Eikö lapsiperheiden röyhkeydellä ole mitään rajaa?
Kolumnistin mielestä lasten kanssa on päästävä ihan mihin tahansa, ja jos tarjoaa aikuisystävällisiä palveluita ikärajalla varustetussa hotellissa, kyseessä on julma syrjintä!
http://www.hs.fi/elama/Kuka+haluaisi+hetero-+tai+rumuusvapaan+hotellin/a1400636311058
Onneksi kaikki vanhemmat eivät ole yhtä hourupäisiä.
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:52"]
Ei, sinä et vain halua ymmärtää vastaustani. Eri hotellit satsaavat erilaisiin palveluihin, koska niiden käsitys kohderyhmistään voi vaihdella.
Lapsiperheisiin satsaavassa hotellissa on sellaisia palveluita, joiden hotelli luulee houkuttavan lapsiperheitä. Jos ne palvelut eivät meitä kiinnosta, ja vieressä on taas hotelli, jossa on hyvät sängyt, eikä huoneistoihin kuulu melua ravintoloista tai yökerhoista, se on meille houkuttelevampi. Usein ns. aikuishotelleissa panostetaan tuollaiseen huoneiden tasoon enemmän: hyvät sängyt, parempi äänieristys jne.
Ikävä kyllä matkailubisnes elää kliseiden varassa, juuri sinunlaistesi ihmisten ennakkoluulot vaikuttavat.
[/quote]
Mitäköhän ennakkoluuloja minulla nyt muka kirjoituksessani oli? Puhuin vain vallitsevasta tilanteesta. Itseasiassa en ole juurikaan edes maininnut omaa mielipidettäni asiaan.
Kyllä, jotkin hotellit tarjoavat "vääränlaisia" palveluja, eli nallekerhoja niille lapsiperheille, joita ne eivät kiinnosta. Silti on yhä riittämiin ihan tavallisia hotelleja, jotka eivät ole profiloituneet sen paremmin lapsiin kuin aikuisiinkaan. Ehkä ne tavalliset hotellit eivät sitten kelpaa sinulle?
En tiedä, oletko se, jolle alunperin vastasin. Tämä henkilö oli siis sitä mieltä, että parhaimmat hotellit eivät ota lapsia vastaan. Kun kysyin, mitkä ne parhaimpien hotellien ominaisuudet ovat, sain vastaukseksi sinulta "hyvät sängyt ja rauhallisuus".
Toistan sen, että sitten kun lapsiperheet alkavat kunnolla vaatia näitä asioita, niitä myös saadaan. Suurimmalla osalla heistä ei vaan ole varaa maksaa katrastaan kalliimmille lomille.
122, ainakaan minulla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa sinun lapsiasi tai heidän kasvattamistaan kohtaan. Veikkaan, että useimmat ihmiset ajattelevat samoin. -ap
[quote author=]
Mutta koska yleinen mielipide on se, että kaikki lapset ovat hirveitä vapaan kasvatuksen tuloksia ja vanhemmat täysin kyvyttömiä lastensa kasvattamiseen, niin kärsiköön sitten matkanjärjestäjät ja matkailuyrittäjät tästä mielikuvasta.
[/quote]
Eivät ne kärsi. Yksi perhe sinne tai tänne, ketään ei kiinnosta. Todennäköisesti täyttä hintaa maksavien aikuisturistien määrä peräti lisääntyy, jos lapsiperheitä saataisiin pikkuhiljaa karsittua pois.
Alkuperäisen kolumnin kirjoittaja HS:ssa voi seuraavaksi vetää herneen nenään siitä, ettei ulkomaillakaan rumat ja/tai muuten epäsopivat (isot poikaporukat) pääse klubeille sisään. Osa mainostaa tätä hyvin ylpeänä.
