Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvaperheen menot - kuka maksaa?

Vierailija
22.05.2014 |

Mua alkaa pikkuhiljaa suututtaa tämä tilanne. Tuntuu että vauva on ihan minun oma pikku projektini. Minulle kuuluvat yövalvomiset, tietysti koska mies on töissä. Ei siinä mitään. Mutta minulle kuuluu myös päivä- ja iltavalvomiset. Minulle kuuluu vaipanvaihto, syötöt (ymmärrettävää koska imetän), oikeastaan kaikki vauvanhoito. 

Saan minimivanhempainrahaa (vastavalmistunut). Silti minun on ostettava kaikki mikä liittyy vauvaan. Mies kun on sitä mieltä ettei sillä ole väliä mitä vauvalla on päällä. Ja kyllähän vauvan iho aurinkoa kestää, eihän hänelläkään vielä ole syöpää vaikkei ikänään ole aurinkorasvaa käyttänyt.

Meillä on surkeat vaunut, hyvä että kasassa kestävät, mutta mies ei suostu ostamaan niihin parempia renkaita. Niinpä otin sitten opintolainan ja aion ostaa kokonaan uudet vaunut. Olen pulassa sitten myöhemmin mutta onhan mun päästävä liikkumaan vauvan kanssa, vaikka miehelle sopisikin että jumitan kotona vaikka kolme vuotta.

Kysyin olisiko mies valmis jäämään hoitovapaalle lapsen ollessa vajaa vuoden, koska jos saan töitä saan kaksi kertaa sen verran palkkaa mitä mies saa. Ei kuulemma olisi. Kaikenlaista työnantajaan liittyvää selitystä löytyi, vaikka hän on vakituisessa työssä.

Eli minulle kuuluu vauvaan liittyvät kulut ja vauvaan liittyvät hommat. Kuulemma koska olen äiti. Onko reilua? Sama vaikka erottais, helpommin pärjäis ilman miestä josta on pelkkää riesaa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin todella surulliseksi sun viestistä. :( Sun mies ei ole valmis isäksi, eikä teidän parisuhde siinä kunnossa että siihen olisi kannattanut lapsi tuoda.

Suosittelisin teille nyt pikapikaa parisuhdeterapiaa, ennen kuin tilanne kulminoituu niin pahaksi ettei sitä saa enää pelastettua.

Vierailija
2/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lisäännyit tuollaisen ihmisen kanssa? Tuo käytös ei vaan ole voinut tulla puskista sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oot lapsesi isän valinnut!

Alunperin klikkasin avauksesi auki, aikoakseni vastata vain yhteiskunta.

Vierailija
4/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävältä. Minusta se on aika luonnollista, että jos toinen on töissä ja toinen kotona, niin käytännön vauvanhoidosta kuuluu valtaosa sille kotona olevalle. Mutta kyllä samoin sille työssäkäyjälle pitäisi kuulua valtaosa vauvaan liittyvistä menoista, hänellähän sitä rahaa on paremmin. 

Vierailija
5/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastavalimistunut ja otit nyt kuitenkin opintolainaa, että ostat vaunut?

Osta ne uudet renkaat, pääset halvemmalla...

Muuten teidän kyllä pitää vakavasti puhua tuosta teidän lapsiprojektista!

Vierailija
6/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa, helpommin pärjäisit ilman miestä sekä taloudellisesti että henkisesti kun ei tarvitse kerta toisensa jälkeen pettyä odotustensa suhteeen. Miehesi on täys nuija. 

Vierailija
7/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan menot on yhteisiä menoja ja työssäkäyvän tulee tietenkin maksaa enemmän kuin vain puolet. Muutenkin miehesi tulisi osallistua myös sinun kuluihin, jos kerran olette yhteisen lapsen hankkineet ja olette perhe. Teillä pitäisi olla sama elintaso. Etsi hyvät käytetyt vaunut esim. Laita lähimpään leikkipuistoon/kauppaan ilmoitus, että ostetaan uudenveroinen käytetyt vaunut. Sitten käyt katsomassa mitä sulle tarjotaan ja tinkaat kovasti hinnasta. Myyjä kun pääsee halvalla. Monella voi olla vaunut, joita ei enää tarvi ja miettii niiden myymistä.

Ettekö te miehen kanssa keskustelleet asioista etukäteen???

Vierailija
8/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä ei ollut vauvaperheen kuluja ennen vauvan alullelaittoa. Että sikäli tuli puskista. Mies ei vaikuttanut sovinistipaskiaiselta aiemmin, ja oltiin kyllä asuttu yhdessä pitkään.

ap

Vierailija
9/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on vauvan isä ja hän maksaa vauvan menot koska on varakkaampi ja sinä hoidat sitten enemmän sitä vauvaa koska imetätkin. Mutta ei se tarkoita että sinä olet kiinni vauvassa 24/7 vaan isä hoitaa myös vauvaa välillä iltaisin ja viikonloppuisin ja vie vauvan vaikka vaunulenkille. Sinä teet silloin omia hommiasi, käyt kampaajalla tai shoppaamassa tai ystävän kanssa kaffilla...imetyksen suomissa rajoissa ;)

Ja tietysti teette asioita yhdessä perheenäkin.

Tuo nykyinen elämä kuullostaa siltä että olet yksinhuoltaja!!!!

Vierailija
10/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että "miehesi" ei osallistu perheeseen, vaan haluaa elää omalta osalta niin kuin aiemmin. Ihan hyvin voit sanoa, että muuttaa omilleen, kun ei kerran perheen asioihin osallistu,eli lapsen hoitoon ja kuluihin. Saisitpa sitten tukia, kun olisit yh :)

Sori, että het olen ero ehdottamassa, mutta eipä tuo tilanne taida muuttua muutoin.

Vierailija
11/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, opintolainaa saa sen lukukauden loppuun jona valmistuu. Eli tän kuun loppuun. Edellyttäen että on ollut läsnäolevana ja tehnyt opintoja.

Vierailija
12/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne... Jos en osta vähillä rahoillani mitään, ei vauvalla sitten mitään olekaan. Miehellä ei ole minkäänlaista oma-aloitteisuutta asian suhteen.

Vierailija
13/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasille: olen puhunut ja puhunut ja puhunut. Mikään ei muutu, mies ottaa huomioon tasan omat tarpeensa. Minä huolehdin vauvan tarpeista, ja minun tarpeitani ei ilmeisesti kuulu edes olla.

ap

Vierailija
14/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:35"]

Kasille: olen puhunut ja puhunut ja puhunut. Mikään ei muutu, mies ottaa huomioon tasan omat tarpeensa. Minä huolehdin vauvan tarpeista, ja minun tarpeitani ei ilmeisesti kuulu edes olla.

ap

[/quote]

Sanoisin että ota vauvasi kainaloon ja muuta muualle? Ei tuo tuosta paremmaksi muutu. 

Vierailija
15/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskepa huviksesi netistä löytyvällä laskurilla, paljonko miehesi pitäisi maksaa lapselle elareita jos eroaisitte. Tuo nyt olisi ihan minimitaso, mitä miehen tulisi panostaa lapseen av(i)oliitossakin.

Oma kokemukseni on, että miehet eivät kunnolla ymmärrä lapsen tarpeita ja sitä, että lapsille täytyy ostaa vaatteita ja muita tavaroita ja että nämä maksavat. Se täytyy niille vääntää rautalangasta. Meillä on hyväksi havaittu yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki yhteiset maksut, esim ne lastenvaunut. Tilille laitetaan kuukausittain rahaa tulojen suhteessa. Myös muu talouden tarkka tulo- ja menoseuranta voi avata miehen silmiä. Koittakaa esim Balancion-palvelua tai perinteistä ruutupaperia.

Vierailija
16/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksen vaatteilla pystyy vaatettamaan lapsen koko ensimmäisen vuoden ja ylikin. Rengassarja vaunuihin maksaa satasen.

Mikset vain lykkää lasta isänsä syliin ja sano, että sinulla on nyt meno, johon ei lasta voi ottaa mukaan? Kyse voi olla vaikka hammaslääkäristä tai uimahallista tms.

Aika moni mies kaihtaa lapsenhoitoa, koska ei ole siihen tottunut ja kuvittelee, että se tulee naisille jotenkin luonnollisemmin, vaikka useimmiten nainen sen joutuu alusta alkaen opettelemaan siinä kuin mieskin. Kun ei ole kunnon tunnesidettä lapseen, ei ole halua maksella lapsen kulujakaan. Voisiko mies aloittaa vauvan kanssa vaikka jonkun yhteisen harrastuksen, jonkun isä-lapsi-kerhon?

Vierailija
17/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisen äitiyspakkauksen tuo vastaaja on saanut, jos sillä vaatettaa lapsen eka vuoden. Kymmenen kertaa suuremman kuin minä, en ala. Mun lapseni vaatteet meni puklaamisen takia pesuun 6-10 kertaa päivässä, eikä meillä ollut varaa tai paikkaa kuivurille. Mutta toki käytettyjä sai edullisesti.

onneksi mieheni koki lapsen myös omakseen,ja osallistui täysillä hoitoon, kustannuksiin ja myös kompensoi mun tulojen alenemista varsinkin hoitovapaan aikana. Hänestä oli hienoa, että halusin hoitaa lastamme alkuun kotona, ja osallistui kuluihin, eli mun tulojen pienuuteen. 

Vierailija
18/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:14"]

Äitiyspakkauksen vaatteilla pystyy vaatettamaan lapsen koko ensimmäisen vuoden ja ylikin. [/quote]

Ei kyllä onnistu. Ainakin meillä vauva olisi hukkunut äitiyspakkauksen vaatteisiin alussa, siellä taisi olla yhdet tai kahdet sopivat alkuun. Ja jos on vielä vähänkin puklaileva vauva ja vielä ohivuodot vaipoista, voi mennä monet vaatteet pyykkiin päivässä. Saati sitten kun aloittaa kiinteät. Montaa muutakin vaatetta tarvittiin sen lisäksi. Myös talvivaatteet ja välihaalarit olivat niin isoja aluksi, että jotain muutakin oli pakko olla. Vajaan vuoden ikäisenä, toisena talvena, lapsi jo käveli, eikä tuolla märässä lumessa tosiaan enää pärjännyt äitiyspakkauksen haalarilla ja tossuilla, pakko olla kosteudenpitävä haalari ja kengät.

Äitiyspakkauksen vaatteet olivat hyvä apu, mutta eivät olisi pelkästään riittäneet mitenkään.

Vierailija
19/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:26"]Vauvan menot on yhteisiä menoja ja työssäkäyvän tulee tietenkin maksaa enemmän kuin vain puolet. Muutenkin miehesi tulisi osallistua myös sinun kuluihin, jos kerran olette yhteisen lapsen hankkineet ja olette perhe. Teillä pitäisi olla sama elintaso. Etsi hyvät käytetyt vaunut esim. Laita lähimpään leikkipuistoon/kauppaan ilmoitus, että ostetaan uudenveroinen käytetyt vaunut. Sitten käyt katsomassa mitä sulle tarjotaan ja tinkaat kovasti hinnasta. Myyjä kun pääsee halvalla. Monella voi olla vaunut, joita ei enää tarvi ja miettii niiden myymistä.

Ettekö te miehen kanssa keskustelleet asioista etukäteen???

[/quote]

tai tori.fi, jos ei tarvi olla uusinta uutta ja kauden väriä, ni löytyy. Itse ostin emmaljungan tuplarattaat 200€:lla, oon ollu tyytyväinen.

Ja huomaan taas, että on käytännöllistä,että perheen rahat on yhteisiä. Mä maksan laskut ja huolehdin lainan lyhennykset yms ja kerron vaan miehelle, minkä verran jäi käytettäväks.. Tosin oon nyt äitiyslomallakin saanu enemmän, ku mies töistä palkkaa.. Mutta tilanne olis sama, vaikka olisin hoitovapaalla.

Näkyy vaan olevan todella tiukassa ajattelumalli, että lapsi on äidin juttu, ku eihän siihen tarvita miestä enää siittämisen jälkeen.

Jos peset miehen pyykit, laitat ruokaa, siivoat yhteisen kodin, ni sano, että alat laskuttaa miestä niistä hommista, jos se ei ala maksaa osuuttaan vauvan kuluista (siis isointa osaa, koska sä hoidat käytännön työn)..

Vierailija
20/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä miehen itsekkyys ja ymmärtämättömyys tuli sinulle täydellisenä yllätyksenä vasta sitten, kun vauva oli syntynyt ja hankinnat ajankohtaisia?

Kerro miehellesi, että sinun on sitten otettava yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin ja vaadittava asianmukainen elatusmaksu lapsellesi vaikka ulosoton kautta. Et sinä voi olla tosissasi, että mies noin vaan jättää kaikki kustannukset sinulle.

Paitsi jos sinä itse olet ollut tarkka siitä, että kumpikin maksaa omat kulunsa, ja mies laskee lapsen sinun yksityiseksi projektiksi.

Minäkin tiedän lapsen, jolle hyvin sopi äitiysavustuspakkauksen vaatteet yli vuoden, ylikin. Aluksi piti tosin pienentää osa sopiviksi, eikä hän kovin pitkäksi ole kasvanut koskaan. Toiselle ne samat vaatteet eivät olisi sopineet edes puolta vuotta.