Ensi vuonna en enää järjestä jouluntaikaa ja perheeni vihaa minua T: orjaäiti
Meidän perhe ei nimittäin viettäisi joulua ollenkaan ellei äiti olisi vetovastuussa ruuista, lahjoista ja koristelusta. Mies osaa ehkä hakea kuusen ja työntää kinkun uuniin käskystä. Ensi vuonna en enää tee tätä yksin, jää varmaan joulu viettämättä.
Ja niinhän mä tässä uhoan mutta en kuitenkaan tee asialle mitään koska lapset pettyisivät kun joulua ei tulekaan saamattoman miehen vuoksi. Joojoo, sitä miestä voi informoida etukäteen, opastaa sen lahjojen ostoon kesäkuusta alkaen ja opettaa joulukuussa leipomaan ja jatkuvasti muistutella sitä kaikesta kun ei se kuitenkaan mitään muista eli kaiken kaikkiaan vastuu olisi jälleen minulla, hohhoijaa hyvää joulua vaan :(
Kommentit (68)
Miksi et lopettaisi jo nyt uhrautumista? Miksi ihmeessä jatkat ja jatkat vain, jos kerran olet niin varma asiastasi? Oletko typerä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et toteuta tuota jo tänä jouluna? Vielä ehtii. Osta lapsille pari lahjaa jos et vielä ostanut, ja siinä se.
Että järjestäisin tahallaan kunnon perheriidan näin joulun alla? Joulu piloilla, olisin paha äiti
Ap
Tässä vaiheessa joulua se tuntuu usein juuri tuolta.
Lapsille parhaat joulumuistot syntyvät kuitenkin kodin ilmapiiristä ja lämminhenkisestä, stressittömästä yhdessäolosta.
Meidän äiti stressaantui aina niin pahasti joulun alla kun anoppi, eno ja pikkusiskon kummitäti tulivat meille joulunviettoon, että hän ajoi meidät ulos koko päiväksi. Muistan yhdenkin jouluaattopäivän, kun oli kurja ilma eikä kavereita ollut pihalla ensimmäistäkään ja sain tulla ulkoa sisälle vasta, kun kaikki oli valmista ja pääsi joulupöytään.
Päätin, että ei koskaan omille lapsille tällaisia stressijouluja äidin raivareineen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lopettaisi jo nyt uhrautumista? Miksi ihmeessä jatkat ja jatkat vain, jos kerran olet niin varma asiastasi? Oletko typerä?
Olen varmaan vähän typerä uhriutuja :( en osaa enää muuta tai sitten en sisimmässä ole vielä tarpeeksi varma
Ap
Minä toteutin tuon tänävuonna. Yhteinen joululahja on kokemus ja yhdessäoloa. Miestä on pitänyt komennella enemmän, mutta olen saanut enemmän vapaa aikaa, KOSKA olen vain sanonut lähteväni nyt hiihtämään, laskettelemaan, keilaamaan jne. Ei mitään ennakko sopimuksia tai kyselyitä ja käske yt tehdä myös ruuan lapsille. Minä maksan, minä määrän.
Lapset ei edes halua sitä äidin laittamaa joulua! Lapsille riittäisi ihan hyvinlahjat, herkut ja mieliruokaa. Yksikään lapsi ei vaadi täyttä joulupöytää, monenlaisia leipomuksia, jouluverhoja, ylikoristeltua kotia jne. Silti äidit niitä väsäävät ja ihmettelevät, miksi mies ei ole mukana naisen kuvitelmissa.
Onnea vaan sullekin ja hyvää juolua.
Mietin just tänään samaa, mikä siinä on että mies voi jättäytyä tästäkin pois. Olen ostanut lshjat lapsille, kummilapsille, miehelle, molempien vanhemmille. Olen siivonnut, koristellut, hankkinut puuttuvia koristeita, pattereita, kukkia ym. Nyt en jaksanut tehdä ruokia itse kun on niin vähän syöjiä, mutta mietin mitä pitää olla, tilasin osan ja loput ostin kaupasta. Olen käynyt ajoissa kaupoissa, mutta mies on vetänyt jo ennakkoon jouluherkut ja toivoo ettei ostettaisi lisää kun hänellä on ällöttävä olo. Lisäksi hän käy aina pistäytymässä jouluruuhkassa jos tekee mieli jotain olutta, karkkia tai muuten vaan on tylsää.
Minä rakastan joulua, lasten iloa, lahjojen antamista ja saamista, jouluvalojen tunnelmaa, niitä ruokia. Haluan ilahduttaa mummoja ja lapsia, mutta silti mietin että onko tämä nyt sen arvoista. Olisi kiva jos muutkin osallistuisivat vapaaehtoisesti hyvällä fiiliksellä, eikä kaikki vastuu olisi minulla. Jotenkin korostuu näin jouluna tämä asetelma.