Alkuperäisen kolumnin kirjoittaja HS:ssa voi seuraavaksi vetää herneen nenään siitä, ettei ulkomaillakaan rumat ja/tai muuten epäsopivat (isot poikaporukat) pääse klubeille sisään. Osa mainostaa tätä hyvin ylpeänä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:21"]
Sattumoisin olen todella tyytyväinen valintaani "tehdä" lapsia. Lasten myötä olen oppinut löysäämään pipoa jonninjoutavalta narinalta. Ennen lapsia minulta ei juurikaan riittänyt myötätuntoa niille ruokakauppakilareita saaville lapsille, saati heidän vanhemmilleen. Nyt saatan sitä hieman paniikissa olevaa vanhempaa lohduttaa, että onpa kiva kun jonkun muunkin lapsi joskus aiheuttaa härdelliä, ja mitäs yksistä itkuista, sattuuhan näitä. Jos itkevä lapsi on takanani kassajonossa, saatan jopa, jos tilanne sallii, päästää lapsiperheen ohitseni. Jota varmaan moni lapseton ei tekis ikinä.
Minun lapseni osaavat käyttäytyä halutessaan. Aina he eivät halua. Jolloin mukulat kärrätään kotiin tilanteen salliessa. Minä en ole ikinä vaihtanut lasten vaippaa ravintolapöydässä, antanut lasteni juoksennella häiritsemässä muiden ruokailua tai konserttia tms. Mutta, kaikesta huolimatta lapset ovat pieniä ihmisiä, joilla on oma tahto. Ja joskus se oma tahto menee ohi hyvien käytöstapojen.
Mutta koska yleinen mielipide on se, että kaikki lapset ovat hirveitä vapaan kasvatuksen tuloksia ja vanhemmat täysin kyvyttömiä lastensa kasvattamiseen, niin kärsiköön sitten matkanjärjestäjät ja matkailuyrittäjät tästä mielikuvasta. Loma mummolassa on lasten mieleen kuitenkin enemmän, ja siellä lapset saavat olla lapsia.
Loppuun sanoisin vielä, että lapsettomana minäKIN kuvittelin tietäväni miten lapset pitää kasvattaa. Olin väärässä. Suosittelen jokaista besserwisseriä täälläkin kokeilemaan sitä lastenkasvatusta ihan käytännössä ja tulla vasta sitten huutelemaan muiden tavasta kasvattaa omia lapsiaan.
[/quote]
Maailmantalous tuskin kaatuu siihen, että sä et vie perhettäs lomalle. Aika lapsellista kiukuttelua muutenkin, että "me ei nyt sitten käydä enää ulkomailla ollenkaan, kun emme pääse muutamaan lapsivapaaseen hotelliin. Lapsille tarkoitetut hotellit ei meille kelpaa, kun ei itsekään välitetä katsella muiden lapsia."
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:35"]
[quote author=]
Mutta koska yleinen mielipide on se, että kaikki lapset ovat hirveitä vapaan kasvatuksen tuloksia ja vanhemmat täysin kyvyttömiä lastensa kasvattamiseen, niin kärsiköön sitten matkanjärjestäjät ja matkailuyrittäjät tästä mielikuvasta.
[/quote]
Eivät ne kärsi. Yksi perhe sinne tai tänne, ketään ei kiinnosta. Todennäköisesti täyttä hintaa maksavien aikuisturistien määrä peräti lisääntyy, jos lapsiperheitä saataisiin pikkuhiljaa karsittua pois.
[/quote]
Hyvin suuri osa matkailusta perustuu juurikin lapsiperheiden matkailuun: eläintarhat, huvipuistot, teemapuistot, vesipuistot, monet all inclusivet. Perheellisiä on nyt vain määrällisesti enemmän väestöstä kuin yksinäisiä ihmisiä tai pariskuntia, joten lienee ihan selvää, mille segmentille kannattaa suunnata palveluita.
Itseäni ei häiritse lapsivapaat hotellit, käymme aina sellaisessa, kun emme ole lasten kanssa matkoilla.
Itse asiassa lapsiperheessä asuvat ovat vähemmistö. Suomen yleisin perhemuoto on kahden aikuisen talous. Lapsettomat ja eläkeläiset ovat lisäksi valmiita kuluttamaan enemmän per nuppi. Ns. lapseton raha on hyvää bisnestä. -ap
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:42"]
Hyvin suuri osa matkailusta perustuu juurikin lapsiperheiden matkailuun: eläintarhat, huvipuistot, teemapuistot, vesipuistot, monet all inclusivet. Perheellisiä on nyt vain määrällisesti enemmän väestöstä kuin yksinäisiä ihmisiä tai pariskuntia, joten lienee ihan selvää, mille segmentille kannattaa suunnata palveluita.
Itseäni ei häiritse lapsivapaat hotellit, käymme aina sellaisessa, kun emme ole lasten kanssa matkoilla.
[/quote]
Ja kaikistä eläintarhoista ja muista huolimatta Suomeenkin,kuten muuallekin maailmaan, halutaan lapsettomia homopareja turisteiksi, koska pinkkiraha jyllää.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:05"]
Itse asiassa lapsiperheessä asuvat ovat vähemmistö. Suomen yleisin perhemuoto on kahden aikuisen talous. Lapsettomat ja eläkeläiset ovat lisäksi valmiita kuluttamaan enemmän per nuppi. Ns. lapseton raha on hyvää bisnestä. -ap
[/quote]
Jep, bisnestä nimenomaan, kvartaali- tai vuositasolla. Carpe diem ja rahat pois maleksimasta. Sen sijaan kansantalouden tasolla lapsettomat ja ennen kaikkea eläkeläiset ovat tikittävä pommi, kun huoltosuhde vääristyy väestön vanhetessa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 16:31"]
122, ainakaan minulla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa sinun lapsiasi tai heidän kasvattamistaan kohtaan. Veikkaan, että useimmat ihmiset ajattelevat samoin. -ap
[/quote]
Eikö? Eikös tämä koko ketju lähtenyt liikkeelle siitä, että sinua ottaa pannuun ventovieraiden ihmisten lapset ja niiden (kenties) pieleen mennyt kasvatus?
Kuluttajana ja perheellisenä minua kyllä ihan periaatteesta vieroksuttaa kaikenlainen syrjiminen ja ihmisten rajaaminen. On varmasti hyvä, että on olemassa lapsettomille pariskunnille omia resorttejaan, joissa voivat sitten katkerina lomailla keskenään. Kohta siellä varmasti ruvetaankin karsastamaan ja nokkimaan yksin matkustavia, kun häiritsevät olemalla niin poikkeavia pariskuntien nooanarkkimaisessa eedenissä. Ketä häiritsee lapset? Lapset ovat iloisia ja suloisia, aitoja ihmisiä. Mutta tietenkin aikuista nolottaa röhnöttää rööki huulessa pikku pöhnässä uima-altaalla, kun vieraat lapset katsovat moista touhua silmät ympäripyöreinä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:04"]
Mun puolestani lapset saisivat olla mukana kaikkialla mutta koska nykyvanhemmat eivät viitsi heitä enää yhtään kasvattaa on rajoitukset perusteltuja. Lapset saavat näkyä muttei kuulua esim. kaupassa, kirkossa, ravintolassa jne.
Mulla ei ole mitään nätisti ravintolan pöydän ääressä istuvia lapsia vastaan mutta juoksevia ja riehuvia ja huutavia, vaativia lapsia vastaan minulla on. En pidä vastaavanlaisista aikuisistakaan.
[/quote]
joo tänään lapseni kevät juhlissa vieressä istui poika arviolta 6-vuotias tai 7 kokoajan: siis IHAN KOKOAJAN! "tääl on tylsää, milloin nää juhlat alkaa, mennää leikkimään,.." " nytkö nää alkoi?" miks noin tekee noin? miks noi ei tee niin tai näin?"
"noi ritarit on tyhmiä, mä halun tollasen miekan,! äiti saaks mä tollasen miekan!? äiti saanko??, mä haluan tollasen miekan!, äiti (poika istui isän kanssa äiti seisoi taaempana eikä edes reagoinut pojan vinkumiseen...) "eiku noi ritarit olikin hyvii.."
"tääl on ihan tylsää, milloin tää oikein loppuu, äitii.." "lähetään jo kotiin..." esitys kesti n. PUOLITUNTIA! EI OIKEESTI.. poika istui isän vieressä, sylissä, vieressä, sylissä...... potki edessä olevaa penkkiä niin että se oli ihan hiekassa..
siis oikeesti VOE LUOJA! ja kaikkihan tätä lukiessa kulee sen vinkuvonku äänenkin, korvissaan!... eix ni! ;)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:05"]
[/quote]
Jep, bisnestä nimenomaan, kvartaali- tai vuositasolla. Carpe diem ja rahat pois maleksimasta. Sen sijaan kansantalouden tasolla lapsettomat ja ennen kaikkea eläkeläiset ovat tikittävä pommi, kun huoltosuhde vääristyy väestön vanhetessa.
[/quote]
Ja siksi lapsivapaita hotelleja saa mainostaa vain piilottamalla viesti, ettei lapsen pieni ja herkkä itsetunto vain vahingoitu, jos sattuu mainokseen törmäämään.
Minunki lapsi aikanaan järjesti shown ruokaravintolassa, oli ystävä mukana ja hän melkein kauhistui. Lapsi oli n 2 vee. Nyt lähes täysi-ikäinen ja osaa hyvin käyttäytyä ja poika on.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:02"]
Kuluttajana ja perheellisenä minua kyllä ihan periaatteesta vieroksuttaa kaikenlainen syrjiminen ja ihmisten rajaaminen. On varmasti hyvä, että on olemassa lapsettomille pariskunnille omia resorttejaan, joissa voivat sitten katkerina lomailla keskenään. Kohta siellä varmasti ruvetaankin karsastamaan ja nokkimaan yksin matkustavia, kun häiritsevät olemalla niin poikkeavia pariskuntien nooanarkkimaisessa eedenissä. Ketä häiritsee lapset? Lapset ovat iloisia ja suloisia, aitoja ihmisiä. Mutta tietenkin aikuista nolottaa röhnöttää rööki huulessa pikku pöhnässä uima-altaalla, kun vieraat lapset katsovat moista touhua silmät ympäripyöreinä.
[/quote]
Aivan! Eikös se siis olekin kaikkien kannalta parasta, että lapsivapaat hotellit mainostavat itseään suoraan ja selkeästi, että me katkerat lapsivihaajat löydämme tiemme kaltaistemme luo, pois teidän ja pienten ihmeidenne luota?
Me ollaan oltu nyt kaksi kertaa "lapsettomina" (=lapset hoidossa) häissä, ja ensi kerralla otetaan kyllä omat lapset mukaan ja hoidatetaan muilla. Tuntuu olevan ihan yleistä muutenkin. Me oltiin se lapseton pari joka ihan vähän vahti pienokaisia kun äiti kävi tupakalla, tai kun isi kävi lisää kahvia. Me myös vahdittiin leikkipaikalla ihan vaan hetki kun vanhemmat piipahti kiskalla yms. paskaa. Oikeasti vitutti. Puolututut ihmiset hyväksikäyttää "lapsettomia" ja olettaa että kiinnostaa vahtia toisten lapsia, juuri siksihän me omat hoitoon vietiin että SAADAAN KAHDENKESKISTÄ AIKAA!!! Paras tilanne oli kun miehen kaverin avokki jätti lapsen miehelle hetkeksi, ja mies nakitti sen muksun sitten mulle ja pyysi mun miestä tupakalle?? Mä en edes tajunnut mitä tapahtui, yhtäkkiä olin puolututun lapsen kanssa leikkipaikalla ja mun deittini röökillä kaverinsa kanssa. Kiehahti, ja nostin muksun ja kiikutin tupakkapaikalle ja sanoin miehen kaverille että tässä ois sulle tällanen, ja pyysin miehen mukaan. :D
Joku kohtuus. Aivan varmasti mennään AIKUISTEN hotelliin jos milloin kahdestaan päästään, koska AIKUISET ON NIIN ITSEKKÄITÄ ÄÄLIÖITÄ, eivät lapset! Meillä on varaa palkata lapsenvahti, eikä hyväksikäytetä vieraita.
Niih. :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:30"]
[/quote]
Eikö? Eikös tämä koko ketju lähtenyt liikkeelle siitä, että sinua ottaa pannuun ventovieraiden ihmisten lapset ja niiden (kenties) pieleen mennyt kasvatus?
[/quote]
Ei, vaan tää koko ketju lähti liikkeelle siitä että lapsiperheen äiti kirjoitti artikkelin siitä kuinka hänen on mahdoton hyväksyä että on olemassa hotelleita johon hän ei lapsiensa kanssa pääse. Kuinka mahdoton ajatus onkaan että osa ihmisistä haluaa lomailla paikassa jossa lapsia ei pyöri.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
Ei, vaan tää koko ketju lähti liikkeelle siitä että lapsiperheen äiti kirjoitti artikkelin siitä kuinka hänen on mahdoton hyväksyä että on olemassa hotelleita johon hän ei lapsiensa kanssa pääse. Kuinka mahdoton ajatus onkaan että osa ihmisistä haluaa lomailla paikassa jossa lapsia ei pyöri.
[/quote]
Ei artikkelin kirjoittajalla ollut mitään lapsivapaita hotelleja vastaan, mutta hänen pieni, herkkä lapsosensa kokee häpeää ja tästä kasvaa koulukiusaaja, koska hotellin mainos sanoi "lapsivapaa".
Kyseisten hotellien pitäisi ilmeisesti piilottaa tämä haluttomuus ottaa lapsiperheitä asiakkaiksi kertomalla, kuinka uima-altaassa on kylmää vettä ja portaikko on ahdas ja muuta pelottelua, jotta lapsiperheet valitsevat jonkun muun hotellin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 15:13"]
Piti lähteä perheen kanssa kesälomalla reissuun. Kommentit matkustavista lapsiperheistä luettuani, taidamme säästää nekin rahat ja pysyä kotona ja käydä mummolassa. Ilmeisesti lapsiperheet ovat alinta kastia, jotka eivät saa näkyä eivätkä kuulua, etenkään jos paikalla on lapsettomia henkilöitä.
Kukahan perustais matkakohteen, jonne kiellettäisiin pääsyy suvaitsemattomilta idiooteilta? Sinne sais tulla lapsilla tai ilman, kunhan osais käyttäytyä muita ihmisiä kohtaan kuten ihmisen kuuluukin. Ja muutenkin omaisi hyvät käytöstavat. Jos joku mokaa, kuten väistämättä aina joskus käy, siitä ei huudeltais Vauva-lehden keskustelupalstalla, millainen idiootti silläkin lomalla oli, vaan ehkä tarjottais apua tai ainakin sanottais, että mitäs tuosta sattuuhan noita. Elämä täydellisenä lapsettomana on kyllä tämän keskustelun perusteella aika anaalista, mielummin elelen lasten kanssa joskus vähän yllättävääkin arkea kauppakilareineen, kun pää niin syvällä "siellä", että reaaliteetit alkaa olla yhtä hukassa kuin päivänvalo.
[/quote]
Et taida olla kovin tyytyväinen valintaasi tehdä lapsia.
[/quote]
Sattumoisin olen todella tyytyväinen valintaani "tehdä" lapsia. Lasten myötä olen oppinut löysäämään pipoa jonninjoutavalta narinalta. Ennen lapsia minulta ei juurikaan riittänyt myötätuntoa niille ruokakauppakilareita saaville lapsille, saati heidän vanhemmilleen. Nyt saatan sitä hieman paniikissa olevaa vanhempaa lohduttaa, että onpa kiva kun jonkun muunkin lapsi joskus aiheuttaa härdelliä, ja mitäs yksistä itkuista, sattuuhan näitä. Jos itkevä lapsi on takanani kassajonossa, saatan jopa, jos tilanne sallii, päästää lapsiperheen ohitseni. Jota varmaan moni lapseton ei tekis ikinä.
Minun lapseni osaavat käyttäytyä halutessaan. Aina he eivät halua. Jolloin mukulat kärrätään kotiin tilanteen salliessa. Minä en ole ikinä vaihtanut lasten vaippaa ravintolapöydässä, antanut lasteni juoksennella häiritsemässä muiden ruokailua tai konserttia tms. Mutta, kaikesta huolimatta lapset ovat pieniä ihmisiä, joilla on oma tahto. Ja joskus se oma tahto menee ohi hyvien käytöstapojen.
Mutta koska yleinen mielipide on se, että kaikki lapset ovat hirveitä vapaan kasvatuksen tuloksia ja vanhemmat täysin kyvyttömiä lastensa kasvattamiseen, niin kärsiköön sitten matkanjärjestäjät ja matkailuyrittäjät tästä mielikuvasta. Loma mummolassa on lasten mieleen kuitenkin enemmän, ja siellä lapset saavat olla lapsia.
Loppuun sanoisin vielä, että lapsettomana minäKIN kuvittelin tietäväni miten lapset pitää kasvattaa. Olin väärässä. Suosittelen jokaista besserwisseriä täälläkin kokeilemaan sitä lastenkasvatusta ihan käytännössä ja tulla vasta sitten huutelemaan muiden tavasta kasvattaa omia lapsiaan.