Lentokentän turvatarkastuksen erikoissyynäykseen joutuminen
Olen lentänyt Helsinki-Vantaalta tänä vuonna kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla käsimatkatavarani on otettu tarkempaan syyniin: laukku läpivalaistu uudelleen ja sisältö levitetty tarjottimelle.
Miksi näin on käynyt? Onko käynyt vain huonosäkä vai ovatko reseptilääkkeeni epäilyttäviä?
Eka kerta oli ihan ok, se hoidettiin sivummalla, mutta toisella kerralla kamani leviteltiin siinä kaiken kansan nähtäville ja tarkastaja oli tympeä. Jäi paska maku suuhun.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:13"]Minä lennän tosi paljon. Kahdesti olen joutunut vastaavaan syyniin Helsinki-Vantaalla. Syyksi on kysyttäessä ilmoitettu satunnaistarkastus. Näin insinöörinä koitin kerran tentata perjantain aamuruuhkassa syynääjämieheltä sitä millä perusteella satunnaiset uhrit valitaan. Kuulema joku kone seuraa tarkastettavia ihmisiä ja valitsee sitten satunnaisesti tarkempaan tarkastukseen joutuvan matkustajan. Tylsäähän se vähän on mutta toisaalta arvostan ilmailuturvallisuuden eteen tehtävää työtä. Itse tarkastus on siis ihan ok käytäntö mutta sen voisi tosiaan tehdä hienovaraisemmin ja antaa vaikka tikkarin palkinnoksi. Tai edes kiittää yhteistyöstä ja toivottaa hyvää matkaa. Tuntuu nöyryyttävältä kun varapikkarit ja menkkasiteet leviteällään siihen kaiken kansan nähtäville eivätkö muut matkustajat edes tiedä syytä.
[/quote]
Mä oon joutunut tuohon satunnaistarkastukseen useasti Oulunsalon kentällä. Siellä ainakin sanotaan, että tämä on satunnainen tarkastus ja lopuksi kiittävät yhteistyöstä ja toivottavat hyvää matkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 09:08"]
Minut on tutkittu myös usein niin Oulunsalossa kuin Helsinki-Vantaalla. Yleensä jo rutiinisti työreissuilla riisun kengätkin jalasta, mutta silti saattaa portista tulla satunnaishäly. Ja lisäksi saattaa olla että laukkukin tutkitaan. Tai jos mua ei tutkita, niin sitten tutkitaan laukku.
Yleensähän nuo laukun penkomiset johtuvat siitä, että näyttää siltä kuin laukussa olisi jotain kiellettyä tai siitä, ettei oikein nähdä, mitä laukussa on. Työtään vaan tekevät.
[/quote]
Siitä portista ei tule mitään satunnaishälyä (eikä läpivalaisulaitteesta). Portti hälyttää jos metallia on jossain kohtaa liikaa, ja jos tarkkaan katsot kun joku toinen kävelee portista niin näet, että portti myös osoittaa missä kohtaa metallia on liikaa siihen nähden, mille herkkyydelle portti on säädetty. Tämä on muuten sitten maa- ja lentoasemakohtaista, miten herkkiä portit ovat.
Turvatarkastuksia koskevat EU- ja muut ilmailualojen yleiset säädökset ovat kaikkien luettavissa sekä netissä että lentoasemilla pyydettäessä. Turvatarkastajat toimivat ohjeiden mukaan, eikä kyseessä ole keneenkään henkilökohtaisesti kohdistuva kiusa tai vaino. Koska seula tarkastajille on kuitenkin melko väljä, joukkoon mahtuu ihmisiä jotka eivät aina osaa ottaa huomioon kaikkea (esimerkiksi niitä tampooneja ja alushousuja ja sitä, mihin ne laittaa tarkastuksen ajaksi. Minä laitoin tällaiset aina jonkun alle tai jätin toilettilaukkuun sisälle).
