Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minua ei kutsuta edes haastatteluihin??

Vierailija
23.05.2014 |

Ahdistaa ihan hirvittävästi, tuntuu etten saa henkeä:´´´(

Olen täsäs kuussa laittanut lukuisia hakemuksia, viimeksi tänään 3kpl ja muutenkin tällä vkolla monia ja viimevkollakin useamman.

Vain 1 ainoa haastatelukutsu tullut ja se oli eilen, sen kohtalo selviää kesäkuussa mutta ei kovin lupaava maku jäänyt siitäkään.

En ymmärrä, olenhankkinut lisäkoulutuksen olemassaolevan lisäksi ja siitä valmistun ensikuussa, olen pätevä ja monen vuoden työkokemuksenkin jo hankkinut. Ahdistaa, mikä mättää:((( eikä asiaa auta se että olen, taas, kesän työtön, mies aivan kyrpiintynyt, meidän perheessä ei ole sellaista kuin 2 työssäkävynän palkalliset kesälomat ja lomarahat ym.

Taidan mennä junaraiteelle makaamaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita on tällä hetkellä niin hirvittävän paljon, siitä se johtuu. Vaikka hakemuksesi olisi täydellinen, voi silti kestää kauan ennen kuin pääsee edes haastatteluun, saati eteenpäin. Suomi on pullollaan osaavaa väkeä töitä hakemassa.

Antaisin saman neuvon kuin edellä, että unohda palkalliset kesälomat ja lomarahat. Aikuiset koulutetut eivät pääse edes kesätöihin. Ilman noita ylellisyyksiä on moni, jota ei lasketa työttömiksi: yrittäjät, freelancerit, kesäsijaiset, määräaikaiset...

Sen sijaan unohda nuo puhelinmyyjän ja siivoojan paikat elleivät ne ole omaa alaasi. Masennut suotta, jos et pääse niihinkään, sillä ne eivät ole sellaisia työpaikkoja, joihin kuka tahansa pääsee, toisin kuin luullaan. Molemmat vaativat omanlaistaan osaamista.

Tsemiä. Et ole yksin!

Vierailija
22/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:02"]

Hakemus on tärkeä. Pitää erottua joukosta. Itse olen päässyt haastatteluihin ilman sopivaa kokemusta tai koulutusta vain koska "tämä hakemus erottui joukosta selvästi". Eihän niilläkään kuitenkaan töitä saa mutta haastattelukokemusta tulee ja ainakin tiedän että erotun sakista edukseni.

[/quote]

Kerro, miten hakemuksesi on ollut erilainen kuin muut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:55"]

Tee hakemuksestasi persoonallinen, joka erottuu joukosta. Käytä vaikkapa asiantunija-apua laadinnassa.

[/quote]

Itse en ole ap mutta vastaavanlaisessa tilanteessa. Mistä tällaista asiantuntija-apua työhakemusten laadintaan ym. voisi löytää?

Vierailija
24/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatti ja ikä? Oletko hakenut muutakin kuin oman alan hommaa?

Vierailija
25/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se.

Hakemukseni on mielestäni ihan hyvin edukseen erottuva, tuon esille asioita itsestäni ja siitä miksi olisin hyvä työhöni ja mitä erityistä painotan työni tekemisessä.

En myöskään ole hakenut työtä mihin koulutukseni/pätevyyteni tms ei riittäisi.

Ja en todellakaan suostu hakemaan jotakin työtä mistä en mitään tiedä, mitä en osaa, mikä ei kerrytä alani työkokemusta ja sitä myöten lähestytä kokemuslisän saanti ja missä maksettaisiin tätä nykyistäkin huonompaa palkkaa (2100e/kk bruttona).

ap

Vierailija
26/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä alan koulutus ja millaista työtä olet hakemassa? 

Vierailija
27/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstähän sitä asiantuntija-apua tosiaan löytäisi tällainenkin työnhakija kuin minä, joka olen pitkällä ja värikkäällä työurallani ollut mm. työnhakukurssin kouluttajana? Ja miten jollakin kuntarekryn hakusivulla kovin hienon ja persoonallisen hakemuksen voi tehdä?

Juuri tänään sain päätöksen paikasta, jota oli hakenut 10 pätevää ja 5 epäpätevää, ja niistä pätevistä oli kutsuttu haastatteluun niitä, joilla on jo vakituinen työpaikka ja noin 10 vuoden työkokemus. Kannattaa aina lukea tarkkaan ne hakijoista tehdyt yhteenvedot. Niistä selviää ainakin se, mitä kannattaa painottaa esimerkiksi em. kuntarekryn hakemuksissa.

