Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini puhuu koko ajan paskaa.

Vierailija
22.05.2014 |

Valehtelee ihan tosi pienen pienissäkin asioissa, isommista nyt puhumattakaan. Ja jää aina kiinni. Mä en enää erota joukosta totuutta, niinpä ensisijainen olettamus on, että mulle valehdellaan, ja joskus saattaa selvitä, että puhuikin totta. Mutta hyvin harvoin.

Mitä tolle teinille pitäisi tehtä? Olispahan ihan kiva, että kotona voisi luottaa siihen mitä muut puhuu, mutta meillä ei enää näin ole. En osaa kuvitella mitään, millä keinolla alkaisin uskomaan teinin sanomisia. Osaatteko te?

Meidän kotona on epämiellyttävää.

Kommentit (23)

21/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Lapsi/teini käyttää valehtelua usein saavuttaakseen jonkin edun, esimerkiksi valehtelee ettei ole tehnyt jotain kiellettyä, välttääkseen saamasta rangaistuksen tai moitteita. Jos valehtelua on lähes jokaisessa, arkipäiväisessäkin asiassa, minulle tulee mieleen, että lapsen itsetunto ja minäkuva saattavat olla aika alakantissa. Valhe saattaa olla tällöin, ei niinkään yksittäisen hyödyn saamista, vaan ikään kuin toisenlaisen todellisuuden luomista. Lapsi mahdollisesti ei pysty integroimaan kaikkia omia persoonansa osia yhteen, vaan 'vetää roolia'. Murros- ja teini-iässä oman persoonallisuuden hakeminen ja hukassa olo kuuluukin asiaan.  Koeta rauhassa jutella lapsesi kanssa, mitä hänelle oikeasti kuuluu. Älä ota tässä keskustelussa valehtelua lainkaan esille vaan kuuntele lasta vilpittömästi. Miten menee kavereiden kanssa, mistä haaveilee, mitä toivoo, mitä pelkää jne. Älä ota kantaa vaan vain kuuntele.

Jos kaiken alta paljastuu esimerkiksi suurta epävarmutta tai yksinäisyyttä. lapsi saattaa tarvita tukea vaikkapa koulupsykologilta. Jos kaikki on ok, silloin kannatta perusteellisesti keskustella siitä, minkälaista reilu toiminta puheen tasolla on ja käydä läpi valehtelusta koituvia seuraamuksia, kuten mielipaha kun tulee vedätetyksi.

Missään nimessä älä provosoidu mukaan valehtelemaan takaisin. Sinä olet aikuinen. Teini on myrskyssä, elämä heittelee. Pysy sinä vakaana ja asiallisena, vaikka teini ei pystyisikään-

Vierailija
22/23 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 08:28"]Vittuuks hankitte niitä lapsia,eik järki sano siinä vaiheessa että niistä tulee vielä kamalia teinejä? XDDDDD

[/quote] Taidat olla itsekkin teini... Älä ota henkilökohtaisesti...Kyllä mun teini on myös tosi ihanakin vaikka välillä valehtelee. Onneksi "hankin" hänet ;) t.9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi