Sanokaapas nyt tehomammat, että missä lapset pitäisi hoitaa jos pk:t ovat säilöntälaitoksia, pph:t väsyneitä hulluja
mutta kotihoidonkaan mahdollisuutta ei ole???
Kommentit (70)
Olen menossa töihin syksyllä ja vähän päälle kaksi vuotiaani päiväkotiin säilöön. Olin jo pienen hetken ihan tyytyväinen tilanteeseen, mutta taas alkaa ahdistamaan...
250¿ menee joka kuukausi säästötilille ja loput rahat kuluvat elämiseen. Hyvin pärjäämme, enkä kyllä itse pidä 2900¿ nettotuloja kovin suurina. Mikäli olisin työelämässä, tulomme olisivat lähes kaksinkertaiset.
eivät samalla tavalla voi jättäytyä yhden elättäjän talouksiksi?
Vierailija:
250¿ menee joka kuukausi säästötilille ja loput rahat kuluvat elämiseen. Hyvin pärjäämme, enkä kyllä itse pidä 2900¿ nettotuloja kovin suurina. Mikäli olisin työelämässä, tulomme olisivat lähes kaksinkertaiset.
koska olen työssäni korvaamaton, ei ole sijaisia. Onneksi sentään voin itse määritellä työaikani ja näin tehdä lapsen hoitopäivistä inhimillisiä. Ja lisään vielä, että myöskään mieheni ei voi irrottautua työstään, kun ei ole sijaista hänellekkään.
Välillä oli tiukkaa, mutta hyvin pärjättiin, kun nipistettiin menoja entisestään. Mieheni sai uuden työn, ja nyt on tilanne onneksi vähän parempi.
kun heidän pitäisi saada sekä hellää hoitoa, leikkiseuraa että virikkeitä?
Aina on kotihoidon mahdollisuus, sinä vaan olet laiska p*ska, joka ei osaa järjestää asioita.
Ei lapsen tarvitse päästä Linnanmäelle joka vuosi. Voidaan ottaa asuntolainaan lyhennysvapaita vuosia. Ei joka vuosi tarvitse ostaa itselle uusia vaatteita. Ei tarvitse käydä ulkomailla. Voidaan ajaa vanhalla autolla, vaikka on olemassa uusia, turvallisempia autoja. Asutaan ahtaasti, kun ei ole varaa ostaa isompaa asuntoa.
Sellaiselle jolla ei ole kuin 1 tai 2 alle 2-vuotiasta hoidossa eli ei ole ihan mahdoton se työmäärä lapsista. Ei kaikki pph:t ole väsyneitä!
esim.
-lyhennys vapaata lainoista
-tingitte vaatteiden ostosta
-ette matkusta kauemmas
-ravintolareissut pois
-ei isompia hankintoja hoitovapaalla
-jne.
ja tämän verran voi kyllä 1-2 vuodeksi jokainen uhrata, ei pitäis olla kenellekkään mahdotonta
eihän sitä herroiksi elele, mutta lapsi on onnellinen ja hyvässä hoidossa
Vierailija:
ja tämän verran voi kyllä 1-2 vuodeksi jokainen uhrata, ei pitäis olla kenellekkään mahdotonta
Itselläni on ollut aina epäilyksiä pk suhteen, mutta pakko todeta että parempi näin kuin pph.
Poika on villi ja saa pk:ssa purettua energiaa ja tutustuu moniin uusiin ihmisiin. Tykkää olla siellä tosi paljon.
3-4v. hoitoon meneminen on ihan eri asia kuin 1-2v. eli kyllä ne on 4v. tienoilla jo valmiimpia maailmalle
Vierailija:
3-4v. hoitoon meneminen on ihan eri asia kuin 1-2v. eli kyllä ne on 4v. tienoilla jo valmiimpia maailmalle
Perheen arvojärjestys täytyy vain laittaa kohdalleen ja asettaa lapset ykkössijalle.
Me olemme aivan tavallinen keskituloinen perhe ja minulla on sosiaalialan virka takataskussa, mutta silti olen hoitanut lapsiamme ( ja muidenkin lapsia ) kotona 7 vuotta.
Silti meillä on uuteen tilavaan kotiimme asuntolaina, jota lyhennämme koko ajan, autolaina isoon turvalliseen perheautoon löytyy myös, ruokaa on aina ollut pöydässä ja laskut on maksettu ajallaan. Lapsillamme on laadukkaita vaatteita, paljon askartelumateriaaleja ja kehittäviä leluja sekä virikkeellisiä harrastuksia. Itse harrastamme vain edullisia harrasteita eli tennistä, uintia, hiihtoa, vaellusta, pyöräilyä ja lenkkeilyä. Mistään emme koe joutuneemme luopumaan valintamme takia.
Säästämme seuraavissa asioissa:
-emme matkustele
-emme käy ravintoloissa
-emme juo emmekä polta
-emme tuhlaa tarpeettomasti omiin vaatteisiimme tai henkilökohtaisiin menoihin
-emme itse harrasta kalliita lajeja
-syömme vain itsetehtyä monipuolista ruokaa ( ei kalliita ja epäterveellisiä valmisruokia )
-ostamme vain laadukkaita vaatteita, jotka kestävät kauan ja lasten vaatteet myyn pieneksi jäätyään huutonetissä, jossa saan niistä aina todella hyvin ( etenkin Reimatec ulkovaatteissa, sisävaatteista merkkivaatteet )
Tämä on loppujen lopuksi vain arvokysymys; kuinka paljon arvostaa lapsiaan verrattuna materiaan?
Miksi ihmeessä oletette, että
a) lapseni on alle 3 v
b) aion mennä töihin tienaamaan rahaa?
Totuus on, että lapsi on YLI 3 ja menen OPISKELEMAAN. Toisin sanoen putoan kotihoidontuelta opintorahalle ja päälle tulevat vielä päivähoitomaksut.
Joskus myös opiskelu on pakollinen asia elämässä, sen enempää täällä elämäntilannettani purkamatta.
mikä pankki myöntää asuntolainasta vapaata 15 vuodeksi? Ja miten selittää vuositolkulla kotona ollessa esim. lukioikäisille, että he eivät saa harrastaa, eivät koskaan mitään kivoja vaatteita, eivätkä myöskään voi käydä sitä lukiota, kun ei ole rahaa edes kirjoihin, ja tämä on vain lasten parhaaksi kun äiti on kotona heitä varten.
teinit esim. ovat ihan eri juttu, kun yksi nuorimies syökin jo enemmän kuin teidän lapset yhteensä. Ovatko noin bruttotulotkin teidän 3700 teidän perheen? Jos saisimme noin paljon rahaa, ei meilläkään olisi hätäpäivää, vaikka lapsia on vauvasta teiniin. Kyllä tuolla summalla jo mukavasti elelee.