Ulkomailla asuvat! Mikä on parasta asuinmaassasi verrattuna suomeen?
Itsellä Ihmisten välittömyys ja ystävällisyys, edulliset hinnat ja mukava ilmapiiri sekä tietysti lapsiystävällisyys.
Kommentit (43)
hintataso, paikan keskeisyys, hyva liksa
saa suomestakin marinoimatonta kanaa. tamako on suurin syy monelle, kana?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:37"]
Maa Espanja.
- Tietysti ilmasto ihan ekana.
- Ihmisten välittömyys ja sosiaalisuus. Täällä saa olla juuri sellainen kuin on eikä ihmiset arvostele tai hylji sen takia että on erilainen kuin he. Itse esim. olen arka ja ujo, ja Suomessa minua välteltiin, mutta täällä saan olla mikä olen, muut sitten hoitaa höpöttämisen :-)
- Ihana ruoka ja tuoreet raaka-aineet ympäri vuoden.
- Kulttuuri jossa kaikenikäiset käy kaikenlaisissa tapahtumissa. Kun Suomessa esim. baareissa näkee lähinnä nuoria, täällä siellä on niin pappoja ja mummuja, nuoria, kuin lapsiperheitä (usein lapsiakin mukana, eikä kukaan sitä paheksu). Ikä ei ole rajoite mihinkään, ei ole nuorten menoja ja vanhojen.
- Piristävä flirtti joka kuuluu arkipäivään. Alkuun tosin koin sen jopa ahdistavaksi, koska olen varattu ja miesten huomio tuntui tunkeilevalta. Mutta eihän ne sitä tarkoita mitenkään vakavasti, eivät yritä oikeasti esim. päästä sänkyyn, mutta osoittavatpa kunnioitusta naiseudelle ja kauneudelle huomioimalla ja vähän flirttaamalla.
- Tietynlainen ihana elämän keveys vähän joka asiassa. Kukin voi elää miten vaan eikä sitä kauhistella tai puututa.
[/quote]
Komppaan täysillä!
T: toinen Espanjassa asuva
[/quote]
Italiassa asuva komppaa myös. Tuosta ujoudesta tuli mieleen, että täällä ihmiset eivät koko ajan tarkkaile toisiaan kuin hyeenat. Jotenkin suomesta on sellainen kuva jäänyt, että siellä työpaikan kahvipöydässä naiset tihruttavat hiljaa kuppejaan ja kyräilevät, että tekeekö/ sanooko joku jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mitä voi sitten mennä kuppikunnissa puimaan selän taakse.
Muutin pois 90-luvulla, onko vielä tuollaista?
[/quote]
Joku hyeena siellä innoissaan alapeukuttelee :D
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:35"]
saa suomestakin marinoimatonta kanaa. tamako on suurin syy monelle, kana?
[/quote]
Juu, kana on oikeastaan ainoa syy meille kaikille Suomesta pois muuttaneille. Missä tahansa muualla saa parempaa kanaa.
Mielestäni 4 oli ainoa, joka ylipäätään mainitsi kanan ja senkin vain esimerkkinä. Tarkoituksena oli varmaan tuoda esiin ruokakauppojen monipuolisempaa tarjontaa.
Täällä toimii terveydenhuolto paremmin, lääkärillä on sekä aikaa, että ammattitaitoa ja myös kunnioitetaan asiakkaita. Suomessa sai olla iloinen, jos jossain vaiheessa edes pääsi lääkärille ja silloinkin käskettiin aina ottamaan buranaa. Nyt on lääkitykset kohillaan ja elämässä voi keskittyä elämään, eikä kitumaan.
Kotiäitejä ja lapsia kunnioitetaan. On enemmän kohteliaisuutta, parempi ilmasto, kauniimpaa, välitetään vähemmän ns. kilpavarustelusta. Ruoka on halvempaa, tuoreempaa ja monipuolisempaa. Muutenkin on yleensä ottaen alhaisempi hintataso.
