Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreitä/terveydenhoitajia paikalla?

Vierailija
23.05.2014 |

Yleinen mielpide ehkä on, että lääke kannattaa aloittaa jos lääkäri määrää,mutta silti mietityttää aloitanko, eli  neuvoja tarvitsisin:

lievä flunssa kestänyt 2 viikkoa. Viime tiistaina nousi kunnon kuume, joka oli keskiviikko aamuna jo 38.1c & pika crp silloin 39, kävin terveydenhoítajalla sillon. Hän sanoi,että pika crp on esim korvatulehduksessa n.90, jos menee yli 100, niin silloin on bakteeritulehdus ja tarve antibiootille. Minulla korvat puhtaat, tuo oli vain hänen esimerkki crp:sta.

Eilen illalla kuume nousi 38.1c,sitä ennen olin ottanut burana 400mg  2 tuntia aiemmin, ja 2tunnissa kuume nousi 37.5c:sta 38.0c:een buranasta huolimatta. Otin lisäksi Panadol 500mg, ja 45minuutin päästä kuume oli noussu hitusen, 38.1c:een. Eiliseen asti Burana 400 oli riittänyt kuumeen laskuun.

Tänään lääkäri kuunteli keuhkot, ultrasi poskiontelot, otti pika crp:n joka oli noussut toissapäiväisestä 76, eli melkein puolet. Nenä on jonkin verran tukossa, yskiessä tulee lievästi limaa. Pää on kipeä, kurkku on kipeä, ja rauhaset kaulalla vähän turvonneet.

Mutta aiemmin on ollut paljon pahempaa yskää, limaisempaa siis, ja itsekin kuullut reilua rohinaa kun lekuri kuunnellut stetoskoopilla,eikä ole välttämättä todettu keuhkoputkentulehdusta, vaikka silloin olen itse ollut satavarma, että pakko olla keuhkop.tulehdus. En ole saanut antibioottia silloin, ja oohi on mennyt. Ja poskiontelot on tuntuneet kipeiltä kun laitta ne polviin, jolloin itsekin tiennyt että on tulehdus. Nyt ei keuhkoissa, eikä poskissa ole itsellä ollenkaan sellaista tuntemusta että olisi tulehdus. Kuulin ihan pientä, todella pientä lima rohinaa tänään siis kun lääkäri kuunteli, joten olin varma, ettei tulehdusta ole. Ja poskissa ei siis tunnu painetta, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että on tulehdus.

Lääkäri on tosi mukava, ei siinä mitään, mutta painotin, etten ahlua antibíoottia, kun hesarissa oli juuri juttua, että antibiootti sekoittaa elimistlön järjestelmää jopa 2vuotta.... Ja lisäksi kun terkkari 2 päivää sitten snoi, että jos crp menee yli 100, sitten voi miettiä että olisi bbakteeritulehdus ja ehkä tarve antibioottiin.

kysymys kuuluu, (sama lääkäri on aiemminkin määrännyt vaikka mitä lääkettä nenäsuihketta, yskänlääkettä yms vaikka itse mietin ettei niitä tartte, ja apteekista kysyessä farmaseutti sanoi, et on vähän makuasia, ottaako niitä muita, ja olen päättänyt etten ota. Tänäänkin olisin saanut duactia / flixonasea, mutta sanoin etten varmaan tartte kun teen ah´kerasti nenähuuhteluja, niillä olen saanut muutaman poskiontelotulehduksen estettyä viime vuosina.

Mietityttää nyt siis se,että kuuluuko tuon crp:n nousta reilusti yli 100, jolloin on bakteeri, ja tartten antibioottia?? Eli sainko turhaan antiiootin??

Eniten tässä flunssassa vaivaa kurkkukipu, joka tuntuu kielen juuressa ja alempana, rinnan puolella ei selän.. ANgiinaa tämä ei ole, sen totesi lääkärikin. Eikä kurkunpääntulehdusta, ääni kulkee kuitenkin, ja yskää on ehkä vian nimeksi.

