Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei leipäjonossa saisi käydä, jos ostaa sen avulla säästämillään rahoilla osakkeita?

Vierailija
25.12.2020 |

Asun pienellä paikkakunnalla ja tiedän varmuudella, ettei paikallisessa leipäjonossa käyvät ihmiset ole mitään nälkäkuoleman partaalla olevia reppanoita, joiden on pakko valita ostaako ruokaa vai lääkkeitä. Ok, joukossa on muutama elämänhallintaongelmainen alkoholisti, joille voisi käydä huonosti ilman aineellista ruoka-apua. Muut jonottajat on kuitenkin tavallisia pienituloisia ihmisiä, jotka tahtoo vaan saada rahansa riittämään enempään. Yksi vuokraa viikoksi mökin perheelleen kesälomalla, toinen käy teatterissa ja jalkahoidoissa ja ties missä, kolmas säästää rahaa isoon taulutelkkariin ja kuka mitäkin.

Joukossa olen myös minä, joka ostan säästämilläni rahoilla osakkeita. En ymmärrä, miksei mulla olisi oikeus hakea ilmaista ruokaa siinä missä muillakin yhtä pienituloisilla. Jotkut kuitenkin paheksuu toimintaani. Voisiko joku selittää, mikä siinä on vikana? Miksi olisi parempi, että koittaisin tyydyttää leipäjonon avulla välittömiä mielitekojani niin kuin muut, kuin että koitan turvata tulevaisuuttani ostamalla osakkeita?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ap:n kaltaiset ihmisen lapset ovat mitättömyydessään todella säälittäviä, joiden täytyy voimaannuttaa itseään kaikkein heikoimpia polkemalla.

Vierailija
22/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ap:n kaltaiset ihmisen lapset ovat mitättömyydessään todella säälittäviä, joiden täytyy voimaannuttaa itseään kaikkein heikoimpia polkemalla.

Sinä ja kaltaisesi olette todella säälittäviä, kun tuomitsette tuolla tavalla muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tainnut mennä ap:lla joulu ihan putkeen, kun tarvii tulla tänne näin joulunakin heikko-osaisia mollaamaan.

Vierailija
24/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tainnut mennä ap:lla joulu ihan putkeen, kun tarvii tulla tänne näin joulunakin heikko-osaisia mollaamaan.

Katso peiliin. Kuka se tässä mollaa toisia? 

Vierailija
25/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi ajatella asia myös niiden kannalta jotka tuon avun pyyteettömästi järjestävät ja käyttävät siihen aikansa. Avun hakijalla saattaa olla isommat tulot kuin ruoan antajalla.

Tuo on sinänsä hyvä pointti. Tässä on kuitenkin syytä huomata, että kuten jo sanoinkin, asun pienellä paikkakunnalla. Melkein kaikki täällä tuntee toisensa ja kaikilla on ainakin joku yhteinen tuttu, jonka kautta tieto/juorut kulkee. Yksikään leipäjonon vapaaehtoinen ei taatusti kuvittele, että leipäjonossa käy vain sellaisia ihmisiä joiden rahat ei muuten riittäisi elämiseen. 

Tiedän, koska minäkin asun pienellä paikkakunnalla ja ihmettelen heidän sietokykyään joka liittyy tietysti uskonnolliseen ohjelmaan ennen jakoa jota pääsee levittämään, koska kyseessä on 80-90%:sti ahneiden, ei avuntarvitsijoiden ruokajako.

Ne oikeat avuntarvitsijat eivät yleensä tule, koska koko kylä puhuisi, miten tämä ja tuo käy sieltä hakemassa evästä. Ihmisillä, joilla on moraali ja selkäranka tallella, on halu pärjätä kerjuulla käymättä niin pitkään kuin mahdollista vaikka ei paljoa rahaa olisikaan käytössä. Kokemusta on myös isommalla paikkakunnalla asumisesta ja sen ruokajonosta, siellä silmiinpistävä iso lössi venäläisiä,Venäjällä on varaa ruokkia oma väestönsä. Lisäksi siellä härskeimmät ajoivat tosi hyvillä autoilla ihan lähelle jakopaikkaa. Ihmisen perusluonteeseen jos ja kun kuuluu ahneus niin täsdä ruoanjaossa se tulee erittäin selkeästi esiin.

Vierailija
26/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ketään ei kiinnosta käytkö siellä jonossa vai et. Suurimmalla osalla ihmisistä on outo käsitys oman elämän merkityksellisyydestä. Oikeasti toisten tekemiset ei hirveesti kiinnosta. Ahneet saavat ihan yhtä paljon sääliä osakseen kuin ne narkit siellä jonossa. Sielun tauteja molemmat.

Vierailija
27/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa käydä. Tosin paremman tuntipalkan saa töitä tekemällä.

Etkö ole kuullut kannustinloukuista? Monen on kannattavampaa loisia kotona kuin ottaa joku yksittäinen työkeikka vastaan, puhumattakaan siitä jos kotona loisimisen sijasta voi hakea rahanarvoisen ruokakassin.