Miksiköhöhän riippumattomat elämänlaatuvertailut ei tajua tätä kaikkea loistoa mitä ulkomaat tarjoaa?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:48"]
Miksiköhöhän riippumattomat elämänlaatuvertailut ei tajua tätä kaikkea loistoa mitä ulkomaat tarjoaa?
[/quote]
- Kaikki ei ole numeraalisesti mittattavissa.
- Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
Terveyspalvelut. Asuinmaana Saksa.
Ihmisista ei tarvitse "ajatella" mitaan eivatka hekaan ajattele minusta mitaan. Ovat kohteliaita ja auttavaisia ja hymyilevia. Ei kyrailla eika supatella.
Koirankakkaa ei ole missaan eika humalaisia. Ruokavalikoimat valtavat.
Laakariin paasee silloin kuin tarvitsee, kun menee vaan rutiinitarkastukseen niin tietokoneeseen tulee vahvistus etta sinulle on varattu aikaa 30 minuuttia, ei kuitenkaan koskaan hatistella pois.
USA
Nainen voi löytää kunnollisen seurustelukumppanin helpommin kuin Suomessa.
En vielä asu vakituisesti Espanjassa, mutta syyt miksi ostin sieltä asunnon:
Ilmasto
ihmisten sosiaalisuus
rento kulttuuri
laadukas ja edullinen ruoka
Sairastan suolistotulehdusta, joka oireilee Suomessa runsaasti. Espanjassa ei oireile juuri ollenkaan. Syynä lienee ruoka. Siellä ei tosiaan tarvitse ostaa kaikkea valmiiksi pakattuna ja kertaalleen pakastettuna. Viime reissulla ostin kaupasta burgerpihvejä omatekoisiin hampurilaisiin. Ostin jokaiselle kaksi pihviä, koska nehän kutistuvat paistettaessa ihan olemattomiin. Olin melko hämmästynyt kun nämä eivät kutistuneetkaan yhtään. Syy lienee siinä, että lihaa ei oltu pakastettu missään prosessin vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:37"]
Maa Espanja.
- Tietysti ilmasto ihan ekana.
- Ihmisten välittömyys ja sosiaalisuus. Täällä saa olla juuri sellainen kuin on eikä ihmiset arvostele tai hylji sen takia että on erilainen kuin he. Itse esim. olen arka ja ujo, ja Suomessa minua välteltiin, mutta täällä saan olla mikä olen, muut sitten hoitaa höpöttämisen :-)
- Ihana ruoka ja tuoreet raaka-aineet ympäri vuoden.
- Kulttuuri jossa kaikenikäiset käy kaikenlaisissa tapahtumissa. Kun Suomessa esim. baareissa näkee lähinnä nuoria, täällä siellä on niin pappoja ja mummuja, nuoria, kuin lapsiperheitä (usein lapsiakin mukana, eikä kukaan sitä paheksu). Ikä ei ole rajoite mihinkään, ei ole nuorten menoja ja vanhojen.
- Piristävä flirtti joka kuuluu arkipäivään. Alkuun tosin koin sen jopa ahdistavaksi, koska olen varattu ja miesten huomio tuntui tunkeilevalta. Mutta eihän ne sitä tarkoita mitenkään vakavasti, eivät yritä oikeasti esim. päästä sänkyyn, mutta osoittavatpa kunnioitusta naiseudelle ja kauneudelle huomioimalla ja vähän flirttaamalla.
- Tietynlainen ihana elämän keveys vähän joka asiassa. Kukin voi elää miten vaan eikä sitä kauhistella tai puututa.
[/quote]
Komppaan täysillä!
T: toinen Espanjassa asuva
[/quote]
Italiassa asuva komppaa myös. Tuosta ujoudesta tuli mieleen, että täällä ihmiset eivät koko ajan tarkkaile toisiaan kuin hyeenat. Jotenkin suomesta on sellainen kuva jäänyt, että siellä työpaikan kahvipöydässä naiset tihruttavat hiljaa kuppejaan ja kyräilevät, että tekeekö/ sanooko joku jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mitä voi sitten mennä kuppikunnissa puimaan selän taakse.
