Tuo riippuu täysin jonosta, töistä ja veroprosentista. Ja tietysti siitäkin, millaisen arvon ruuille laskee: normaalihinnan, punalaputetun alehinnan vai kenties sen summan, minkä ruokajonossa käymällä oikeasti säästää. 

Vierailija
14/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa noista on semmoisia mihin vaaditaan tuloselvitys ja sitä kautta saa oikeuden asioida, osa on omantunnon mukaan ja kyllä valitettavasti niissä käydään väärinkin perustein..se tietojen tarkistaminenkin vie aikaa ja monesti nämä pyörii vapaaehtoisten voimin niin luotetaan sitten ihmisiin. Itse ajattelen, että avustamista tarvitaan, mutta ehkä joku yhtenäinen linja ja arviointi ketkä sitä oikeesti tarvii. Sama juttu kun nyt joulun aikaan mietin, että kuinka paljon avustuksia samat ihmiset tarvitsevat..joka puolella kerätään lahjoja/lahjakortteja/lahjoituksia mitä kun tarkemmin lukee niin ne menevät kaikki samoihin kohteisiin.. tiedän esim.että tuo paikallinen turvakoti hukkui lahjoituksiin joulun alla..auttamista tarvitaan, mutta miten se saataisiin jaettua tasapuolisesti ja toisaalta niin, että sitä tapahtuu pitkin vuotta..en ole kateellinen köyhille tai muuta, mutta kaivattaisiin rehellistä ja avointa keskustelua miten ihmisiä tuetaan parhaiten.

Vierailija
15/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansankapitalismi on asia, jota Suomessa paheksutaan, vaikka se on kansantalouden kannalta erinomainen asia. Kun kansalla on varallisuutta, systeemi on paljon vakaammalla pohjalla.

Eli itse näen kyllä ihan positiivisena asiana sen, että pyrkii varallisuuttaan kasvattamaan.

Vierailija
16/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vielä täällä roikut?? Mene jonottamaan seuraavaa annosta.

Vierailija
17/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ajatella asia myös niiden kannalta jotka tuon avun pyyteettömästi järjestävät ja käyttävät siihen aikansa. Avun hakijalla saattaa olla isommat tulot kuin ruoan antajalla.

Jos minä saisin päättää niin ensimmäisenä hakijoiden joukosta siivottaisiin ne joilla ei ole esittää tositetta Suomen kansalaisuudesta ja toisena vaatimuksena joko toimeentulotukipäätös tai muu todistus suunnilleen yhtä pienillä tuloilla elämisestä.

Vierailija
18/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hissukseen jono pitenee ja kohta me ollaan siellä kaikki.

Vierailija
19/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi ajatella asia myös niiden kannalta jotka tuon avun pyyteettömästi järjestävät ja käyttävät siihen aikansa. Avun hakijalla saattaa olla isommat tulot kuin ruoan antajalla.

Tuo on sinänsä hyvä pointti. Tässä on kuitenkin syytä huomata, että kuten jo sanoinkin, asun pienellä paikkakunnalla. Melkein kaikki täällä tuntee toisensa ja kaikilla on ainakin joku yhteinen tuttu, jonka kautta tieto/juorut kulkee. Yksikään leipäjonon vapaaehtoinen ei taatusti kuvittele, että leipäjonossa käy vain sellaisia ihmisiä joiden rahat ei muuten riittäisi elämiseen. 

Vierailija
20/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla työttömistä ja lomautetuista ei ole toimeentulotukea. Kun niillä on ehkä vielä oma asunto lainoineen alla ja tulot tippuneet rajusti. Tulot häviää nopeammin kuin lainat ja muut velvoitteet