Vierailija
28/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siellä leipäjonossa tiliotteita kysellä. Käyköön mun puolesta kuka haluaa. Hävikkiruokaahan se on ja menisi roskiin ilman jakelua. Oon itsekin miettinyt joskus että auttaisi meidän taloutta kun saisi perustarvikkeet leipäjonosta ilmaiseksi, mutta sen verran laiska ja hedonistinen olen, että en mee mihinkään jonoon seisomaan homeisen leivän takia vaan ostan hyvää ja monipuolista ruokaa. Eipä sitä tiedä vaikka jonain päivänä itsellekin tulisi pakko mennä sinne jonoon. Kahdelle mun ystävälle on käynyt niin että on ollut pakko. Toisen talouden romutti avioero, toisen puolestaan konkurssi. Siitä myös tiedän että leipäjonosta voi saada homeista leipää.

Mitä kapitalismiin tulee, niin itsekin olen sitä mieltä että on hyvä asia pyrkiä kasvattamaan varallisuuttaan jos sellainen kiinnostaa, mutta se raha täytyisi pitää pyörimässä. Kuten korona-aika on osoittanut, jos ihmiset eivät käytä varallisuuttaan tuotteisiin ja palveluihin, niin moni on pulassa. Sijoittaminen on yksi tapa pitää varallisuutta yllä kollektiivisesti. Ja on hyvä muistaa että käärinliinoissa ei ole taskuja.

Se on eri tarina mitä äiti maa tykkää kapitalismista. Mutta hävikkiruoan käyttö on myös ympäristönsuojelua.

Jos mulla olisi aikaa ja voimia vapaaehtoistyöhön niin leipäjonotyö olisi ensimmäisenä listalla. Suosittelen muitakin harkitsemaan. Ei ne leivät itsestään putkahda sinne jakeluun.

Vierailija
29/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonoissa pitäisi käydä enemmän kaltaisiasi ihmisiä, jotka käyttää rahaa fiksusti. Hyvä apu menee hukkaan, jos sen avulla säästetty raha hassataan viinaan, tupakkaan ja turhuuksiin.

Vierailija
30/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toisen asteen opiskelija ilman opintolainaa, eli saan Kelasta tasan 80% vuokrasta maksettua 250€ opintorahaa. Vuokran jälkeen minulle jää siis 150€ elämiseen, kun toimeentulotukeen en ole oikeutettu.

Siksi käyn osa-aika töissä (500€/kk) ja haen myös ruoka-avustuksia, jotta saan pari sataa kuussa laitettua osakkeisiin.

En näe tässä mitään ongelmaa, koska yhteiskunnan kannaltahan on jopa parempi, jos pystyn itse vaurastumaan sen verran, etten Kelan tukia tulevaisuudessa pahemmin tarvitsekaan.

Myös ruoka-avustuksena jaettava ruoka menisi roskiin, jos sitä ei kukaan hakisi. Paikoista, joista olen hakenut, ruoka ei ole koskaan loppunut kesken siksi että haen sitä, vaan ruokaa on aina jäänyt yli.

Vierailija
31/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin paikkakunnallani leipäjono on tarkoitettu eläkeläisille, työttömille, opiskelijoille ja vähävaraisille. Ja ennen koronaa minäkin kävin hakemassa, vaikka ostin rahastoja. Olen ja olin siis työtön.

Vierailija
32/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis olen minäkin leipäjonossa käydessä nähnyt, että jokunen on polttanut tupakka(+vielä jonossa muista välittämättä). Ja sitten siellä on niitäkin, joilla nälkäkuolema kuukausien päässä kun katsoo kehonkoostumusta.

Vierailija
33/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Jyväskylässä tekoköyhistä on saatu tarpeekseen ja apu annetaan niille, joilla on aito tarve:"vähävaraisille henkilöille, joiden taloudellinen tilanne on toimeentulotukea vastaava tai alhaisempi. Ruokakassin voi hakea keskiviikkoisin tai torstaisin klo 8.30-15.30. Ruokakassista pyydetään 2 euron kulukorvaus. Kulukorvauksen voi maksaa joko käteisellä tai kortilla.

Ruokakassin hakuun tarvitaan ruokaseteli. Ruokasetelin voit uusia torstaisin ja perjantaisin numerosta 040 848 3125. Uudet asiakkaat voivat ottaa yhteyttä asiakaspalvelunumeroon, jolloin asiakkaan kanssa sovitaan erikseen ruokasetelihaastattelu. "

Vierailija
34/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Jyväskylässä tekoköyhistä on saatu tarpeekseen ja apu annetaan niille, joilla on aito tarve:"vähävaraisille henkilöille, joiden taloudellinen tilanne on toimeentulotukea vastaava tai alhaisempi. Ruokakassin voi hakea keskiviikkoisin tai torstaisin klo 8.30-15.30. Ruokakassista pyydetään 2 euron kulukorvaus. Kulukorvauksen voi maksaa joko käteisellä tai kortilla.

