Otsasi hiessä sinun on leipäsi ansaittava
Mihin tälläinen lausahdus perustuu? Työtä voi tehdä myöskin ajattelemalla. Perustuuko niihin entisiin aikoihin, kun ajateltiin että koulutus on vain herroille ja rahvaan on mentävä hikitöihin?
Kommentit (21)
Lapset hyvät, tuo on Raamatusta: "Otsasi hiessä pitää sinun leipäsi syömän."
Syntiinlankeemuskertomus. Yleistietoa.
Eii ainakaan mua haittta. 5 vuotiaaasta saaka harrastanut urheilua.
Työnteolla ansaittu elanto. Ei lorvimalla.
Eikös tuo ole jo Raamatun luomiskertomuksessa?
Fyysinen työ tietysti, mutta myös ankara henkinen ponnistelu saa monet hikoilemaan. Tunnen yhden kirjailijan, joka hikoilee märäksi helposti flanellipaitansa kirjoittaessaan.
Ruoka tulee edelleen maasta, ja koneista huolimatta se on raskasta työtä. Ei taida maanviljely olla toiveammatti kovin monella? Välillä luonto yllättää ja sato menee milloin tulvien tai kuivuuden tai metsäpalojen tai hyönteisten vuoksi.
Noinhan se juuri on. Tuottavassa työssä tulee aina hiki...
Se löytyy tästä kohdasta
1.Moos. 3:19 (tässä pari edeltävää jaetta)
17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Edesmennyt äitini sanoi, että hiki laiskan syödessä, jos joku pöydässä valitti, että on kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt äitini sanoi, että hiki laiskan syödessä, jos joku pöydässä valitti, että on kuuma.
Ei tunnettu aiemmin chiliä ja muita tulisia mausteita Suomessa, vaikka muuten todenperäistä lauseessa saatta ollakin.
Kauko Korkeaniemi kirjoitti:
Se löytyy tästä kohdasta
17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Eeva sai vain raskauden ja synnytyksen vaivat ja kivut, mutta miehen tempauksen takia koko maa on kirottu. Ja otsa hiessä pitää leipä syömään. Kovempi rangaistus tuossa miehelle tuli.
Perustuu syntiinlankeemukseen, jonka isopylly aiheutti. Draamakuningatar vastoin tahtoaankin.
4Herra Jumala sanoi käärmeelle:
– Koska tämän teit, olet kirottu.
Toisin kuin muut eläimet,
karja ja pedot,
sinun on madeltava vatsallasi
ja syötävä maan tomua
niin kauan kuin elät.
Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille
ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:
ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi,
ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
Naiselle hän sanoi:
– Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat,
ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi.
Kuitenkin tunnet halua mieheesi,
ja hän pitää sinua vallassaan.
17Ja miehelle hän sanoi:
– Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
niin kauan kuin elät.
Maa kasvaa sinulle
orjantappuraa ja ohdaketta,
mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi,
kunnes tulet maaksi jälleen,
sillä siitä sinut on otettu.
Maan tomua sinä olet,
maan tomuun sinä palaat.
mies54v
Se löytyy tästä kohdasta
Paratiisissa olisi ollut helpompaa,syntiset.
Vierailija kirjoitti:
Se löytyy tästä kohdasta
Paratiisissa olisi ollut helpompaa,syntiset.
Kaikki tulee taas ennalleen ,eikä jää tähän tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Se löytyy tästä kohdasta
Eeva sai vain raskauden ja synnytyksen vaivat ja kivut, mutta miehen tempauksen takia koko maa on kirottu. Ja otsa hiessä pitää leipä syömään. Kovempi rangaistus tuossa miehelle tuli.
samassa asemassa ovat kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko anaaliseksi syntiä?
Silloin kun suhteesi Jumalaan ei ole kunnossa on kaikki vialla ja tarvitsee korjaamista.
Hiki laiskan syödessä ja vilu töitä tehdessä.
Tosiaan ajattelustakin voi tulla hiki. Fyysistä työtä enimmäkseen tehty, on heitäkin jotka eivät ole oikeasti laiskoja vaan Jumala on tarkoittanut heidät ajatustyöhön.
Kai jokaisen on aloitettava raskaasta työstä.
Voihan sitä ajattelemallakin hiki tulla:)