Mietin, miksi ei voisi pitää vaikka joulusuunnittelukokousta perheen kanssa esim 1. adventtina. Ruuat, koristelut, kuusi, kinkku, yms. Työnjako. Ja jos jollekin hommalle ei löydy tekijää, sitä ei tehdä. Riippuu tietysti lasten iästä. Mutta uskon, että lapset ja nuoret ovat mielissään, jos heidät otetaan mukaan suunnitteluun. Voihan joka hommassa olla myös "vastuuaikuinen" tsekkaamassa.
Ja joka adventti ennen joulua kokoontuminen, tilannekatsaus.
Älä stressaa! Mikä siinä nyt on muka niin kamalan hankalaa ja työlästä? Ruokaa on laitettava arkenakin. Jos mies kerran hoitaa kinkun, niin mikä se sun homma on? Laatikot? Tosi helpot tehdä, voi tehdä etukäteen ja pakastaa niin ei tule stressiä. Valmiinakin saa jos liian työläältä tuntuu. Rosollissa on vähän pilkkomista, mutta ei kai nyt sekään mikään isompi rasite ole. Mitä vielä? Leipoa ei ole mikään pakko. Tortut tekee vartissa, ja piparit valmiista taikinasta vielä nopeammin. Muuta ei tarvitse. Osta konvehteja, niin kukaan ei sen enempää makeaa kaipaa. Siivota ei ole pakko. Itse asetat rimasi korkealle, muut tuskin edes kiinnittävät huomiota. Pilaat stressaamalla joulun itseltäsi ja perheeltäsi! Haluatko että lapsesi aikuisena muistavat jouluista lähinnä sen miten äiti oli aina kuin ”pers**seen ammuttu karhu”? Relaa ja mieti mikä sejoulun tarkoitus lopulta olikaan. Rentoutukaa ja nauttikaa yhdessä! Ei en joulun tarvitse mikään suoritus olla!
Vierailija kirjoitti:
Mietin, miksi ei voisi pitää vaikka joulusuunnittelukokousta perheen kanssa esim 1. adventtina. Ruuat, koristelut, kuusi, kinkku, yms. Työnjako. Ja jos jollekin hommalle ei löydy tekijää, sitä ei tehdä. Riippuu tietysti lasten iästä. Mutta uskon, että lapset ja nuoret ovat mielissään, jos heidät otetaan mukaan suunnitteluun. Voihan joka hommassa olla myös "vastuuaikuinen" tsekkaamassa.
Meillä pidettiin kaksi vuotta sitten tuollainen keskustelu ja sen tuloksena joulupöydässä oli lihapullia ja ranskalaisia, minulle perunalaatikkoa, miehelle lohta. Lisäksi salaatteja, mutta ei kinkkua, rosollia jne. jouluruokia. Kodin koristeluna oli lasten askarteluja. Kuusi koristeltiin pelkillä erivärisillä palloilla.
Ei jouluverhoja, ei tonttuasetelmia, ei kynttiläasetelmia pitkin taloa. Ei minun jouluani, vaan se sellainen joulu, jonka kaikki muut halusivat ja johon olivat valmiita.
Harmitti ihan hitokseen ja nyt teen ihan hyvillä mielin raataen sellaisen joulun kuin haluan eikä kenenkään ole pakko osallistua, koska olen ainoa, joka tämän tahtoo.
Meillä on muutenkin perinteinen työnjako, myös jouluna. Ei siis toivoakaan, että mies tekisi talon seinien sisäpuolella mitään.
Mutta mikä mättää, kun lapsia ei voi ottaa mukaan jouluvalmisteluihin sen mukaan mitä osaavat ja pystyvät? Pienetkin lapset osaavat siivota, koristella, osallistua leipomiseeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta. Tuollaista projektipaskaa on töissä riittämiin, kotona pitää saada olla vähemmän tuloshakuinen
Mä olen vuosia haaveillut rennista joulusta jossakin hotellissa tms. Järjestetäänköhän sellaisia? Pääsis valmiiseen pöytään.
Nyt sotki koronakin tämän idean ihan.
Voit myös sanoa, että vetovastussa on mies ja lapset. Silloin joulu on heidän asiansa onko sitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on muutenkin perinteinen työnjako, myös jouluna. Ei siis toivoakaan, että mies tekisi talon seinien sisäpuolella mitään.
Mutta mikä mättää, kun lapsia ei voi ottaa mukaan jouluvalmisteluihin sen mukaan mitä osaavat ja pystyvät? Pienetkin lapset osaavat siivota, koristella, osallistua leipomiseeen.
Siitä muiden osallistumisesta ei ole kuin vaivaa ja joutuu tekemään tuplana työt. Lasten siivous on yhtä tyhjän kanssa, koristelut joku iso kasa nurkassa ja sitä mitä ne leipoo niin ei syö koronaa sairastava Erkkikään. Jos oikeasti perhe osaisi tehdä muutakin kuin sutta ja sekundaa niin äidit ei tekisi kaikkea.
Miksi et toteuta tuota jo tänä jouluna? Vielä ehtii. Osta lapsille pari lahjaa jos et vielä ostanut, ja siinä se.