Vierailija
28/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans ongelma tuo persoonallisen hakemuksen tekeminen. Aikanaan koulussa iskostettiin niin nuppiin se miten hakemuksen pitää olla muotoiltu jne. Nyt kun yks kaks jouduin työttömäksi ja aloin väsäämään hakemuksia, niin en pääse tuosta virallisesta kapulakielestä mihinkään, en osaa muuttaa hakemusta persoonalliseksi. 

Asia tulee ilmi kyllä, eli se että olen pitkän kokemuksen omaava ammattitaitoinen jne. mutta tuskin itsekään jaksaisin lukea montaa samanlaista hakemusta peräjälkeen työnantajana. Yhteenkään haastatteluun en hakemuksillani päässyt, en yhteenkään!! Tiedän että on todella paljon hakijoita nyt ja YT- ilmoitukset lisää heitä koko ajan joten helppoa ei ole.

Mun onni on se että olen työskennellyt monenlaisissa tehtävissä samalla alalla paljon jossa mun työpanosta on arvostettu, tätä kautta olen aina edennyt seuraavaan tehtävään, niin nytkin. Työttömyys jäi onneksi lyhyeksi tälläkin kertaa, mutta iso kivi putosi sydämeltä pois kun olin jo huolestua jos töitä ei löydykään, eikä haastatteluihin pääse. Suunnittelinkin että seuraavasta hakemuksesta teen ihan "hullun" ja kokeilen kepillä jäätä, mutta ei onneksi tarvinnutkaan (kun tuo hulluttelu ei tuu luonnostaan näissä asioissa...)

En myöskään kehoita ap:tä hakemaan puhelinmyyjäksi jos se ei tippaakaan kiinnosta. Työ vaan työn vuoksi ei ole hyvä yhtälö jos et paikassa viihdy, mulla on ollut sellainen työkaveri jolle oli tärkeää työpaikka ei se työ ja voi pojat se oli raskasta vetää perässään riippakiveä. En soisi kenellekään.

Tsemppiä ap:lle, tiedän tunteen ja silti uskon asiat sinullekin vielä järjestyy, jossain on se sinun paikkasi vaikka nyt ei niin hyvältä näyttäisikään.

Vierailija
29/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä hakijoista tehdyt yhteenvedot? onko jotakin siis nähtävissä julkisesti jossakin?

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:32"]

MIstähän sitä asiantuntija-apua tosiaan löytäisi tällainenkin työnhakija kuin minä, joka olen pitkällä ja värikkäällä työurallani ollut mm. työnhakukurssin kouluttajana? Ja miten jollakin kuntarekryn hakusivulla kovin hienon ja persoonallisen hakemuksen voi tehdä?

Juuri tänään sain päätöksen paikasta, jota oli hakenut 10 pätevää ja 5 epäpätevää, ja niistä pätevistä oli kutsuttu haastatteluun niitä, joilla on jo vakituinen työpaikka ja noin 10 vuoden työkokemus. Kannattaa aina lukea tarkkaan ne hakijoista tehdyt yhteenvedot. Niistä selviää ainakin se, mitä kannattaa painottaa esimerkiksi em. kuntarekryn hakemuksissa.

[/quote]

Vierailija
30/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap jonkun ammattiliiton jäsen? Heillä on usein joku urapalvelu, josta saa neuvoja esim. CV:n laadintaan ja siihen, miten itseään kannattaa mainostaa. heille voi laittaa esim. CV:n kommenteille. Siellä saattaa olla tarjolla myös koulutusta työnhakuun ja urasuunnitteluun. Kysy rohkeasti!

Vierailija
31/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo persoonallinen hakemus/CV on myytti. Arvatkaa paljonko rekrytoijat saavat "erikoisia" ja "persoonallisia" hakemuksia? Minä tein hakemukset parille kaverille, itselleni ja vaimolle: 15 hakemuksesta 11 haastattelukutsua(kaikki myös sai työn). En käytä mitään visertäviä kanarianlintuja, hassun hauskoja fontteja, punaista paperia etc. nerokasta. Tiivis ja rehellinen on kaikki kaikessa, paino sanalla tiivis. Ei mitään väsyttäviä lurituksia.

Vierailija
32/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimistoista -apua työnhakuun. Ainakin meillä täällä Pohjois-Pohjanmaalla voi hakemuksen ja CV:sä lähettää asiantuntijan kommentoivaksi sähköpostilla.

Vierailija
33/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paha taantuma päällä. Sen vuoksi työpaikat ovat kiven alla. Älä ap lannistu. Koita nauttia kesästä vaikket saakaan lomarahoja. Toivotaan että  taloudellinen tilanne lähtisi nousuun syksyllä.

Vierailija
34/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:36"]

Mitkä hakijoista tehdyt yhteenvedot? onko jotakin siis nähtävissä julkisesti jossakin?

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:32"]

[/quote]

[/quote]

Mietin ihan samaa, mitkä yhteenvedot? Yhtäkään en ole itse saanut, vain epämääräisen kommentin että hakijoita oli paljon, kiitämme mielenkiinnosta mutta valintamme ei osunut sinuun.... 14

Vierailija
35/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla cv:ssä suosittelija. Moneen paikkan eivät kutsu edes haastatteluun jo ei ole suosittelijaa.

Vierailija
36/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:55"]

Tee hakemuksestasi persoonallinen, joka erottuu joukosta. Käytä vaikkapa asiantunija-apua laadinnassa. Anteeksi, mutta kuulostat jotenkin lattealta ja luovuttajalta. Mikäli hakemuksesi on samaa tasoa, en kutsuisi haastatteluun minäkään.

PS Kesälomia ei ole monella muullakaan, etenkään yrittäjillä tai sijaisuuksia tekevillä, määräaikaisilla jne. Muuta asennoitumistasi elämään, niin alat voida paremmin.

[/quote]

Totta puhut, minä pääsin lupaavaan haastatteluun, jonka tuloksia tässä odottelen ilman mitään perinteistä hakemusta. Tein itsestäni niin hyvän esittelyn eli portfolion, etten tarvinnut mitään hakemusta ja cv:tä. Kannattaa erottua tosissaan massasta, jos haluaa ensin haastatteluihin ja sitten töihin.

Vierailija
37/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 12:02"]

Hakemus on tärkeä. Pitää erottua joukosta. Itse olen päässyt haastatteluihin ilman sopivaa kokemusta tai koulutusta vain koska "tämä hakemus erottui joukosta selvästi". Eihän niilläkään kuitenkaan töitä saa mutta haastattelukokemusta tulee ja ainakin tiedän että erotun sakista edukseni.

[/quote]

Kerro, miten hakemuksesi on ollut erilainen kuin muut!

[/quote]

En viitsi ihan tarkasti kertoa mutta jotain kuitenkin voin jakaa.

Ensiksi hain töitä kauan ihan normi tylsillä hakemuksilla. Niistä en päässyt edes haastatteluihin ja mietin että mitä tekisin.

Kirjoitin sitten erään tosi rennon työpaikkailmoituksen innoittamana semmoisen rennon hakemuksen. Ajattelin hakemusta kirjoittaessa että miten kirjottaisin omalle kaverille. Istutin hakemukseen pari omaan puheeseeni kuuluvaa hauskaa kielikuvaa ja loppuun kevyen vitsin. Noilla hakemuksilla olen saanut 50% hakemistani paikoista kutsun haastatteluun. Tavallisilla lyhyillä asiahakemuksilla sain 0/100 haastattelua.

Tietenkin jos haen jotain virallisempaa työtä

(Esim valtiolle). Sinne en tuommoisia hakemuksia lähettäisi.

Tällaisten rentojen hakemusten lähettäminen kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan. Minulle on useampaan kertaan sanottu että semmoisen lähettäminen on riski, mutta sadan nollatulos-perushakemuksen jälkeen en enää sanoisi sitä riskiksi.

Vierailija
38/38 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilanne on vieläkin surkeampi: haen suomalaisena suomen kieltä edellyttävää työpaikkaa ulkomailla, enkä pääse edes haastatteluun. Olen jo valmiiksi paikan päällä ja koulutusta sekä relevanttia työkokemusta kyllä löytyy, mutta ilmeisesti niitäkin on sitten liikaa. Tai sitten ikää on jo liikaa näin kolmekymppisenä.

Olen toki hakenut muitakin paikkoja, jotka vastaavat omaa profiiliani (olen myös tinkinyt reippaasti), mutten pääse edes haastatteluun. Olen muokannut hakemuksen ja CV:n työpaikan mukaan, eli en edes lähetä samaa hakemusta joka paikkaan, mutta jossain silti mättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan