Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raamattua tuntevat, kysymys.

Vierailija
22.05.2014 |

Miksi Jeesus kannatti Mooseksen lain mukaista kuolemanrangaistusta? Kuitenkin pyhä käsky kuuluu, että älä tapa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:30"]

Miksi Jeesus kannatti Mooseksen lain mukaista kuolemanrangaistusta? Kuitenkin pyhä käsky kuuluu, että älä tapa.

[/quote]

Mistä sen enää tietää mitä oikeasti oli mieltä) Raamattua on niin monen kertaan muuteltu että aivan sama.

Vierailija
2/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin Jeesus kannatti kuolemanrangaistusta? Missä kohtaa niin sanotaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa se lukee Raamatussa siis se  että Jeesus kannattaa kuolemanrangaistusta?

Vierailija
4/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaamista helpottaisi, jos kysyjä ilmoittaisi raamatunkohdan, johon hän viittaa.

Noin yleisesti raamatullisessa ajattelussa synnin palkka on (sielun tai hengellinen) kuolema, mikä tekee maallisesta kuolemasta tietyllä tavalla lopullisen. Se ei taas ole missään yhteydessä maallisen vallan antamaan kuolemanrangaistukseen vaan on luonnollinen seuraus siitä, kun ihminen joutuu peruuttamattomasi eroon Jumalasta.

Onneksi meillä on lain lisäksi evankeliumi, joka ratkaisee kuoleman ongelman. Näitä kahta ei kuitenkaan voi kumpaakaan kumota tai yhdistää, vaan molemmista on puhuttava sellaisina kuin ne on ilmoitettu. Näin vältetään armon halventamisen ajatus, siis että syntiä voisi tehdä kunhan vaan katuu.

Vierailija
5/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:41"]

Vastaamista helpottaisi, jos kysyjä ilmoittaisi raamatunkohdan, johon hän viittaa.

Noin yleisesti raamatullisessa ajattelussa synnin palkka on (sielun tai hengellinen) kuolema, mikä tekee maallisesta kuolemasta tietyllä tavalla lopullisen. Se ei taas ole missään yhteydessä maallisen vallan antamaan kuolemanrangaistukseen vaan on luonnollinen seuraus siitä, kun ihminen joutuu peruuttamattomasi eroon Jumalasta.

Onneksi meillä on lain lisäksi evankeliumi, joka ratkaisee kuoleman ongelman. Näitä kahta ei kuitenkaan voi kumpaakaan kumota tai yhdistää, vaan molemmista on puhuttava sellaisina kuin ne on ilmoitettu. Näin vältetään armon halventamisen ajatus, siis että syntiä voisi tehdä kunhan vaan katuu.

[/quote]Jeesukselle riitti, että ihminen katui. Totta kai Jeesus toivoi, että kyseinen henkilö ei enää toistaisi pahaa tekoaan, mutta ei hän siihen pystynyt vaikuttamaan, vaan se oli siitä ihmisestä kiinni. Jeesuksen periaate kuitenkin oli, että ketään ei pidä tuomita. Jeesus kannatti joitakin osia Mooseksen laista, esimerkkinä 10 käskyä. Sitten oli lain osia, joita Jeesus ei voinut hyväksyä, kuten juuri kuolemanrangaistus (esimerkiksi tarina avionrikkoja naisesta) ja tietyt rituaalit (toistuvat riidat sapatin vietosta esivallan kanssa).

Vierailija
6/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:42"]

En suuresti hämmästy sitä, että juuri tämän nimenomaisen Jeesuksen Kristuksen antaman ohjeen kohdalla Raamattua ei tarvitsekaan noudattaa kirjaimellisesti...Tekopyhää.

[/quote]

Tai sitten oli kyseessä demonstraatio, jolla osoitettiin, ettei lain teoilla ihminen voi itseään pelastaa. Tuskimpa Jeesus olisi halunnut yhteiskuntien syöksyvän kaaokseen, kun kaikki jakelisivat talonsa ja tavaransa pois sen sijaan että tekisivät työtä ja esim. viljelisivät maata.

Vierailija
7/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:30"]

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.18.html

18. Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
19. Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
20. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
21. Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
22. Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
23. Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.
24. Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."

[/quote]

Avainsanana tässä on  TEKEMÄN, siis että kuinka täydellinen ihmisen tulee olla, jos hän yrittää hyvänä ihmisenä omilla ansoillaan taivaaseen.

Vierailija
8/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä auktoriteetilla Raamattua tässä kohdin tulkitaan kun muuten se monen mielestä pitää ottaa kirjaimellisena totuutena?

Vierailija
9/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".

22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

24 Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."

25 Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"

26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".