Lääkkeet eivät Suomessa kiinnosta turvatarkastajia eikä usein edes tullia, jolla on omat ohjeensa miten ja missä toimia ja ne ovat hyvin harvoin tarkastuksen syynä. Jos haluaa välttää tarkastuksen, kannattaa seurata tv-ruudulta näkyvää ohjetta miten toimia turvatarkastuksessa ja jättää ylimääräiset tavarat kotiin tai pakata ne ruumaan menevään matkatavaraan joilloin matkatavaroiden läpivalaisu sujuu kaikilta osin sutjakammin.
Avoin mieli ja asenne auttaa aina! Ja yrittäkää muistaa, että vaikka matkat ovat teille harvinaisempia, Helsinki-Vantaan läpi matkustaa vuodessa n. 15 miljoonaa ihmistä (tilasto vuodelta 2012), jolloin tarkastuksesta tulee rutiinia ja ihan jokaiselle ei edes kerkeä toivottamaan sitä hyvää matkaa. Se on valitettava tosiasia joka kannattaa muistaa, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Jos jotain jäi hampaankoloon, palaute kannattaa antaa mitä pikimmiten turvatarkastuksia hoitavalle yhtiölle tai lentoasemalle palauteosioon.
Hyvää kesää ja iloisia reissuja kaikille!
t: Työntekijä
[/quote]
Miksihän minulle on sitten ihan turvatarkastaja sanonut, että satunnaishälytys?
Jouduin itse äsken "satunnaistarkastukseen", ja käsilaukkuni sisältö kaivettiin esiin. Loppujen lopuksi syynä oli silmälasikoteloni ja siellä epäilyttävän terävä sanka.
Olisivat nyt ihan rohkeasti sanoneet syyn.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 23:02"]Mun mies joutuu lähes aina siihen extra syyniin ja syynä on epämääräinen läjä johtoja läppärirepussa.
[/quote] sana pjutttu meillä sama pjuttu.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 09:08"]
Minut on tutkittu myös usein niin Oulunsalossa kuin Helsinki-Vantaalla. Yleensä jo rutiinisti työreissuilla riisun kengätkin jalasta, mutta silti saattaa portista tulla satunnaishäly. Ja lisäksi saattaa olla että laukkukin tutkitaan. Tai jos mua ei tutkita, niin sitten tutkitaan laukku.
Yleensähän nuo laukun penkomiset johtuvat siitä, että näyttää siltä kuin laukussa olisi jotain kiellettyä tai siitä, ettei oikein nähdä, mitä laukussa on. Työtään vaan tekevät.
[/quote]
Siitä portista ei tule mitään satunnaishälyä (eikä läpivalaisulaitteesta). Portti hälyttää jos metallia on jossain kohtaa liikaa, ja jos tarkkaan katsot kun joku toinen kävelee portista niin näet, että portti myös osoittaa missä kohtaa metallia on liikaa siihen nähden, mille herkkyydelle portti on säädetty. Tämä on muuten sitten maa- ja lentoasemakohtaista, miten herkkiä portit ovat.
Turvatarkastuksia koskevat EU- ja muut ilmailualojen yleiset säädökset ovat kaikkien luettavissa sekä netissä että lentoasemilla pyydettäessä. Turvatarkastajat toimivat ohjeiden mukaan, eikä kyseessä ole keneenkään henkilökohtaisesti kohdistuva kiusa tai vaino. Koska seula tarkastajille on kuitenkin melko väljä, joukkoon mahtuu ihmisiä jotka eivät aina osaa ottaa huomioon kaikkea (esimerkiksi niitä tampooneja ja alushousuja ja sitä, mihin ne laittaa tarkastuksen ajaksi. Minä laitoin tällaiset aina jonkun alle tai jätin toilettilaukkuun sisälle).
Lääkkeet eivät Suomessa kiinnosta turvatarkastajia eikä usein edes tullia, jolla on omat ohjeensa miten ja missä toimia ja ne ovat hyvin harvoin tarkastuksen syynä. Jos haluaa välttää tarkastuksen, kannattaa seurata tv-ruudulta näkyvää ohjetta miten toimia turvatarkastuksessa ja jättää ylimääräiset tavarat kotiin tai pakata ne ruumaan menevään matkatavaraan joilloin matkatavaroiden läpivalaisu sujuu kaikilta osin sutjakammin.
Avoin mieli ja asenne auttaa aina! Ja yrittäkää muistaa, että vaikka matkat ovat teille harvinaisempia, Helsinki-Vantaan läpi matkustaa vuodessa n. 15 miljoonaa ihmistä (tilasto vuodelta 2012), jolloin tarkastuksesta tulee rutiinia ja ihan jokaiselle ei edes kerkeä toivottamaan sitä hyvää matkaa. Se on valitettava tosiasia joka kannattaa muistaa, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Jos jotain jäi hampaankoloon, palaute kannattaa antaa mitä pikimmiten turvatarkastuksia hoitavalle yhtiölle tai lentoasemalle palauteosioon.
Hyvää kesää ja iloisia reissuja kaikille!
t: Työntekijä
[/quote]
Miksihän minulle on sitten ihan turvatarkastaja sanonut, että satunnaishälytys?
[/quote]
Juuri muistelen, että kerran on portti hälyttänyt siten, että ainoat päällä olleet metallit ovat olleet tennarin nauhanreiät, kaarituet ja kihla- sekä vihkisormus. Ihmettelenpä siis että mistä se häly tuli ellei "arvalla".
Ei mua silti häiritse että portti hälyttää.
Minun tavarani syynätään joka kerta. Minä pidän perheemme lääkkeitä erillisessä kovassa lääkelaukussa ja nesteet ovat tietenkin erikseen niissä litran pusseissa.
Kun tarkastaja ihmetteli lääkelaukusta löytyvää hammasharjaani ja hiplasi vielä sormillaan sen harjaksia olin aika häkeltynyt. Perillä ensimmäinen ostos oli hammasharja ja raiskattu hammasharja lensi roskiin. Vahingosta viisastuneena otan aina myyntipakkauksessaan olevan hammasharjan matkoille mukaan ja laitan sen koteloonsa vasta perillä.
Ruotsalaisella lentokentällä jouduimme käymään läpi koko perheen lääkkeet ja reseptit. Kansa ihmetteli kun selostin geneettisestä substituutiosta ja tulkkasin reseptejä ruotsiksi. No, kuluihan se aika silläkin tavalla mutta lapset olivat aika kärsimättömiä session loppuvaiheissa.
Mä joudun joka kerta siihen, et joku tulee käpelöimään mua! AIVAN JOKA KERTA.
En tajua miksi?
Olen 18-vuotias vaaleahiuksinen yliopiskelija. Tavallisen näköinen.
Olen matkustellut perheeni & koulun kanssa ja silti olen ainoa, jota aina käpelöidään.
Osaisiko joku kertoa, että miksi??
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:56"]Mä joudun joka kerta siihen, et joku tulee käpelöimään mua! AIVAN JOKA KERTA.
En tajua miksi?
Olen matkustellut perheeni & koulun kanssa ja silti olen ainoa, jota aina käpelöidään.
[/quote]
Ylioppilas* :DDD
Olin matkaamassa perheeni kanssa ympäri Yhdysvaltoja, ja jouduimme yhdellä USA:n sisäisellä lennolla kaikki neljä turvatarkastuksessa supersyyniin. Matkalaukut käytiin erittäin tarkasti läpi, tehtiin painelutarkastus jne. Itse tilanteesta ei ole valittamista, sillä turvatarkastajat olivat ystävällisiä ja tuntuivat olevan jopa vähän nolostuneita tilanteesta. Huomasimme jälkikäteen, että lippuihimme oli kirjattu jonkinlaiseen security-kohtaan kolme isoa X-kirjainta, joiden perusteella meidät oli napattu syyniin.