Aloitanko antibiootain,joka voi sotkea elimistöä pitkäksi aikaa, jollei tämä edes ole bakteeritauti, vaan virus???

En itse siiis todellakaan laittaisi tätä poskiontelontulehdukseti ja keuhkoputkentulehdukseksi, kun kummassakaan ei ole sellaisia oireita, mitä on ollut kun itsekin on aavistellut että ne on päällä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:06"]

Ymmärsinkö oikein, että sulla oli flunssaa toista viikkoa ennen kuin tuli kuumetta? Tällöin oireet viittaavat jälkitautiin, joka vaatii ab-kuurin. Tätä tukee myös tulehdusarvon nousu. Arvo on todennäköisesti viimeistään huomenna yli 100. Kaikki tulehdukset eivät aina nosta crp:tä. Itselläni oli keuhkokuume ja crp toteamishetkellä reilut 60.

[/quote]

Kyllä, 12. päivänä nousi kunnon kuume lievän flunssan alkamisesta, eli siihen mennessä oli alussa pientä lämpöä.

Ap

Vierailija
22/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joltain jälkitaudilta tuo tosiaan vaikuttaa. Sinuna menisin uudestaan lääkäriin, voisivat ottaa keuhkokuvat, jos tosiaan statuksen perusteella epäilevät vähääkään keuhkokuumetta. Poskiontelotulehduksessa aiheuttaja voi olla virus tai bakteeri, sitä on paha sanoa ihan näin. Usein tuon kanssa odotellaan useampi päivä aloitetaan kortisonisuihke/-tipat, jotka laskevat limakalvoturvotusta ja sallivat poskionteloiden tuuletuksen. Tietenkin CRP:n kohoaminen viittaisi bakteeritulehdukseen, mutta se on niin epäspesifi arvo, että sen perusteella hoitopäätöstä ei voi tehdä. 

Jos epäilet kuitenkin, että olisi poskiontelotulehdus, etkä halua AB-hoitoa, niin yksi vaihtoehto on perinteinen maxillapunktio, eli tyhjennetään ne ontelot räästä, on yhtätehokas kuin ab-hoito.

Vähän vaikea se on näin netin välityksellä ketään neuvoa, mutta mä en lähtisi noilla spekseillä pelleilemään yhden antibioottikuurin takia. Joo kuuri voi sekoittaa elimistöä, mutta jos tulehdus pääsee pahaksi, niin huonolla tuurilla ei tartte miettiä edes kahta vuotta eteenpäin elämää.. tai sitten saa sellasen hevoskuurin suonen sisään antibiootteja, ettei riitä edes kahden vuoden antibiootit. 

Mene uudestaan lääkäriin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuskatko :D "...suonen sisään antibiotteeja, että ei riitä edes se kahden vuoden 'antibioottitoipumisaika'" 

t.7

Vierailija
24/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:06"]

Ymmärsinkö oikein, että sulla oli flunssaa toista viikkoa ennen kuin tuli kuumetta? Tällöin oireet viittaavat jälkitautiin, joka vaatii ab-kuurin. Tätä tukee myös tulehdusarvon nousu. Arvo on todennäköisesti viimeistään huomenna yli 100. Kaikki tulehdukset eivät aina nosta crp:tä. Itselläni oli keuhkokuume ja crp toteamishetkellä reilut 60.

[/quote]

Kyllä, 12. päivänä nousi kunnon kuume lievän flunssan alkamisesta, eli siihen mennessä oli alussa pientä lämpöä.

Ap

[/quote]

Tautisi on siis pahenamaan päin. Suosittelen ab-kuuri.

T: nro 3, tth

Vierailija
25/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yleislääkäri määräsi antibiootit, niin käy yksityisellä korvalääkärillä pyytämässä toinen mielipide. Maksaa satasen, mutta saat parhaan mahdollisen tiedon ja hoidon. Lääkäri voi samalla huuhdella poskiontelot, jos katsoo tarpeelliseksi.

Vierailija
26/26 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ap menet laakariin, kun et halua noudattaa ohjeita ja parantua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan