Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvaperheen menot - kuka maksaa?

Vierailija
22.05.2014 |

Mua alkaa pikkuhiljaa suututtaa tämä tilanne. Tuntuu että vauva on ihan minun oma pikku projektini. Minulle kuuluvat yövalvomiset, tietysti koska mies on töissä. Ei siinä mitään. Mutta minulle kuuluu myös päivä- ja iltavalvomiset. Minulle kuuluu vaipanvaihto, syötöt (ymmärrettävää koska imetän), oikeastaan kaikki vauvanhoito. 

Saan minimivanhempainrahaa (vastavalmistunut). Silti minun on ostettava kaikki mikä liittyy vauvaan. Mies kun on sitä mieltä ettei sillä ole väliä mitä vauvalla on päällä. Ja kyllähän vauvan iho aurinkoa kestää, eihän hänelläkään vielä ole syöpää vaikkei ikänään ole aurinkorasvaa käyttänyt.

Meillä on surkeat vaunut, hyvä että kasassa kestävät, mutta mies ei suostu ostamaan niihin parempia renkaita. Niinpä otin sitten opintolainan ja aion ostaa kokonaan uudet vaunut. Olen pulassa sitten myöhemmin mutta onhan mun päästävä liikkumaan vauvan kanssa, vaikka miehelle sopisikin että jumitan kotona vaikka kolme vuotta.

Kysyin olisiko mies valmis jäämään hoitovapaalle lapsen ollessa vajaa vuoden, koska jos saan töitä saan kaksi kertaa sen verran palkkaa mitä mies saa. Ei kuulemma olisi. Kaikenlaista työnantajaan liittyvää selitystä löytyi, vaikka hän on vakituisessa työssä.

Eli minulle kuuluu vauvaan liittyvät kulut ja vauvaan liittyvät hommat. Kuulemma koska olen äiti. Onko reilua? Sama vaikka erottais, helpommin pärjäis ilman miestä josta on pelkkää riesaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt turhaa ainakaan uusia vaunuja osta, käytettyjäkin saa hyviä vähintään puoleen hintaan uusiin verrattuna.

Meillä on sovittu, että minä maksan lasten menot, kun tykkään kiertää kirppiksiä, mutta mies vastaavasti maksaa autojen huolto- ja remonttikulut. Eli nyt kunnon keskustelu tuloista ja menoista.

Vierailija
22/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on yhteinen lapsi olisi hyvä olla myös yhteiset rahat. Jos miehesi ei osallistu vauvan tarvike ostoksiin osta sinä rahoillasi ainoastaan niitä ja anna miehesi maksaa asumis ja ruokakulut. Pakota mies ottamaan vastuuta vauvasta, mene eSim. Suihkuun ja viihdy siellä tai lenkille, kun mies tottuu vauvan hoitoon alkaa hän tekemään sitä myös sinun läsnäollessasi,,ole itse mukamas vastuuton niin ehkä miehesi alkaa kompensoida tilannetta ottamalla itse enemmän vastuuta. Itse olen huomannut että mies maksaa ja ostaa lasten tarvikkeita helpommin kun itse saa vertailla ja valita myös, useimmiten mies ostaa jopa kalliimmat kuin itse olisin, sille kun tulee joku "minun lapselleni vain parasta", mutta näistä oli alkuun meilläkin riitaa nyt mies jo tajuaa..jos tilanne ei muutu, muuta pois, sitten saat edes elatustukea ja ehkä mies joskus hoitaisi lastakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt ole mitään merkitystä kuinka kauan äitiyspakkauksen vaatteet menevät ja löytääkö torista vai kirpparilta halvemmat vaunut. Fakta on se, että vauvasta ja myöhemmin varsinkin isommasta lapsesta tulee kuluja, enemmän tai vähemmän, sitä ei voi välttää. Olennaista on, että molemmat vanhemmat ovat elatusvastuussa lapsesta, ihan sama onko niitä kuluja 10 euroa vai 10000 euroa. Käytettyjen vaunujen hinta ei muuta sitä, että taloudellista vastuuta lapsesta ei voi sysätä vain äidille, eikä varsinkaan äidille, jollaa on reippaasti pienemmät tulot vauvan hoidosta johtuen.

Jos reiluja ollaan, aivan kaikki lapsesta aiheutuvat kulut pitäisi olla yhteisiä, mukaanlukien äidin tulonmenetys ja eläkekertymän pienentyminen, joka aiheutuu yhteisen lapsen hankkimisesta ja tämän hoitamisesta.

Vierailija
24/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mikä mies, vai voiko tuollaista mieheksi kutsua? Jos et asuisi samassa taloudessa saisit enemmän tukia ja miehesi joutuisi maksamaan oikeasti myös vauvan tarpeita. On se vauva miehesikin lapsi, ei vain sinun? En kattelisi yhtään tuollaista! Itse odotan esikoista miehen kanssa, la parin kk päästä. Yhteinen taloustili. Vaikka mies vähän nupisee että rahaa menee niin sanon, että yhteisesti haluttiin lapsi ja mä oon säästänyt paljon meidän molempien rahoja kun olen etsinyt netistä/kirppiksiltä lähes tulkoon kaikki. Uutena ostettavista olen tehnyt ison työn vertailemalla ja etsimällä. Olen tehnyt kuukausien ajan ison työn hankkimalla, joten mieheni saa luvan suu supussa kustantaa oman osuutensa. Raha menee puoliksi, mutta nyt jo olen tehnyt ison työn hankkimalla itse kaiken. Aion kyllä huolehtia siitä, että mies sitten hoitaa lasta käytännössäkin. Ja olen sanonut miehelleni, että jos yhtään nupisee kun mä olen "vaan" kotona, niin että herra on hyvä ja jää kotiin niin minä menen tienaamaan takaisin töihin (vaikka työt ei vois vähempää kiinnostaa) sillä tienaan ihan yhtä hyvin kuin hänkin. Ja kotona ollessa en kerrytä eläkettä enkä mitään itselleni, että jo se on iso uhraus minulta.

Vierailija
25/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on varmasti semmoisia juttuja jotka tulee miehen kotoa, hänen

mielestään sinä olet nyt äiti ja hän rinnastaa sinut nyt mielessään omaan äitiinsä ja olettaa että sinä rupeat nyt hällekin äidiksi. kohta se on pyytämässä sinulta bensarahaa jos et pidä varaasi. 

Siinä miehesi on oikeassa että vauva ei tarvi hienoja vaatteita tai tuhannen euron vaunuja. Käytettynä saa oikein hyvälaatuista tavaraa. onko kyse siitä että miehellä oikeasti on rahat tiukalla vai siitä että hän mieluummin käyttää rahansa terassilla istumiseen? Vai mitä hän rahoillaan tekee? 

Vierailija
26/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä jakautuu muut kulut? Ei tuo ole välttämättä paha, jos mies vastaavasti on yksin vastuussa jostain toisesta "yhteisestä" menosta, joka on suurinpiirtein samanarvoinen. Kaikki ei mene aina 50/50-periaatteen mukaan. Joskus asiat menee 100/0 ja 0/100 -periaatteella. Kaikkea ei voi mitata rahassa. Mikä kenenkin työn ja rahan arvo on?

Vierailija
27/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan minun siskontytöltäni. Vaunut ovat ihan huonot koska jollakin on kalliimmat ja uudet, lahjana saadut käytetyt vaatteet eivät käy koska joku voi ostaa niitä uusina. Mies ei tee mitään kotona, mitä nyt vie koirat ulos ja hoitaa ne (ovat siis siskontytön koirat, eivät miehen), käy töissä, maksaa vuokran ja auton, tekee ruokaa ja hoitaa vauvaa. Mutta ei herää yöllä seisomaan tumput suorana koska vauvaa imetetään, en itsekään tajua miksi molempien pitää herätä kun vain toinen voi tehdä jotain lapsen nälälle. Olisiko se hyvä jos mies empaattisesti pitäisi rinnasta kiinni? Meillä tehtiin niin että nukuin kerran viikossa korvatulpat korvissa koko yön ja isä antoi korviketta. Ei tarvinnut vinkua.

Vierailija
28/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:54"]Kuulostat ihan minun siskontytöltäni. Vaunut ovat ihan huonot koska jollakin on kalliimmat ja uudet, lahjana saadut käytetyt vaatteet eivät käy koska joku voi ostaa niitä uusina. Mies ei tee mitään kotona, mitä nyt vie koirat ulos ja hoitaa ne (ovat siis siskontytön koirat, eivät miehen), käy töissä, maksaa vuokran ja auton, tekee ruokaa ja hoitaa vauvaa. Mutta ei herää yöllä seisomaan tumput suorana koska vauvaa imetetään, en itsekään tajua miksi molempien pitää herätä kun vain toinen voi tehdä jotain lapsen nälälle. Olisiko se hyvä jos mies empaattisesti pitäisi rinnasta kiinni? Meillä tehtiin niin että nukuin kerran viikossa korvatulpat korvissa koko yön ja isä antoi korviketta. Ei tarvinnut vinkua.

[/quote]

Ai meinaat, että on jotenkin epäuskottavaa, että mies ei osallistu sen enempää vauvan hoitoon kuin kuluihinkaan? Se vaan tuntuu olevan nykyään niin, että jollei tehdä suunnilleen kirjallista sopimusta, ni ku mies on lahjoittanu kallisarvoiset siittiönsä, tulee vauvasta vain äidin oma projekti.. Lähipiiristä tiedän vain yhden isän, joka on hoitanut vauvan tarpeita myös yöaikaan. Ei oma miehenikään nouse lasten tarpeiden takia yöllä, jollei oo joku poikkeustilanne. Mutta muutoin kyllä vastuut (sekä käytännön että taloudelliset) jaetaan.

Vierailija
29/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin.... kantsis varmaan jutella ja sopia todella tarkaan kumppanin kanssa ENNENkuin vauva on edes alualla. Kaatunutta maitoa on myöhäistä itkeä.

Vierailija
30/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusiko miehesi ihan oikeasti yhtä paljon lasta mitä sinä? Ettekö sopineet raha-asioista etukäteen? En ymmärrä muutenkaan tollasta et hommataan pentuja vastavalmistuneena tai muuten persaukisena...olis kannattanut vähän aikaa sunkin tehdä töitä niin ois äitiysrahatkin eri kaliiberia. Tyhmä mikä tyhmä.

Vierailija
31/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Älä osta uusia vaunuja vaan rattaat jotka saa makuuasentoon, ja nekin käytettynä. Käytettyjä saa ihan parin vuoden vanhoja ja silloin hinta yli puolet halvempi. Ryhdy ostamaan vaatteetkin käytettyinä lastenvaatekirppareilta. Bodyt ja t-paidat saa tuolloin noin euron hintaan.Vaadi mieheltäsi, että määritellään kumpi viikonlopun aamuista on sinun uniaamusi, jolloin saat nukkua. Edellisenä iltana myös mies vastuussa iltatoimista. Lisäksi vaadit yhden harrasteillan. Nämä ensin, ja kun mies saa itseluottamusta lastenhoidosta niin voit vaatia enemmän. Isäksi tuleminen ottaa valitettavasti monella miehellä pitkän aikaa. Voimia

Vierailija
32/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:35"]

Kasille: olen puhunut ja puhunut ja puhunut. Mikään ei muutu, mies ottaa huomioon tasan omat tarpeensa. Minä huolehdin vauvan tarpeista, ja minun tarpeitani ei ilmeisesti kuulu edes olla.

ap

[/quote]

Kumman projekti lapsen hankinta alunpitäen oli. Jos sinun, ei ole ihmekään, ettei miestä kiinnosta. Jos molempien, pitäisi miehen osallistua kuluihin.

Vierailija
33/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 13:54"]Kuulostat ihan minun siskontytöltäni. Vaunut ovat ihan huonot koska jollakin on kalliimmat ja uudet, lahjana saadut käytetyt vaatteet eivät käy koska joku voi ostaa niitä uusina. Mies ei tee mitään kotona, mitä nyt vie koirat ulos ja hoitaa ne (ovat siis siskontytön koirat, eivät miehen), käy töissä, maksaa vuokran ja auton, tekee ruokaa ja hoitaa vauvaa. Mutta ei herää yöllä seisomaan tumput suorana koska vauvaa imetetään, en itsekään tajua miksi molempien pitää herätä kun vain toinen voi tehdä jotain lapsen nälälle. Olisiko se hyvä jos mies empaattisesti pitäisi rinnasta kiinni? Meillä tehtiin niin että nukuin kerran viikossa korvatulpat korvissa koko yön ja isä antoi korviketta. Ei tarvinnut vinkua.

[/quote]

Ai meinaat, että on jotenkin epäuskottavaa, että mies ei osallistu sen enempää vauvan hoitoon kuin kuluihinkaan? Se vaan tuntuu olevan nykyään niin, että jollei tehdä suunnilleen kirjallista sopimusta, ni ku mies on lahjoittanu kallisarvoiset siittiönsä, tulee vauvasta vain äidin oma projekti.. Lähipiiristä tiedän vain yhden isän, joka on hoitanut vauvan tarpeita myös yöaikaan. Ei oma miehenikään nouse lasten tarpeiden takia yöllä, jollei oo joku poikkeustilanne. Mutta muutoin kyllä vastuut (sekä käytännön että taloudelliset) jaetaan.

[/quote]On epäuskottavaa. Olen ollut äiti kymmeniä vuosia ja en tunne yhtään isää joka laistaa kokonaan vastuusta. Tunnen kymmeniä isiä jotka ovat olleet hoitovapaalla, syöttäneet yöllä, jääneet sairaan lapsen kanssa kotiin ja tehneet kotitöitä ja tietysti osallistuneet kaikkiin kuluihin. Mutta ystäväpiirini onkin aika pitkälle vasemmistolaista ja kouluttautunutta.

Vierailija
34/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää aina osallistua lapsen kuluihin. Vaikka projekti ei olisi ollut hänen ideansA, on hän aikuisena tiennyt, että suojaamattomasta yhdynnästä saadaan lapsia, joihin sitten on elatusvelvollinen. Halusi tai ei. Kiinnosti tai ei.

Vierailija
35/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitäisi kirjoittaa ensimmäistä lasta harkitseville opas asioista, joita tulee miettiä etukäteen. Ilmeisesti pariskunnissa oletetaan valvasti asioita, kuten esimerkiksi ap on olettanut miehensä olevan kunnollinen isä. Yksi vaihtoehto olisi pakottaa kaikki nuoret naiset ja miehetkin lukemaan tätä palstaa, niin saa hyvän kuvan siitä mitä kaikkia ongelmia voi parisuhteeseen tulla lapsen syntymisen myötä.

Niin näin isänä voin sanoa, että miehesi on täysi pässi ja suosittelen vakavaa keskustelua asiasta ja jos se ei auta, niin eroa. Pääset oikeasti helpommalla.

Vierailija
36/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:27"]

Miehen pitää aina osallistua lapsen kuluihin. Vaikka projekti ei olisi ollut hänen ideansA, on hän aikuisena tiennyt, että suojaamattomasta yhdynnästä saadaan lapsia, joihin sitten on elatusvelvollinen. Halusi tai ei. Kiinnosti tai ei.

[/quote]

Kannattaa muistaa, että elarit on vähän alle 200 e/kk eli sen enempää ei miehen tarvitse maksaa. Tuossa on siis osuus vuokrasta, sähköstä, vedestä, ruuasta jne.

Vierailija
37/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:14"]

Äitiyspakkauksen vaatteilla pystyy vaatettamaan lapsen koko ensimmäisen vuoden ja ylikin. [/quote]

Ei kyllä onnistu. Ainakin meillä vauva olisi hukkunut äitiyspakkauksen vaatteisiin alussa, siellä taisi olla yhdet tai kahdet sopivat alkuun. Ja jos on vielä vähänkin puklaileva vauva ja vielä ohivuodot vaipoista, voi mennä monet vaatteet pyykkiin päivässä. Saati sitten kun aloittaa kiinteät. Montaa muutakin vaatetta tarvittiin sen lisäksi. Myös talvivaatteet ja välihaalarit olivat niin isoja aluksi, että jotain muutakin oli pakko olla. Vajaan vuoden ikäisenä, toisena talvena, lapsi jo käveli, eikä tuolla märässä lumessa tosiaan enää pärjännyt äitiyspakkauksen haalarilla ja tossuilla, pakko olla kosteudenpitävä haalari ja kengät.

Äitiyspakkauksen vaatteet olivat hyvä apu, mutta eivät olisi pelkästään riittäneet mitenkään.

[/quote]

Vauvoja on toki erilaisia. Meidän vauva ei puklannut eikä kertaakaan tursunut kakka niskan kauluksesta. Meille riitti äitiyspakkauksen vaatteet hyvin. Tosin pariin juhlaan ostimme erikseen juhla-asun ja minä kudoin itse huvikseni muutamat hanskat, sukat ja pipon.

Vierailija
38/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:15"]

[/quote]

[/quote]On epäuskottavaa. Olen ollut äiti kymmeniä vuosia ja en tunne yhtään isää joka laistaa kokonaan vastuusta. Tunnen kymmeniä isiä jotka ovat olleet hoitovapaalla, syöttäneet yöllä, jääneet sairaan lapsen kanssa kotiin ja tehneet kotitöitä ja tietysti osallistuneet kaikkiin kuluihin. Mutta ystäväpiirini onkin aika pitkälle vasemmistolaista ja kouluttautunutta.

[/quote]

Niin, siis olet ollut äiti kymmeniä vuosia. Ajatusmalli onkin tuolloin (80-luvulla esim.) ollut eri. On pidetty itsestään selvänä, että isä tuo rahat, äiti hoitaa käytännön. Nykyään tilanne on se, että on mun rahat ja sun rahat, oon eläny miehen kans, joka olis halunnu elää mun kans, mutta ei jakaa kuluja.. Muutoinkin laski kaikesta, ettei vaan mee liikaa rahaa ainakaan kumppaniin. Osti mm. Saksan tuliaisia itelleen 7 laatikkoa kaljaa, äitilleen viinipullon, isälleen ouzo-pullon ja mulle toi kaks huoltoaseman kahviin tarkoitettua sokeripakkausta (yht.n. 2tl sokeria).. En usko, että olis ollu valmis uhraamaan lapseen sen enempää.. Nykyinen mieheni ei ole ikinä pihistellyt, kun kyse on perheen menoista.

Mutta aika on tosiaan muuttunut. Onhan elämästä tullut muutoinkin yksilökeskeisempää, miksi ei raha-asioissa, varsinkin kun asenne masilma on se, että varallisuustaso on ainoa ihmisarvon mittari.

Vierailija
39/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet tuollaisella miehellä? Eron jälkeen saat sentään elatusmaksut!

Vierailija
40/40 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 11:26"]

Vauvan menot on yhteisiä menoja ja työssäkäyvän tulee tietenkin maksaa enemmän kuin vain puolet. Muutenkin miehesi tulisi osallistua myös sinun kuluihin, jos kerran olette yhteisen lapsen hankkineet ja olette perhe. Teillä pitäisi olla sama elintaso. Etsi hyvät käytetyt vaunut esim. Laita lähimpään leikkipuistoon/kauppaan ilmoitus, että ostetaan uudenveroinen käytetyt vaunut. Sitten käyt katsomassa mitä sulle tarjotaan ja tinkaat kovasti hinnasta. Myyjä kun pääsee halvalla. Monella voi olla vaunut, joita ei enää tarvi ja miettii niiden myymistä.

Ettekö te miehen kanssa keskustelleet asioista etukäteen???

[/quote]

Mistä keksit tuon "pitää olla sama elintaso"?

Miehen ei tarvitse maksaa kaikkea sitä, mitä pikkuvaimo keksii ostettavaksi. Vauva ei tarvitse merkkivaatteita eikä -vaunuja, ei kallista aurinkorasvaa eikä paljoa muutakaan, mitä vimmalla mainostetaan.

Jos ap haluaa lapselleen jotain, ap sen itse maksaa. Ei perhe-elämä ole sitä, että yksi tuo rahaa kotiin ja toinen syytää sitä ovista ja ikkunoista ulos.