Aloimme miettiä syytä tilanteeseen. Olimme toki ulkomaalaisia, mutta olemme kaikki Suomen kansalaisia, ja luulisi pohjoismailla olevan aika hyvä maine Jenkeissä. Ehkä tämä voi olla jo turhaa spekulaatiota, mutta aloimme myös miettiä, että voisiko sukunimellämme olla tekemistä asian kanssa; sukunimemme on toki ihan suomalainen, mutta se kuulostaa myös vähän arabialaiselta, ja Facebookin perusteella tätä nimeä esiintyy myös ympäri Lähi-itää.
Voihan toki olla, että kyseessä oli pelkkä sattuma. Mutta miksi kokonainen perhe laitettaisiin tarkastukseen yhden satunnaisen matkustajan sijaan?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:56"]
En tajua miksi?
[/quote]
Nyt nukkumaan!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:56"]
En tajua miksi?
[/quote]
Nyt nukkumaan!
[/quote]
Öö minkä takia? Itseäni kiinnostaisi tietää, miksi tietyt henkilöt joutuvat usein kopeloinnin kohteeksi (niinkuin minä). Teenkö jotain väärin, mikä aiheuttaa tämän vai onko vain sattumaa.
Pst. Mene itse vain nukkumaan, vaikutat ongelmaiselta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:56"]
En tajua miksi?
[/quote] Et mene läpivalaisusta tai se metallinpaljastaja hälyttää, tai et ole riisunut kenkiä.
[/quote] Et mene läpivalaisusta tai se metallinpaljastaja hälyttää, tai et ole riisunut kenkiä.
[/quote]
Kyllä menen ja riisun kengät. Näkyykö/kuuluuko metallinpaljastajasta, jos se hälyttää jotenkin? Voiko syynä siis oikeasti olla esimerkiksi vain farkkujeni metallinen nappi tyyliin?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 00:51"]Minun tavarani syynätään joka kerta. Minä pidän perheemme lääkkeitä erillisessä kovassa lääkelaukussa ja nesteet ovat tietenkin erikseen niissä litran pusseissa.
Kun tarkastaja ihmetteli lääkelaukusta löytyvää hammasharjaani ja hiplasi vielä sormillaan sen harjaksia olin aika häkeltynyt. Perillä ensimmäinen ostos oli hammasharja ja raiskattu hammasharja lensi roskiin. Vahingosta viisastuneena otan aina myyntipakkauksessaan olevan hammasharjan matkoille mukaan ja laitan sen koteloonsa vasta perillä.
Ruotsalaisella lentokentällä jouduimme käymään läpi koko perheen lääkkeet ja reseptit. Kansa ihmetteli kun selostin geneettisestä substituutiosta ja tulkkasin reseptejä ruotsiksi. No, kuluihan se aika silläkin tavalla mutta lapset olivat aika kärsimättömiä session loppuvaiheissa.
[/quote]
Se on geneerinen substituutio, ei geneettinen.
Mäki jouduin alkuvuodesta lentokentällä satunnaistarkastukseen. Oli asiallinen nainen tarkistamassa ja kiitti vielä yhteistyöstä. Myös noin vuos sitten tullessani Tallinnasta laivalla takas Suomeen mut pysäytettiin ja kysyttiin passia. :D
Joskus kahdeksankyt luvulla kun tulin Kyprokselta Suomeen niin turvatarkastus oli aika järkytys teinitytölle joka tuohon aikaa olin. Siinä vietiin jokainen yksitellen verhon taakse ja käsikopeloitiin. Olin tosi kauhuissani ja häpesin ihan sikana. Vaikka hipelöinti oli nopeaa niin muistan kun häpesin niin hirveästi sitä kun tarkastaja hipaisi kädellään haarojenvälistä ja tunsi varmasti terveyssiteeen joka siellä jöpötti. Teinille maailman nolointa! Oli kuitenkin naistarkastaja mutta silti. Tehdäänkö tuollaisia käsikopelointeja myös joillekin esim. eu-maissa ihan pistokokeina että mennään ihan intiimialueille?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 01:41"]
Joskus kahdeksankyt luvulla kun tulin Kyprokselta Suomeen niin turvatarkastus oli aika järkytys teinitytölle joka tuohon aikaa olin. Siinä vietiin jokainen yksitellen verhon taakse ja käsikopeloitiin. Olin tosi kauhuissani ja häpesin ihan sikana. Vaikka hipelöinti oli nopeaa niin muistan kun häpesin niin hirveästi sitä kun tarkastaja hipaisi kädellään haarojenvälistä ja tunsi varmasti terveyssiteeen joka siellä jöpötti. Teinille maailman nolointa! Oli kuitenkin naistarkastaja mutta silti. Tehdäänkö tuollaisia käsikopelointeja myös joillekin esim. eu-maissa ihan pistokokeina että mennään ihan intiimialueille?
[/quote]
Tarkoitus oli kysyä että tehdäänköhän nykyäänkin tuollaisia käsikopelointeja pistokokeina ihan kelle vaan ja voiko mies kopeloida naista?
Olen Helsinki-Vantaalla turvatarkastajana.
Säädösten mukaan tietty prosenttiosuus ihmisistä ja laukuista on tarkastettava käsin. Näin kaiken maailman terroristi-ristot eivät uskalla puljata pommeja koneeseen. (Jotkut, öhöm, ulkomaalaisen oloiset henkilöt ihan oikeasti kuulemma joskus testasivat, saako Helsinki-Vantaalta puljattua leikkipommia läpi. Eivät saaneet, ja tekivät terrori-iskunsa jossain toisessa maassa.) Tietysti on surullista, jos tarkastaja viskoo tamponeja koko kansan näkyville. Käsittääkseni asiakkaalla on mahdollista pyytää tekemään laukun läpikäynti jossain sivummalla, jos kokee intimiteettinsä uhatuksi. Ikävää, jos jollakulla teistä on ollut kusipäätarkastaja.
Vain omaa sukupuolta tarkastetaan, eli ei voi käydä niin, että av-mamman väkisinkopeloi joku äijä. Haaroväliin emme kajoa. Tässäkin siis satunnaisesti kosketellaan tietty osuus poruukasta läpi, eli kukaan ei valikoi blondeja tai opiskelijoita... Eikä ketään tätä työtä tekevää edes kiinnosta yksittäisten asiakkaiden kopelointi mitenkään henkilökohtaisella tasolla. Teitä asiakkaita kun on niin kovin paljon, että ainoastaan todella kivat tai vittumaiset tapaukset aiheuttavat pysyviä muistijälkiä. :)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 02:44"]
Tämän idea on se että kaikki vaarallinen ja kielletty ei ole metallia - näin riski kiinnijäämiseen kasvaa käsintarkastuksen myötä vaikka mukana olisi esim. muoviveitsi joka ei hälyttäisikään. Satunnaisuus laukku- ja henkilötarkastuksissa lisää teidän jokaisen lentävän turvallisuutta.
Sitten siitä miksi hälytät portissa, vaikka mitään ei ole...
Kengät: monissa kengissä on pohjissa metallinen vahvike jota et näe silmin tarkasteltuna (läpivalaistessa näkyy), lisäksi korkkareissa on usein metallinen naula koron pituudelta. [/quote]
Miksi helvetissä tuollainen metallinenn naula ei kuulu kiellettyihin vaarallisiin välineisiin vaan on sallittujen listalla!!!
Sellaisella joku terroristi tappaa aivan yhtä helposti kuin puukollakin. Pitääkö jonkun oikeasti tehdä niin ennen kuin säännöksiä järkeistetään?
Mun isä joutuu aina johtojen takia syyniin. Yleensä on aina hänen laukussa meidän kaikkien kameroiden laturit yms.