Lentokentän turvatarkastuksen erikoissyynäykseen joutuminen
Olen lentänyt Helsinki-Vantaalta tänä vuonna kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla käsimatkatavarani on otettu tarkempaan syyniin: laukku läpivalaistu uudelleen ja sisältö levitetty tarjottimelle.
Miksi näin on käynyt? Onko käynyt vain huonosäkä vai ovatko reseptilääkkeeni epäilyttäviä?
Eka kerta oli ihan ok, se hoidettiin sivummalla, mutta toisella kerralla kamani leviteltiin siinä kaiken kansan nähtäville ja tarkastaja oli tympeä. Jäi paska maku suuhun.
Kommentit (78)
Korjaan nyt virheellisiä väittämiä ja kerron mikä siellä portissa hälyttää... [quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:09"]
Siitä portista ei tule mitään satunnaishälyä (eikä läpivalaisulaitteesta). Portti hälyttää jos metallia on jossain kohtaa liikaa, ja jos tarkkaan katsot kun joku toinen kävelee portista niin näet, että portti myös osoittaa missä kohtaa metallia on liikaa siihen nähden, mille herkkyydelle portti on säädetty. Tämä on muuten sitten maa- ja lentoasemakohtaista, miten herkkiä portit ovat.
[/quote]
Portti josta kävelet hälyttää niin metallista (kun se ylittää tietyn määrän, joko yksittäisestä kohdasta tai yhteenlaskettuna määränä) KUIN myös satunnaisesti tietyn prosenttimäärän. Vaikka tulisit alasti läpi, voisit joutua satunnaisotantaan. Tämän idea on se että kaikki vaarallinen ja kielletty ei ole metallia - näin riski kiinnijäämiseen kasvaa käsintarkastuksen myötä vaikka mukana olisi esim. muoviveitsi joka ei hälyttäisikään. Satunnaisuus laukku- ja henkilötarkastuksissa lisää teidän jokaisen lentävän turvallisuutta.
Sitten siitä miksi hälytät portissa, vaikka mitään ei ole...
Kengät: monissa kengissä on pohjissa metallinen vahvike jota et näe silmin tarkasteltuna (läpivalaistessa näkyy), lisäksi korkkareissa on usein metallinen naula koron pituudelta. Kenkien laittaminen läpivalaisuun usein auttaa joten voit kokeilla sitä, tee se ennen portista läpi menemistä.
Rintaliivit: kaikki kaarituet eivät hälytä joten ei ole syytä vältellä niitä sinällään. Jos liiveissä sen sijaan on muutenkin tukiosia esim. sivulla tai kovin voimakkaat tuet, on mahdollista että nämä hälyttävät. Sitten tarkastetaan ja tietenkin kiinnitetään alueeseen huomiota huolellisesti tunnustellen ettei kyseessä ole esim. linkkuveitsi liiveissä. Tarkastaja ei siis ole mitenkään innostunut rintojen tutkimisesta vaan noudattaa hyvää tarkastustapaa jota myös valvotaan viranomaisten toimesta.
Vaatteiden metalliosat: joskus vaatteissa on metallia jota ei saa irroitettua: ketjuja, laattoja, isoja nappeja. Tällöin portti voi reagoida niihin mutta sitten vain tarkastetaan, ei sen kummempaa. Lähtökohtaisesti muutamat housunnapit ja vetoketjut eivät hälytä.
Korut: korvakoruja ja sormuksia ei tarvitse poistaa, sormukset ovat muutenkin sellaiset että ne helposti katoavat/unohtuvat laatikkoon kun ovat niin pieniä eli ei edes suositeltavaa. Jos metallisia koruja on paljon tai ne ovat kovin kookkaita, portti voi hälyttää. Suosittelen riisumaan isommat kellot, rannekorut ja kaulakorut läpivalaisuun jos haluaa vähentää hälytysriskiä.