Vierailija
10/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattua tulkitaan kokonaisuutena ja huomioiden tuonaikaisen yhteiskunnan. Raamattu ei ole sisäisesti ristiriitainan, vaikka sieltä täältä lukevat viisastelijat niin saattavatkin väittää. Tarkempi tutustuminen ja aito halu ymmärtää ja oppia auttavat. Raamattu on myös monitasoinen kirja. Se on Pyhän Hengen henkäyttämää Jumalan sanaa, ja toisaalta se on tietylle kansalle tietyssä ajassa kuulunutta historiaa ja maallista lakia. Sama kerroksellisuus on uskovien edessä vähän siellä ja täällä. Ehtoollinen on leipää ja viiniä mutta myös Kristuksen ruumis ja veri. Seurakunta koostuu syntisistä ihmisistä, mutta on kuitenkin pyhä siinä mielessä, että se on Kristuksen ruumus maan päällä. Kaiken tämän esikuva on tietysti Kristus itse, joka oli paitsi täysi ihminen myös täysi Jumala.

Vierailija
11/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Jeesus puhui Luukkaan evankeliumissa varsin selkeästi ja yksikäsitteisesti. Eihän tuota tarvitse edes väännellä ja käännellä jotta siitä saisi esille selkeän ohjeen: Jos olet rikas niin pelastuaksesi sinun tulee myös luopua omaisuudestasi. Nykyajan rusinat-pullasta - mukakristityt yrittävät löytää tuolle jonkun vaihtoehtoisen selityksen. Kerjäläisveljeskunnat syntyivät keskiajalla siksi, että jotkut ottivat Jeesuksen ohjeet tosissaan.

Matt.10:7-10

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.10.html

7. Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
8. Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
9. Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne,
10. älkää laukkua matkalle, älkää kahta ihokasta, älkää kenkiä, älkääkä sauvaa; sillä työmies on ruokansa ansainnut.

Itse en ole kristitty enkä sellaiseksi itseäni ole väittänytkään. Minulla ei ole velvoitetta elää köyhyydessä.

Vierailija
12/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 24 on tosiaan viisastelija, joka ei lue raamattua kokonaisuutena vaan tarkoitushakuisesti. Tuo viimeisksi siteerattu kohta on nimittäin Jeesuksen konkreettinen ohje opetuslapsilleen kun heidät lähetetiin Israelin kansan luo kertomaan Jeesuksesta. Hän tiesi, että niillä seuduilla ruokaa annettaisiin ja matkaankin piti päästä nopeasti. Kun apostolit läheteiin pidemmälle, tuli myös ohjeet pakata ja varustautua, niin hengellisin kuin konkreettisin eväin.

Samassa Matteuksen evankeliumissa paria lukua aikaisemmin vuorisaarna loppuu kehotukseen olla murehtimatta mammonasta. Kuitenkaan sitä ei kiistetä, etteikö ihminen tarvitsisi ruokaa, vaatteita ja asunnon.

Matt. 6 luku

"31. Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."

Vierailija
13/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkoitushakuista muistuttaa tekopyhää siitä, mitä Jeesus Kristus on sanonut ja mitä Raamattuun on kirjoitettu? Mistä sinä tiedät kenen tarkoitusta minä toteutan muistuttamalla Raamatun sanasta? Oletko itse ehkä kirjanoppinut, joka ei enää muista miksi Kirja kirjoitettiin? Jeesus itse sanoi:

Mark. 13:31

"Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa."

Jos tulette tänne saarnaamaan palstan "syntisille" ja esittämään heille vaatimuksia Raamattuun vedoten niin näyttäkää itse esimerkkiä. Ensin malka pois omasta silmästä, sitten vasta rikkaa poistamaan veljeltä. Älkää olko tekopyhiä, älkääkä muita tuomitko jotta teitä itseänne ei tuomittaisi.

Vierailija
14/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuessaan laista Jeesus tarkoitti lain kumoamattomalla sitä että ellei uskonut Jeesukseen eikä ottanut vastaan Pyhää Henkeä, oli lain alla ja joutui täyttämään lain mitä ihminen ei koskaan pysty tekemään. Siksi vanhassa liitossa oli uhrit. Sillä korvattiin se mitä ihmieltä jäi vajaaksi. Jeesus korvasi uhrit.

Jeesus oli lakihenkisiä uskovia vastaan. Niitä jotka tekevät uskosta omaehtoista suorittamista että tee näin ole näin, mutta joilta puuttuu Jumalan Hengen voima. He uskovat ovat Jeesuksella kauhitus. He saavat katkeraa tekstiä Jeesukselta.

Vierailija
15/30 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 17:29"]

Jeesus ei milloinkaan kumonnut lakia, päinvastoin hän täytti sen. Jeesus sanoi:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

Jeesus on ainoa joka pystyi täyttämään koko lain, kukaan muu ihminen ei ole siihen kyennyt eikä kykene. Laki on edelleen voimassa myös uskoville, mutta emme elä lain kirjaimen orjuudessa vaan armon varassa. Meidän tulee elää Jumalan tahdon mukaan sen ymmärryksen ja voiman mukaan mikä meille on annettu. Armoa ei saa käyttää väärin, kuten roomalaiskirjeessä varoitetaan:

"Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Kun eräs lainoppinut fariseus kysyi Jeesukselta: "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"

Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

[/quote]Sitten Suomessakin pitäisi olla käytössä kuolemanrangaistus esimerkiksi aviorikoksesta. Jos Jeesus ei kerran kumonnut julmaa ja sadistista Mooseksen lakia, vaan oli itse yhtä julma ja sadistinen.

Mooseksen laki tuomitsee kuolemaan jokaisen, joka tekee syntiä. On myös ruoskiminen, kivittäminen ja muut ruumiilliset rangaistukset. Mooseksen laki ei tunne armoa tai anna uutta mahdollisuutta. Pelkästään tuomitsee. Kaiken lisäksi Mooseksen laki on täynnä typeriä rituaaleja ja jos niitä ei noudata, on palkka kuolema.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012031515325540_ul.shtml

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014051518306010_ul.shtml

Mielestäni raiskauksen uhri ei ole tehnyt syntiä. Ei myöskään tuo nainen.

[/quote]ystava hyva, kyseesa on vanha testamentti. Silloin kuljettiin kasi kadessa lain kanssa. Elamme uuden testamentin aikaa, joka on puhtaasti armonaikaa. Senhan takia jeesuskin kuoli. Otti syntimme omille harteillen.  Jeesus ei tod tuominnut.avionrikkojallekkin vain kehoitti vain ettei tekisi uudelleen. Ei tuominnut. Miten jesus muka hyvaksyi tapon?

Vierailija
16/30 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 18:25"]

Palstan lukijat ovat maailman ihmisiin verrattuna varsin rikkaita. Muistatteko, mitä Jeesus sanoi rikkaalle miehelle? Rikkaan miehen piti myydä omaisuutensa ja lahjoittaa rahat köyhille ennenkuin lähti seuraamaan Jeesusta päästäkseen taivasten valtakuntaan.

Miksi Jeesuksen sanat rikkaalle miehelle niin mielellään unohdetaan? Siksi, että niiden noudattaminen aiheuttaisi suunnattoman mullistuksen monen elämässä. Ikävät kristinuskon ohjeet saa unohtaa, kunhan noudatatte juuri niitä käskyjä, jotka tukevat sitä asiaa jota minä olen ajamassa...

[/quote]

Omistaminen ei sinällään ole syntiä, vaan jos ihminen rakastuu maalliseen rikkauteensa, ja se tulee Jumalaa tärkeämmäksi, silloin se koituu esteeksi Jumalan valtakuntaan sisään pääsemiselle.

"Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi."

Jos ihminen omistaa paljon maallista omaisuutta, mutta hänen sydämensä ei ole siinä eikä hän ole siihen kiintynyt, silloin se ei ole hänen aarteensa. Jos Jumala niin osoittaa, uskovan täytyy olla valmis luopumaan omaisuudestaan, mutta aina Jumala ei sitä vaadi. Jumala katsoo aina sydämeen.

[/quote]

Niin ja tässä Raamatunkohdassa oli kyse siitä että rikas nuorukainen tiesi kuka Jeesus oli mutta ei silti seurannut Häntä.

Vierailija
17/30 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on sekalainen teos ihmisten kirjoittamia juttuja ja ihmiset on asioista eri mieltä. Ei tuossa ole mitään ihmettelemistä. Aivan samalla tavalla keskustelufoorumilla ollaan nykyisin ihan eri mieltä asioista.

Vierailija
18/30 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 05:49"]ystava hyva, kyseesa on vanha testamentti. Silloin kuljettiin kasi kadessa lain kanssa. Elamme uuden testamentin aikaa, joka on puhtaasti armonaikaa. Senhan takia jeesuskin kuoli. Otti syntimme omille harteillen.  Jeesus ei tod tuominnut.avionrikkojallekkin vain kehoitti vain ettei tekisi uudelleen. Ei tuominnut. Miten jesus muka hyvaksyi tapon?

[/quote]Ei muuten eletä uuden testamentinkaan aikaa, sekin kertoo pari tuhatta vanhoja jorinoita.

Vierailija
19/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että Jeesus sanoi ettei saa tuomita, koskee ihmisiä. Ihminen ei voi tässä ajassa tuomita ketään taivaaseen tai kadotukseen. Jumala kyllä hänenkin mielestäään tuomitsee jokaisen sitten joskus, sen viimeisen kerran. Ja silloin jokaisella olisi parasta olla oma henkilökohtainen puolustaja eli Jeesus.

Vierailija
20/30 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus ei milloinkaan kumonnut lakia, päinvastoin hän täytti sen. Jeesus sanoi:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."

Jeesus on ainoa joka pystyi täyttämään koko lain, kukaan muu ihminen ei ole siihen kyennyt eikä kykene. Laki on edelleen voimassa myös uskoville, mutta emme elä lain kirjaimen orjuudessa vaan armon varassa. Meidän tulee elää Jumalan tahdon mukaan sen ymmärryksen ja voiman mukaan mikä meille on annettu. Armoa ei saa käyttää väärin, kuten roomalaiskirjeessä varoitetaan:

"Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Kun eräs lainoppinut fariseus kysyi Jeesukselta: "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"

Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä