Mitä asioita lisäisit tt-tuella korvattaviksi menoiksi?
Minusta esim. kunnan liikuntapalvelut ja bussimatkat tulisi olla ilmaisia niille jotka saavat tt-tukea.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ttt korvaa jo nykyisellään ihan riittävästi. Jos tuhlaa, rahat ei riitä. Itse maksoin aikoinaan toimeentulotuella ollessani yli puolen vuoden ajan 100€/kk lainaa (eli käteen jäi n. 400€ vuokran, sähkön ja lainan jälkeen). Minkäs teet kun lykkäystä ei saa. Silti tulin toimeen. Ja en hakenut ruokakasseja tai saanut rahallisia avustuksia muualta. Harkinnanvaraisen poistaisin kokonaan.
Pitää ottaa huomioon sellainen asia, että ttt ei korvaa kaikkea. Se meno/elämäntilanne mitä sinulla juuri ei ole ja pärjäät, ei välttämättä ole sama kuin jollain toisella.
Eikä pidäkään korvata. Nyt on jo tolkuttoman suuri. Kyllä se vastuu omasta elämästä pitäisi olla itsellä, eikä yhteiskunnalla. Toimeentulotuki kattaa hyvin ja riittäväst juurikin sen mihin se on tarkoitettu, eli mahdollistaa elossa pysymisen kun ei itse pysty huolehtimaan itsestään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki pitäisi olla kaikille työttömille.
Eikös sitä voi hakea ihan kuka tahansa, jos tulot ei riitä?
Jos on puoliso joka käy töissä niin ei tipu kuin työmarkkinatuki vaikka se puoliso olisi pienipalkkainen. Ja jos on tilillä vähänkin rahaa niin ne pitää käyttää ensin.
Kyllä. Kriteerit on aivan samat kaikille ja puoliso katsotaan elatusvelvolliseksi.
Ei ne puolisonkaan rahat riitä monen ihmisen elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ttt korvaa jo nykyisellään ihan riittävästi. Jos tuhlaa, rahat ei riitä. Itse maksoin aikoinaan toimeentulotuella ollessani yli puolen vuoden ajan 100€/kk lainaa (eli käteen jäi n. 400€ vuokran, sähkön ja lainan jälkeen). Minkäs teet kun lykkäystä ei saa. Silti tulin toimeen. Ja en hakenut ruokakasseja tai saanut rahallisia avustuksia muualta. Harkinnanvaraisen poistaisin kokonaan.
Pitää ottaa huomioon sellainen asia, että ttt ei korvaa kaikkea. Se meno/elämäntilanne mitä sinulla juuri ei ole ja pärjäät, ei välttämättä ole sama kuin jollain toisella.
Minullahan oli meno, jota ei korvattu: 100€ laina joka kuukausi 8kk ajan. Mielestäni viidesosan vähennys tuesta on aika merkittävä.
Ja toisilla taas esim. yksi lapsi on jo täysi-ikäinen mutta asuu edelleen kotona, mutta häntä ei enää huomioida edes kuuluvaksi samaan talouteen. Toimeentulotukea kyseinen lapsi voisi hakea, mutta koska on säästänyt omalle tililleen rahaa, jotta pystyy maksamaan takuuvuokran muuttaessaan opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, ne rahat pitäisi käyttää ensin pois ennenkuin toimeentulotukea voi hakea.
Tämä on vain yksi skenaario, näitä erilaisia tilanteita on paljon, missä toimeentulotuki ei tunnista sitä todellista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidäkään korvata. Nyt on jo tolkuttoman suuri. Kyllä se vastuu omasta elämästä pitäisi olla itsellä, eikä yhteiskunnalla. Toimeentulotuki kattaa hyvin ja riittäväst juurikin sen mihin se on tarkoitettu, eli mahdollistaa elossa pysymisen kun ei itse pysty huolehtimaan itsestään...
Paitsi että toimeentulotuki ei ole tarkoitettu pelkästään elossa pysymiseen. Sen perusosa kattaa myös harrastus- ja virkistysmenot. Jos esimerkiksi työtön ajetaan liian ahtaalle, ja elämästä tulee pelkkää selviytymistaistelua, työllistymisen todennäköisyys jatkossa pienenee. Ihmisen on voitava sen verran hyvin, että jaksaa hakea töitä. Selviytymistaistelua käyvä todennäköisesti lähinnä masentuu, eikä pyri eteen päin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on puoliso joka käy töissä niin ei tipu kuin työmarkkinatuki vaikka se puoliso olisi pienipalkkainen. Ja jos on tilillä vähänkin rahaa niin ne pitää käyttää ensin.
Kyllä. Kriteerit on aivan samat kaikille ja puoliso katsotaan elatusvelvolliseksi.
Sitten sen puolison tulee hakea sitä toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on hyvällä tuulella näin joulun alla =DD
Menkkasuojiin voisi saada vaikka 5 euroa kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten harrastukset. Ja en tiedä onko tämä jo muuttunut, mutta etävanhemman tapaamisesta aiheutuvat kulut. Ja vaikka vuosittainen harrastusraha aikuisellekin. Puhelinliittymä tai netti, molemmat ovat aika pakolliset tänä päivänä. Perusosan leikkaus pitäisi kieltää.
Perustuloa toivon lisäksi. Miettikää miten paljon turvaa ja vakautta se toisi ihmisten elämään! Ja mahdollisuuksia parantaa omia asemia, koska ei tarvitsisi pelätä tyhjän päälle putoamista tai toisaalta käyttää kaikkia voimavaroja byrokratian ja eri virastojen kanssa taistelemiseen. Miten paljon yhteiskuntamme säästäisi myöskin selvää rahaa, kun kaikki rahanjakoon liittyvä täysin turha byrokratia poistuisi ja ihmisten hyvinvointi kasvaisi niin, että he tarvitsisivat vähemmän sosiaali- ja terveyspalveluja ja tulisi mahdolliseksi käyttää voimavaroja työntekoonkin!
Ja raha tähän otettaisiin mistä?
Samasta lähteestä kuin muihinkin etuuksiin. Perustulo ei lisää kustannuksia.
- eri
Oikeasti, nykyään on niin monia tahoja avustamassa, että toimeentulotukea ei ole syytä lisätä. SPR, MLL, EU-ruokakassit, seurakunnat, kaupungit, Facebook-avustusryhmät ym. ym. Aina vaan käsi ojossa ja lisää pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tulot 500e niin toimeentulotukea ei välttämättä saa.
Jos tulot riittää niin miksi sitä pitäisikään saada?
Mitenpä luulet että 500e riittää???
Jos tuosta on jo vähennetty asumiskulut ja terveydenhuoltomenot niin miten se ei riitä yhdelle? Ruokaan 250 on jo yhdelle PALJON, puhelinlasku 15-20 euroa, vaatteet 50 euroa ( todella paljon per kuukausi!) harrastukset 50 (paljon!) Bussikortti 40 euroa. Jää edelleen melkein satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota sinä nyt ihan ensin vastuu omasta onnellisuudestasi. Kukaan tervejärkinen ei tunne ylemmyydentunnetta niitä kohtaan, ketkä ovat viimeisen käytettävissä olevan tukimuodon varassa, oli se syy siihen mikä tahansa. Etsi jotain josta sinä tulet onnelliseksi, kasva vähän ihmisenä niin on helpompi ymmärtää erilaisessa elämäntilanteessa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Mikä tässä on niin vaikea tajuta. Kaikki eivät sitä saa vaikka kuinka hakisi.
Mä en oikein tykkää tosta, että lasten harrastukset pitäis maksaa tt-tukiperheille. Kun mites omillaan toimeentulevien perheiden lasten harrastukset, jos ei rahat riitä? Kukas niitä makselis?
Meillä lapset ei harrasta mitään, ennen kuin ovat niin isoja, että pystyvät itse kulkemaan ja huolehtimaan harrastuksestaan. Mä olen yh ja käyn vuorotyössä, niin mihinkään ohjattuun säännölliseen harrastamiseen ei pysty sitoutumaan, kun ei sinne aina pääse työvuorojen vuoksi. Mielestäni mun lapset on samalla viivalla nyt niiden kanssa, jotka ei rahan riittävyyden vuoksi käy harrastamassa. Millä yhteiskunnan pitäisi tulla vastaan ja mahdollistaa minunkin lapsille harrastaminen? No, ei siis tietenkään millään. Mutta jos mennään sillä, että yhdenkään lapsen ei saisi antaa pudota harrastusten jne ulkopuolelle, niin sitten pitäisi oikeasti mahdollistaa tilanteesta riippumatta KAIKILLE lapsille harrastukset.
Harrastukset ei kuitenkaan ole pakollisia. Ja harrastaa voi vaikka lukemista, virkkausta, nokkahuilunsoittoa ja muuta lähes ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Mikä tässä on niin vaikea tajuta. Kaikki eivät sitä saa vaikka kuinka hakisi.
Eivät saa, mutta silloin Kela on laskenut että teidän tulot on liian isot toimeentulotuen hakemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuosta on jo vähennetty asumiskulut ja terveydenhuoltomenot niin miten se ei riitä yhdelle? Ruokaan 250 on jo yhdelle PALJON, puhelinlasku 15-20 euroa, vaatteet 50 euroa ( todella paljon per kuukausi!) harrastukset 50 (paljon!) Bussikortti 40 euroa. Jää edelleen melkein satanen.
Kuka puhui yhdestä ihmisestä. Olen perheenäiti joka saa 500e ja siitä maksetaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentuloasiakkaissa on hyvin paljon sellaisia, joka tarvitsisivat pakollisen elämänhallintakurssin käytäväksi. Onko pakko ottaa niitä paistinpannun kokoisia rumia tatuointeja siiderin lihottamaan kroppaan ja se tupakkakin vähemmäksi. Sellainen, joka ei noita edellä mainittuja harrasta ja rahoista on puute esim. lääkkeet, sairaalassakäynnit yms. lienee jo korvauksen piirissä.
Mihin ne rahat menee, kannattaa kirjoittaa ylös ja katsoa miten niillä pärjää. Ei toimeentulorahasummat isoja ole, mutta ei kaikille työssäkävijöillekään jää enempää rahaa. Voi jäädä kouraan vielä vähemmän.
Sipsit, karkit, hampurilaiset ja niin kutsuttu roskaruokien syönti jatkuvasti vie myös paljon rahaa, joten ne minimiin.
Ja vielä yks, jonka olen huomannut, monella vötköttää keittiön pöydällä useampikin kissa ja
sohvalla koira tai molempia useita. Ei kannata eläintarhaa perustaa, jos ei ole rahaa. Vähempikin riittää ja yks tai kaksi enintään on ok. JA niitä lapsia ei tarvitse tehdä jokaisen ohikulkijan kanssa, jos on elämänhallintaongelmia.
Näköjään ei-toimeentulotukea-saavissa on myös paljon sellaisia, jotka kaipaavat käytöstapakurssia. Sen voisikin lisätä pakolliseksi kaikille huonosti käyttäytyville. Työttömätkin jaksaisivat paremmin hakea niitä töitä, kun ei koko ajan lytättäis.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tykkää tosta, että lasten harrastukset pitäis maksaa tt-tukiperheille. Kun mites omillaan toimeentulevien perheiden lasten harrastukset, jos ei rahat riitä? Kukas niitä makselis?
Meillä lapset ei harrasta mitään, ennen kuin ovat niin isoja, että pystyvät itse kulkemaan ja huolehtimaan harrastuksestaan. Mä olen yh ja käyn vuorotyössä, niin mihinkään ohjattuun säännölliseen harrastamiseen ei pysty sitoutumaan, kun ei sinne aina pääse työvuorojen vuoksi. Mielestäni mun lapset on samalla viivalla nyt niiden kanssa, jotka ei rahan riittävyyden vuoksi käy harrastamassa. Millä yhteiskunnan pitäisi tulla vastaan ja mahdollistaa minunkin lapsille harrastaminen? No, ei siis tietenkään millään. Mutta jos mennään sillä, että yhdenkään lapsen ei saisi antaa pudota harrastusten jne ulkopuolelle, niin sitten pitäisi oikeasti mahdollistaa tilanteesta riippumatta KAIKILLE lapsille harrastukset.
Harrastukset ei kuitenkaan ole pakollisia. Ja harrastaa voi vaikka lukemista, virkkausta, nokkahuilunsoittoa ja muuta lähes ilmaista.
Haet silloin toimeentulotukea, jos omat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka puhui yhdestä ihmisestä. Olen perheenäiti joka saa 500e ja siitä maksetaan kaikki.
Sama juttu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa, mutta silloin Kela on laskenut että teidän tulot on liian isot toimeentulotuen hakemiseen.
Niin, onhan se 1500e liikaa neljän hengen perheessä.
Et ole sitä ajatellut, että monet sairaat, jotka eivät kykene tekemään töitä, saavat toimeentulotukea? Ja opiskelijat.