Silmälasit: nämä eivät hälytä oikeastaan ikinä, sen sijaan aurinkolasit saattavat. Jätä lasit laatikon pohjalle, älä koskaan tavarakasan päälle josta ne helposti pyyhkiytyvät hihnalle pyörimään.
Tekonivelet ja muut kehonsisäiset metallit: jos sinulle on tehty leikkaus jossa on asennettu tekonivel, levyjä tai ruuveja, voit hälyttää erittäin todennäköisesti portissa. Suomessa emme kaipaa todistusta leikkauksesta mutta se voi olla hyödyksi ulkomailla. Vaikka sinulla olisikin näyttää röntgenkuvaa/korttia niin teemme silti tarkastuksen käsin - muutenhan joku voisi vilauttaa tällaista todistusta ja marssia vaikka puukko reiteen teipattuna matkaansa. Voit silti kertoa että sinulle on laitettu tekonivel, näin tarkastaja osaa ottaa tilanteen huomioon. Mikään pakko ei tietenkään ole, vaan asian kertominen on sinun itsesi päätettävissä.
Kampaus: metalliset hainhampaat ja isommat korut tai suuret määrät pinnejä kampauksessa voivat hälyttää. Näitä ei tarvitse ottaa pois, vaan tarkastus tehdään jos hälytät.
Asioita jotka eivät hälytä: ehkäisykierukka ei hälytä, syy oli joku muu jos niin kävi. Hammasraudat eivät myöskään hälytä.
Terveisin turvatarkastaja usean vuoden kokemuksella. :)
Kaarituet eivät aiheuta äänihälytystä, mutta punaiset valot vilkkuvat niiden kohdalla portin sivuilla.
Helsinki-Vantaalla satuin kuulemaan kun virkailija sanoi toiselle että hän ottaa erikoistarkastukseen joka kymmenen matkustajan.
Mulla oli ennen kengät, jotka hälytti joka kerta. Meni aikaa ennen kuin tajusin, mistä toistuva syyni johtui.
Kerran jouduin Pariisin kentällä tarkkaan syyniin, kun läpivalaisussa laukussani oli jotain epäilyttävää: pitkän etsimisen jälkeen laukustani löytyi viiden sentin mittainen ruuvimeisseli, jota saattoi käyttää lähinnä aurinkolasien ruuvien kiristykseen. Olin mennyt sama meisseli laukussani läpi ainakin kolmesta turvatarkastuksesta, mutta neljäs kerta oli ilmeisesti liikaa. Meni sitten roskikseen se meisseli...
Kiitos ed.turvatarkastajien selvityksistä. Olivat valaisevia.
Oma kokemukseni on melko tuore. Olen tavallinen keski-ikäinen suomalainen naisihminen. Portti piippasi, olisiko kengistä??? Isoja koruja tai vyönsolkea ei ollut. Nuori nainen sitten tekemään ruumiintarkastusta. Kyllä vaan tutki vaatteiden läpi kunnon otteella, haaroihin veti kämmensyrjällä, samoin tutkittiin rintojen ympärys yhtä reippaasti. Kaikki todella kovakouraisesti runnoen ja pariin kertaan varmistaen. Sattui niin, että vedet tulivat silmiin. Iholle jäi punaisia jälkiä ja myöhemmin huomasin, että rintaliivien olkahihnakin oli auennut. Eli hän oli "todella huolellinen". Tietääkseni en ollut v**mainen asiakas, hieman hämmentynyt kylläkin tämän jälkeen. Mitään hyvän matkan toivotuksia tms. ei lopuksi tullut. Kivikasvo alusta loppuun.
Kuinka tavallista tällainen on?
Turvatarkastuksessa pääsee lisäsyyniin myös jos hipaisee sitä porttia läpi kulkiessaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 02:44"]
Tämän idea on se että kaikki vaarallinen ja kielletty ei ole metallia - näin riski kiinnijäämiseen kasvaa käsintarkastuksen myötä vaikka mukana olisi esim. muoviveitsi joka ei hälyttäisikään. Satunnaisuus laukku- ja henkilötarkastuksissa lisää teidän jokaisen lentävän turvallisuutta.