Muutin pois 90-luvulla, onko vielä tuollaista?
[/quote]
Joku hyeena siellä innoissaan alapeukuttelee :D
[/quote]
Epäilisin, että etelässä myös sallitaan erilaiset mielipiteet eli jos joku on eri mieltä yleisen mielipiteen kanssa, hän ei saa kimppuunsa oikeinajattelevia, jotka aloittavat heti nimittelyn.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:48"]
[/quote]
Koska niissä ei koskaan kysytä onnellisuutta. Onnellisimmat ihmiset asuivat jossain afrikkalaisessa valtiossa, oiskohan ollut Nigeria.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:21"]
Lisätään vielä se, että puistot ovat ihan eri tavalla käytössä kuin Suomessa. Hyvällä säällä jengi menee puistoon piknikille ja muuten vaan hengaamaan, on petanquea, capoieraa, tanssijoita jne. Monilla eväät eikä kukaan kyräile jos lapsiperheen vanhemmat juovat piknikillä viiniä (kukaan ei kuitenkaan kännää). Lapset saavat mukavasti huomiota ja esim. kaupassa saattaavat pyytämättä ilmaiseksi saada hedelmän tai ravintolassa karkkia jälkkäriksi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:34"]
Ilmasto, lyhyt ja lähes lumeton talvi, pidempi kevät, iloisempi ilmapiiri, helpompi ja halvempi matkustaa muihin Euroopan maihin, julkisen liikenteen halpuus (esim. juna- ja bussiliput), tuoreita kasviksia paremmin saatavilla, parempi leipä, torilla halvempaa kuin kaupassa, pieniä erikoisliikkeitä (ruoka) on edelleen, alkoholi halvempaa (eikä siis olla alkkiksia ;) ja isompi valikoima, luonnossa paljon kiinnostavaa (eläin- ja kasvilajeja enemmän kuin Suomessa), omassa puutarhassa voi kasvattaa sellaista mitkä Suomessa ei menesty.
[/quote]
[/quote]
Niin kirjoitit itsekin että hyvällä säällä. Tuskinpa siellä mentäisiin pelaamaan puistoon petanquea jos puolet vuodesta sataisi lunta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:47"]
Täällä toimii terveydenhuolto paremmin, lääkärillä on sekä aikaa, että ammattitaitoa ja myös kunnioitetaan asiakkaita. Suomessa sai olla iloinen, jos jossain vaiheessa edes pääsi lääkärille ja silloinkin käskettiin aina ottamaan buranaa. Nyt on lääkitykset kohillaan ja elämässä voi keskittyä elämään, eikä kitumaan.
Kotiäitejä ja lapsia kunnioitetaan. On enemmän kohteliaisuutta, parempi ilmasto, kauniimpaa, välitetään vähemmän ns. kilpavarustelusta. Ruoka on halvempaa, tuoreempaa ja monipuolisempaa. Muutenkin on yleensä ottaen alhaisempi hintataso.
[/quote]
Missä asut?
[/quote]
Oman kokemukseni perusteella veikkaisin Belgiaa tai Saksaa. Itse olen näissä maissa asunut, ja muuttaisin heti takaisin jos perhetilanne sallisi.
Asun Namibiassa toista vuotta plussat:
+ Eläimet
+ Sää (vaikka joskus kaipaan lunta)
+ Hedelmien yms tuoreus
+ Halvemmat hinnat
+ Ihmiset! Lämminsydänmisiä ja iloisia. Ei valiteta kaikesta turhasta kuten suomessa.
+ Vähemmän kauppoja yms = ei tule käytettyä rahaa turhiin heräteostoksiin, vaan keskityttyä johonkin muuhun. Koneella olen vähemmän kun Suomessa, koska netin käyttö on suht kallista. (saa vaan prepaid tyylisiä nettejä, eikä kiinteä kuten suomessa.. Missä voi roikkua samaan hintaan vaikka 24/7kk jos siltä tuntuu)
Mutta on niitä miinuksiakin:
- Ikävä jotain ruokia: Salmiakki, ruisleipä, oikea sinappi (Turun sinappi!!) irtokarkit, sipsit, roskaruoka. :D
- Yksikerroksiset ikkunat, talvella täällä on oikeasti kylmä kun yöllä lämpötila tippuu nollan tuntumaan.
