Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sterilisaatiosta kokemuksia?

Vierailija
23.05.2014 |

Haluaisin kuulla kokemuksia sterilisaatiosta; sekä naisten että miesten kokemuksia. Lapsiluku on täynnä ja vahvasti sterilisaatio mielessä. Pohdimme myös, kummalle se kannattaisi tehdä? N36

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt huomattavasti helpompi operaatio miehelle. Puolilta päivin sairaalaan, illalla pois. Lasku n. 60 €. Pari päivää särkylääkkeitä, pari viikkoa, niin oli paikat suunnilleen normaalin tuntuiset.

Vierailija
2/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt naisellekan mikään älyttömän iso juttu ole. Minä halusin itselleni sterin, koska en halua enää lapsia missään tapauksessa. Olisin halunnut vaikka miehellekin olis tehty, eipähän tarvi miettiä asiaa enää vaikka tapahtuis mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle.

Pilasi hormonitasapainoni. Pelottaa että pian käytellään samaa partakonetta miehen kanssa.

Vierailija
4/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin essurella. Jatkuva vuotohäiriö alkoi 3kk sen jälkeen. Ihan peestä

Vierailija
5/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin meni hormonit sekaisin. Vaihdevuosioireita 37-vuotiaana. :(

Vierailija
6/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:08"]

Mulle tehtiin essurella. Jatkuva vuotohäiriö alkoi 3kk sen jälkeen. Ihan peestä

[/quote]

Minäkin olen harkinnut essurea! Ja olen lukenut ikäviä juttuja netistä. Munajohtimien sitominen olisi taas liian iso operaatio.. 

Sympatiat sinulle! Mitä lääkärit sanoo vuotohäiriöihin?

Vierailija
7/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure tehty. Vuoti n. 3 kk, sitten loppui. Nyt säännölliset kuukautiset, ei parrankasvua, ei vaihdevuosioireita, ei kipuja. Todella tyytyväinen olen.

Vierailija
8/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klipsisterilisaatio 15 vuotta sitten. Ei mitään sivuvaikutuksia. Loistava päätös.

Vierailija
9/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio ei vaikuta mitenkään hormonitoimintaan.

Vierailija
10/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla klipsit. Ei se oikein voi vaikuttaa hormoneihin muuten kuin niin että kun lopetat hormoniehkäisyn kuten pillerit, oma hormonitoiminta jotenkin sekaisin.

Vai voiko, selittäiskö joku miten?

Mä oon ihan luullut että hormonit muodostuu jossain aivolisäkkeissä ja munarakkuloissa, ei se torvien katkaisu, klipsaaminen tai essurella tukkiminen voi vaikuttaa hormoneihin.

Vierailija
11/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sterilisaatio tee mitään hormoneille. Jos hormonit tuntuu menneen sekaisin, se johtuu hormoniehkäisyn lopettamisesta, ei sterilisaatiosta.

Vierailija
12/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kyl ihan lääkärin diagnoosi. Toisen munasarjan toiminta hiipunut johtuen siitä että sterilisaation yhteydessä joku verisuoni ei enää kierrätäkään riittävästi verta siihen.

Vierailija
13/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:21"]No mulla on kyl ihan lääkärin diagnoosi. Toisen munasarjan toiminta hiipunut johtuen siitä että sterilisaation yhteydessä joku verisuoni ei enää kierrätäkään riittävästi verta siihen.

[/quote]

Okei. Kiitos.

11

Vierailija
14/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essurea yritettiin, ei onnistunut :(

Vierailija
15/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:35"]Essurea yritettiin, ei onnistunut :(

[/quote]

Klipsit sitten vaan? Ei se ole mikään valtava operaatio kuitenkaan.

Vierailija
16/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehelle tehty. Oli toki kipeä vähän aikaa (jotain tuntemuksia pari viikkoa), mutta erittäin tyytyväinen on sek mies että miä nyt sitten. :)

Vierailija
17/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio modo Filshie tehtiin itselleni vähän päälle vuosi sitten. Hankalampi toimenpide nukutuksen vaativan laparoskopian takia kuin Essure, mutta uusien tutkimusten perusteella Essure saattaa pettää jopa 30-40 naisella tuhannesta (Filshien klipseissä riski n. 4/1000 ja metodi ollut käytössä jo vuosikymmeniä). Operaation jälkeen muutama päivä sairaslomaa, ei pahemmin kipuja (ja Panacod auttaa niihin). Laparoskopia-arvet alavatsalla ja navassa eivät ole kovin silmiinpistävät, vähän niihin on jäänyt ikävästi pullottavaa vaaleaa arpikudosta.

Ainoa sivuvaikutus olivat sterin jälkeen alkaneet painajaiskuukautiset: runsasta vuotoa ja menkkojen kokonaiskesto n. 8 päivää. Syynä tuskin oli se aina tarjottu selitys oman hormonitoiminnan palautumisesta entiselleen e-pillerien lopettamisen myötä, sillä ennen pillereitä menkat olivat paremminkin hyvin niukat. Tätä helvettiä kesti puolisen vuotta, sitten vuoto alkoi normalisoitua - nykyisin harmina on vain kuukautiskierron heittely, jonka takia menkat voivat alkaa 5 päivää etuajassa tai vaihtoehtoisesti 5 päivää myöhässä... kun yhdet kuukautiset loppuvat, ei kauaa ehdi nauttia vuodottomista päivistä kun täytyy alkaa taas sulloa kuukautiskuppia sisäänsä "varmuuden vuoksi". Kuukautisten takia kaipaan e-pillereitä, niiden ansiosta kun viimeiseen kuuteen vuoteen ei tullut ollenkaan menkkoja... muuten kyllä suosittelen sterilisaatiota ehkäisymuotona. - N36

Vierailija
18/19 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin essure, eikä vaikuttanut kyllä mihinkään hormonitoimintaan piiruakaan. Mulla ei pillereitä tms käytössä kun mitkään ei sovi, joten oisko niiden lopetus syy joidenkin hormonitoiminnan muutokseen? Kuukautisetkin ollu ihan säännölliset koko ajan toimenpiteen jälkeen.

Suosittelen! Nopea toimenpide, maksoi vaan poliklinikkamaksujen verran. Kotiin heti.

Vierailija
19/19 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu Filshie-klipsit vuonna 2010, olin tuolloin vähän epävarma ja nyt on alkanut kaduttamaan. Mitä jos puoliso vaihtuukin, entä jos olet vuosien päästä toistamieltä? elämäntilanteet voi muuttua ja on inhimillistä että oma mielikin.Täällä sivullahan sitä tietoa löytyy http://www.sterilisaatio.fi/index.html