Sitten siitä miksi hälytät portissa, vaikka mitään ei ole...
Kengät: monissa kengissä on pohjissa metallinen vahvike jota et näe silmin tarkasteltuna (läpivalaistessa näkyy), lisäksi korkkareissa on usein metallinen naula koron pituudelta. [/quote]
Miksi helvetissä tuollainen metallinenn naula ei kuulu kiellettyihin vaarallisiin välineisiin vaan on sallittujen listalla!!!
Sellaisella joku terroristi tappaa aivan yhtä helposti kuin puukollakin. Pitääkö jonkun oikeasti tehdä niin ennen kuin säännöksiä järkeistetään?
[/quote]
Siis puukon saa laillisesti viedä koneeseen, kun sen upottaa korkeakorkoisen kengän korkoon, ja niitä on 2 kpl ja viejä on nainen ?!?
Ei tosiaankaan oo järkee tommosessa.
"mutta olemme kaikki Suomen kansalaisia, ja luulisi pohjoismailla olevan aika hyvä maine Jenkeissä."
Onhan niita ihan kotikutoisia, amerikkalaisia terroristejakin ollut. Ei mikaan maa "hyvalla maineellaan" selvia turvatarkastuksesta. USAn lentokentilla merkataan ihan summanmutikalla ihmisia tarkastukseen.
Hauska lukea näitä, lisää!
T. Yksi turhatarkastaja vuodesta 2009
Mä olen joka kerta piipannut metallin paljastuksessa. Saksan päässä syynäsivät mutta päästä varpaisiin. Istutti tuolille odottaan, kun laittoivat mun tavarat uudestaan läpivalaistuksesta. Eikä vieneet mihinkään sivummalle. Kengät pois, täyskopelointi. Hommaa toimitti ISO saksalaisnainen, erittäin tympeän oloinen. Käskytti vaan ja osoitteli ärsyyntyneenä. Ja lopuksi käski matkoihinsa. Jäi paska fiilis ja maku suuhun. Suomessa sentään saa hymyn ja kiitoksen yhteistyöstä.
Olin just tulossa kirjottamaan, että Suomessa kuten muuallakin maailmassa, suoritetaan tietty määrä SATUNNAIStarkastuksia niin matkatavaroille kuin matkustajille. Eli jos sinä olet useammankin kerran joutunut syynättäväksi "ilman syytä" nii ei hätää, siinä ei ole mitään henkilökohtaista eikä sinua epäillä mistään, olet vaan sattumoisin tullut juuri sillä hetkellä paikalle, kun satunnaisotanta on tehty.
Ja jos ei halua että itseään tai tavaroitaan tutkitaan muiden nähden, niin tarkastus on AINA mahdollista suorittaa sivussa niin, ettei muut näe. Kunhan vain pyydät :)
Suomessa aina naiset tarkastaa naiset ja miehet miehet, mutta tämä maa kohtaista. Esimerkiksi Tanskassa kumpi vaan voi tarkastaa.
Lääkkeesi eivät turvatarkastajia kiinnosta, elleivät ole nestemäisiä. Eri asia jos sulla on niitä matkalaukullinen mukana, se voi herättää kysymyksiä...
-turvatarkastaja @ HKI-Vantaa
Minut on tutkittu myös usein niin Oulunsalossa kuin Helsinki-Vantaalla. Yleensä jo rutiinisti työreissuilla riisun kengätkin jalasta, mutta silti saattaa portista tulla satunnaishäly. Ja lisäksi saattaa olla että laukkukin tutkitaan. Tai jos mua ei tutkita, niin sitten tutkitaan laukku.