- KAHVI! Suhteessa muuhun on tod. kallista. Eikä kunnon kahvia saa kun harvasta paikasta. Täällä ei kahvia pahemmin juoda, tai jos juodaan niin se on sellasta pahaa murukahvia.
-Välillä ikävä sitä että saa puhua suomea. Vaikka satunnaisia suomalaisia näkyy silloin tällöin, mikä on hauskaa. :)
-Jätehuolto. Häirtitsee kun mitään ei varsinaisesti kierrätetä vaan kaikki yleensä poltetaan tms.
Saksassa asun. Plussaa Suomeen verrattuna kanssaihmisten käytöstavat (mukaanlukien pikkulapset ja koirat), ilmasto on vähän parempi joskaan nyt ei ihan täydellinen. Toimiva terveydenhuolto, halvemmat hinnat etenkin ruokatarvikkeissa. Ei nyt äkkiseltään tule mieleen mitään, mikä olisi Suomessa paremmin.
15 vuotta olen nyt asunut täällä eikä aikeissa ole ainakaan Suomeen muuttaa, jos vielä jonnekin lähden.
Jokin on, ja ei kuitenkaan mikään.
Alhaisen hintatason takia olisi varmaan kiva shoppailla, mutta täällä ei ole kaupoissa juuri mitään, mitä länsimaalainen edes etsii.
Miehet ovat komeampia kuin suomalaismiehet, mutta perheväkivalta ja naisen alistaminen on osa kulttuuria.
Mitä tahansa lääkkeitä saa ilman reseptiä, mikä helpottaa asiointia.. mutta lääkkeiden alkuperästä ja laadusta ei voi aina olla varma.
Kesä on pidempi kuin Suomessa, mutta lämpötila voi olla sietämätön 40 astetta.
Paikallinen ruoka on parempaa kuin Suomessa, mutta pian siihen kyllästyy, eikä täällä voi helposti mennä aitoon ja turvalliseen italialaiseen/kiinalaiseen/intialaiseen tai muuhunkaan ravintolaan, että saisi sapuskaan vaihtelua.
Luonto on jylhä, mutta saastunut.
Ensivaikutus ihmisistä on vieraanvarainen, mutta minulle on eri hinnat kuin paikalliselle, ja nykyään naapurusto juoruilee "ulkopuolisesta" selän takana.
Lisätään vielä se, että puistot ovat ihan eri tavalla käytössä kuin Suomessa. Hyvällä säällä jengi menee puistoon piknikille ja muuten vaan hengaamaan, on petanquea, capoieraa, tanssijoita jne. Monilla eväät eikä kukaan kyräile jos lapsiperheen vanhemmat juovat piknikillä viiniä (kukaan ei kuitenkaan kännää). Lapset saavat mukavasti huomiota ja esim. kaupassa saattaavat pyytämättä ilmaiseksi saada hedelmän tai ravintolassa karkkia jälkkäriksi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:34"]
Ilmasto, lyhyt ja lähes lumeton talvi, pidempi kevät, iloisempi ilmapiiri, helpompi ja halvempi matkustaa muihin Euroopan maihin, julkisen liikenteen halpuus (esim. juna- ja bussiliput), tuoreita kasviksia paremmin saatavilla, parempi leipä, torilla halvempaa kuin kaupassa, pieniä erikoisliikkeitä (ruoka) on edelleen, alkoholi halvempaa (eikä siis olla alkkiksia ;) ja isompi valikoima, luonnossa paljon kiinnostavaa (eläin- ja kasvilajeja enemmän kuin Suomessa), omassa puutarhassa voi kasvattaa sellaista mitkä Suomessa ei menesty.
[/quote]