Ruokakassin hakuun tarvitaan ruokaseteli. Ruokasetelin voit uusia torstaisin ja perjantaisin numerosta 040 848 3125. Uudet asiakkaat voivat ottaa yhteyttä asiakaspalvelunumeroon, jolloin asiakkaan kanssa sovitaan erikseen ruokasetelihaastattelu. "

No just. Ne joilla on varaa maksaa 2 euroa ruokakassista ei ole ruoka-avun tarpeessa. 2 eurolla saa kaupasta vaikka kuinka paljon makaronia, kaurahiutaleita yms. 

Vierailija
35/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä niistä katkeroituneista idiooteista leipäjonossa. Ne tahtoo vaan lisää ruokaa itselleen ja sitä kautta lisää rahaa omiin kuviteltuihin tarpeisiinsa, kuten rakennekynsiin ja ulkomaan matkoihin. Köyhiä pitäisi kannustaa säästämään ja sijoittamaan tulevaisuuttaan varten, ei kannustaa tuhlaamaan rahaansa turhuuksiin rajaamalla ilmainen ruoka vain niille jotka on törsännyt tilinsä tyhjäksi. 

Vierailija
36/38 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa ja kannattaakin. Ei siitä kuitenkaan kannata kertoa, juurikin paheksujien takia.

Näin kai ajattelee ne, joiden mielestä valtio on jotenkin omituisesti tälle kyseiselle yksilölle jotain ’velkaa’, että kaikki mahdollinen ns. ilmainen kuuluu sitten itselle.

Noin muuten, ei kai siellä ruokajonossa tulotasoja kysellä - oman moraalin (tai omantunnon puutteen) mukaan sitten menee tai ei. Toivottavasti kukaan oikeasti tarvitseva ei jää ilman ap: n kaltaisen lokin takia.

Vierailija
37/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa ja kannattaakin. Ei siitä kuitenkaan kannata kertoa, juurikin paheksujien takia.

Näin kai ajattelee ne, joiden mielestä valtio on jotenkin omituisesti tälle kyseiselle yksilölle jotain ’velkaa’, että kaikki mahdollinen ns. ilmainen kuuluu sitten itselle.

Noin muuten, ei kai siellä ruokajonossa tulotasoja kysellä - oman moraalin (tai omantunnon puutteen) mukaan sitten menee tai ei. Toivottavasti kukaan oikeasti tarvitseva ei jää ilman ap: n kaltaisen lokin takia.

Joihinkin leipäjonoihin pääsee vain tiukan seulan läpi, jossa voidaan esim. käydä läpi tiliotteet ja varmistaa, että haastateltava on hakenut kaikkia tukia joihin hänellä on oikeus. Jos vaatimukset ei täyty tai avun tarve on niin kiireinen ettei hakijan tilannetta ehditä selvittää etukäteen, tapauskohtaista harkintaa joko käytetään tai sitten ei. 

Toisissa leipäjonoissa kerrotaan, millaisille ihmisille ruoka on tarkoitettu, mutta jätetään ruuan hakeminen jokaisen omantunnon varaan. Tällaisissa paikoissa ei yleensä edes ole mitään tarkasti määriteltyjä kriteereitä, vaan ruoka voi olla tarkoitettu esim. "vähävaraisille". On tietysti sanomattakin selvää, että hyvin toimeentulevat, varakkaat ihmiset tekee väärin jos he hakevat itselleen ruokaa tällaisista paikoista. 

Tässä välissä on ehkä syytä huomauttaa, ettei kaikkia leipäjonoja ole tarkoitettu pelkästään köyhille. Olen käynyt itsekin sellaisessa opiskelijoille tarkoitetussa leipäjonossa, jonka pääasiallisena tarkoituksena oli lisätä kasvisruuan kulutusta ja vähentää ruokahävikkiä. Jaettava ruoka koostui sekä kauppojen hävikkiruuasta että vegaanisista lahjoituselintarvikkeista, joissa oli päiväystä vielä hyvin jäljellä. Ruuan mukana kassissa jaettiin vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen, kasvisruokareseptejä, alekuponkeja ym. Ja kyllä, leipäjonon järjestäjät ilmoitti selvästi, että ruoka oli tarkoitettu kaikille opiskelijoille tulotasosta riippumatta. 

Nyt päästäänkin viimeiseen leipäjonotyyppiin eli niihin jonoihin, joissa vaan jaetaan ruokaa kertomatta keille se on tarkoitettu. En ymmärrä, miksei tällaisissa jonoissa saisi käydä kuka tahansa. Jos ruuan jakajat haluaa kohdistaa avun vain tietynlaisessa tilanteessa oleville ihmisille, on heidän velvollisuutensa tuoda se ilmi. 

Vierailija
38/38 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vaan hakemassa ilmaista ruokaa, jos tulosi on pienet eikä sulla ole osakkeita ja muuta ylimääräistä varallisuutta kymppitonnien arvosta. Moralisoijien joukossa on varmasti paljon niitäkin, jotka hakee ruokaa vaikka niillä on varallisuutta omistusasunnon, auton yms. muodossa. Ketään ei varmasti painosteta myymään omaa kotiaan ruuan saamiseksi, vaikka siitä voisi jäädä helposti kymmeniä tuhansia euroja plussan puolelle, joten miksi pieni muunlaisen varallisuuden kerryttäminen olisi pahasta?