Yleensähän nuo laukun penkomiset johtuvat siitä, että näyttää siltä kuin laukussa olisi jotain kiellettyä tai siitä, ettei oikein nähdä, mitä laukussa on. Työtään vaan tekevät.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 09:08"]
Minut on tutkittu myös usein niin Oulunsalossa kuin Helsinki-Vantaalla. Yleensä jo rutiinisti työreissuilla riisun kengätkin jalasta, mutta silti saattaa portista tulla satunnaishäly. Ja lisäksi saattaa olla että laukkukin tutkitaan. Tai jos mua ei tutkita, niin sitten tutkitaan laukku.
Yleensähän nuo laukun penkomiset johtuvat siitä, että näyttää siltä kuin laukussa olisi jotain kiellettyä tai siitä, ettei oikein nähdä, mitä laukussa on. Työtään vaan tekevät.
[/quote]
Siitä portista ei tule mitään satunnaishälyä (eikä läpivalaisulaitteesta). Portti hälyttää jos metallia on jossain kohtaa liikaa, ja jos tarkkaan katsot kun joku toinen kävelee portista niin näet, että portti myös osoittaa missä kohtaa metallia on liikaa siihen nähden, mille herkkyydelle portti on säädetty. Tämä on muuten sitten maa- ja lentoasemakohtaista, miten herkkiä portit ovat.
Turvatarkastuksia koskevat EU- ja muut ilmailualojen yleiset säädökset ovat kaikkien luettavissa sekä netissä että lentoasemilla pyydettäessä. Turvatarkastajat toimivat ohjeiden mukaan, eikä kyseessä ole keneenkään henkilökohtaisesti kohdistuva kiusa tai vaino. Koska seula tarkastajille on kuitenkin melko väljä, joukkoon mahtuu ihmisiä jotka eivät aina osaa ottaa huomioon kaikkea (esimerkiksi niitä tampooneja ja alushousuja ja sitä, mihin ne laittaa tarkastuksen ajaksi. Minä laitoin tällaiset aina jonkun alle tai jätin toilettilaukkuun sisälle).
Lääkkeet eivät Suomessa kiinnosta turvatarkastajia eikä usein edes tullia, jolla on omat ohjeensa miten ja missä toimia ja ne ovat hyvin harvoin tarkastuksen syynä. Jos haluaa välttää tarkastuksen, kannattaa seurata tv-ruudulta näkyvää ohjetta miten toimia turvatarkastuksessa ja jättää ylimääräiset tavarat kotiin tai pakata ne ruumaan menevään matkatavaraan joilloin matkatavaroiden läpivalaisu sujuu kaikilta osin sutjakammin.
Avoin mieli ja asenne auttaa aina! Ja yrittäkää muistaa, että vaikka matkat ovat teille harvinaisempia, Helsinki-Vantaan läpi matkustaa vuodessa n. 15 miljoonaa ihmistä (tilasto vuodelta 2012), jolloin tarkastuksesta tulee rutiinia ja ihan jokaiselle ei edes kerkeä toivottamaan sitä hyvää matkaa. Se on valitettava tosiasia joka kannattaa muistaa, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Jos jotain jäi hampaankoloon, palaute kannattaa antaa mitä pikimmiten turvatarkastuksia hoitavalle yhtiölle tai lentoasemalle palauteosioon.
Hyvää kesää ja iloisia reissuja kaikille!
t: Työntekijä
Oulun kentällä on Euroopan herkin metallinpaljastin. Missään muualla ei portti koskaan hälytä, ainoastaan Oulussa. Testattu on!
Mä olin kanssa ennen turvarina töissä ja vaikka yleensä laukuillekin tehtävät satunnaistarkastukset tehdään oikeasti satunnaisesti, eli laukkutarkastaja ei periaatteessa tiedä kenen laukun ottaa tarkastettavakseen, niin joskus niitä katsottiin myös vähän eri silmällä. Jos matkustaja on ollut erityisen ärsyttävä ja ilkeä siinä lippunjentarkistuspäässä, niin sen laukku saattoi joutua vähän varmemmin sarunnaistarkastukseen.
Nyt kun täällä on alan ammattilaisiakin, kiinnostaisi tietää, mistä metallinpaljastin voi hälyttää, jos päällä on vaatteet, missä eI nappeja/vetoketjuja/muitakaan metalliosia, ei kenkiä, ei asusteita ja ainoat korut pienet helmikorvikset. Edes metallisia hammaspaikkoja ei ole, eikä hiuslenkkejä tms. Ainoat vaihtoehdot olisi enää nuo korvakokrujen kannat tai rintsikoiden kaarituet :)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:51"]Minun tavarani syynätään joka kerta. Minä pidän perheemme lääkkeitä erillisessä kovassa lääkelaukussa ja nesteet ovat tietenkin erikseen niissä litran pusseissa.
Kun tarkastaja ihmetteli lääkelaukusta löytyvää hammasharjaani ja hiplasi vielä sormillaan sen harjaksia olin aika häkeltynyt. Perillä ensimmäinen ostos oli hammasharja ja raiskattu hammasharja lensi roskiin. Vahingosta viisastuneena otan aina myyntipakkauksessaan olevan hammasharjan matkoille mukaan ja laitan sen koteloonsa vasta perillä.
Ruotsalaisella lentokentällä jouduimme käymään läpi koko perheen lääkkeet ja reseptit. Kansa ihmetteli kun selostin geneettisestä substituutiosta ja tulkkasin reseptejä ruotsiksi. No, kuluihan se aika silläkin tavalla mutta lapset olivat aika kärsimättömiä session loppuvaiheissa.
[/quote]
Se on geneerinen substituutio, ei geneettinen.
[/quote]
Saattoi olla autocorrectin moka tuolla kirjoittajalla. Minulla ei ainakaan näytä Lumia millään uskovan, että sanaa "geneerinen" on edes olemassa :D
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:51"]Minun tavarani syynätään joka kerta. Minä pidän perheemme lääkkeitä erillisessä kovassa lääkelaukussa ja nesteet ovat tietenkin erikseen niissä litran pusseissa.
Kun tarkastaja ihmetteli lääkelaukusta löytyvää hammasharjaani ja hiplasi vielä sormillaan sen harjaksia olin aika häkeltynyt. Perillä ensimmäinen ostos oli hammasharja ja raiskattu hammasharja lensi roskiin. Vahingosta viisastuneena otan aina myyntipakkauksessaan olevan hammasharjan matkoille mukaan ja laitan sen koteloonsa vasta perillä.
Ruotsalaisella lentokentällä jouduimme käymään Geneettinen substituutio...
läpi koko perheen lääkkeet ja reseptit. Kansa ihmetteli kun selostin geneettisestä substituutiosta ja tulkkasin reseptejä ruotsiksi. No, kuluihan se aika silläkin tavalla mutta lapset olivat aika kärsimättömiä session loppuvaiheissa.
[/quote]
Mulla piippaa portit joka helvetin kerta Helsinki-Vantaalla. En matkusta säännöllisesti, muutaman kerran vuodessa, mutta silti siihen on jo tottunut että kopeloiduksi pääsee. Mitään erityistä ei koskaan ole löytynyt, vaan piippaus on johtunut aina just rintsikoiden kaarituesta tms. Ihmettelen, miksei kaikilla naisilla sitten piippaa?
Mielestäni on kuitenkin hyvä, että laitteet ovat herkkiä. Mitä enemmän porukkaa laitetaan tarkemman syynin läpi, sen parempi.
Olet sillä poliisien ym. tarkkailulistalla mihin Putinkin kirjattiin. Esim. joku facebook-kaverisi tai läheisedi on seurannassa ja epäilevät sinuakin. Otit itsekin lääkkeet puheeksi, joten todennäköinen syy on huume-epäily. Sinulla ei ole mitään mahdollisuutta tarkistaa asiaa tai poistaa itseäsi listalta. Vuoden-parin jälkeen tarkastukset loppuvat jos mitään ei löydy.