Suuri Kolesteroli-huijaus?
Olen aivan sekaisin mitä uskoa kolesteroliasioissa. Suomessa viitearvot ovat erilaiset kuin monessa muussa maassa, täällä myös tökitään statiineja ilmeisen helposti ja suositellaan lähes rasvatonta ruokavaliota (kasvirasvoja ja pehmeitä, ei mitään eläinperäistä).
Minulla on näin yli kolmekymppisenä kokonaiskolesteroli 8, josta LDL 6. Triglyt hyvä ja hdl ihan jees myös. Hämmentää vain nämä niin ristiriitaiset tiedot mitä tulee kolesterolin yhteydestä sydän- ja verisuonitauteihin.
Luettuna on Heikkilän teos Lääkkeetön elämä ja muutoinkin olen kyllä tietoa etsinyt.
Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (72)
Ottakaa selvää hyvä ja huono kolestroli ts arvot.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa selvää hyvä ja huono kolestroli ts arvot.
Kankkulan kaivo koko juttu ja ne kelakorvattavat lääkkeet, joiden takia ihmiset eivät pääse liikkeelle, kun jalkoja pakottaa!
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli on ihmisen omaa tuotantoa ja luonnollinen aines. Miksi oma keho tuottaisi vaarallista ainetta, kun se pyrkii suojelemaan sitä kaikilta uhkilta itse??
Totta, mutta miksi sitä on nyt siinä rokotteessa apuaineena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli on ihmisen omaa tuotantoa ja luonnollinen aines. Miksi oma keho tuottaisi vaarallista ainetta, kun se pyrkii suojelemaan sitä kaikilta uhkilta itse??
Totta, mutta miksi sitä on nyt siinä rokotteessa apuaineena?
Kyllä se valinnanvapaus on nyt siinä?
Kolestroli ei ole syy vaan seuraus.
Oma kantani on että se nousee suojelemaan suonia jos ruokavalio on liian suolasta.
Ja alkoholi pahentaa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Oma kantani on että se nousee suojelemaan suonia jos ruokavalio on liian suolasta.
Mahtaako E636 - kaliumferrosyanidi - olla osa sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako E536 - kaliumferrosyanidi - olla osa sitä?
Tuli väärä numero tuohon. Sitä laitetaan viineihin, joiden kasvinsuojelussa on käytetty kuparia ja se täytyy saada jotenkin pois. Siis syanidilla, ihan sen takia vaan:-O
Minä luin juuri Kevyempi keto-käsikirjaa, joka käsittelee pääosin vegaanutta, mutta samalla siinä on myös kirjoituksia liittyen rasvalla ja kolesterolilla pelotteluun. Kolesterolia on paljon aivoissa. Miten tehdään esim. Israelissa? Siellähän potilaalle suositellaan neljä kananmunaa päivässä ja voita. Vähintään jo kananmunien nauttiminen parantaa matalan kolesterolin aiheuttamia haittoja.
Nämä seikat tuli heti mieleen, mitä luin matalan kolesterolin haitoista: kuolleisuus, etenkin sydänkuolleisuus, ei ole vähentynyt matalalla kolesterolilla sekä altistaa itsemurha-ajatuksille, ahdistukselle, masennukselle, väkivaltaiselle käytökselle ja Alzheimeirin taudille. Tämä selittänee sen, että miksi anoreksiaa sairastavilla on taipumusta itsemurhan ajatteluun ja masennukselle.
Sitäkin asiaa myös painotettiin, että on ehdottomasti lapsille pitää antaa rasvaa ja kolesterolia sopivissa määrin. Liian vähäisenä nämä näkyy aivojen kehityksessä ja teininä tai aikuisena voi myöhemmin koitua mielenterveydellisiä ongelmia, aggressiivisuutta, addiktioita tai syömishäiriöitä. Ei ole mikään ihme, miksi nykyään moni lapsi saa diagnoosin adhd:sta, oppimisongelmista tai jopa heikkolahjaisuudesta. Emme vain tule ajatelleeksi, että miten tärkeä aine rasva on ihmisen aivoille - onhan aivotkin pääosin rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 2.65 . Olen just täyttänyt 60v
Kolesteroli suojaa aivoja etenkin vanhemmiten. En siis kovin paljoa tällä juhlisi.
No mieluummin tuo kun 8. Lääkärin mielestä ok.
Arvot ovat yksilöllisiä. Ei voida laittaa raja arvoa esim 5 mikä suomessa. Mutta kolesteroli on solujen rakennusaine. Siis sitä tarvitaan. Vanhemmiten enemmän
Rytmihäiriö tulee ainakin D-vitamiinin yliannostuksesta mut miksei myös siitä, että hengittää pinnallisesti tai vaikkapa puristavista vaatteista yms, joka haittaa verenkiertoa?